طراحی هتل | پلان و مقطع


طراحی هتل، هتل به عنوان یک محل تجاری و محلی برای استراحت و صرف غذا در رستوران اغلب دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد هتل داری امروزه به یک تجارت کارآمد برای ارائه خدمات با طیف وسیعی از امکانات (کنفرانس ها، تعطیلات و ساعات خوب برای گذراندن اوقات تبدیل شده است. هتل های گوناگون با قیمت های گوناگون و امکانات راحتی متفاوتی وجود دارند که بر همین اساس در پنج گروه طبقه بندی می شوند .طراحی اولیه اتاق و مسیرهای ارتباطی در یک هتل نشان داده شده است.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: طرح های معماری مدرن


طراحی هتل

هتل برج العرب


 مکان های ضروری در طراحی هتل شامل: 

لابی هتل، محل پذیرش به عنوان بخش مرکزی، یک سیستم ارتباطی مرکزی با بخش های عملیاتی گوناگون که به خوبی مرتب شده اند، بخش رستوران که در ارتباط با لابی هتل می باشد (میزان خدمات ارائه نشده به نوع هتل بستگی دارد)، بخش اداری، محل کارکنان که به صورت جداگانه امکان دسترسی به آن وجود داشته و در ارتباط مستقیم با سایر بخش های هتل هستند، اتاق های مهمانان و محوطه هایی با امکان دسترسی خصوصی که با توجه به دسته بندی ها مرتب شده اند، نماها و بررسی صداها، محل ارائه خدمات به همراه آشپزخانه ها، انبار و اتاق هایی که در ارتباط با آن است. میزان درصد از مساحت سطوح مربوط به بخش های مختلف هتل در شکل آمده است.


طراحی هتل


اتاق های هتل

اتاق های هتل ها بخش عظیمی از فضاهای هتل را تشکیل می دهند، کیفیت اتاق های هتل یکی از معیارهای مهم برای ارزیابی هتل توسط یک مهمان است، به طور سنتی، تمایل برای استانداردسازی و طراحی پلان های طبقه و آرایش آنها وجود دارد. علاوه بر افزایش میزان اهمیت اتاق هتل اتاق نشیمن، استراحت، کار و خواب)، معماران به طور عادی تلاش می نمایند که به نیازهای فنی و اقتصادی با در نظر گرفتن نظرات برای راحتی در فضای تقسیم شده پاسخ داده در حالی که هنوز نگران مسائلی همانند حریم خصوصی و شناسایی هویت افراد هستند »

برای خواندن مطالب مربوط به معماري مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری مدرن با آجر ، معماری مدرن جهان


طراحی هتل

هتل بین المللی صخره ای کندوان


طراحی هتل

هتلاپوس(Opus)| زاهاحدید


الگوهای چینش اتاق ها در طراحی هتل

۱.یک وجهی و دو وجهی:

طراحی هتل (هتل Alameda Plaza – در کانزاس سیتی در ایالت میسوری آمریکا) این پلان، يك طرح يك وجهی را با آسانسورها و پلکان که هیچ نسبتی نیز با سازه اتانهای خواب ندارد، نشان میدهد.


طراحی هتلپلان دو وجهي (هتل Sheraton Hartford، واقع در هارتفورد، در ایالت کنتیکت أمريكا) این طرح بك کرر آسانسور که از نظر اقتصادی به صرفه است را نشان میدهد که فضای خدماتی آن نیز در “پشت ” أسانسورهای عمومی قرار دارد.


طراحی هتلپلان دو وجهی (هتل Hyatt Regency Flint در شهر فلينت در ایالت میشیگان ،) این طرح، آسانسور ها را نشان میدهد که بصورت برجسته در خارج از برج قرار داده شده اند؛ بلكان فرار نیز در حوزه دستشوئیهای سونبت واقع شده اند.


طراحی هتل پلان دو وجهي غير هم محور(هتل Westin در شهر تولسا در ایالت اكلاهوما): کر آن که معادل است با سه اتاق خواب، در مرکز این قرار دارد؛ پلکان، بوسیله طويل نمودن اتاقهای انتهایی قرار داده شده اند.


طراحی هتل

پلان L اشكل دو وجهی (هتل Boston Marriot یا Copeley Place در بوستون، ایالت ماساچوست) این پلان شامل آسانسور هایی است که در گوشه شكل Lمانند قرار گرفته اند.


۲. دسته بندی ثانویه و اساسی در پلان اتاق های خواب، تکرار آن در برج هایی است با شكل عمودی، که معمولا دارای يك کُر مرکزی می باشند که گرد آنرا یك کریدور و اتاق های خواب کاملا فراگرفته است. معماری خارجی برج می تواند، برحسب تغییرات در شکل هندسی پلان، از مربعی شکل، به ضربدری و دایره ای شکل به مثلثی، تغییر نماید.


طراحی هتلالف) پلان فرفره ای شکل (Pinwheel) – (هتل Berkshire Common – در شهر پيتزفيلد واقع در ماساچوست): این پلان ترکیب ساده ای از ۱۶ اتاق را در ۴ پلان همانند نشان میدهد؛ گر این پلان با استفاده از پلکان قيچ گونه، بسیار کارآمد می باشد، اما راهروهای آن که تا گوشه های ساختمان امتداد یافته، بیش از حد می باشد.

ب) پلان مربعی با راهروی H شكل: (هتل Noble Inn – در تمپا واقع در فلوریدا): این طرح، سیرکولاسیون و گری بسیار اقتصادی را نشان میدهد.

ج) پلان صلیب شكل (هتل Holiday Inn، انتاریو، کانادا)  در این طرح پلان راهرو بسیار با صرفه است اما محيط ساختمان افزایش یافته است.


طراحی هتل

برج مثلثی (هتل New Otani در لوس آنجلس، کالیفرنیا): این طرح يك کُر را که دارای شکل و ترکیب مناسبی می باشد، نشان میدهد که در آن دسترسی های خوبی نیز به انتهای برج وجود دارد.


طراحی هتل

برج دایره ای شکل(هتل Westin، در سیتل واقع در واشنگتن: این ترکیب پلانی بسیار کار آمد را بوجود آورده که دارای کُری بسیار کمپکت بوده و دستشویی های اتاقهای خوابها دارای پلان خوب می باشند.


۳.طرح آتریوم دار

سومین طبقه بندی اساسی برای پلان اتاق خوابها ، طرح أتريوم می باشد که پس از مدتها، در سال ۱۹۶۷ ، بار دیگر توسط آرشیتکت John Portman ، برای هتل Hyatt Regency Atlanta ، بکار گرفته شد.

 نمونه اصلی طرح آتریومی در قرن گذشته ، هم در Denver’ s Brown Palace که کماکان در حال فعالیت می باشد و هم در San Francisco Palace که در سال ۱۹۰۶ در اثر زلزله و آتش سوزی تخریب گشت ، بکار گرفته شده است . ترکیب و شکل واقعی اتریوم ، اتاق خوابها را در راستای کریدورهای يك وجهی ، که شباهت زیادی به بالکن های باز و ناظر بر فضای لابی دارند، واقع نموده است .


طراحی هتلآتریوم مربع شکل (هتل Hyan Regency ، در لوئیزویل واقع در ایالت کنتاکی): این پلان شكل كلاسيك اتریوم را به همراه راهروهای يك وجهی و آسانسورهای نمایشی (Scenic Elevators) نشان می دهد.


طراحی هتل أنريوم تغبير بالته (هتل Hyatt Regency کمبریج، ماساچوست): این طرح بك أتريوم مرکزی کوچک را با دو راسته که دارای اتاق خوابهایی در دو سمت می باشند (دو وجهی) ترکیب می کند تا بدین ترتیب کار آیی طرح را افزایش دهد.


نمونه پلان های اتاق هتل:

طراحی هتل

 اتاق های هتل سه ستاره با ترکیب و اندازه ها نشان داده شده است (براساس طبقه بندی DEHGGA ، اتاق تک نفره بایستی اند که بزرگتر باشد)


طراحی هتل


طراحی هتل

 اتاق دو خوابه با آشپزخانه کوچک | اتاق های هتل قابل دسترسی برای افراد معلول با فضایی برای فرد همراه


طراحی هتل

اتاق هتل با قفسه و بالکن


لابی طراحی هتل

لابي هتل مهمترين تاثير را برميهمانها مي گذارد.لابي علاوه برمعرفي شخصيت هتل به صورت فضاي اصلي ارتباطي است كه ميهمان ها را به سمت پيشخوان لابي، آسانسورها، اماكن عرضه غذا و نوشيدني، اتاق هاي جلسات و ضيافات،مجموعه ورزشي و ساير فضاهاي عمومي هدايت مي كند. از دیگرعملكردهاي لابي كانون كنترل است كه درآن كاركنان به صورت بصري بر مسيرهاي دسترسي به هتل نظارت مي نمايند .


طراحی هتل


طراحی هتل

هتل مورفئوس | زاهاحدید


پیشخوان لابی

  •  براي هر فضای کاری پیشخوان 1.8 مترمربع فضا لازم است.
  • مساحت دفترلابی 3 تا 5% متر به ازای هراتاق خواب متغیر است، مشروط براینکه مساحت سالن نشیمن از200متر کمترنباشد.
  • قراردادن 3 کابین تلفن عمومی و یک کابین تلفن راه دور درپیشخوان لازم است.
  • پیشخوان لابی باید از درب ورودی قابل مشاهده باشد.
  • ستونهای سازه ای درفضای پیشخوان لابی نباید وجود داشته باشد.
  • فضای کاری دفتر لابی نباید قابل دید از قسمت پیشخوان باشد.

طراحی هتل

هتلاپوس(Opus)| زاهاحدید


سرویس طبقات

شامل:آبدارخانه دارای فضای لازم استفاده از دستگاه یخساز و شیر آب باشد. این فضا با در دیگری به محلی که شامل: انبار ملحفه و همچنین پله و آسانسور است، مرتبط می گردد. آسانسور سرویس باید ارتباط غیر مستقیم به آشپزخانه داشته باشد. حداکثر فاصله پله فرار از دور ترین اتاق نباید بیشتراز30متر باشد.


طراحی هتل


سالن رستوران

سالن رستوران متناسب با وضع مهمانخانه در نظرگرفته می شود. حداقل سطح لازم به ازای هر اتاق 2مترمربع می باشد. در صورتیکه از مهمانان خارج نیز پذیرایی شود، باید دارای دو در ورودی مستقل از خیابان باشد.

حداقل نسبت مساحت آشپزخانه به رستوران برابر 60% می باشد. تعبیه سرویسهای بهداشتی مجزای مردانه و زنانه با فیلترمناسب درمجاورت سالن رستوران الزامی است.


درطراحی آشپزخانه رستوران باید موارد زیر رعایت شود:

  •  پیش بینی مسیر مستقیم ازانبار آذوقه به محل سرو
  •  اجتناب از تردد ضربدری و حرکت خطی
  •  6/0مترمربع به ازای هر صندلی دررستوران
  •  مرکزیت قرار دادن فضاها و تجهیزات مشترک
  •  2/0 مترمربع به ازای هر صندلی در سالن جشنها و ضیافات
  •  1/0 مترمربع به ازای هر صندلی در قسمت صرف نوشیدنی ها
  •  1/0 مترمربع برای هراتاق باید در نظر گرفته شود

فضاهای عرضه غذا و نوشیدنی

معمولاً يك يا چند رستوران و سالن صرف نوشيدني، به طور شكيلي به گرد لابي هتل قرار داده مي شوند.

اين فضاها و ساير فضاهاي عرضه انواع مخصوص غذا و نوشيدني، نظير: رستوران هاي عرضه غذاهاي ويژه ، رستوران روي بام (Rooftop) و رستوران هاي داراي سبك در دكوراسيون (  Theme Restaurant) ، اماكن فروش غذاهاي آماده، لابي، پيشخوان عرضه نوشيدني و سالن هاي تفريحاتي، يك طبقه بندي ثانويه و پيچيده تري در فضاهاي عمومي تشكيل مي دهند. البته اين اماكن هم ازنظركيفي و هم از نظرخصوصيات آنچنان با هم تفاوتدارند كه برنامه ريزي و طراحي های هريك بايد به طورمستقل و جدا از ديگري انجام شود.


فضاهاي برگزاري مراسم و فعاليت ها:

در طراحی این فضاها باید موارد زیر رعایت شود:

 –  مجزا بودن این فضاها از سایر اماکن عمومی وایجاد تفاوت در شکل دهی آنها

–  نزدیک بودن خدمات پشتیبانی به سالنها

–  دسترسی راحت از لابی به سالنها


برای مطالعه مقاله طراحی آمفی تئاتر و سالن اجتماعات وارد لینک زیر شوید:

https://hornou.com/blog/saln-aamfi


فضاهاي ورزشي

ابعاد استخرسرپوشیده یا روبازباید از 12*6 متر كمتر نبوده و حداقل 3 متر فضاي پيراموني Deck Space درتمام جهات داشته باشد. به طورکلی فضای ورزشی هتل عبارتند از:

فضاهای پشتیبان (توالت، رختکن،عرضه غذاهای سبک،اتاق وسایل و انباراثاثیه، استخرکم عمق، جکوزی).

كلوپ بدنسازي ( توالت، دوش، كمد رختكن)سونا – اتاق بخار- حوض با آب گردان (جكوزي) – اتاق ماساژ- اتاق بدنسازي – متصدي، مراقب- سالن انتظار.


پارکینگ:

به ازای هر اتاق یک واحد پارک در نظر گرفته می شود. یک در ورودی مجاز ازهرخیابان یا کوچه و در صورتی که طول زمین بیشتر از 20 متر باشد از دو در ورودی استفاده می شود.

طراحی هتل


برای مطالعه ی مقاله طراحی پارکینگ وارد لینک زیر شوید:

https://hornou.com/blog/parking


نمونه طراحی هتل

طراحی هتلهتل 520 West 28th | زاهاحدید


طراحی هتل

هتل مارکوس دریسکال | فرانک گری


طراحی هتل

هتل گرند پارک


طراحی هتل

برج اسپیر شیکاگو|سانتیاگو کالاتراوا


طراحی هتل

هتل دورازده | ماریو بوتا


طراحی هتل

هتل سیمارق | ریچارد میر


منبع: نویفرت معماری-سایت معماری خط معمار-کتاب برنامه ریزی و طراحی هتل والتر آ.روتس-ریچارد ه. پنر

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا