پلان معماری دوبلکس و دانلود مجموعه نقشه های دوبلکس

خانه ها و ویلاها به صورت ها و سبک های مختلفی ساخته می شوند. ویلایی، آپارتمانی و … از جمله فرم های مختلف هستند که از میان آنها پلان معماری دوبلکس برای خانه ها بیشتر از سایر طرح ها مورد توجه قرار گرفته و زیبایی و جلوه خاصی دارد. البته باید بدانید که خانه های دوبلکس می توانند به دو صورت دیوار به دیوار و یا بالای هم طراحی شوند و این بستگی به نوع طراحی، مساحت زمین و سلیقه شما دارد. برای طراحی و داشتن پلان معماری دوبلکس می توانید از نرم افزارهای مختلف استفاده کرده و پلان را به صورت های دو بعدی و سه بعدی به نمایش بگذارید.

در این مقاله مجموعه پلان خانه دوبلکس در سبک ها و طرح های متفاوت در اتوکد آماده شده که می توانید در قسمت دریافت فایل دانلود فرمایید.

پلان معماری دوبلکس

نمونه پلان دوبلکس دانلودی

خانه دوبلکس

خانه های دوبلکس یکی از انواع مدل های ساختمانی است که زیبایی خاص خود را دارد و بسیاری از افراد تمایل دارند تا در این مدل از خانه ها زندگی کنند. می توان به خانه ای که دو بخش مجزای آن به وسیله پله داخلی به یکدیگر متصل می شود، خانه دوبلکس گفت. خانه های دوبلکس قطعا به نسبت خانه های ویلایی و یا آپارتمانی نیازمند طراحی پلان معماری دوبلکس و خاصی می باشند که همین موضوع باعث می شود تا قیمت بالاتری نیز داشته باشند.

طراحی خانه دوبلکس

یکی از مواردی که باید در طراحی خانه دوبلکس در نظر بگیرید این است که مدل و طرح نهایی با سلیقه و خواست شما ارتباط مستقیم دارد و البته سبک انتخابی شما می تواند در قیمت تمام شده نیز موثر باشد.

شما می توانید برای طراحی پلان معماری دوبلکس خود، سبک مدرن و یا کلاسیک را در نظر بگیرید اما باید این نکته را متذکر شویم که طرح های کلاسیک گران تر از مدرن تمام خواهند شد. به منظور طراحی پلان دوبلکس خانه و یا ویلا طراحان با کمک نرم افزارهای مختلف این کار را انجام می دهند تا شما در نهایت نتیجه کار را با ریز جزئیات به صورت های دو بعدی و سع بعدی دیده و بتوانید خود را در آن فضا مجسم نمایید.

در طراحی باید تمام نکات و بخش ها و اندازه ها به طور دقیق و اصولی وجود داشته باشد تا در زمان ساخت با مشکلی مواجه نشوید.

پلان معماری دوبلکس

نمونه پلان دوبلکس دانلودی

هدف سبک مدرن در طراحی پلان معماری دوبلکس

یکی از سبک هایی که برخی از افراد برای پلان معماری دوبلکس خود به دنبال آن هستند، سبک مدرن است که هدف این سبک ساده گرایی و سبکی و در عین حال کاربردی بودن می باشد. البته طراحی پلان معماری دوبلکس تنها مختص به خانه نمی شود بلکه برخی ویلا ها نیز از همین سبک پیروی کرده و این ویلاها امروزه طرفداران بسیاری نیز دارند.

پلان معماری دوبلکس

سبک مدرن در طراحی خانه دوبلکس

ویژگی ویلای دوبلکس

در صورتی که می خواهید یک پلان معماری دوبلکس برای یک ویلا را طراحی نمایید، باید ویژگی هایی را در کار خود در نظر بگیرید.

یکی از اولین موارد که باید در نظر گرفته شود، نور در طراحی است. مورد دوم در نظر گرفتن پله از لحاظ جایگاه قرار گیری، فرم، اندازه و تعداد پله ها در ویلای دوبلکس می باشد. در واقع باید گفت که پله ها نقش محوری و اصلی را در طراحی شما ایفا می کنند.

در پلان معماری دوبلکس ویلا باید به المان های طبیعی نیز توجه ویژه داشت زیرا یکی از زیبایی های طرح شما خواهند بود. این المان ها شامل طراحی باغ، استخر، فضای سبز، نمای خارجی ویلا، آبنما و بسیاری موارد دیگر است.

در واقع باید گفت که طراحی پلان معماری دوبلکس برای ویلاها از یک قانون کلی تبعیت می کند. دارا بودن فضاهای عمومی بزرگ که این فضاها شامل نشیمن، آشپزخانه، غذاخوری، سرویس بهداشتی می شود که در طبقه همکف قرار گرفته اند و فضاهای خصوصی مانند حمام و اتاق های خواب و شاید یک نشیمن کوچک خودمانی که در طبقه دوم طراحی می شوند.

پلان معماری دوبلکس

خانه دوبلکس با سبک کلاسیک

نکات مهم در طراحی پلان معماری دوبلکس

شما می توانید در طراحی پلان ساختمان دوبلکس و یا ویلای خود دخیل باشید. به این صورت که خواست، سلیقه، نیازها و سبک مورد علاقه خود را با طراح و معمار در میان گذاشته و از آن پس کار را به کاردان بسپارید.

مهمترین بخش از طراحی آماده سازی پلان است که باید با اندازه های دقیق انجام شود. این اندازه ها و نوع طراحی بر اساس زمین و اندازه و جهت آن انجام می گیرد. در طراحی پلان باید به مواردی از جمله راه های ورودی، میزان نورگیری و جهت قرار گیری تک تک بخش های داخلی به منظور استفاده حداکثری از آن، ارتفاع سقف، اندازه بخش های داخلی و تقسیم بندی آنها، محل قرارگیری پله داخلی و نمای خارجی که قطعا باید با سبک داخلی همخوانی داشته باشد، توجه کامل داشت.

از دیگر مواردی که باید در نظر گرفت، انتخاب زمین و یا مکان مناسب برای ساخت یک ساختمان دوبلکس می باشد. در زمان طراحی بهتر است به این نکته توجه نمایید که بهتر است دوبلکس مورد نظر را در شمالی ترین بخش زمین طراحی نمایید تا از نور جنوبی بتواند به خوبی استفاده نماید.

مهمترین نکات در طراحی پلان خانه های دوبلکس

در طراحی خانه دوبلکس باید نکاتی را مد نظر قرار دهید. از جمله این نکات توجه ویژه به راه پله است زیرا یکی از مهمترین بخش ها در پلان دوبلکس می باشد بنابراین به زیبایی آن دقت کنید و ترجیحا آن را در فضای میانی و یا در بخش که قابل دید است قرار دهید. در طراحی دوبلکس مبحث اتاق خواب ها نیز دارای اهمیت بوده و بهتر است تراسی برای آن در نظر بگیرید. همچنین اندازه مناسب برای آنها 20 تا 25 متر می باشد.

در صورت بزرگ بودن فضا و مساحت، بخشی را به عنوان فضای تقسیم که نقش فیلتر را ایفا می کند در ورودی در نظر بگیرید. بخش مهم دیگر که باید برای آن اهمیت ویژه ای قائل شد، سقف ها هستند که البته سبک و نوع مصالح مورد استفاده برای آن باید با سبک کلی ساختمان دوبلکس شما همخوانی داشته باشد.

انتخاب سبک در معماری می تواند هم در هزینه ها تاثیرگذار باشد و هم بر فرم سایر بخش ها و دکوراسیون داخلی، رنگ و مبلمان تاثیر مستقیم داشته باشد. در پلان های دوبلکس، محوطه سازی نیز دارای اهمیت زیادی می باشد. البته این در رابطه با خانه ها و یا ویلاهای دوبلکس است و در رابطه با آپارتمان های دوبلکس صدق نمی کند زیرا در آپارتمان ها لابی، محوطه و … مشترک می باشد و نمی توان به طور مجزا بر روی آن کار کرد.

در صورت تمایل و برای زیبایی بیشتر در محوطه از استخر و یا آبنما می توانید استفاده نمایید زیرا همانقدر که به طراحی داخلی باید اهمیت داد، بخش بیرونی نیز حائز اهمیت می باشد.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا