?

پاور پوینت روستای الولک قزوین

روستای الولک قزوین


روستای الولک قزوین در دهستان اقبال غربي ، بخش مرکزي و شهرستان قزوين واقع شده است اين روستا در 6 کيلومتري شمال روستاي تراتن قرار گرفته و روستاي نياق در جنوب شرقي در فاصله 5 کيلومتري اين روستا واقع شده ،اگر چه فاصله مستقيم روستاي اردبيلک با اين روستا کمتراز3کيلومتري است ليکن فاصله جاده اي آن حداقل 12 کيلومتر مي باشد.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری ایرانی لینک روبرو را کلیک کنید: پلان خانه های سنتی ایرانی


سابقه زيست در روستای الولک قزوین به بيش از 300 سال مي رسد و بناهاي قديمي چند بارتخريب و بازسازي شده اند هسته اوليه روستا بدوا در مرکز بافت فعلي اندکي متمايل به جنوب شرقي شکل گرقته ، و در محلي که اکنون مخروبه هاي ناشي از زلزله سال 1368 نيز وجود دارد سپس در مرحله دوم توسعه قسمت هاي پيراموني اين هسته توسعه يافته و با توجه به محدوديت توپوگرافي در شرق توسعه در شمال و جنوب و غرب اتفاق افتاده و در نهايت اراضي شمال شرق مورد ساخت و ساز قرار گرفته و در حال حاضرنيز امکان توسعه در همين اراضي ميسرخواهد بود و در ساير جهات به دليل توپوگرافي و وجود باغات محدوديت توسعه وجود دارد . عناصر متعددي در شكل گيري روستا موثرند وليكن از عناصر عمده اي را كه مي توان براي شكل كيري روستاي الولك بر شمورد شامل عناصر قومي و فرهنگي و عناصر طبيعي و عامل مالكيت . به اين ترتيب شكل گيري روستا از ابتداي ايجاد شديدا تحت تاثير اين عوامل قرار داشته است.


در مورد وجه تسميه آلولک چنيني اظهار نموده اند که لک به معناي رسیدن ميوه است و در واقع زماني که ميوه درآستانه لک افتادن يعني رسيدگي کامل است با توجه به اين که مردم درهنگام رسيدن ميوه آلو به اين منطقه مي آمده اند به عنوان يک محل سر سبز که باغات ميوه زياد داشته است. لذا اين محل به آلولک معروف شده است و به همين نام باقي مانده است.

برای خواندن مطالب مربوط به معماري ايراني لینک روبرو را کلیک کنید: ویژگی های معماری ایرانی ، هنر معماری ایران



دانلود فایل رایگان

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا