از نمای بیرونی گرم و دلپذیر که با گیاهان سبز تزئین شده است گرفته، تا ساختمان چوبی رستورانی با تم جنگلی، یا نمای شیشه ای و آینه ای در ورودی دفتر مرکزی یک شرکت، طراحی نما یکی از جنبه های موثر برای ساختمان های تجاری است. 

کلمه نما در واقع از کلمه فرانسوی facade گرفته شده است، نما در یک ساختمان رابط بین محیط خارجی و داخلی آن است که معمولاً یکی از ضلع های بیرونی ساختمان است،  اما نه همیشه ضلع روبرویی ساختمان!

در معماری ساختمان‌های اداری تجاری، نما اغلب مهم‌ترین جنبه طراحی است زیرا عاملی جاذب محسوب می شود همینطور از منظر مهندسی، طراحی نما به دلیل سهم بزرگ آن در بهره وری انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این مقاله به طور مفصل به اهمیت نما در طراحی ساختمان های تجاری می پردازیم با وبسایت هورنو همراه باشید….

توابع یک نما 

تصور کنید در وسط یک خیابان شلوغ با رستوران های زیادی ایستاده اید که در مورد هیچ یک از آنها چیزی نمی دانید، به احتمال زیاد وارد کدام یک می شوید؟ به احتمال زیاد وارد ساختمانی با نمای چشمگیر خواهید شد اینطور نیست؟

نماهایی که به خوبی طراحی شده اند به موفقیت هر کسب و کاری کمک می کنند. از سوی دیگر، نماهای با طراحی ضعیف عملکرد ساختمان را نیز ضعیف نشان دهند.

وظایف نما:

  • ایجاد رابط بین محیط داخلی و خارجی
  • ایجاد تصویری که نمایانگر کسب و کار، ایده آل ها و چشم انداز شرکت باشد
  • امکان دسترسی به سطوح نور قابل قبول و ارتباط بصری با بیرون
  • ضد آب و قابلیت کنترل جریان هوا، مقاومت در برابر باد و انسداد دسترسی به آب
  • تهیه پنجره های قابل باز برای تهویه
  • عایق صوتی و حرارتی
  • کنترل بهره خورشیدی و تابش U

مصالح نما 

در طراحی نما انتخاب متریال نما معمولاً به کاربرد و هدف ساختمان و همچنین الزامات برنامه ریزی بومی بستگی دارد که ممکن است ظاهر ساختمان را در ارتباط با همسایگان آن تحت تأثیر قرار دهد. آجرکاری اغلب  برای مصالح نمای خارجی ترجیح داده می شود، اما ساخت و ساز مدرن با استفاده از دیوارهای فولادی سبک (به نام دیوارهای پرکننده) به طور موثر جایگزین آجرکاری سنتی شده است.

به عنوان مثال، استفاده از شیشه شفاف در ساختمان های تجاری مانند رستوران ها معمول است تا نگاهی اجمالی به فضای داخلی زیبا افراد بیشتری را به رستوران بکشاند.

انواع دیگر مصالح نما شامل تخته های بزرگ، پانل های فلزی، عایق و کاشی های سفالی می باشد. طیف گسترده ای از اشکال نما ممکن است با استفاده از فولاد سبک از جمله دیوارهای منحنی، پنجره های بزرگ و برجستگی هایی مانند سایبان های خورشیدی و بالکن ها ایجاد شود. 

مبانی طراحی نما 

طرح های اولیه ای که در طراحی اولیه نما قرار می گیرند به این منظور است که نمای همه جانبه ای از تمام الزامات ایجاد شود که شامل هدف مورد نظر از نما، طراحی آن و همچنین محدودیت های قانونی و عملی مختلف مورد نیاز قبل از ساخت است.

اولین و مهمترین چیز این است که هدف نما را مشخص کنید. پس از انجام این کار، معیارهای عملکرد مربوط به نما تعیین می شود.

این معیارها سه عامل مهم در طراحی را در نظر می گیرند: طراحی، بودجه و نگرانی های نظارتی.

دلیل اصلی این امر ایجاد یک نقشه راه واضح است که هم توسط مشتری و هم معمار مورد توافق قرار گیرد.  

نتیجه گیری:

اهمیت یک نمای خوش ساخت را می توان به لباس خوب تشبیه کرد. اولین برداشت کاربران مهمترین هستند. یک نما با طراحی و اجرای خوب بدون شک، بخش بسیار مهمی از طراحی ساختمان های تجاری است و باید با اهمیتی که شایسته آن است، به آن توجه شود. 

تحریریه گروه معماری هورنو

منبع : decoboom.ir

علاقه مند به طراحی محتوای در رابطه با معماری و نویسندگی
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا