معرفی نمای مدرن | سری پنجم | کاربرد آجر در نما

صفر تا صد معرفی نمای مدرن، آجر در طراحی نمای ساختمانی

معرفی نمای مدرن، یکی از انواع آجرها، آجر نما است که برای ایجاد نمای زیبا در ساختمان‌ها و خانه‌ها به کار می‌رود. امروزه با ورود پیشرفت صنعت ساختمان، آجرها کمتر در اسکلت سازه‌ها به کار می‌روند، اما همچنان در نمای ساختمان و بدنه به کار می‌روند. آجر نما علاوه بر اینکه باید از استانداردها لازم برخوردار باشد، لازم است که در برابر گرما، رطوبت و نفوذ آب مقاوم باشد و به‌ آسانی آسیب نبیند.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: سبک معماری مدرن


معرفی نمای مدرن


آجر نسوز نما دارای تنوع بالایی در رنگ، سایز و طرح می باشد و بسیاری از طراحان خلاق، در زمان اجرای نماهای آجرنسوز، از آن ها به صورت تصادفی استفاده می کنند، که علاوه بر زیبایی و شکیل بودن در نماها، تفاوت در سبک، طرح و رنگ، در تک تک آجرهای نسوز به کار رفته را به نمایش می گذارند. آجرهای نسوز به دلیل مقاومت بالا، جذب آب مناسب و همچنین گیرایی بالا در تماس با ملات، از مزایای متفاوتی نسبت به دیگر مصالح در مراحل نصب و اجرا برخوردار می باشد.


آجر در معرفی نمای مدرن

آجرنما، از خاک رس و شیل تشکیل شده است، و در کوره تا 2000 درجه پخته می شود. علت اینکه آجر به چنین مواد با دوامی تبدیل شده، در واقع این است که خاک رس/ شیل از طریق یک فرایند انجماد به کوره می رود، و ذرات خاک رس را با هم آمیخته و گداخته می کند.

آجرها با توجه به جنس و ابعاد خود کاربردهای متفاوتی در ساختمان دارند. برخی از آنها به عنوان کفپوش و دیوارپوش آجری و برخی دیگر برای دیوارکشی استفاده می شوند. تنوع بالای این محصول گزینه های بسیاری پیش روی مشتریان قرار می دهد و آنها می توانند طبق سلیقه خود آجر مورد نظر را انتخاب نمایند.

آجرها با ظاهری توپر، توخالی، متخلخل و سوراخ دار ساخته می شوند. آجر توپر مقاومت بالایی دارد و برای ساخت دیوارهای باربر مورد استفاده قرار می گیرد. آجر توخالی و سوراخ دار دارای سوراخ های متعدد هستند و آجر متخلخل دارای منفذ بوده و به روش پرسی ساخته می شوند. آجرها از نظر کاربرد به انواع آجر نما، آجر مهندسی و آجر معمولی تقسیم می شوند.

آجر نما همانطور که از نامش پیداست برای نماکاری ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. طرز تهیه آجر دستی و یا ماشینی است. این نوع آجر بدون اندودکاری نصب می شود. آجر مهندسی با آجر معمولی متفاوت است. ظاهر این آجر نیمه شفاف بوده و مقاومت آن به دلیل تراکم زیاد، بالا می باشد. تحمل بار زیاد از ویژگی های منحصر بفرد این نوع آجرها است. آجر معمولی نیز برای کارهای ساختمانی مصرف می شود و به شیوه ماشینی یا دستی تولید می گردد. جنس این مصالح پرکاربرد ممکن است از نوع لعابی، سفالی، نسوز، ماسه آهکی، فشاری و ماشینی باشد.

انواع آجر در معرفی نمای مدرن

آجر لعابی

لعاب کاری یکی از روش های روکش کاری آجر است که آن را در برابر عوامل مختلف محافظت می نماید. ممکن است آجر در معرض رطوبت، فرسایش، هوازدگی، مواد شیمیایی و تغییرات آب و هوایی قرار گیرد اما لعابی که سطح آن را پوشش می دهد نقش لایه محافظ را ایفا کرده و عمر آن را طولانی می کند.

آجر لعابی در رنگ های متنوع و ابعاد گوناگون تولید و به بازار عرضه می شود. از این رو می توان از آن در تزئین دکوراسیون داخلی و بیرونی ساختمان استفاده کرد. این آجرها با رنگ هایی نظیر آبی، قرمز، نارنجی، قهوه ای، سورمه ای و … لعاب داده می شوند و زیبایی بی نظیری به فضا می بخشند. این آجرها بیشتر در طراحی های سنتی کاربرد دارند. لعاب کاری مقاومت آجر را بالا می برد و آن را از آسیب های احتمالی حفظ می کند. قیمت آجر لعابی به نسبت آجر معمولی گران تر است.

معرفی نمای مدرن

آجر ماشینی

این آجرها سوراخ دار هستند و در صورت استفاده سوراخ ها با ملات پر می شود تا استحکام و مقاومت سازه بالا رود. تعداد سوراخ های تعبیه شده در آجر ماشینی ۸ الی ۱۰ عدد می باشد. اصولاً برای ساخت دیوار و در مرحله سفت کاری از آجر ماشینی به دلیل استحکام بالا استفاده می شود. ملاتی که در سوراخ های این آجر ریخته می شود مقاومت و استحکام آن را بالا می برد. این آجر قیمت مناسبی دارد و قابل استفاده در تمام پروژه های ساختمان سازی است.

آجر ماسه آهکی

آجر ماسه آهکی از سیلیکات کلسیم ساخته می شود و اغلب در پی سازی ساختمان کاربرد دارد. مقاومت فشاری این آجر بالاست، از این رو ظرفیت باربری آن نیز بالا بوده و از آن در ساخت دیوارهای حائل و حمال استفاده می شود. آجرهای ماسه آهکی به دلیل استفاده از رنگدانه در تولید آنها، رنگ های متفاوت به خود گرفته و از نظر ظاهری زیبا هستند.

سختی این آجرها بالاست و ابعاد و شکل یکنواخت آنها اجرای دیوار را آسان می کند، علاوه بر آن میزان پرتی این مصالح بسیار کم است. آجر ماسه آهکی عایق خوبی برای جلوگیری از خروج گرما از ساختمان در زمستان و ممانعت از ورود آن در تابستان می باشد و آسایش و راحتی را برای ساکنین به ارمغان می آورد.

آجر نما

یکی از انواع آجرها، آجر نما است که همانطور که از نام آن پیداست از آن برای طراحی نما استفاده می شود. از ویژگی هایی که آجر نما باید از آن برخوردار باشد می توان به مقاومت در برابر گرما، رطوبت و نفوذ آب اشاره کرد. آجر نسوز نمونه ای است که می توان از آن به عنوان آجر نما استفاده کرد.

برای خواندن مطالب مربوط به معماري مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری ایرانی مدرن ، اصول معماری مدرن

آجر نسوز

آجر نسوز جدیدترین نوع آجر است که به علت مزایای بالا در ساختمان های امروزی مورد استفاده قرار می گیرد. این آجر یک عایق حرارتی است که علاوه بر جلوگیری از اتلاف انرژی در برابر گرما و حرارت نیز مقاومت بالایی دارد. آجر نسوز خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خود را در درجه حرارت بالا از دست نمی دهد، به همین علت از آن برای پوشش دیوار داخلی شومینه استفاده می شود.

طول عمر بالا، دوام و استحکام، زیبایی و ثبات رنگ از ویژگی های ممتاز این آجر هستند که آن را به بهترین گزینه برای معماران و سازندگان تبدیل کرده است. این نوع آجر در برابر فرسایش، خراشیدگی، حرارت، اشعه آفتاب، رطوبت و تغییرات آب و هوایی مقاوم است و به علت استفاده از مواد معدنی در ساخت آن یک آجر بی نظیر برای مصارف ساختمانی به شمار می آید. قیمت آجر نسوز در مقایسه یا سایر آجرها بالاتر است.

انواع آجر نسوز در معرفی نمای مدرن

آجر نسوز انواع مختلفی دارد که از جمله می توان به آجرهای نسوز سیلیسی، آجر نسوز زیرکونیوم، آجر نسوز کروم و آجرهای نسوز قلیایی اشاره کرد. آجر نسوز دایره نیز نمونه ای از آجرهای دکوراتیو شناخته می شود.

آجر سفالی

آجر سفال (آجر ایتال) وزن بسیار سبکی دارد و استفاده از آن سرعت اتمام پروژه ساخت را بالا برده و به سبک سازی سازه کمک می نماید. این آجر در کوره های سفال پزی ساخته می شود و قیمت آن در مقایسه با سایر آجرها کمتر است. شکل اجر سفال همانند بلوک های سوراخ دار است و از آنها در ساخت تیغه های جدا کننده و دیوارهای غیر باربر استفاده می شود. این آجرها عایفق خوبی برای گرما و صوت می باشند و پایداری بسیار بالایی دارند.

آجر سفال ده سوراخ

قطر آجر ۱۰ سوراخ بین ۵.۱ تا ۵.۲ سانتی متر بوده و همان طور که از نام آن پیداست، در سطح آن ۱۰ سوراخ وجود دارد. وجود این سوراخ ها باعث می شود میلگرد درون آن ها قفل شود. این امر مقاومت ساختمان در برابر زلزله بالا می برد.

قیمت آجر سفال

در هنگام خرید آجر سفال توجه به کیفیت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. هرچه کیفیت آجر بالاتر باشد، به طبع از قیمت بالاتری نیز برخوردار است.

آجر لفتون

یکی از انواع آجرهایی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، آجر لفتون می باشد. این آجر در دو رنگ قرمز و زرد تولید می شود. ابعاد آجر لفتون ۵*۲۰*۱۰ می باشد. قیمت این آجر به ابعاد آن بستگی دارد.

آجر فشاری

آجر فشاری در ساختمان سازی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. این آجرها با دست خشت زنی می شوند و برای پخته شدن در کوره های آجرپزی حرارت می بینند. آجر فشاری یا آجر سنتی در مرحله سفت کاری ساختمان کاربرد دارد و به علت مقاومت فشاری بالا در ساخت دیوارهای باربر، طاق های ضربی و تیغه های جدا کننده استفاده می شود. وزن این آجر حدوداً ۲/۵ کیلوگرم و قیمت آن با توجه به میزان سفارش متفاوت است.

آجر چارک

آجر چارک به آجری گفته می شود که از طول به دو نیم تقسیم بندی شده باشد.

آجر دکوراتیو

آجر دکوراتیو نمونه ای از آجرهایی است که امروزه استفاده از آن ها در طراحی دکوراسیون داخلی زیاد به چشم می خورد. این آجرها انواع مختلفی دارند و می توان با توجه به سلیقه شخصی نمونه های مناسب را انتخاب و مورد استفاده قرار داد.

آجر قزاقی

یکی از قدیمی ترین انواع آجرها، آجر قزاقی می باشد که ساخت آن ها به دوره ساسانیان بر می گردد. آجر قزاقی دستی نمونه ای از آجرهای سنتی است که با شیوه کاملا سنتی ساخته می شود. آجر پلاک نمونه ای از آجرهایی است که در دسته آجر قزاقی قرار می گیرد. آجر قزاقی قرمز با نام آجر خشتی نیز شناخته می شود.

قیمت آجر قزاقی

آجر قزاقی در رنگ های مختلفی چون پوست پیازی، قرمز و گلبهی موجود بوده و هم چنین در ابعادی چون۲۰*۲٫۵*۵٫۵ یا۲۰*۱۰*۵٫۵ تولید می شود. قیمت این آجر با توجه به خصوصیاتی که گفته شد متفاوت می باشد.

آجر جوش

تولید و ساخت این آجر در دمای بیش از هزار درجه صورت می گیرد. این دمای بالا از خمیری شدن آجر جلوگیری به عمل می آورد. از موارد استفاده این آجر می توان به ساخت دیوار تونل ها اشاره کرد.

نانو آجر

آجر یکی از مصالحی است که از آن در نمای ساختمان استفاده می شود. از آن جایی که نمای بیرونی ساختمان در معرض باد و باران و عوامل زیست محیطی قرار دارد، در معرض آسیب دیدگی قرار دارد. استفاده از پوشش نانو بر روی آجر می تواند از آسیب زدگی به آن جلوگیری نماید.


آجر هویت بخش نما

آجر به لحاظ تاریخی، سنگ بنای مجموعه گسترده ای از فضاهای زندگی بوده است که دربردارنده همه چیز از ایجاد یک محیط بسته و محافظت تا ایجاد چهارچوب برای ورود نورخورشید می باشد.  بدون در نظر گرفتن این که آیا استفاده از آن از نقطه نظر به صرفه بودن است و یا از جنبه زیبایی شناختی چه درخصوص رنگ چه در خصوص بافت، استفاده از آجر در نمای ساختمان درنقطه نقطه شهرهای جهان به چشم می خورد.

چالش های بکارگیری آجر در معرفی نمای مدرن :

به رغم کاربرد گسترده آجر، استفاده از آن برای آرشیتکت ها و سازندگان ساختمان چالش برانگیز است. همه چیز از جمله رطوبت، شرایط اقلیمی، خورشید، فعالیت های ارگانیک و زمان تاثیرات خود را بر روی آجر می گذارند و به تدریج خواص کارکردی و زیبایی شناسانه آنرا تضعیف می نمایند.

در هنگام بکارگیری آجر به عنوان نمای ساختمان، اول و مهمتر از همه، شناخت انواع مختلف آجر و روش های مختلفی است که برای بهبود شرایط به منظورانجام اهداف خاص مورد استفاده قرار می گیرند. اگررنگ های روشن و زبری بیش از حد را به عنوان مشخصات آجر مورد نظر خود در نظر بگیریم، احتمال دارد که گرد وخاک و دیگرعوامل آلوده کننده بسیار سریعتر از آجرهای تیره تر و صاف تر، در آن انباشته شوند. یکی دیگر از عوامل کلیدی، جهت گیری دیوارها و قرارگرفتن در معرض عناصر اثرگذار یاد شده است.

همانطور که قبلا گفته شد، گیاهان صعودکننده عنصری زیبا و مجذوب کننده بر روی دیوارهای آجری هستند، اما بدون توجه و مراقب، آنها می توانند باعث وخامت زودرس نماهای آجری شوند. شما می توانید از این مشکلات با مرتب کردن گیاهان و تمیز کردن آجر به صورت دوره ای جلوگیری کنید.

معرفی نمای مدرن


مزیت های استفاده از آجر نما نسوز در معرفی نمای مدرن

آجر نما نسوز به دلیل مزیت هایی که دارد مورد توجه بوده و بازار خرید و فروش بالایی را از آن خود کرده است.  مقاومت بالا به دماهای بسیار بالا تا 1200 درجه سانتی گراد از ویژگی های مطلوب و مهم این آجر نما هاست. همین ویژگی سبب کاربرد گسترده ی این آجر در صنعت و ساختمان شده است.

اگر دقت کرده باشید بسیاری از آجرها در اثر تماس با هوای مرطوب و نم دچار سفیدک و شوره می شوند، این موضوع سبب می شود تا نمای ساختمان ها زیبایی و جذابیت خود را از دست بدهد، در حالی که استفاده از آجرنما نسوز این معضل را به وجود نمی اورد و اجری ضد شوره و ضد سفیدک می باشد.

آجر نسوز نما در مقایسه با آجر نما سوز ضخامت کمتری داشته و تنوع رنگ، سایز و طرح بیشتری دارد.
آجر نسوز نما در برابر عوامل محیطی، ضربات فیزیکی و عوامل شیمیایی از مقاومت بالایی برخوردار بوده و همچنین باعث عایق شدن ساختمان در برابر سرما و گرما می شود.

آجرنما نسوز در معرفی نمای مدرن 

در برابر سایش و فرسایش مقاوم بوده و سازگاری بسیار بالایی با محیط زیست دارد.
در مناطقی مانند شمال ایران که در اثر رطوبت زیاد ممکن است نمای ساختمان ها جلبک بزند، آجر نسوز بهترین گزینه می باشد، چرا که در برابر رشد جلبک ها و میکروارگانیسم ها مقاوم بوده و شرایط را برای رشد و تکثیر ان ها فراهم نمی کند.

نمای ساختمان، یکی از مهمترین عناصر بیرونی در ظاهر ساختمان است. در طراحی نمای ساختمان ها، به دلیل اینکه نمای مشخص ‌کننده، نشان دهنده ی چارچوب دیگر اجزای ساختمان می باشد، و مهمترین بخش، در طراحی ساختمان به شمار می‌آید. نمای ساختمان در ظاهر و زیباسازی شهرها اهمیت زیادی دارد.

  • مقاوم در برابر زلزله
  • مقاوم در برابر ضربه
  • مقاوم در برابر یخ ‌زدگیمقاوم در برابر آتش‌ سوزی
  • مقاوم در برابر جدا شدن و افتادن از نما
  • سبک بودن
  • قابل اجرا بودن در ساختمان ‌های مرتفع

معرفی نمای مدرن

  • عایق بودن نسبت به سرما و گرما: مصالح مختلف ساختمانی، ضریب انتقال حرارت و ظرفیت گرمایی مختلفی دارند، و در نتیجه عملکرد حرارتی متفاوتی خواهند داشت. یک سیستم نمای موفق، نمایی است که زیبایی و بهره‌وری انرژی را باهم داشته باشد. داشتن نمایی که عملکرد حرارتی خوبی داشته باشد، مستقیماً مصرف انرژی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین در نمای ساختمان، استفاده از مصالحی که ضریب انتقال حرارتی کمتری دارند، باید مورد توجه قرار گیرد.
  • عایق بودن نسبت به صدا: نمای ساختمان می‌تواند به عنوان یک عایق صوتی ایده آل و مناسب عمل کند. توجه به این ویژگی، به خصوص برای ساختمان‌هایی که در شهرهای بزرگ صنعتی و تجاری، و یا در کنار مسیر گذر اصلی واقع شده‌اند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می ‌باشد.
  • انعطاف‌پذیر بودن در طراحی و اجرای نما: از این مصالح می توان، در نماهایی با اشکال هندسی متنوع (نماهای مدرن) استفاده نمود.
  • نما به عنوان رابط: نمای ساختمان باید به شکلی طراحی شود که علاوه بر حفاظت محیط داخل از بیرون، ارتباط فضای بیرون را با محیط داخل ساختمان به خوبی برقرار کند. مثلاً امکان تابش نور به داخل و یا امکان استفاده از چشم ‌انداز بیرون وجود داشته باشد.
  • نمای هر ساختمان به عنوان عنصری از نمای مجموعه شهری: ما در فضای شهری، با یک ساختمان روبه‌رو نیستیم، در واقع هر ساختمان بخشی از فضای شهری به حساب می آید، که نمای آن بر فضاهای عمومی تأثیرگذار است و زیبایی آن، در ارائه معیارهایی مانند تقارن، نظم و هماهنگی با سایر عناصر آن مکان، می بایست هماهنگی داشته باشد.
  • زیبایی نما: زیبایی جزء جدایی‌ناپذیر هر نما می ‌باشد. همچنین زیبایی و چگونگی طراحی نما، معرف هنر و کیفیت کار مهندس معمار و طراح ساختمان می ‌باشد

کاربرد آجرنسوزنما در معماری و معرفی نمای مدرن

آجرنسوزنما عنصری زیبا است، که در طراحی نمای خارجی ساختمان از زمان های گذشته تا به امروزه مورد استفاده قرار گرفته، و باعث خلق نمایی متفاوت و ماندگار می شود.

ویژگی های مثبت شیمیایی و فیزیکی آجر، تولید آسان، قیمت مناسب، همخوانی آن با معماری ایرانی و مقاومت زیاد آجر در برابر ضربه و آتش سوزی، باعث شده است که امروزه در طراحی نمای خارجی، بسیاری از ساختمان های مسکونی و تجاری از آجر استفاده شود. نمای آجری ساختمان، زیبایی و جذابیت خاص خودش را دارد و برای طراحی نمای ساختمان های چند طبقه، ویلایی و آپارتمان ها می توان از آجرنما ها استفاده کرد.
امروزه به منظور حفظ و ماندگاری بناهای مهم و خاص در برابر سایش و یخبندان‌های مکرر، و قابلیت مصرف در تمامی شرایط اقلیمی، از آجر نسوز استفاده می‌شود. ویژگی اصلی آنها تنوع در رنگ، زیبایی و استحکام فوق‌العاده می باشد. آجرهای نسوز کوثر سپاهان در هر شرایط آب و هوایی، و در مقابل هرگونه نوسانات دما و رطوبت تغییر ناپذیرند. این محصول از طول عمر بالایی برخوردار بوده، و به جهت مقاوم بودن در مقابل سایش و فرسایش، ماندگاری آن، ده ‌ها برابر بیشتر از آجرهای معمولی می باشد.

معرفی نمای مدرن


کاربرد آجرنما در معماری و دکوراسیون های داخلی:
آجر نما نسوز یکی از قدیمی ترین مواد و متریال ها در صنعت ساخت و ساز بوده، و از سالیان بسیار دور، مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه نیز همچنان، هم در ساخت و نمای ساختمان و هم در محیط داخل منزل به صورت دکوراتیو کاربرد فراوانی دارد. امکان رنگ آمیزی آن به وسیله انواع رنگ های ساختمانی وجود دارد. شاید با رنگ کردن آن فقط از آجر یک بافت و یا تکسچر باقی بماند، ولی باز هم این محصول زیبایی خاص خود را حفظ می کند. به تازگی محصولات جایگزینی برای بافت آجر در معماری داخلی ساختمان مطرح شده، که در ابتدا به سختی می‌توان آن را از آجر طبیعی تشخیص داد، ولی به جرات می توان گفت اصلی ترین خصیصه آجر کوثر سپاهان عمر بالای آن است. ایده هایی زیادی برای استفاده از آجر در نمای داخلی ساختمان و دکوراسیون داخلی منازل وجود دارد؛ کاربرد آجرنما در طراحی داخلی فضای ساختمان ها و منازل می تواند به حس آرامشی که از فضا دریافت می کنید، و همچنین در فضاهای تجاری، به جذب هر چه بیشتر مشتری کمک کند

معرفی نمای مدرن


جهت مطالعه بیشتر 


  

        کاربرد شیشه در نمای مدرن | سری اول       

                                                    کاربرد چوب در نمای مدرن |سری دوم


منبع : ساختمان چی – دیر گداز – مهندس پلاس

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا