محوطه سازی مدرن فقط به کاشت گل و گیاه گفته نمی شود . در محوطه سازی های مدرن خانه و ویلا ها با استفاده از شیوه نوین و استفاده از منابع به روز می توان یک حیاط زیبا ساخت. مهمترین نقطه در طراحی یک منظره شناخت ارتباط انسان با طبیعت و محیط اطراف آن می باشد و فرد یا متخصصی که می خواهد محوطه سازی انجام بدهد باید تخصص و تجربه کافی برای بکارگیری جلوه های بصری محیطی و علمی در طراحی فضای سبز را داشته باشد.

اصول محوطه سازی مدرن

یکی از مهمترین نکات شناخت محیط و اقلیم آن منطقه می باشد به  این صورت طول و عرض و پستی و بلندی محل راد نظر گرفت و با شناخت موقعیت جغرافیایی محل نیز طرح را برنامه ریزی کرد. برای داشتن احساس تعادل بین طرح و اشیا باید این اصل نیز در نظر گرفته شود. تضاد و هارمونی جزو اصلی ترین اصل های محوطه سازی مدرن به حساب می آید. تعادل به طراحی و محوطه سازی شما شکل و شمایل می دهد تا هماهنگی های لازم پدید بیاید و هارمونی لازم بین وسیله ها به دست بیاید. برای ایجاد تضاد در کار خود می توانید از رنگ های متضاد در کنار یک دیگر استفاده کنید.

برای سفارش طراحی سه بعدی ، سفارش طراحی روف گاردن و سفارش طراحی محوطه و فضای سبز به سایت هورنو مراجعه کنید.

طراحی شما با رنگ است معنا پیدا می کند و جان پیدا می کند می توانید در محوطه سازی های خود از رنگ های گرم مثل قرمز و نارنجی که به اجسام نزدیک تر هستند استفاده کنید . اجسام سبز و آبی رنگ هایی هستند که ممکن است در بینده این حس را انتقال دهند که دور هستند. یکی از مهمترین عوامل در طراحی فضای سبز خط می باشد از خط در تمام قسمت های طراحی و محوطه سازی مانند ورودی، گذرگاه ، بافت و چشم انداز استفاده می شود. خط ها همچنین در ایجاد وهم، عمق و فاصله استفاده می شود. واضح ترین اصل نسبت به اصول دیگر نسبت است و همانگونه از اسم آن مشخص است نسبت اندازه یک عنصر به یک عنصر دیگر است. باید دقت شود تمام عناصر در طراحی منظر به یک نسبت یا تناسب به کار گرفته شوند.

عنصرهای مهم محوطه سازی مدرن

تمام اصولی که در نام بردیم با استفاده از اجزاء و عنصرهای خاصی در محوطه سازی ساختمان ها استفاده می شوند. مبلمان و فضای نشستن، در نظر گرفتن سایه بان، آتش دان و شومینه، نورپردازی، سنگ فرش محوطه، گیاهان در محوطه سازی. فضای نشستن و مبلمان در محوطه ساختمان را هیچ وقت فراموش نکنید . این نوع مبلمان می تواند از جنس چوب، الومینیوم، استیل و پلاستیک باشد. انتخاب جنس این نوع مبلمان براساس آب و هوای منطقه و تعدادی افرادی که معمولا از آن استفاده می کنند تعیین می شود.

یکی از مواردی که در طراحی و محوطه سازی مدرن از آن استفاده می شود سایه بان ها و آفتابگیر است. آلاچیق، پرگولا، سایه بان چتری و پارچه ای می تواند از نوع های باشد که در محوطه استفاده می شود. سایه بان و آلاچیق ها در روزهایی که بارانی و برفی می باشد به راحتی می توان استفاده کرد و فضای دنجی و راحتی برای افراد در برابر آفتاب و باران و برف باشد.

از آتشدان در فضای باز و شومینه در طراحی محوطه سازی ساختمان مود توجه قرار می گیرد. اتشدان و شومینه می تواند عنصر آتش را حیاط شما بیاورد و حس گرما و انرژی را با خود به همراه داشته باشد. نورپردازی ساختمان یکی ازمهم ترین قسمت های محوطه سازی ساختمان می باشد. نورپردازی در محوطه ساحتمان باعث می شود زیبایی و کاربرد محوطه بیرونی به چشم بخورد. نورپردازی در طراحی محوطه انواع مختلفی دارد مثل استفاده از چراغ های روشنایی با ارتفاع های مختلف در پله های ورودی ساختمان چراغ های روشنایی دیواری، نورپردازی داخل آب و استخر و … .

همه‌ی ما از وجود آب و صدای آب در محوطه احساس آرامش و شادی می‌کنیم و این عنصر در معماری سنتی ایران هم نقش مهمی همیشه داشته است. یکی از عناصری که در محوطه سازی مدرن نیز به آن توجه می شود طراحی آبنما در محوطه است. مهم ترین موضوع در استفاده از آبنمای محوطه باز وجود فضای کافی و مناسب برای نصب و یا ساخت آبنمای محوطه است. آبنماها در اندازه های مختلفی و به صورت پیش ساخته و یا در محل ساخته می شوند. یک آبنمای زیبا می‌تواند نقش عنصر تاکید یا نقطه‌ی کانونی را در طراحی محوطه ساختمان داشته باشد.

یکی از عنصرهایی که طراحی مسیرهای عبور در محوطه سازی استفاده می شود استفاده از سنگ می باشد. سنگفرش محوطه سازی انواع مختلفی دارد. ابعاد و اندازه و رنگ و طرح سنگ ها بسته به انتخاب شما و استفاده در محیط مهم می باشد. می توانید از ترکیب سنگ با گیاهان استفاده کنید تا ترکیب زیبایی برای خانه خود بسازید.

یکی از عنصرهای مهم در طراحی محوطه ساختمان، وجود گیاهان هستند. گیاه عنصری است که به طراوت و زنده بودن فضای محوطه شما کمک می‌کند. یکی از تفاوت‌های اصلی فضای داخلی و محوطه بیرونی ساختمان گل و گیاه آن است. انتخاب گیاه برای طراحی محوطه باید بر اساس شناخت گیاهان مناسب با فضای شما و بر اساس مساحت و عواملی مانند خاک و نور و آب و اقلیم و.. انجام شود.

جمع بندی

در این محتوا در مورد محوطه سازی مدرن و اینکه چه اصولی برای طراحی حیاط خانه و ویلا ها باید رعایت کرد پرداخته ایم.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا