جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

استان: اصفهان
سبک: اصفهانی
کاربری: ارتباطی، تفریحی

پل خواجو اصفهان

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

پل خواجو اصفهان


معماری تاریخی پل خواجو 

پل خواجو اصفهان

پل زیباى خواجو از زیباترین پل هاى جهان است در شهر اصفهان و بر روى رودخانه زاینده رود، در شرق ســى وســه پل قرار دارد. این اثر تاریخى در 15 دى ماه 1310 با شــماره ثبت 111 به عنوان یکى از آثار ملى ایران به ثبت رسیده است. آن را پل شاهى، بابا رکن الدین، شیراز و حسن آباد هم نامیده اند.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری مدرن ایرانی


مشخصات کالبدی پـل خواجـو 

پل خواجو اصفهان

درازاى آن 133 متــر و پهناى آن 12متر اســت. شالوده اصلى پل از زمان هاى قبل، توسط حسن بیک ترکمان، از امراى تیمورى بنا شــده بود که در زمان صفوى به صورت دو طبقه با 21 چشــمه ســاخته و مشهور شد به شاهکار مهندسى و سدسازى تاریخى ایران، با نقشه اى شبیه به سى و سه پل.طبقه زیرین آن، بر شالوده ســنگى قرار گرفته و در پایه آن شیارهایى تعبیه شده است که با گذاشتن کشوها در آن، آب تا ارتفاع 6 مترى بالا آمده و دریاچه اى در پشت آن ایجاد مى شود.تعداد دهانه هایش 24 است از مکعب هاى به دقت تراش خورده و در بخش میانى با سدهاى چوبى براى گرفتن جلو رودخانه مسدود شده است.


تزئینات سنگی پل خواجـو 

پل خواجو اصفهان

در گوشه هاى ضلع شــرقى پل خواجو دو شیرسنگى وجود دارد که گویا نماد سپاهیان بختیارى و محافظ اصفهان در عصر صفویه هستند.در وسط این پل براى اقامت موقتى شاه و خانواده او ساختمان مخصوصى بنا شده به نام بیگلربیکى که طاق هایش مزین است به نقاشی است.


مشخصات معماری پـل خواجـو 

پل خواجو اصفهان

تاورنیه ”جهانگرد اروپایى“ درباره اش می گوید: در دو طرف خیابان این پل دو خانه وجود دارد که متعلق به شاه اســت و رودخانه در هیچ کجا بسترى به این زیبایی ندارد و چون این محل از همه جا گودتر است، همین امر تا اندازه اى شــاه عباس را وادار به ساختن این پل کرد و چون محل گبرهــا آن طرف رودخانه بوده، براى این که آنان از خیابــان چهارباغ نگذرند، براي کوتاه تر کردن راه این پل ساخته شد و تاریخ آن 1057 تا 1077 هجرى است. همچنین وقتى که پل به اتمام رسید به همان نام حسن بیک نامیده شد. این پل که طولش 150 متر و عرضش 14 و معبر آن 7.5 متر است از سنگ و آجر ساخته شده و 21جو ى و 26 چشمه دارد.

برای خواندن مطالب مربوط به معماري مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری پست مدرن ، معماران مدرن


منبع : روزنامه شرق – 12 مرداد 1394

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
مستند های مرتبط با این بنا
  1. پل خواجو اصفهان