قلعه دزک
قلعه دزک
قلعه دزک
قلعه دزک
قلعه دزک
قلعه دزک
قلعه دزک
قلعه دزک
قلعه دزک
قلعه دزک
جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

قلعه دزک

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
در این مقاله میخوانید


قلعه دزک


کاخ قلعه دزک، در سال 1325 هجری قمری، به دستور “لطفعلی خان امیرمفخم بختیاری”، پسر “امامقلی خان حاجی ایلخانی”، با الهام از معماري و تزئينات بدنه قصرهاي اروپايي قرن 17 و 18 میلادی و همچنین با تركيبي از معماري  و هنر ايراني، در روستای دزک، از توابع شهرستان کیار در چهارمحال و بختیاری بنا و در دوران حیات وی، به پسر بزرگش “فتحعلی خان سردار معظم” واگذار شد.

کاخ قلعه دزک، سال های طولانی، محل زندگی و مرکز حاكم نشين بختياری بوده که به خاطر اعتبار بالای صاحبان آن، مانند “لطفعلی خان امیرمفخم بختیاری”، “نصيرخان سردار جنگ” و “فتحعلی خان سردار معظم” میعادگاه بسياری از رجال علمی و سياسی نامدار بوده است.


معماری

طبقه اول کاخ قلعه تاریخی دزک، یک هشتی ورودی در میانه ساختمان دارد که از هر دو طرف به محوطه درون بنا متصل می شود.

در طرفین این هشتی، چهار ایوان قرار داشته که دو ایوان در جبهه شمالی و دو ایوان در جبهه جنوبی بنا قرار گرفته اند.

برای ورود به طبقه دوم کاخ قلعه دزک، می توان از از ايوان های شمالی طرفين هشتی، استفاده کرد، به این صورت که ابتدای باید از راه پله سنگی موجود، به محوطه ای بنام حوضخانه، در ورودی سایر اتاق های این بنا وارد شد.

اتاق های موجود در طبقه دوم کاخ قلعه دزک، دو ايوان مجزا از هم در شمال و سه ايوان متصل به هم و سراسری در جنوب دارد كه دو اتاق سه دربی در ايوان های شمالی و دو اتاق سه دربی قرينه در ايوان سراسری جنوبی باز می شود.

در بین این اتاق های سه دربی جنوبی، سالن بزرگی بنام “دیوانخانه” یا “سفره خانه” وجود داشته که در مجاورت این سالن، اتاق بسیار زیبا و رویایی بنام “اتاق آئینه” قرار دارد که در طرفین این اتاق هم دو اتاق کوچک بنام “گوشواره” ساخته شده است.

سالن بزرگ “دیوانخانه” یا “سفره خانه” با سقف چوبی قاب بندی شده، تزئينات گچ بری نقاشی شده بسیار زيبايی دارد که در آن از “سر بخاری های گچ بری شده” و تصاویر “ملائكه به عنوان مظهر پاكی”، “كله شير به عنوان قدرت و دلاوری”، “صحنه های شكار” و “گل و بوته” بهره گیری شده است.

سالن بزرگ “دیوانخانه” یا “سفره خانه”، دارای یک تخته قالی عتیقه 50 متری متعلق به 90 سال قبل بوده که در منطقه بختیاری بافته شده است.

“اتاق آئینه” موجود در کاخ قلعه دزک، معروف به “آئینه خانه”، در مجاورت سالن بزرگ “دیوانخانه” یا “سفره خانه” قرار دارد.

این اتاق بسیار زیبا که به سبک اروپایی تزئين شده، شباهت زيادی به اتاق آينه قصرهای کشور ايتاليا دارد.

“اتاق آئینه”، با نمونه های جامع و متنوع هنر “گره چينی” و “نقش بُری” و “شيشه نقاشی” دارای دو پوسته عكس در هم بوده كه نمای سه بعدی داشته و نمونه های آن بسيار كمیاب است.

تمامی تزئینات و آئینه کاری این اثر هنری، زير نظر “استاد ابوالقاسم خواجوی اصفهانی”، از برجسته ترين اساتيد آئينه بند قرن گذشته صورت گرفته است.

طراحی و اجرای حجاری ها و سنگ تراشی های کاخ قلعه دزک که زیر نظر “استاد حسن پهلوان”، از حجاران معروف آن دوره انجام شده، بسیار چشمگیر بوده و به ویژه دیواره حوض آبگیر، جوش ها، لاک ها، آب نماها، سرفواره ها، سرستون ها، زیرستون ها و ساق های این بنا، از جلوه ای خاص و هنرمندانه برخوردار است.


موزه

در سال های اخیر، به منظور استفاده مطلوب تر از فضای موجود در کاخ قلعه دزک، موزه پوشاک و موزه سنگ در این مجموعه تاریخی فرهنگی راه اندازی شده است.

موزه پوشاک کاخ قلعه دزک، در بهمن 1388 راه اندازی و در آن پوشاک شهرها، روستاها و مناطق شاخص و خاص چهارمحال و بختیاری معرفی و به معرض نمایش گذاشته شد.

در این موزه، علاوه بر معرفی پوشاک، نسبت به نمایش زیور آلات، صندوق، صندوقچه و وسایل مرتبط با پوشش اقدام و در آن، مجموعه ای از تصاویر قدیمی مربوط به نمونه پوشاک سنتی و محلی چهارمحال و بختیاری نمایش داده شده است.


علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا