معرفی نمای مدرن | سری چهارم | کاربرد کامپوزیت در نما

معرفی نمای کامپوزیت


نمای آلومینیوم کامپوزیت از جمله نماهایی است که در حال حاضر طرفداران بسیاری به خود جلب نموده و از مزایای بی شماری برخوردار می باشد. این نما در ساختمان های مختلف نظیر ساختمان های اداری، تجاری، تفریحی، منازل و .. قابل استفاده است و زیبایی منحصر بفردی به فضای شهر می بخشد. اگر اجرای نما با پانل های آلومینیوم کامپوزیت به درستی انجام شود، دوام و استحکام آن بالا رفته، در نتیجه نما عمر طولانی تری خواهد داشت. پانل های آلومینیوم کامپوزیت اولین بار در آلمان تولید و برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار گرفتند. این پانل ها ترکیبی از دو لایه ورق آلومینیومی و یک لایه مواد پلی اتیلن هستند و با توجه به سلیقه مشتریان در طیف وسیعی از رنگ ها به بازار عرضه می شوند. لایه پلی اتیلن در وسط دو لایه آلومینیومی قرار می گیرد و در واقع حکم هسته مرکزی را دارد.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری ایرانی لینک روبرو را کلیک کنید: اصول معماری ایرانی

نمای کامپوزیت چیست ؟

کامپوزیت در واقع به موادی گفته می‌شود که از ترکیب دو یا چند ماده با خواص فیزیکی، شیمیایی یا مکانیکی مختلف ساخته شده باشد و خود خواص متفاوتی نسبت به مواد تشکیل دهنده‌اش داشته باشد. کاربرد کامپوزیت‌ به دلیل مزایایی همچون وزن کم، قیمت پایین و استحکام بالا نسبت به مواد سنتی، در صنایع مختلف به خصوص ساختمان سازی رایج شده است.

پنل‌های کامپوزیت مخصوص نما، از جدیدترین و مدرن‌ترین مصالح مورد استفاده برای ساخت نما هستند که از یک ماده مرکزی و دو لایه پوشاننده ساخته می‌شوند و ضخامت آن‌ها بین ۳ تا ۶ میلیمتر است. یعنی در واقع پنل‌های کامپوزیت نما معمولا از ۲ لایه ورق آلومینیومی‌ ساخته شده‌اند که میان آن‌ها یک هسته پلاستیکی از جنس پلی اورتان وجود دارد. البته به جای پلاستیک می‌توان از مواد معدنی نیز برای افزایش مقاومت در برابر حریق استفاده کرد. ضخامت ورق‌های بیرونی آلومینیومی‌ کامپوزیت ساختمانی ۰٫۵ میلیمتر و لایه میانی پلی اتیلن، ۳ میلیمتر است.


اجزاء تشکیل دهنده نمای کامپوزیت

در کل، ساختار ورق آلومینیوم کامپوزیت به شرح زیر می باشد:

  • لایه رنگ پلی استر
  • ورق آلومینیومی
  • چسب
  • لایه پلی اتیلن
  • چسب
  • ورق آلومینیومی
  • رنگ نانو
  • لایه چسب ضد خش
  • پوشش محافظ


انواع نمای کامپوزیت

در اجرای نمای کامپوزیت از پانل ها یا ورق های آلومینیومی متفاوت استفاده می شود که در انواع زیر دسته بندی می شوند:

آلومینیوم کامپوزیت پانل نانو 

پانل های آلومینیومی مناسب نمای کامپوزیت نانو بر اساس آخرین تکنولوژی روز دنیا با نام تکنولوژی نانو ساخته می شوند. این ورق ها مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد اسیدی و قلیایی از خود نشان می دهند و به دلیل استفاده از مواد نانو در تولید آن ها از خاصیت خود تمیز شوندگی و ضد آلایندگی برخوردار هستند. با استفاده از نمای کامپوزیت نانو هیچ نگرانی در مورد تمیز کردن نمای ساختمان وجود نخواهد داشت زیرا آن ها گرد و غبار و آلودگی را به خود جذب نمی کنند.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری ایرانی لینک روبرو را کلیک کنید: اصول معماری ایرانی

آلومینیوم کامپوزیت پانل ضد باکتری

در ساخت این پانل ها از هسته پلی اتیلن سبک و ضد آلاینده بین دو ورق آلومینیوم استفاده می شود. لایه رنگی که سطح این کامپوزیت ها را پوشش داده، ضد باکتری است و از مقاومت بسیار بالا در محیط های مختلف برخوردار می باشد.

آلومینیوم کامپوزیت پانل رنگی

این پانل های کامپوزیتی که پانل های رنگارنگ نامیده می شوند با استفاده از چندین لایه رنگ و یک پوشش درخشان پوشش داده شده اند. این پانل ها بر اساس زاویه ای که نور به آن ها می تابد به رنگ های مختلف قابل رویت هستند.

آلومینیوم کامپوزیت پانل ضد حریق

این نوع پانل کامپوزیت از هسته پلاستیکی نسوز تشکیل شده و جدیدترین نوع آلومینیوم کامپوزیت به شمار می آید. هسته مرکزی این پانل ها به دلیل دارا بودن خاصیت ضد اتش به سختی آتش می گیرد و هیچ نوع گاز مضر ایجاد نمی کند.

آلومينيوم کامپوزیت طرح سنگ

بر روی سطح آلومینیومی این نوع کامپوزیت از سه لایه رنگ لمینت شده استفاده می گردد. طرح های گوناگون سنگ ساختمانی که بر روی این پانل ها به کار رفته اند، آن ها را به پیشرفته ترین و زیباترین ورق کامپوزیت تبدیل نموده اند.

ورق آلومینیوم کامپوزیت با پوشش خش دار

پوشش آلومینیومی سطح این نوع نما به شکل خش دار بوده و با استفاده از روش آنودایز این کار صورت می گیرد. پانل های این کامپوزیت شامل دو ورق آلومینیوم هستند که توسط یک هسته پلی‌اتیلن به هم متصل شده اند. این ورق ها از مقاومت لازم در برابر خوردگی برخوردارند و به دلیل زیبایی فوق العاده هم در دکوراسیون داخلی و هم در نمای بیرون ساختمان استفاده می شوند


چرا کامپوزیت ؟

فواید استفاده از نمای کامپوزیت ؟

ورقه‌های آلومینیوم کامپوزیت، مزیت‌های بسیار زیادی دارند و به دلیل دارا بودن همین فواید و مزیت‌ها در نمای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. نمای کار شده با ورق آلومینیوم کامپوزیت دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است و در نماسازی مدرن، همواره مورد توجه معماران و طراحان قرار گرفته است.

کامپوزیت آلومینیومی در مقابل تغییرات دما مقاوم است. این نوع کامپوزیت با توجه به خصوصیات منحصر به فردی که دارد، می‌تواند در مقابل تغییرات دما از منفی ۵۰ درجه سانتی گراد تا ۸۰ درجه سانتی گراد بدون هیچ گونه تغییری در کیفیت، مقاومت داشته باشد.

این نوع کامپوزیت مخصوص نما، همچنین عایق رطوبتی نیز هست. در واقع با ایجاد فضایی مابین ورق‌ها مرکب آلومینیومی ودیواره ساختمان، نوعی عایق حرارتی، صوتی ورطوبتی ایجاد می‌شود.

از نگاهی دیگر می‌توان گفت، که با ایجاد امکان برقراری جریان هوا در پشت پانل‌های مرکب، حرارت موجود در محیط به داخل ساختمان نفوذ نمی‌کند. بنابراین کامپوزیت‌ها به عنوان نوعی عایق حرارتی نیز مورد توجه واقع می‌شوند.

استفاده از نمای کامپوزیت آلومینیومی فواید دیگری نیز دارد. نصب این نوع نما بسیار آسان و سریع است. این نما همچنین دارای تنوع رنگ بسیار زیادی است و امکان انواع خم کاری، سوراخ کاری و برش بر روی کامپوزیت‌های آلومینیومی وجود دارد.

حمل و نقل کامپوزیت‌های آلومینیومی به دلیل وزن سبکی که دارند، بسیار آسان است. همچنین ایجاد نماهای متنوع به دلیل داشتن قابلیت تغییر زیاد با استفاده از کامپوزیت آلومینیوم ممکن است. این نماها نسبت به سایر مصالح ساختمانی وزن بسیار کمی دارند و قابل شستشو هستند، همچنین ابعاد متنوعی دارند و در برابر زلزله و آتش سوزی مقاوم هستند.

از دیگر ویژگی‌های نمای کامپوزیت آلومینیومی، داشتن امکان آب بندی آن‌ها است. آب بندی نما به گونه‌ای ایجاد می‌شود، که امکان نفوذ آب به زیر نما وجود نداشته باشد و آب ناشی از باران و برف پس از هدایت به شیارهای تعبیه شده از محل معینی خارج شوند. همچنین این ورقه‌ها در مقابل خوردگی ناشی از آب و هوا و باران‌های اسیدی کاملا مقاوم هستند و عوامل جوی هیچ گونه تاثیری بر زیبایی و کیفیت نما نخواهد گذاشت.

برای خواندن مطالب مربوط به معماري ايراني لینک روبرو را کلیک کنید: المان های معماری ایرانی ، تاریخ معماری ایران

معایب نمای کامپوزیت ؟

استفاده از نمای کامپوزیت، معمولا از نظر اقتصادی، نمایی به صرفه شناخته نمی‌شود، زیرا در زمان اجرای آن بر روی نما، نیاز به ایجاد زیرساخت خاصی وجود دارد. هنگام نصب نمای کامپوزیت آلومینیومی، علاوه بر اجرای شاسی در زیر کار،باید ورق آلومینیوم و لایه میانی از جنس مواد پلی اتیلین نصب شود. به همین دلیل و با توجه به همین توضیحات، قیمت تمام شده آن بالا می‌رود و برای ساختمان‌های اقتصادی به صرفه نیست.

با توجه به ضخامت بسیار کم ورقه‌های آلومینیومی، نمای کامپوزیت در برابر شرایط جوی بسیار نامطلوبی مانند باد و طوفان، شکل اولیه خود را از دست می‌دهد و پس ازگذشت زمان کوتاهی تغییر شکل پیدا می‌کند. به همین دلیل گفته می‌شود، که این نما ازدوام واستقامت خوبی برای استفاده در ساختمان‌های بسیار بلند، برخوردار نیست.

همچنین جرم پذیری نمای کامپوزیت نسبتا بالا است. دلیل این اتفاق، آن است، که این نما از فلز آلومینیوم با رنگ کوره‌ای ساخته شده و همین امر به دلیل جذب ذرات معلق موجود در هوا، یکی از ایرادات وارده تعریف شده است.

نا گفته نماند که در خارج از ایران، این نما با رنگ استاتیک تولید می‌شود و به همین دلیل خاصیتی پیدا می‌کند، که دیگر ذرات معلق در هوا را جذب نمی‌کند. البته این شیوه رنگ آمیزی هزینه زیادی در ایران دارد و به دلیل مقرون به صرفه نبود، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.


چگونگی نصب و اجرا :

کاربرد نمای کامپوزیت

ورق های کامپوزیت آلومینیومی جایگاه ویژه ای در طراحی نمای ساختمان به خود اختصاص داده اند و به دلیل مزایای قابل توجه کاربردهای متفاوتی دارند. موارد استفاده از این پانل ها به شرح زیر می باشند:

  • دکوراسیون داخلی و نمای خارجی ساختمان
  • سقف کاذب ساختمان
  • بازسازی نماهای فرسوده
  • پایانه های مسافربری
  • دیوارهای تونل ها
  • ساخت و ساز مخزن
  • طراحی نمای ساختمان مسکونی
  • نمای کامپوزیت مجتمع تجاری
  • انواع پارتیشن های داخلی و خارجی
  • و …

اجرای ورق کامپوزیت به روش فیکس

در این روش، ورق ها با استفاده از پیچ و پرچ بر روی زیرسازی ثابت می شوند. قیمت اجرای نمای کامپوزیت با روش فیکس یا ثابت از نظر اقتصادی مقرون بصرفه است و با سرعت بالا اجرا می شود. با استفاده از این روش می توان هر نوع طراحی را اجرا نمود و هر پانل را به صورت جداگانه باز یا تعویض کرد.

اجرای ورق کامپوزیت به روش هنگینگ

در این روش ورق های آلومینیومی به پین ناودانی آویزان می شوند. روش هنگینگ را روش ریلی نیز می نامند زیرا در آن، ناودانی به شکل ریلی بوده و می توان آن را رگلاژ نمود. این روش یکی از رایج ترین و ایده آل ترین روش نصب نمای آلومینیوم کامپوزیت در دنیاست که از پایداری لازم در مقابل تکان های ناشی از زلزله و وزش های باد برخوردار می باشد. روش هنگینگ به نسبت سایر روش ها با سرعت بالاتری اجرا می شود و استانداردترین روش به شمار می آید.

اجرای ورق کامپوزیت به روش L و H

این روش مانند روش فیکس است اما در آن ورق ها پس از برش در پروفیل های H شکل و L شکل قرار می گیرند. سرعت اجرای نما با این روش بالاست و هزینه پایینی صرف آن می شود. این روش علاوه بر مزایای منحصر بفرد خود دارای معایبی نیز می باشد. امکان آب بندی در این روش به طور ۱۰۰ درصد امکان پذیر نیست و در صورتی که نیاز به تعویض پانل ها باشد نمی توان آنها را تعویض نمود. هنگام نماسازی با کامپوزیت نباید از ابعاد بزرگ آن استفاده نمود زیرا ممکن است در اثر وزش باد سر و صدا ایجاد کنند و یا به مرور زمان تغییر شکل دهند. در کل نصب این نما تنها توسط افراد متخصص صورت می گیرد تا نمایی بی عیب و نقص و ماندگار ایجاد شود.

اجرای ورق کامپوزیت به روش فیکس ریلینگ

نمای کامپوزیتی که با روش فیکس ریلینگ اجرا می شود از قابلیت رگلاژ پس از نصب برخوردار است. این نما به منظور پیشگیری از خوردگی و زنگ زدگی آهن در مناطقی که دارای آب و هوای شرجی هستند استفاده می شود. به دلیل استفاده از پروفیل آلومینیومی در این روش، سازه در مقایسه با روش فیکس آهن سبک تر خواهد بود

                                                


منبع : سایت ساختمان چی – زیبا دیزاین – آپند

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا