محوطه سازی سنتی

الهام گيري از سبك و سياق خانه هاي قديمي در دكوراسيون امروزي بسيار متداول شده است. محوطه سازی سنتی ، بهره گيري از گياهان، حوض ها، تخت هاي چوبي و نرده ها مي تواند حس و حال سنتي بسيار خوبي به دكوراسيون داخلي ببخشيد. در ادامه اين مطلب درباره المان هاي محوطه سازی سنتی بيشتر صحبت خواهيم كرد.

فاكتورهای محوطه سازی سنتی

  • گياهان

برای محوطه سازی سنتی باید از گل و گیاهان به شکلی استفاده کنید که جلوه فانتزی به خود نگیرند. در این حالت کاشت گل های آن چنان رنگارنگ خیلی مناسب نخواهد بود و بیشتر ترجیح می دهیم که از پیچک ها و درخت های میوه تا حد امکان استفاده شود. کاشت درخت های میوه نه تنها زیبایی باغ را به سمت جلوه سنتی خواهد برد، بلکه باعث می شود تا حال و هوای ویلای شما نیز جذاب تر و دوست داشتنی تر باشد.

برای سفارش طراحی سه بعدی ، سفارش طراحی روف گاردن و سفارش طراحی محوطه و فضای سبز به سایت هورنو مراجعه کنید.

  • تخت های چوبی سنتی

در محوطه سازی های جدید به فکر ساخت آلاچیق هستیم، اما برای محوطه سازی سنتی ، بهتر است به جای تعبیه آلاچیق، از تخت های چوبی استفاده شود. تخت های چوبی در هر جایی که قرار بگیرند، بسیار راحت جلوه سنتی را ایجاد خواهند کرد. این چیزی است که در هر قالبی از فضاسازی و محوطه سازی می توان در نظر گرفت و همیشه اثرگذاری خود را خواهد داشت.

  • حوض یا حوضچه

به جز آن اضافه کردن یک حوض، حتی در سایزی کوچک در محوطه سازی سنتی ، به جلوه سنتی آن کمک زیادی می کند. در شرایطی که فضای باز ویلای شما، گنجایش کافی داشته باشد، خوب است که از حوضی بزرگتر استفاده کرده و فواره ای پر آب نیز به آن اضافه نمایید. اما اگر با یک فضای محدود هم روبرو هستید، حتما یک حوضچه کوچک را در نظر گرفته و فواره ای هر چند کوچک در مرکز ثقل آن قرار دهید. این حوض باید به رنگ آبی فیروزه ای، درست مانند چیزی که در تصاویر قدیمی و سنتی می بینیم، باشد.

  • جوی آب روان

اگر فضای ویلا يا خانه شما به حد کافی پتانسیل های لازم را دارد، تعبیه جوی آبی که از یک مسیر خاص برخوردار بوده یا در چرخه ای برگشت پذیر، قرار داشته باشد، فوق العاده خواهد بود. این درست همان چیزی است که در قصرهای دوران قاجار یا پیش از آن می بینیم و اگر بتوانید آن را به فضای سبز ویلایی خود اضافه کنید، چیزی خاص و چشم نواز به وجود آورده اید. به این شکل نشستن روی تخت های محوطه ویلا، به مراتب جذاب تر خواهد بود و تماشای جاری شدن آب در این جوی و شنیدن صدای آن، احساسی بی نظیر خلق می کند.

  • شكل اوليه محوطه سازي سنتي

برای طراحی محوطه سازی سنتی باید توجه کرد که باغ باید حسی آمیخته با سنت و زیبایی  داشته باشد. برای محوطه سازی باغ ابتدا یک ترسیم اولیه از آنچه که می خواهید بسازید داشته باشید. برای طراحی باغ سنتی عموما از هندسه مربع و مستطیل استفاده می‌شود؛ در ساخت باغ سنتی می توانید از جوی آب ، استخر و ایجاد سازه های دکوری با چوب ایجاد کنید. حوض بخش مهمی از هویت معماری ایرانی است. در گذشته نه تنها عمارت‌ها و باغ‌های بزرگ، بلکه خانه‌های نقلی با حیاط‌های کوچک نیز یک حوض زیبا داشتند. حوض‌ها در گذشته به منظور نگهداری و ذخیره کردن آب مورد استفاده قرار می گرفتند.خنک کردن محوطه نیز یکی از دلایل وجود حوض بود. امروزه وجود حوض بیشتر جنبه تزیینی دارد . البته اگر فضای بزرگتری داشته باشید می توانید حوض را تبدیل به استخر هم نمایید همچنین می‌توانید حوض را با  آبنمای کوچکی طراحی نمایید.

  • استفاده از سفال در باغ سنتی

حال نوبت طراحی کلی باغ می باشد. استفاده از گلدان های سفالی و کوزه های سفالی و یا ظرف های سنتی زیبا می تواند یک جلوه دیگری با باغ تان بدهد.
هرچند که رنگ مصالح به کار رفته در زمینه‌ی اغلب فضاهای سنتی به خوبی دیده می‌شود، اما فراموش نکنید که جزئیات همیشه رنگ‌های ملایم‌تری در این فضاها بوده‌اند؛ پس از دقت به جزئیات غافل نشوید. استفاده از گلدان‌ها و کوزه‌های سفالی می‌تواند بخشی از زیبایی باغ شما باشد. سعی کنید از کوزه‌های لعابی با رنگ‌های معمول آبی و سبز استفاده کنید.
استفاده از پشتی‌های سنتی، گلیم‌هایی با طرح‌های قدیمی و پارچه‌های بومی منحصربه‌فرد بخشی از کارهایی است که به زیباتر شدن یک فضای سنتی کمک بسیاری خواهد کرد. فراموش نکنید که تقابل رنگ‌ها و طرح‌ها در دنیای سنت بخشی از زیبایی آن خواهد بود.

  • تزیین باغ سنتی با گلیم

استفاده از پشتی‌های سنتی، گلیم‌هایی با طرح‌های قدیمی و پارچه‌های بومی منحصر به‌ فرد بخشی از کارهایی است که به زیباتر شدن یک فضای سنتی کمک بسیاری خواهد کرد. فراموش نکنید که تقابل رنگ‌ها و طرح‌ها در دنیای سنت بخشی از زیبایی آن خواهد بود. همچنین استفاده از سماور ذغالی نیز روی این تخت ها بسیار مرسوم است.

مصالح مورد استفاده برای ساخت باغ سنتی

برای ساخت باغ سنتی ، بهتر است از مصالحی مانند آجر، سنگ و چوب استفاده کنید، این مصالح به علت داشتن رنگ‌های گرم و تداعی معماری سنتی، دید کاملا سنتی به باغ می دهند. اگر امکان ساخت دیوار ندارید می توانید دیوارهایتان را با رنگ های گرم رنگ آمیزی کنید، تا کاملا فضایی گرم بوجود آورید.

جمع بندي

حیاط خانه ، حیاط ویلا  و باغ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک خانه‌ی دوست داشتنی ایرانی است. علاقه‌ی بسیار ایرانی‌ها به سازه‌های سنتی و با توجه به تاثیرات آرامش بخش سبک سنتی ، می‌توان گفت که امروزه مخاطب زیادی برای این سبک وجود دارد. استفاده درست از گياهان، حوض و آب، گليم ها و مصالح مناسب مي تواند محوطه سازي سنتي را به بهترين شكل رقم بزند.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا