نور پردازی نمای ساختمان

نور پردازی نمای ساختمان 


به معنای استفاده آگاهانه از نور در فضای ورودی نمای ساختمان ها با اهداف تامیین روشنائی نما و زیباسازی و جهت یابی خطوط نما در شب، لذا با یک طراحی صحیح و مناسب نورپردازی نما، می توان تفاوت ها و زیبایی های چششمگیری را در نمای ساختمان ایجاد و همچنین یک حس زیبا و فرحبخشی را برای بیننده ایجاد نمود، در نور پردازی نما باید نکات زیر را مورد توجه قرار داد:

الف- عمر تماشا:

منظور از عمر تماشا مدت زمانیست که یک نمای ساختمان در زاویه دید یک انسانی که در حال حرکت است قرار می گیرد. لذا باید در این مدت کوتاه، نورپردازی نما بتواند یک حس زیبایی در بیننده ایجاد نماید.


ب. با استفاده از نورهای گرم و سرد می توان حس زیبای شب و روز را در بیننده ایجاد نمود.( استفاده از رنگ های تند و غیر معمول مانند قرمز ، سبز ، آبی ، بنفش و غیره برای ساختمان های مسکونی اجتناب گردد.

پ.سعی شود که منابع نوری در معرض دید بیننده قرار نگیرد.

ت. زاویه ی تابش نور:

زاویه تابش نور یکی از مسائل مهم در نورپردازی می باشد، هر چقدر زاویه ی تابش کوچک تر باشد شدت نور بیشتر و طول روشنایی بیشتر می شود و در زوایای باز تر شدت نور کم و سطح روشنائی بیشتر می شود.

ث- محدودیت خیرگی

از آنجا که خیرگی موجب آزار و اذیت چشم می شود تا آنجا که ممکن است باید بوسیله چراغهای مناسب و زاویه نصب خیرگی چراغ را محدود نمود تا بیننده با آرامش سوژه مورد نظر را ببیند.

ج-جهت نور:

جهت نور باید طور تنظیم شود تا تاکید برروی سوژه مورد نظر باشد و اطراف آن روشن نگردد.

چ-آلودگی نوری:

یعنی استفاده غیر ضروری و نابجا به هر شکل یا بیش از اندازه و حد استاندارد از نور مصنوعی در شب که منجر به تابش نور به محل هایی غیر از محل مورد نظر که آرامش بصری را سلب نماید آلودگی نوری میباشد.

ح- از نورپردازی تمامی طبقات در ساختمان هایی که عمر تماشای کمتری دارند اجتناب گردد.

خ-از ایجاد کنتراست شدید در نور پردازی نمای ساختمان مسکونی پرهیز شود.

د-اختلاف درخشندگی نور میان نقاط مختلف نما باید حداکثر ۱ به ۱۰ باشد.

ذ-منابع نوری به صورتی در کنار ساختمان مجاور نصب گردد که نور حاصل از آن مزاحمتی برای آنها ایجاد نکند.


انواع نور پردازی:

برای نمای ساختمان سه نوع نورپردازی می توان تعریف نمود.

الف.نورپردازی عمومی

در این نوع نورپزدازی کل نمای ساختمان بوسیله ی نورهای یکنواختی از پروژکتورهايی که در پایین یا بالای نما نصب می شود روشن می گردد، این نوع نورپردازی سطح نما را یکنواخت روشن می کند و هیچ نوع جاذبه ای در چشم و ذهن بییننده ایجاد نمی کند.


ب. نور پردازی تاکیدی:

در این نوع نورپردازی با استفاده از منابع روشنایی با زاویه کوچک و همچنین با ایجاد سایه روشنها و شدت ضعف نورها ایجاد تمایز و جلب توجه میان عناصر نما بوجد آورد ونما را برای بیننده زیبا و لذت بخش نمود.


پ- نور پردازی جهت دهی

در این نوع نورپردازی جهت دهی و هدایت چشم به مسیری مشخص از طریق نورپردازی می باشد و از این روش در نورپردازی می توان خطوط اصلی معماری ، ورودی ها، خروجی ها و…. را مشخص نمود.


ابزارات نور پردازی

انواع چراغ هایی که برای نورپردازی در نمای ساختمان بکار می رود بشرح زیر می باشد، در استفاده از چراغ ها مصرف انرژی را باید مد نظر قرار داد، در حال حاظر لامپ های LED یکی از کم مصرف ترین لامپ ها می باشد لذا کلیه چراغ های مورد مصرف در نمای ساختمان حتما دارای لامپ LED باشد. ( یکی دیگر از مزایای لامپ های LED  اتغییر تابش آن از ۱۵ درجه تا ۱۲۰ درجه می باشد.

۱.پروزکتورهای LED:

از این پروژکتورها برای روشن نمودن بخش وسیعی از نما استفاده می شود.


۲. وال واشرهای LED:

از وال واشرها می توان به صورت خطی یا غیر خطی و در حالت های مختلف در نمای بناها استفاده نمود.


۳. ریسه های LED:

از ریسه های روشنایی برای نشان دادن خطوط نمای ساختمان و خط کشی نوری در نما استفاده می شود.


۴. پروژکتورهای جت لایت:

این چراغ ها دارای نور خطی می باشد و روی زمین نصب و نور را به بالای ساختمان پرتاب می کند.


علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا