طراحی فضای تجاری | روابط و دیاگرام | معماری داخلی

طراحی فضای تجاری،برنامه ریزی درست و منطقی معمارانه و طراحی اجزا و عناصر زیبا و شایسته در یک فروشگاه، به ایجاد فضایی مطلوب، جذاب و خلاقانه کمک نموده و از این طریق در جلب رضایت مشتریان و موفقیت یک فروشگاه مؤثر واقع می شود. در این راستا مواردی نظیر ساماندهی بخش های فروشگاه، تعیین مسیر حرکت مشتری، چیدمان قفسه ها، عناصر معماری مناسب، رنگ و بافت مصالح، نورپردازی، تهویه مناسب و پیش بینی تأسیسات خاص، قابل تأمل و تصمیم گیری هستند.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری مدرن پل


طراحی فضای تجاری

مرکز ولکانو بونو | رنزو پیانو


ساماندهی بخش های فروشگاه

مهم ترین بخش فروشگاه، بخش عرضه و فروش محصولات آن است و در بخش دیگر یعنی بخش اداری و پشتیبانی انبارها) در رابطه و در خدمت این بخش اصلی هستند و لازم است این نکته را همواره در ساماندهی بخش های مختلف یک فروشگاه در نظر گرفت. بخش پشتیبانی، تأمین کننده کالاها و تدارک محصولات مورد نیاز برای بخش عرضه و فروش است و بخش اداری نیز وظیفه نظارت و مدیریت روند کار در کل فروشگاه را برعهده دارد. بنابراین در طراحی فضای تجاری، جانمایی این سه بخش باید به گونه ای باشد که این رابطه ها به خوبی حفظ شده و چیزی برهم زننده این ارتباط نشود. مرزبندی میان بخش ها می تواند با فرم پلان، الگوی کف سازی، مواد و مصالح دیوارها، نورگیرهای سقفی، محل ورودی ها و غیره تعریف شود.

طراحی فضای تجاری

طراحی فضای تجاری


تعیین مسیر حرکت مشتری

وجود نظم در بخش عرضه و فروش از اهمیت بالایی برخوردار است. اصولا نظم، موجب آرامش روحی و زیبایی محیط شده و در جلب و هدایت هر چه سریع تر و آسان تر مشتری به محل های مورد نظر و خرید راحت تر او از فروشگاه کمک زیادی می نماید. طبقه بندی محصولات و قرار دادن اجناس مشابه و مرتبط در نزدیک هم و در بخش های مجزا و پیش بینی مسیری منظم، مشخص و برنامه ریزی شده برای هدایت مشتری از ابتدای ورود به فروشگاه و مشاهده همه بخشها تا رسیدن به جلوی صندوق در انتها، از جمله مواردی هستند که به ایجاد این نظم کمک زیادی می نمایند.

طراحی فضای تجاری


در طراحی فضای تجاری، عوامل زیادی هستند که بر روی گرایش افراد به سمت خاصی از فروشگاه اثر می گذارند. موقعیت درهای ورودی، نوع طبقه بندی محصولات، نحوه چیدمان قفسه ها و تابلوی اطلاعاتی، موقعیت گیشه ها و صندوق های دریافت وجه نمونه هایی از این عوامل هستند. در طراحی مسیر حرکت مشتری باید به خوانایی و روانی مسیر، عرض مناسب مسیرهای عبوری، داشتن دیدی باز به بخش های مختلف، مشاهده و عبور از جلوی تمامی قسمت ها، ایجاد نکردن سردرگمی در حرکت، کاهش بار ترافیکی مشتریان و کنترل رفت و آمد آنها توجه کافی داشت.

برای خواندن مطالب مربوط به معماري مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری مدرن داخلی ، معماری مدرن در اروپا


طراحی فضای تجاری


طراحی فضای تجاری پلان ساده فروشگاه و در نظر گرفتن مسیری ساده برای ورود، عبور، و خروج مشتریان


چیدمان قفسه ها

کالاهای یک فروشگاه باید به تفکیک و به طور مرتب در قفسه های مربوطه چیده شوند تا علاوه بر زیبایی و آراستگی فروشگاه، مشتریان بتوانند به راحتی کالاهای مورد نیاز خود را انتخاب نمایند. یک چیدمان خوب به واسطه کاهش نگرانی دریافتی در خرید و برانگیختن احساسات مثبت، خرید را لذت بخش تر نموده و انگیزه و میل بیشتری را برای خرید در مشتری به وجود می آورد. در نقطه مقابل، قفسه های نامناسب و نامنظم ممکن است حس شلوغی و ازدحام را در مشتری ایجاد کرده و احساس منفی در وی به وجود آورد. چیدمان مرتب کالا از یک سو در نگهداری تمیز و سالم آنها و از سوی دیگر در کاهش ضایعات آنها تأثیر بسیاری دارد.

در چیدمان قفسه های فروشگاه باید به قفسه های مخصوص و مناسب عرضه و ارائه هر کالا توجه داشت و از گونه های مختلف قفسه های ساده، یخچالی و فریزری در طرح ها و اندازه های متفاوت استفاده و بهره برداری کرد به گونه ای که امکان دیدن، مقایسه، لمس و بررسی کردن کالاها وجود داشته باشد. تناسب قفسه ها با نوع مشتری یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه کرد، برای مثال لازم است قفسه هایی که مایحتاج کودکان در آنها عرضه می گردد، متناسب با روحیه و اندازه قد آنها طراحی و پیش بینی شوند.


طراحی فضای تجاری


دو موضوع توجه به ناحیه طلایی چشم و اصل مشابهت و مناسبت، در چیدمان محصولات و ساماندهی قفسه ها نقش دارند. کالاهایی که در ارتفاع چشم قرار می گیرند، توجه بیشتری را نسبت به نواحی دیگر به خود جلب می کنند و امکان فروش بیشتری دارند. پس ناحیه طلایی، بهترین ناحیه برای فروش کالاهای جدید و ناشناخته است. اصل مشابهت و مناسبت هم حکایت از آن دارد که مشابه بودن کالاها و یا مناسبت کاربردشان می تواند معیار طبقه بندی آنها قرار گیرد. اجناسی را که با هم استفاده میشوند و مکمل یکدیگرند می توان در نزدیک هم قرار داد تا مشتریان به خرید یک جای آنها تشویق شوند.

جلوگیری از سرقت کالاها توسط افراد غیر مسئول هم مسئله ای است که در نوع طراحی داخلی و نحوه چیدمان قفسه ها تأثیر دارد. برای مثال بعضی از طرح های قفسه ها مانند مورب و یا زاویه دار بودن آنها باعث افزایش میدان دید کارکنان و مدیریت فروشگاه شده و ضمن به حداقل رسانیدن زوایا و نقاط خارج از دید، نظارت بر حرکت مشتریان را افزایش می دهد. همچنین مجاورت در خروجی و صندوق دریافت وجه جهت کنترل بیشتر و مطلوب تر سبد خرید مشتریان، از راهکارهای مناسب در زمینه جلوگیری از سرقت و کاهش آن در فروشگاه است.


عناصر طراحی فضای تجاری داخلی مناسب

فضای داخلی هر فروشگاه در مرحله اول به وسیله عناصر اصلی معماری آن (سقف، کف، دیوار، پله، ستون، در و پنجره) شکل گرفته و تعریف می شود. در مرحله بعد، عرصه بندی و تفکیک عملکردهای داخلی به کمک قفسه بندی و عناصر تزئینی و مبلمان صورت می پذیرد. تمامی این اجزا و عناصر باید در پیوند و هماهنگی با یکدیگر باشند تا ضمن انتخاب نقش و شخصیتی مناسب برای تک تک آنها، همگی در وحدتی زیبا و کارا قرار گرفته و یک كل واحد متناسب و شکیل را برای فروشگاه پدید آورند.


طراحی فضای تجاری


دیوار در فضاهای تجاری:

دیوار فروشگاه علاوه بر اینکه عنصری جداکننده برای فضاست، همچون پس زمینه ای برای نمایش محصولات نیز به نظر می رسد. از این رو انتخاب جنس، رنگ و بافت آن می تواند در تناسب و هماهنگی با ویژگی های بصری و خصوصیات محصولات صورت گیرد. در برخی موارد لازم است که جداره های داخلی فروشگاه توسط قفسه ها پوشانده شوند. در این حالت هم اگر چه ممکن است دیوار پشت قفسه به واسطه قرار گرفتن اجناس در مقابلش پوشیده گردد، اما همچنان استحکام روکش نهایی آن و در بخش هایی که بالاتر از قفسه ها بوده و نمای دیوار عیان است، حتی رنگ و بافت مصالح نیز دارای اهمیت است و باید طراح به طراحی فضای تجاریبه آنها توجه داشته باشد.


طراحی فضای تجاری


امروزه انواع روکش های قابل شست وشو در رنگ و بافت متفاوت، کاغذهای دیواری با نقوش گوناگون، پوسترهای تبلیغاتی و تصاویر محصولات، طرح های گرافیکی سه بعدی و موارد دیگری از این قبیل در طراحی داخلی دیوارهای فروشگاهی کاربرد دارند. استفاده از دیواره های شفاف، نیمه شفاف و مشبک هم در طراحی داخلی فروشگاهی موجب می گردد تا فضای آن یکدست و وسیع تر به نظر برسد.


 سقف در فضاهای تجاری:

سقف فروشگاه با دارا بودن ویژگی های ارتفاع، جنس، بافت و رنگ خاص خود در پیوسته سازی و یا تعیین و تفکیک مرزهایی برای فضای فروشگاه نقش ایفا می کند. طرح سقف همچنین می تواند در میزان تمرکز و جلب نظر مشتریان به بخش هایی خاص از فروشگاه اثر داشته باشد. این تأثیر در برخی موارد با شیوه نورپردازی سقف نیز ترکیب شده و شدت بیشتری پیدا می کند. در این مواقع لازم است که به حضور چراغ های روشنایی در سقف و نحوه اتصال و یا آویزان شدن آنها از سقف هم دقت داشت. برای این منظور در برخی مواقع سقف اصلی کاربرد نداشته و به ساخت سقف های کاذب نیاز است. سقف های کاذب را می توان در طرح ها، رنگ ها و شکل های گوناگون ساده و مشبک و مانند اینها طراحی نمود و از آنها برای نصب عناصر روشنایی و آویزان کردن علائم راهنمایی و عبور کانال های تأسیساتی هم استفاده کرد. در مواردی که سقف فروشگاه، سقف نهایی بوده و با محیط بیرون در ارتباط باشد، در صورت نیاز می توان نورگیرهای طبیعی سقف را نیز در طرح های زیبا و خلاقانه برای آن در نظر گرفت.


طراحی فضای تجاری


کف در فضاهای تجاری:

کف فروشگاه به جهت عبور مشتریان و حرکت چرخ های دستی خرید از روی آن، همواره در حال فرسایش و آلوده شدن است، در نتیجه خوب است که از مصالحی مقاوم، قابل شست و شو و نظافت پذیر باشد. علاوه بر این، بهتر است که در کف فروشگاه اختلاف سطحی به صورت پله نباشد تا افراد سالمند و معلول و یا کسانی که با کالسکه بچه حرکت می کنند و یا کسانی که مشکلاتی نظیر اینها دارند نیز بتوانند به راحتی در همه قسمت های فروشگاه رفت و آمد نمایند.


طراحی فضای تجاری


در برخی از فروشگاه های بزرگ، از کف فروشگاه به عنوان راهنمای مسیر حرکت مشتریان هم استفاده می شود، به این ترتیب که با ترسیم خطوطی رنگی و یا نوشتن نام بخش های اصلی بر روی کف فروشگاه، مشتریان را به سمت بخش خاص و قفسه های مخصوص اجناس هدایت و راهنمایی می کنند. گرمایش کف هم از مواردی است که در صورت به کار گیری آن در فروشگاه، لازم است در هنگام کف سازی به آن دقت گردد. پیش بینی کفش پاک کن در جلوی در ورودی فروشگاه نیز تأثیر زیادی در تمیز ماندن کف فروشگاه و حفظ آراستگی و پاکیزگی آن دارد.


طراحی فضای تجاری


پله در فضای تجاری:

پله در طراحی فضای تجاری که سطح زیربنای مفید، ارزش بالایی دارد، یکی از چالش هایی است که جای تأمل و ارائه ایده هایی خلاقانه دارد. در برخی از فروشگاه ها، حضور پلکان اجتناب ناپذیر است، زیرا بخش های مختلف فروشگاه، در طبقات گوناگون قرار دارند و ناگزیر باید با پله به آنها دسترسی پیدا کرد. هر چند که در این موارد حتما برای دسترسی معلولین و افرادی که دچار نواقص جسمی و حرکتی هستند، آسانسور هم پیش بینی می گردد، ولی طرح خلاقانه و جذاب پلکان می تواند در ایجاد شخصیت خاص و زیبا | و فراهم کردن شاخصه و نمادی برای فروشگاه، نقش داشته باشد. علاوه بر نقش تندیس گونه و زیبایی که پلکان می تواند ایفا نماید، استفاده از کناره ها، پاگردها، بخش سرگیر زیر آن و حتی قسمت هایی از محل عبور پله (در صورتی که عرض آن زیاد باشد) برای نمایش اجناس و کالاها، از جمله ایده هایی هستند که می توانند در طراحی داخلی پله برای فروشگاه دنبال گردند.


طراحی فضای تجاری

طراحی فضای تجاری


ستون در فضاهای تجاری:

در فروشگاه های وسیع که ابعاد فضای داخلی آنها بیش از یک دهنه باشد، ممکن است که ستون به عنوان عنصری مزاحم در فضا ظاهر شود. در این گونه موارد طراح داخلی می تواند با کمی فکر و چاره جویی، این عنصر چالش برانگیز را به نقطه قابل تمرکز و کانون توجه فروشگاه تبدیل نماید. با ارائه راهکارهایی خلاقانه می توان این عنصر سازه ای و الزامی در فضای داخلی را به تندیسی زیبا و کارا برای فروشگاه تبدیل کرد.

ستون هایی که با اضافه کردن پوسته هایی به دورشان به طرز زیبایی پوشیده شده اند و یا با ترکیب قفسه هایی به صورت محل نمایش کالاهای فروشگاه در آمده اند و یا برخی از عناصر تأسیساتی را در خود جای داده اند و نمای ناخوشایند آنها را پنهان ساخته اند و مواردی نظیر اینها، نمونه هایی از راهکارهای خلاقانه طراحی داخلی برای ستون های مزاحم هستند.

طراحی فضای تجاری


در و پنجره فضاهای تجاری:

در و پنجره فروشگاه نیز ویژگی های خاص خود را دارند و در هنگام طراحی داخلی باید به آنها دقت شود. از آنجایی که این دو عنصر، امکان ورود به فروشگاه و کاهش امنیت را به نوعی فراهم می سازند، نیازمند یافتن راهکارهایی توسط طراح در جهت اصلاح این مشکل هستند. پیش بینی نرده و کرکره محافظ در مقابل آنها از جمله تدابیر اولیه و قدیمی است که همچنان کاربرد دارد. نصب میله های چرخان و سرعت گیر در مقابل در ورودی، دروازه های امنیتی آژیردار (گیت امنیتی در کنار درهای خروجی و مواردی نظیر اینها از جمله راهکارهایی هستند که امروزه در طراحی داخلی فروشگاه ها به کار می روند. موضوع در نظر گرفتن حد مجاز طول مسیرهای خروج اضطراری و پیش بینی درهای بازشو به سمت بیرون برای فرار هم از جمله مواردی است که در طرح فروشگاه، با اهمیت بوده و قابل تأمل خاص است.

طراحی فضای تجاری

طراحی فضای تجاری


رنگ در طراحی فضای تجاری:

محصول کار طراحان داخلی همواره پوشیده در ترکیبی از رنگ ها به نظر مخاطبان می رسد. رنگ در شکل گیری شکل ذهنی مخاطب از فضا بسیار تأثیر داشته و در نخستین ادراک از فضا به خوبی در ذهن ثبت می شود؛ در نتیجه لازم است که طراحان داخلی شناخت کاملی از ویژگی های رنگ و زیر شاخه های آن نظیر روانشناسی رنگ، هم نشینی رنگ، ترکیب و آفرینش رنگ و همچنین روابط میان مصالح، بافت و رنگ داشته باشند.


مطلب پیشنهادی: روانشناسی رنگ ها


نخستین حسی که در انسان تحریک می شود، حس بینایی است. فروشگاه ها به واسطه این حس،مشتریان خود را تشویق به خرید بیشتر می کنند. در این زمینه رنگ و تنوع رنگی، اصل مهمی در طراحی فضای تجاری است و واکنش ها و احساس های مختلفی را در افراد بر می انگیزد. در مقایسه با بزرگسالان، کودکان بیشتر تحت تأثیر رنگها و اشکال قرار می گیرند و در نتیجه در فضاهای فروشگاهی مخصوص آنان، رنگ کاربرد بیشتر و قوی تری دارد.

طراحی فضای تجاری


رنگ می تواند معرف ویژگی های فرهنگی و اقلیمی در مناطق مختلف باشد و یا اینکه شاخصه تجاری محصول یک شرکت (برند) قرار گیرد. در این حالت، نقش رنگ به حدی قوی میشود که بخش مهمی از هویت تجاری محصول و شرکت را می سازد و در اذهان مردم نقش بسته و به راحتی قابل تغییر نمی باشد. در چنین مواردی این رنگ ها در طراحی داخلی فروشگاه ها و دفاتر تجاری شرکتها حضوری محسوس خواهند داشت. برای

نمونه در طراحی داخلی فروشگاه وسایل ورزشی یکی از تیم های معروف ایران، رنگ خاص آن تیم به خوبی به کار رفته و شاخص گردیده است.

برای رنگ آمیزی مراکز خرید، رنگ های خنثی نظیر خاکستری و رنگ های سرد نظیر آبی و سورمه ای کاربرد کمتری دارند، ولی رنگ های گرم نظیر قرمز، نارنجی و زرد که طبیعتی محرک و مهیج دارند، بیشتر استفاده می شود. بنا بر این، در صورت تمایل به استفاده از رنگ های خنثی و سرد در رنگ آمیزی این گونه مراکز، بهتر است آنها را با رنگ های مکمل ترکیب کرد تا اثربخشی آنها بیشتر شود. رنگ زرد فضا را روشن تر می کند و معمولا در کتابخانه ها و رستوران ها از آن استفاده می شود. رنگ قرمز در فروشگاه های کفش و بوتیک ها موجب جلب توجه و تمرکز بیشتر در افراد می شود. رنگ مشکی، رنگ اقتدار و توانایی است و معمولا در کافی شاپ ها و طلا فروشیها برای طراحی دکوراسیون استفاده می شود تا مجموعه خود را متمایز و برجسته نشان دهند. رنگ بنفش باعث تقویت و نشاط در روان افراد می شود و معمولا عطر فروشی ها جهت طراحی داخلی خود از آن بهره می برند.


بافت -مصالح در طراحی فضای تجاری:

همه مواد و مصالح به کار رفته در عناصر معماری فروشگاه، دارای نوعی بافت ظاهری هستند. بافت اجسام را توسط دو حس لامسه و بینایی می توان تشخیص داد. بافت هایی که با چشم دیده می شوند، لزوما وجود خارجی ندارند و می توانند صرفا بصری باشند. در طراحی داخلی فروشگاه، بافت های بصری و ملموس می توانند با یکدیگر تلفیق شوند و یا از یکدیگر متمایز شده و تنها به یک شیوه به کار گرفته شوند.

طراحی فضای تجاری


در به کارگیری بافت مصالح در فضاهای داخلی، رعایت تعادل موضوع مهم و قابل تأملی است. زیرا فضاهای مملو از بافت، موجب فشار ذهنی و آشفتگی خاطر افراد می گردند و در مقابل، محیطهای یکنواخت اثرات بد و کسالت باری بر انسان باقی می گذارند، بنابراین جا دارد در انتخاب مصالح فضاهای داخلی فروشگاه با توجه به اینکه وجود اجناس و کالاهای گوناگون و رنگارنگ خود عاملی در جهت ایجاد تنوع و آشفتگی بصری هستند، به برقراری توازن و تعادل منطقی در فضا توجه نمود. در این شرایط و با به کارگیری بافت در حد مورد نیاز می توان لذت لمسی و بصری انسان از محیط پیرامونش را افزایش داد و او را به حضور طولانی تر و علاقمندانه تر در فروشگاه ترغیب کرد.

پاره ای از بافت ها ظریف و زیبا و برخی دیگر خشن و ناهنجار به نظر می رسند. بافت طبیعی مصالحی نظیر چوب، بتن و فلز هم می تواند جذاب باشد. در طرح های خلاقانه و هوشمندانه داخلی، برخی از ترکیب های متضاد بافت ها و یا خلق بافت هایی نامتعارف و جدید نیز می تواند توجه مشتریان را جلب نماید. در انتخاب بافت مصالح فضاهای داخلی شایسته است که به برخی ویژگی های لازم برای فروشگاه نظیر مقاومت در برابر ضربه، قابلیت شست و شو و تمیز ماندن، تأثیر در جلوه و نمایش کالاها و اجناس، نمادها و نشانه های هویتی معماری ایرانی و اسلامی هم دقت داشت.


نورپردازی در طراحی فضای تجاری:

نور نقش مهمی در زنده کردن فضا دارد. در طراحی داخلی یک فروشگاه نیز نور نقشی انکارناپذیر در خلق یک فضای زیبا و چشم نواز دارد. نور مناسب فروشگاه در جذابیت داخلی آن اثر داشته و به عنوان یکی از عوامل جلب افراد به داخل فروشگاه، هدایت آنان به سوی قسمتی خاص، جلب توجه آنان به سوی کالایی ویژه، برجسته نمودن برخی بخش ها، شکل دادن به فضا و ایجاد یک احساس و حالت خوب در مشتریان مؤثر می باشد.


طراحی فضای تجاری

نورپردازی از نظر منبع نوری به دو صورت طبیعی و مصنوعی استفاده می شود. خوب است در صورت امکان تا آنجا که می توانیم از نور طبیعی در فضاها استفاده کنیم. البته در فروشگاه های مواد غذایی باید توجه داشت که تابش نور طبیعی خورشید باعث فاسد شدن برخی از محصولات می گردد. ضمنا تابش طولانی مدت آفتاب بر روی بسته بندی محصولات و برخی اجناس نظیر پوشاک می تواند موجب رنگ پریدگی و پوسیدگی نیز بشود. در این موارد شایسته است که برای کنترل تابش نور خورشید به تمهیداتی نظیر طراحی سایه بان هایی بر روی نمای خارجی فروشگاه و یا نصب آنها در داخل فروشگاه اندیشید.


طراحی فضای تجاری


تهویه در طراحی فضای تجاری

تأمین هوای مناسب و پاکیزه که از دما و میزان رطوبت کافی برخوردار بوده و افراد از حضور در آن هوا احساس رضایت و آسایش داشته باشند، یکی از عوامل موفقیت فروشگاه است. این مسئله که اصطلاحا به آن تهویه مطبوع می گویند از دو طریق در فروشگاه ها و مراکز تجاری اثر می کند. اول اینکه هوای مناسب داخل فروشگاه در بازده کاری فروشندگان و کارکنان آن مؤثر بوده و احساس رضایت از محیط کار را در آنان فراهم می سازد. دوم اینکه از بروز شرایط نامطلوبی که موجب بیرون رفتن هر چه سریع تر مشتریان از فروشگاه می گردد، جلوگیری نموده و زمان حضور آنان را طولانی تر می کند و این امر احتمال خرید بیشتر و دقیق تر آنان را بالا می برد.

بنابراین، تهویه مطبوع در فصول مختلف سال باید مورد توجه قرار گرفته و در این راستا به پیش بینی کلیه تجهیزات و وسایل و کانال های مورد نیاز اقدام نموده و برای جانمایی مناسب آنها در فروشگاه اندیشه کرد.

رعایت اصول معماری همساز با اقلیم در طراحی فروشگاه، اولین اقدام در جهت کاهش به کارگیری وسایل مکانیکی سرمایشی و گرمایشی بوده و در صرفه جویی انرژی و کاهش هزینه های مربوط به حفظ و نگهداری فروشگاه تأثیر بسزایی دارد. در طراحی داخلی فروشگاه نیز شایسته است که تا حد امکان با توجه به نوع اقلیم و شرایط آب و هوایی محل، به بهره گیری از انرژی های پاک و طبیعی مانند نور خورشید، باد مطلوب و… روی آورده و استفاده از وسایل سرمایشی و گرمایشی را به حداقل ممکن رساند. در اقلیم های سرد، پیش بینی فضای واسطی در مرز بين درون و بیرون فروشگاه، که بتواند به عنوان فیلتر هوای بین فروشگاه و هوای سرد خارج از آن عمل کند، از جمله تمهیدات ساده ولی مؤثر در تنظیم دمای داخل فروشگاه است. علاوه بر این، نصب دستگاه پرده هوا در بالای در ورودی نیز که با باز شدن در به طور خودکار فعال می گردد، نقش مهمی در جلوگیری از تبادل هوای درون و بیرون دارد.

در فروشگاه هایی که مساحت نسبتا زیادی دارند، استفاده از دستگاه های هواساز به منظور تهویه کاربرد بیشتری دارد. در این موارد جا دارد که طراح داخلی به مسیر کانال های عبور هوا توجه کافی نموده و با پنهان نمودن آنها در زیر سقف های کاذب و یا عیان نمودن آنها به طریقی زیبا در داخل فروشگاه، به طراحی آنها اقدام نماید.


طراحی فضای تجاری


در تهویه فروشگاه، انتشار رایحه های معطر و خوشبو نیز به عنوان یک متغیر محیطی مهم در ایجاد واکنش احساسی در مشتریان نقش ایفا می کند. در صورتی که فضای خرید معطر باشد، مشتری رغبت بیشتری به خرید دارد و محصولاتی که در فضای خوشبو عرضه می شوند، از جانب آنان بهتر ارزیابی خواهند شد. بوهای ملایمی مانند بوی وانیل بیشترین اثر را دارند. بوهای دیگری مثل بوی لیموترش اشتها آور بوده و کاهش نگرانی و افزایش تمرکز کارکنان در محیط کار را به همراه دارد و برخی بوها مثل بوی گریپ فروت، نشاط آور بوده و خستگی را برطرف می کنند.


تأسیسات و تجهیزات خاص

در کنار تأسیسات مکانیکی مربوط به تهویه فروشگاه، برخی تأسیسات و تجهیزات دیگر نیز فعال بوده و در کارایی فضاهای مختلف فروشگاه نقش مهمی ایفا می نمایند. سیستم های برق رسانی (برای یخچال ها و فریزرهای فروشگاه و…)، آتش نشانی (کپسول های آتش نشانی و آژیرهای اعلام آتش سوزی و…)، پخش صوت( بلندگوهای فراخوان، اعلام تبلیغات و حراجی ها، پخش موسیقی و اخبار …)، حفظ امنیت (نگهبان، دوربین های مدار بسته و مخفی و…)، حفظ و نگهداری وسایل شوینده راهروها و نظافت قفسه ها و…)، تبلیغات (تابلوهای راهنما و صفحات نمایشی تبلیغات و…)، سردکننده ها (سردخانه های انبار مواد غذایی و…)، و سیستم دفع زباله و فاضلاب (کارتن های اجناس و…) نمونه هایی از آنها هستند. هر یک از این سیستم ها به نوعی در فراهم ساختن شرایط لازم برای شروع و ادامه فعالیت یک فروشگاه مؤثر بوده و نقش اساسی دارند. بنابراین جا دارد که طراح داخلی فروشگاه نیز به تک تک آنها دقت داشته و تمهیدات لازم برای فراهم سازی همه آنها را در طرح خویش، پیش بینی و مکان یابی نماید.

طراحی فضای تجاری


نمونه مجتمع و طراحی فضای تجاری:

طراحی فضای تجاری

شهر رافلز هانگژو


طراحی فضای تجاری

خیابان راچادا


طراحی فضای تجاری

پاساژ اپل دبی | نورمن فاستر


طراحی فضای تجاری

برج Duo


طراحی فضای تجاری

کهکشان سوهو | زاهاحدید


طراحی فضای تجاری

مراکز خرید سانتیاگو دو کرتارو


طراحی فضای تجاری

مسیر ۱۸۹ / Lane 189


طراحی فضای تجاری

مرکز شهر هنگ لئونگ


منبع:

کتاب معماری داخلی فضاهای تجاری پایه ی دورازده

سایت:archdaily

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا