وقتی فرم از مد پیروی کند معماری تحت تأثیر چه تغییراتی قرار می‌گیرد؟

هنر معماری، در نوع خود، الگویی تمام عیار و مادر همه هنرهاست- این هنر درواقع مبحثی نامحدود و مهم در جهان است که از جدیدترین متدهای روز دنیا الهام می‌گیرد و متأثر از آن‌هاست.

مد به عنوان صنعتی موازی با معماری که عمیقاً تحت تأثیر الگوها و رویدادها است، در زمره جریان های برجسته هنری قرار دارد. در ابتدا به نظر می‌رسد که مسیر‌های جداگانه‌ای برای رشد و توسعه مد و معماری وجود دارد، با این‌حال، هنگامی‌که این دو صنعت هم سو با یکدیگر قرار می‌گیرند، آثار هنری چشمگیری پدیدار می‌شوند.

اگرچه معماری، مانند مد، تحت تأثیر تولید انبوه است، اما هنر معماری، به‌عنوان یک هنر زیست پذیر، همچنان ماندگارتر از مد است که یک هنر پوشیدنی است. درنهایت، هر دو کاربردهایی از هنر هستند. هر دو از هندسه، اصول طراحی، الگوهای مهم، تئوری رنگ‌ها و تکنیک‌های ساختار برای ایجاد فرم‌ها استفاده می‌کنند.

Iris van Herpen(آیرس ون هرپن)

“خیاطی طراحی یک تحول است.”

پیر بالمین

بالمین و شمار بسیاری از افراد عقیده داشتند که: ” هیچ‌چیز در لباس مهم‌تر از دوخت آن نیست “. جیان فرانکو فره، یکی دیگر از ستاره‌های صنعت مد، به دلیل رویکرد ساختاری‌اش در طراحی مد، “معمار مد “ نامیده شد.

طراحان مدی که از معماری الهام می‌گیرند، از مواد اولیه خود، به شیوه ای مشابه استفاده معماران از بتن، سیمان و شیشه برای ساختن ساختمان‌ها، به‌عنوان بلوک‌های ساختمانی برای طراحی یک مدل پوشیدنی بهره می برند.

 چندین طراح مد برجسته دیگر تاکنون از ساختارهای پیچیده الهام گرفته‌اند.

مد معماری که به‌عنوان معماری پوشیدنی نیز شناخته می‌شود، اصطلاحی است که برای توصیف ادغام معماری و مد استفاده می‌شود. از زمانی که هنر معماری به یک موضوع آزاد برای نقد و تقدیر تبدیل شد، افراد بسیاری به مد وابسته به معماری گرایش پیداکرده‌اند تا از آن بهره ببرند.

 مدل‌های تغییر شکل یافته، زوایای برجسته، مواد اولیه ابتکاری و طراحی دقیق در زمره‌ی سالن‌های مد معروف هستند که تحت تأثیر معماری قرارگرفته‌اند. با تمرکز بر روشی که سازه‌ها، اشکال و فرم‌های معماری توسعه می‌یابند، می‌توان به نظریه‌های اثرگذار طراحی مد دست‌ پیدا کرد. اغلب از پارچه‌های پلیسه ‌دار، چین‌خورده، پیچ‌خورده و لایه‌لایه برای دوخت استفاده می کنند تا ظاهری سه‌بعدی و معمار گونه ایجاد کنند.

هر طراح مد الهامات معماری خود را برای دستیابی به ایده های هنری‌ اش تفسیر می‌کند. بر روی سکوی نمایش، چند نمونه خارق‌العاده از مد معماری سبک های جسورانه‌ای ارائه کردند و جلوه‌های ماندگاری از خود به‌جای گذاشتند.

شاید اولین طراح چنین رویکردی که به ذهن می آید مرحوم زها حدید باشد که علاوه بر تسلط بر معماری، به هنر طراحی طلا و جواهر، کفش و طراحی مد نیز تسلط داشت ؛ او قسمت ‌هایی از طراحی های خود را در مجموعه مد خود گنجاند. علاوه بر این، در حال حاضر خانه‌های مد از قبیل Balenciaga، Marchesa و Chloe منابع معماری را در مجموعه‌های خود گنجانده‌اند.

در اینجا برخی از نوآوری ‌های الهام‌بخش مد و معماری در کنار هم آورده شده است.

آکریس، بهار 2008 | پیتر آیزنمن، یادبود هولوکاست، برلین
بهار 2008 | موزه گوگنهایم، بیلبائو، اسپانیا.
Chloé بهار/تابستان 2016
Dolce & Gabbana S/S 2012 | کلیسای جامع نوتردام دی ریمز، فرانسه.
Gareth Pugh بهار 2009 | سر نورمن فاستر، ساختمان هرست، نیویورک
بهار/تابستان 2016 | زاها حدید، مرکز حیدر علی اف، باکو. 
پاکو رابان پاییز 2013 | موزه گوگنهایم، بیلبائو، اسپانیا. 

ویکتوریا لیترا، معمار یونانی، مجموعه‌ای از عکس‌ها را پدید آورده است که رابطه و تعامل بین معماری و مد را بانام FormFollowsFashion بررسی می‌کند.

“معماری و مد به قلمرو هنرهای ابتکاری تعلق دارند و رابطه‌ای تعاملی را برقرار می‌کنند. ویژگی‌های برجسته معماری توسط مد در پیوستگی آن برای تغییر شیوه استفاده از الگوها به کار می‌رود. از سوی دیگر، معماری مجموعه‌ای از تأثیرات اجتماعی-مورفولوژیکی است که از طراحی نامحدود صحنه‌های مد الهام می‌گیرد.”

دیدگاه FormFollowsFashion

دیدگاه FormFollowsFashion هدف مشترک معماری و مد را که همانا فراهم کردن محافظی برای بدن انسان با تأکید بر زیبایی‌شناسی به‌عنوان یک جنبه مشترک در سبک‌های جدید برای پوشاک و طراحی ساختمان است، در نظر می‌گیرد. مجموعه‌های Lytra ویژگی‌های هندسی مشترک مانند افراد، چین‌ها، منحنی‌ها، الگوها و پیچ‌ها را بررسی می‌کند تا تحولات و سبک‌های متعددی مانند مینیمالیسم، ساختارشکنی و پست‌مدرنیسم را نشان دهد.

تحریریه گروه معماری هورنو

منبع : arch2o.com

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا