معبد آب
معبد آب
معبد آب
معبد آب
معبد آب
جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

معمار: نا معلوم

معبد آب

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
مقالات

معبد آب


معمار:تادو آندو

مکان:ژاپن

سال:۱۹۹۱


تپه ای در جزیره آواجی با دیدی وسیع به خلیج اوزاکا محل قرارگیری “هومپوکوجی” معبد اصلی و جدید فرقه “شینگون باديست” می باشد. سالن این معبد در داخل زمین زیر یک استخر بیضی شکل بزرگ پر از نیلوفرهای آبی قرار دارد. راه ورود به سالن پلکانی است که از روی سطح آب شروع می شود و به نظر می رسد که بازدید کنندگان را به زیر آب می کشد. این سالن از یک اتاق گرد با یک شبکه بندی از ستونهای چوبی تشکیل شده که درون محوطه ای مربع شکل قرار گرفته است. فضای داخلی سالن و ستون ها به رنگ قرمز است. این رنگ در پایان روز هنگامی که تابش قرمز غروب فضا را پر می کند و سایه های بلند ستون ها را به درون حجم زیر زمینی می اندازد به رنگ قرمز پر رنگ در می آید. طرح معبد رشته ای از تجربیاتی را که بر زندگی روزمره فائق آمده اند را خلق می کند.


معبد آب
معبد آب

آندو مخاطب خود را با گذراندن از دیوارهای منحنی شکل و بلند به حوض بزرگی می رساند که راه ورود به اتاق اصلی از دل آن می گذرد. مقصد آخر اتاقی مربع شکل با ستونهای چوبی و رنگی قرمز است. این رنگ، در آئین بودا معانی متعددی دارد که هرکدام به معماری بنا و نیت تادائو آندو مفهومی مجزا می بخشد. رنگ سرخ، نماد نیروی زندگی است، پس در ابتدا، مخاطب را از این نیرو سرشار می کند. سرخ، محاظفت کننده است، در نتیجه معبد به طریقی آشتی پذیر، انسان را می پذیرد و در آخر، این رنگ که نماد خون مقدس است به مخاطبش این پیام را می دهد: در پس آب گل آلود، خون مقدس جاری است، حقیقت متعالی در پس دیوارهای بلند «من» پنهان است، کافی است از میان این دیوار گذر کرد تا به جهان کیهانی دست یافت.


 این روند و مسیر حرکت را می توان از طور دیگر نیز بررسی کرد: تادائو آندو انسان تنها را پس از گذراندن از احساسات شخصی (دیوارهایی منحنی) به عقلانیت می رساند (اتاق مربع با رنگ قرمز) عقلانیتی که در سایه تفکر شرقی پی ریزی می شود. این مسیر از دل طبیعت شرقی می گذرد خاک (کف زمین دیوارهای باد (بین دیوارها) آب (حوض وسط) و نور (در تالار اصلی) آندو با آموزه های شرقی خود طعریفی دوباره از انسان طبیعت و معماری را در دنیای مدرن و صنعتی نشان می دهد.


معبد آب
معبد آب

بر بالای تپه ی مشرف به خیلج بنا شده است . این معبد نمایانگر آروزی آندو (طراح برای ساختن مکانی است که بودا و همه موجودات زنده بتوانند در آن در پوشش از نیلوفر آبی به خواب روند . حوضچه ای بیضی شکل با قطر بزرگ ۱۳۰ فوت و قطر کوچک ۹۸ فوت در بالای تپه است .

برشی در میانه ی حوضچه ای ایجاد شده و پلکانی رو به پایین در آن بوجود آمده هنگام پایین رفتن از پله گویی در اعماق حوضچه فرو می رویم تالار این معبد از اتاق گردی به قطر ۴۶ پا در درون اتاق دیگر به ابعاد ۵۷ در ۵۷ فوت تشکیل شده است. اتاقی گرد با حائل مشبک و ستون های منظم با مقطع مربع به ۲ حریم درونی و بیرونی تقسیم می شوند. توالی فرم های هندسی بیضی، مربع، دایره و شبکه موجب افزایش تمرکز ما هنگام نزدیک شدن به مقدس ترین مکان های معبد می شود . حوضچه ای بیضی شکل و تالار شگرف زیر آن، از طریق یک مسیر دسترسی بسیار تماشایی و طواف مانند، با هم ارتباط پیدا می کنند.


معبد آب
معبد آب

منبع:

visuallexicon.wordpress.com

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا