موزه ی حمل و نقلglasgow
موزه ی حمل و نقلglasgow

موزه ی حمل و نقلglasgow(موزه ی کنار رود)

موزه ی حمل و نقلglasgow
موزه ی حمل و نقلglasgow
جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

معمار: نا معلوم

موزه ی حمل و نقلglasgow(موزه ی کنار رود)

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

موزه ی حمل و نقلglasgow(موزه ی کنار رود)


برنامه: فضای نمایشگاه، کافه، خرده‌فروشی،آموزشی

مشتری: شورای شهر گلاسکو

معمار: زاها حدید

2004-2011

موزه ریورساید

گلاسکو، اسکاتلند


موزه ریورساید از بستر آن مشتق شده است. توسعه تاریخی کلاید و شهر گلاسکو میراث منحصر به فردی است. در جایی که کلوین به کلاید می‌پیوندد، طراحی موزه از شهر به رودخانه جریان می‌یابد. سمبل رابطه پویا که در آن موزه صدای هر دو است، شهر را به رودخانه متصل می‌کند و گذار از یک به سوی دیگر را نیز امکانپذیر می‌سازد. موزه در موقعیت اصلی خود قرار دارد و طراحی آن به طور فعال، اتصال بین نمایشگاه‌ها و محیط گسترده‌تر را تشویق می‌کند.

ساختمان که در انتهای روبرو قرار دارد، دارای یک پیکربندی تونل مانند بین شهر و کلاید است. با این حال، در این رابطه بین شهر و رودخانه، ساختمان منحرف می‌شود تا سفری به دور از بافت بیرونی آن به دنیای نمایشگاه‌ها خلق شود. در اینجا، مسیر داخلی داخل موزه به یک میانجی بین شهر و رودخانه تبدیل می‌شود که می‌تواند بسته به چیدمان نمایشگاه هماهنگ یا متخلخل باشد. بنابراین، این موزه به طور نمادین و عملکردی آزاد و سیال عمل می‌کند و زمینه و محتوای را به هم پیوند می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که این موزه نه تنها با تاریخ گلاسگو، بلکه با آینده نیز به هم پیوند خورده است. بازدیدكنندگان وقتی از طریق موزه از نمایشگاه به نمایشگاه می‌روند، احساس تدریجی از فضای خارجی را ایجاد می‌كنند.


موزه ی حمل و نقلglasgow
موزه ی حمل و نقلglasgow

طراحی یک اکستروژن مقطعی است که در جهت مخالف انتهای مسیر خطی منحرف می‌شود. این طرح مقطعی می‌تواند به عنوان یک منظره در سطح شهر دیده شود و یک حرکت پاسخگو برای کپسوله سازی امواج آب می‌باشد. امواج خارجی یا چين وشکن‌ها برای جای دادن خدمات پشتیبانی و نمایشگاه‌های جعبه سیاه محصور شده اند. این امر ستون اصلی فضای مرکزی را بدون ستون و باز می‌گذارد و بیشترین انعطاف پذیری را برای نمایش مجموعه‌های جهانی موزه ارائه می‌دهد.

زاها حدید می‌گوید:  از طریق معماری، می‌توانیم درباره احتمالات آینده تحقیق کنیم و همچنین پایه‌های فرهنگی که شهر را تعریف کرده‌اند را مورد بررسی قرار دهیم. موزه ریورساید یک پروژه فوق‌العاده و منحصر به فرد است که در آن نمایشگاه و ساختمان با هم در این مکان برجسته و تاریخی، بر روی کلاید قرار می‌گیرند و جاذب و الهام‌بخش همه بازدیدکنندگان هستند. طراحی، ترکیب پیچیدگی هندسی با نبوغ ساختاری و اصالت مواد، ادامه دارد و سنت‌های مهندسی غنی گلاسکو را ادامه می‌دهد و بخشی از آینده شهر به عنوان مرکز نوآوری خواهد بود.



شکل سازه سقف در پلان به شکل تقریبی z با جرزهای ساختاری در هر انتها نه تنها سقف را پشتیبانی می‌کند بلکه اجازه می‌دهد که نمای براق بدون نیاز به هیچ یک از اعضای ثانویه مورد حمایت قرار گیرد. در بخش سقف مجموعه‌ای از برآمدگی‌ها و دره‌های متوالی وجود دارد که به طور مداوم در طول و عرض از یک شیروانی به دیگری متفاوت است و هیچ دو خط از تیر شیب از نظر هندسی یکسان نیستند. به طور کلی، مقطع عرضی چارچوب درگاهی با تیرهای منظم بین درگاهی و ستون محیط است. همچنین مناطق گذار قوس مانندی وجود دارند که مسیر سقف در نقشه را تغییر می‌دهد.

خود تیر شیب‌ها به طور مستقیم در نقشه نیستند بلکه مجموعه‌ای از جنبه‌هایی دارند که جهت گیری در هر دره را تغییر می‌دهند. برای تطبیق این تغییرات در خط و برای تسهیل اتصال هر شمعزنى ورودی و، تیر شیب در برآمدگی‌ها و دره‌ها در سطح یک قوطی استوانه‌ای به هم متصل می‌شوند. اکثریت این قوطی‌های واقعاً در هندسه از پیش تعیین شده سقف عمودی بودند، با این حال، در جایی که شیب‌های نسبی هر دو طرف صخره و یا دره به صورت افراطی طولانی ایجاد می‌شد، قوطی‌ها زاویه بین تیرهای مجاور را تغییر می‌دهند.


موزه ی حمل و نقلglasgow
موزه ی حمل و نقلglasgow

قطر بیشتر قوطی‌ها قابل استاندارد سازی بود، اما در موارد هندسه شدید یا جایی که تعداد اعضای ورودی آن را دیکته می‌کند، باید قطر بیشتری استفاده می‌شد تا همه اعضای ورودی مستقیماً به جوشکاری شوند. قوی‌ترین اتصال دره ۱۰ عضو ورودی دارد که مستلزم استفاده از قطر ۱ متری است و قوطی می‌تواند بیش از ۱.۵ متر ارتفاع داشته باشد.

با استفاده از قوطی‌های عمودی در موقعیت‌های دره، یک اتصال استاندارد بین قسمتهای بالای غرفه‌های پشتی لوله و ساختار سقف طراحی شده است. این شامل یک صفحه پایه گرد حلقوی ضخیم به “قوطی” بود که دارای سوراخ کور شده M24 در مرکز آن بود، بنابراین اجازه می‌دهد یک پین برشی با ضخامت 80 میلی متر به طور مستقیم در قسمت پایه قرار گیرد.


دقت ساخت با استفاده از ترکیبی از shop jigs و روش‌های EDM تعیین شده بدست آمد. تمام اعضای مجموعه تيرشيب در shop jigs مونتاژ شدند، در حالی که هندسه اعضای ساده با استفاده EDMتنظیم شد که قادر به تنظیم موقعیت حفره اتصال از هم گسیخته خاص بودند. این کار با اضافه کردن سیم‌های رابط مجازی  از طریق مراکز برخی از سوراخ‌ها در طول مدل‌سازی X-Steel امکان پذیر شد. این سیم‌ها به اپراتور EDM اجازه می‌داد تا موقعیت پایانی خود را در زمانی که یک منشور مدور در سوراخ قرار داشت، بررسی کند. با استفاده از این فناوری امکان تعیین دقیق انتهای دوردست یک عضو فولادی با ± ۲ میلی متر در هر جهت امکان پذیر بود.

اعضای پیچیده‌تر با استفاده از shop jigs  مونتاژ شدند. این jigs با استخراج یک عضو واحد (مونتاژ) از مدل X-Steel ایجاد شدند و آن را در فضا می‌چرخانند تا یک صفحه مرجع ایجاد کنند و سپس در یک چارچوب فولادی  ثانویه مدل‌سازی شوند که اتصالات قطعات منفرد بر روی آن پشتیبانی می‌شود.

کل ساختار ساختمان بر روی تيرپايه‌هایی پشتیبانی می‌شود و هیچ یک از تخته‌ها به عنوان حامل زمینی طراحی نشده اند. این ستون‌ها به طور کلی بر روی کلاهک‌های تیرپایه مجزا با برش سنگ بین پایه‌های مجزا تشکیل می‌شوند بنابراین اجازه می‌دهد تا سقف از زیر پای ساختمان. تخته کف زمین برای جا دادن چندین بار ۱۰ تنی در حداقل ۱.۸ متر طراحی شده است.


منبع: archdaily

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا