قلعه چالشتر
قلعه چالشتر
قلعه چالشتر
جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

قلعه چالشتر

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .


قلعه چالشتر


مکان : چالشتر

قدمت : قاجاری 

سبک : قاجاری 

کاربری : مسکونی


منزل به همت  خدا رحم چالشتری فرزند محمد رضا خان در اواخر دوران قاجاریه ساخته شد.از تاریخ حک شده بر روی سر ستون های این بنا استنباط می شود که بنا تقریباً در تاریخ 1323 ه.ق به اتمام رسهیده است.این قلعه شامل قسمت های سر درب،هشتی،اندرونی،بیرونی،حمام واصطبل و دیگر قسهمت ها می باشد.

این بنا در دو قسهمت ساخته شده که وسعت ان تقریباً 12000 متر مربع می باشد که به شکل و هنر ایرانی در دوران قاجار ساخته شده است.بنای شمالی تا دهه هفتاد ه.ش مورد استفاده قرار می گرفته درصورتی که بنای جنوبی حدوداً نود درصد تخریب شده بود کهه بها همت مهندسان و مرمت گران این بنا برپا شده است . در ساخت آن ازمصالح سنگ،آجر،خشت وچوب… به کار رفته است.در بالای اتاق نشیمن خانه معمولا فضایی مثل سکو می سازند که جنس آن از سنگ یا چوب ویا ترکیبی از هردو می باشد در ورودی از دولنگه وبه ندرت ازیک لنگه از تنه ی درختان جنگلی تهیه می شود. و نما از جنس سنگ و آجر وچوب می باشد.

تزئیینات متنوع ونقاشی های دیواری روی گچ استفاده شده است. قالب تزئیینی چوبی سقف،درهای زیبای چوبی ونقاشی های دیواری،شامل گل وبوته،گل ومرغ،مناظرطبیعی،آیات قرآنی،کتیبه سرستون هاوآجرکاری های زیبا با ترکیب قطعات کاشی از جلوه های زیبای این بنای تاریخی محسوب می شود.


علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا