جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

زمان: 2016
کاربری: موزه
معمار: نورمن فوستر
مکان: ابوظبی-امارات

موزه ملی شیخ زاید 

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

در آرچ دیلی بیان شد که فاستر + شرکا برای موزه ملی زاید از طراحی‌های برجسته استفاده کرده‌اند. بنای یادبودشیخ زاید بن‌سلطان آل نهیان، بنیانگذار امارات‌متحده‌عربی، در جزیره سادیات، ابوظبی امارات واقع شده و اولین موزه ای است که برای این جزیره تکمیل می‌شود. از نظر معماری، هدف این بوده است که یک شکل بسیار کارآمد و معاصر را با عناصر طراحی سنتی و مهمان نوازی عربی ترکیب کند تا موزه ای پایدار، استقبال و از نظر فرهنگی در جای خود ایجاد کند. این موزه که میراث و عشق به طبیعت شیخ زاید را جشن می‌گیرد، بر اساس یک جدول زمانی از زندگی وی در یک باغ منظره بنا شده است. فضای نمایش در درون یک پشته ساخته شده از افراد ایجاد شده است. این تالارها در کنار پنج برج خورشیدی حرارتی قرار دارند. برج‌ها بالا می‌روند و به عنوان دودکش خورشیدی عمل می‌کنند تا جریان هوای خنک‌کننده را به طور طبیعی از موزه بیرون بکشند. هوای تازه در سطح پایینی عمل می‌کند و از طریق لوله‌های خنک کننده به خاک سپرده می‌شود و سپس وارد لابی موزه می‌شود. گرما در بالای برجها به دلیل اثر پشته حرارتی باعث می‌شود تا هوا به صورت عمودی از طریق گالری‌ها جلب شود. دریچه‌های هوا در بالای برج‌های بال شکل استفاده می‌شوند و از فشار منفی بر روی لبه پروفیل بال استفاده می‌کنند تا هوای گرم را بیرون بکشند.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری نئو مدرن

موزه ملی شیخ زاید 

اینجا در موزه این برج‌ها سازه‌های فولادی سبک ساخته شده اند که به صورت آیرودینامیکی مجسمه سازی شده اند تا مانند پرهای بال پرنده کار کنند. قیاس با شاهین و پرواز عمدی است و به طور مستقیم به عشق شیخ زاید به شاهکاری مربوط می‌شود. این موضوع بعداً توسط گالری اختصاص داده می‌شود که به عنوان بخشی از تمرکز گسترده تر بر روی حفاظت، به این موضوع اختصاص می‌یابد. این فضاهای داخلی برای نمایش‌های زنده با پرندگان شکار، در فضای باز قرار می‌گیرند.

گالری‌ها با ایجاد تعادل میان سازه‌های فولادی سبک با تجربه داخلی بیشتر، با یک لابی مرکزی چشمگیر که در زمین حفر شده است تا از خواص حرارتی خود بهره‌برداری کرده و فروشگاه‌ها، کافه‌ها، سالن و سالن‌های غیر رسمی برای اجرای شعر و رقص را کنار هم قرار دهند. در کل، نور و سایه، سنت محتاطانه ای را ترسیم می‌کند که به دقت در موقعیت قرار گرفته‌اند، که نور شدید خورشید را برای روشن کردن و جانی کردن این فضاهای داخلی به طور مستقیم جذب و هدایت می‌کند. اشیا در درون و بر روی دیوارهای سنگی به نمایش گذاشته می‌شوند که به طور یکپارچه از زمین بلند می‌شوند. این موزه دارای چندین فضای عملکردی است. تالار بزرگی که با منسوجات اماراتی صف کشیده شده است، یک تنظیمات انگیزشی برای ارائه و فیلم‌ها ارائه می‌کند. این لابی مکان‌های غیر رسمی بیشتری را برای خواندن شعر، موسیقی و رقص، که در آن تماشاگران می‌توانند در یک دایره گردهم آیند تا از نمایش و فضای اجراهای سنتی لذت ببرند.

برای خواندن مطالب مربوط به معماري مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری مدرن متعالی ، معماری مدرن متاخر

موزه ملی شیخ زاید 

ایده داخلی رستوران با وسایل و مبلمان با دقت انتخاب شده به زیبایی و مهمان نوازی چادر بادیه می‌پردازد. مجلسی ها، یا فضاهای VIP، روی یک حیاط مرکزی باز می‌شوند. این فضای سنتی چشم انداز بی نظیری را به میهمانان ارائه می‌دهد، زیرا این تنها مکان در این موزه است که می‌توان از مناظر برج‌های بادی لذت برد.

لرد فاستر گفت:  این یک امتیاز بزرگ برای کار در موزه ملی شیخ زاید  است تا دیدگاه شیخ زاید را به پیش ببرد و شخصیت پویای کشور معاصر امارات را به جریان بیاندازد. ما به دنبال ایجاد ساختمانی هستیم که مثالی از طراحی پایدار و طنین‌انداز کردن عشق شیخ زائد به طبیعت و میراث وسیع‌تر او باشد.

جزیره سادیات ۵۰۰ متر دورتر از ساحل ابوظبی قرار دارد و بزرگ‌ترین توسعه استفاده از آن در خلیج‌فارس است. علاوه بر هفت منطقه، منطقه فرهنگی جزیره سادیات نیز شامل موزه گوگنهایم ابوظبی، لوور ابوظبی و نیز مرکز هنرهای نمایشی و موزه دریایی خواهد بود. موزه ملی شیخ زاید  در حال حاضر در دست ساخت است و اولین موزه پیشنهادی در این جزیره خواهد بود.

منبع:archdaily

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
مستند های مرتبط با این بنا
  1. موزه ملی شیخ زاید