پل قدیم دزفول
پل قدیم دزفول
پل قدیم دزفول
پل قدیم دزفول
پل قدیم دزفول
پل قدیم دزفول
جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

پل قدیم دزفول

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
در این مقاله میخوانید

پل قدیم دزفول

پل قدیم دزفول

پل قدیم دزفولکاربری: پل

استان: خوزستان

دوره: ساسانیان

پل قدیم دزفول مهم‌ترین اثر تاریخی دزفول و با بیش از ۱۷ قرن قدمت، یکی از قدیمی‌ترین پل‌های استوار جهان است. این پل که دو منطقه شرقی و غربی دزفول را به هم وصل می‌سازد، در حقیقت یکی از راه‌های رابط منطقه جندی شاپور و سرزمین بین‌النهرین بوده، که بر روی رودخانه دزفول بنا شده‌است.

پل قدیم دزفول
پل قدیم دزفول

تاریخچه

این پل در سال ۲۶۰ میلادی (در حدود ۱۷۵۰ سال پیش) به دستور شاپور اول ساسانی بر روی رود دز ساخته شد. برای حفاظت از پل قلعه‌ای نیز بنا شد که در محل قدیمی آن محله‌ای به همین نام (قلعه) وجود دارد. بعداً پل تخریب و در زمان صفویه پل کنونی ساخته شد و در زمان قاجار تعمیراتی روی بنا صورت گرفت. همچنین قسمت‌های بتنی پل در دوره پهلوی به آن افزوده گشت.

این پل دارای ۱۴ دهانه است و آب رودخانه دز از زیر آن عبور می‌کند، پل قدیم دزفول از سنگ ساروج و آهک بنا شده و در دوران حکومت عضدالدوله دیلمی، صفویان و پهلوی باز سازی شده‌است اما پایه‌های پل حکایت از دوران ساسانی دارد.

ساختار تاریخی

این پل بر روی رودخانه دز واقع شده و بنیان آن در دوران ساسانیان ایجاد و در دوره صفوی ترمیم شده‌است. ساختمان این پل متشکل از بافت معماری متعلق به سه دوره تاریخی است. بخش‌هایی از پایه‌های پل مربوط به دوره ساسانی و بخش طاقدیسی پل مربوط به دوره صفویه و از نمونه‌های طاق‌های دوره اسلامی است و سرانجام بخش عرشه پل که از مصالح جدیدی همچون سیمان و فلز ساخته شده‌است مربوط به دوره رضا شاه پهلوی است. پس از احداث سد دز در شمال دزفول فشار آب رودخانه بر این پل بسیار کاهش یافت.

پل قدیم دزفول
پل قدیم دزفول

منبع: wikipedia

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا