پاور پوینت روستای اردبیلک قزوین


اردبیلک روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قزوین در استان قزوین ایران است که در فاصله 6 کیلومتری شمال شهر قزوین بر روی یک تپه واقع شده است. با توجه به آثار باستانی موجود در این روستا، از قبیل قبرها و آثار تمدن که هم اکنون تبدیل به تپه های باستانی شده اند،، قدمت سکونت در آن به دوران باستان ( ساسانی و قبل از آن) برمی گردد. سکونت گاه های باستانی اردبیلک (ساسانی)، شامل «کَشنین» بلا و «کَشنین» پایین، و سکونت گاهی در قسمت شرقی روستا است که در سده های اخیر تخریب شده و هم اکنون بخشی از باغات سنتی روستا را تشکیل می دهد. سکونت گاه دوران اسلامی آن همین مکان فعلی روستا است که با توجه به آثار باقی مانده از دوره های قبل، یک دوره تخریب شده و مجددا خانه های فعلی بر روی برخی از آنها بنا شده اند.


اردبیلک دارای سه قنات باستانی بوده که دو رشته آن بر اثر بی توجهی افراد از بین رفته ولی یکی از آنها در فاصله تقریبی یک کیلومتری شمال روستا باقی مانده است، قناتی است که زمان حفر آن مشخص نیست و به «سر چاه ها» موسوم است؛ کف قنات از رسوبات ماسه ای انباشته شده و در بعضی قسمت ها به یک متر یا بیشتر می رسد؛ در سال 1397 شورای اسلامی روستا اقدام به جمع آوری همیاری اهالی روستا برای احیا و لایروبی قنات کرده است.


اردبیلک دارای مناظر طبیعی صخره ای زیبایی است. صخره دو برادران، تشکیل شده از دو صخره مخروطی شکل به ارتفاع بین 15 الی 20 متر، جلوه زیبایی از قدرت خداوند را به تصویر کشیده است؛ همچنین صخره های جنوب روستا که در فاصله یک کیلومتری روستا قرار دارند.

محصولات عمده اردبیلک از قبیل بادام، انگور، گردو و انواع میوه جات و حبوبات است.

این روستای کوهپایه ای در زمستان دارای آب و هوایی سرد، بهار و پاییزی معتدل و تابستان آن نسبتاً خنک و معتدل است.

رودخانه شرقی اردبیلک از چشمه های ارتفاعات کوه های روستای الولک سرچشمه گرفته و با سیراب کردن باغات مجاور خود در اراضی اردبیلک به سمت قزوین حرکت کرده و در شهر قزوین، موسوم به رودخانه بازار وارد باغات سنتی قزوین می شود.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا