چگونه برای دکوراسیون داخلی فضاهای کوچک رنگ و نقش انتخاب کنیم

در این مقاله میخوانید

قطعا اینکه یک فضای کوچک را پر از رنگ ها و نقش های متعدد بکنید، کار ساده ای است اما اگر به دنبال انتخاب یک تم رنگی مناسب برای یک فضای کوچک می باشید، نیازی نیست که حتما از ترکیب کسل کننده سفید یا رنگ های خنثی استفاده کنید. انتخاب بهترین رنگ برای یک فضای کوچک تنها با طراحی دقیق قابل انجام است.
در ادامه نکات مفیدی برای انتخاب رنگ در فضاهای کوچک را خواهید خواند بعلاوه اینکه نکاتی در زمینه بکارگیری نقش و پترن برای فضاهای کوچک نیز ارائه شده است.

انتخاب رنگ

مراقب رنگ های خفه و ملایم باشید:
رنگ های خفه و ملایم می توانند باعث شوند یک فضای کوچک، کوچکتر به نظر برسد. در طراحی یک فضای کوچک از رنگ های خفه تنها برای ایجاد یک یا چند نقطه تاکید بهره ببرید.
از یک پالت تک رنگ استفاده کنید: اگر می خواهید از رنگ های تیره در یک فضای کوچک استفاده کنید، این رنگ را در سرتاسر فضای خود به کار ببرید. استفاده از یک طرح تک رنگ می تواند باعث شود یک فضای کوچک به مراتب بزرگتر دیده شود، حتی اگر رنگ مورد استفاده در آن رنگ تیره ای باشد.
در رنگ آمیزی پیوستگی را رعایت کنید:
برای آنکه به لحاظ بصری، خط سیر نگاه شما در یک فضای کوچک قطع نشود، سقف ها و قرنیزها را نیز به رنگ دیوارها رنگ آمیزی کنید. بعلاوه اگر می خواهید سقف بلندتر به نظر برسد از پرده های روشن تر رنگ دیوارها، برای سقف استفاده کنید.
یک جداره را به صورت یک نقطه تاکید درآورید:
فضاهای کوچک عموما فاقد جذابیت هستند. از رنگ های متضاد برای ایجاد یک دیوار شاخص استفاده کنید و یا برای ایجاد جذابیت بصری در چنین فضایی داخل قفسه ها و یا فریم پنجره ها را رنگ کنید.
از ترکیب دو رنگ استفاده کنید: یکی از روش هایی که می تواند یک فضای کوچک را بزرگ تر نشان دهد این است که در زیر خط تراز دید از رنگ های تیره و شاخص استفاده کرده و در قسمت فوقانی از رنگ های روشن و خنثی بهره ببرید.
از یک پالت رنگی معکوس استفاده کنید:
این روش معمولا برای فضاهای کوچک کار می کند. دیوارها را با رنگ سفید یا رنگ های خنثی رنگ آمیزی کرده اما با رنگ آمیزی درب ها و فریم ها کمی رنگ به فضا اضافه کنید که در این فضای کوچک شاخص شوند.

انتخاب طرح

به دنبال نقوشی که در آنها از رنگ سفید استفاده شده است بگردید:
اگر به دنبال یک پترن یا نقش شاخص هستید، در تعداد زیادی از پترن های امروزی که در پارچه ها، آثار هنری و دکوراسیون دیده می شوند، از رنگ سفید استفاده شده است. این کار باعث می شود چشم شما در یک فضای کوچک بتواند کمی به آرامش برسد و محیطی دعوت کننده برای چشمان شما به وجود آید.
یک پترن شاخص استفاده کنید:
یک ایده برای دکوراسیون فضاهای کوچک افزودن یک پترن یا تکسچر شاخص روی یک دیوار جهت ایجاد نقطه تاکید است، در حالیکه برای مابقی فضا از رنگ های خنثی استفاده شود. برای ایجاد پیوستگی در فضا، به میزان کمی از رنگی که روی جداره شاخص استفاده شده است برای سایر لوازم دکوری و پارچه ها استفاده کنید.
با استفاده از پترن راه راه به فضای خود ارتفاع بیشتر بدهید:
پترن راه راه برای فضاهای کوچک بسیار خوب عمل می کند چرا که می توان از این پترن در جهت ایجاد خطای بصری برای ساخت فضایی طویل تر یا مرتفع تر استفاده کرد. اگر از طرح راه راه خیلی شاخصی استفاده کرده اید در مابقی فضا از تکسچر و پترن ریز استفاده کنید یا کلا از یک تک رنگ بهره ببرید.
از نسبت 2 به 1 استفاده کنید :
زمانی که از پترن ها و نقوش در فضاهای کوچک بهره می برید از نسبت 2 به 1 استفاده کنید. دو پترن یا تکسچر ریز به یک پترن شاخص و اینگونه به فضای خود جذابیت ببخشید.
از پترن های شلوغ دوری کنید:
اگر از پترن های ریز برای فضاهای کوچک استفاده می کنید سعی کنید از طرح های شلوغ خودداری کنید. این کار می تواند فضای کوچک شما را گیج کننده کند.
در فضای خود یک طرح پیوسته ایجاد کنید:
چه از پترن ها و نقوش می خواهید در یک فضای بزرگ استفاده کنید و چه یک فضای کوچک، در استفاده از آنها توجه داشته باشید که نوعی پیوستگی نیز در فضا ایجاد کنید و از رنگ مشابه یا نقش مشابه در بخش های دیگر فضا نیز بهره ببرید. این کار باعث ایجاد هارمونی در فضای شما شده و از ایجاد حس جداشدگی یک بخش از بخشی دیگر جلوگیری می کند.

تحریریه گروه معماری هورنو

منبع:www.arel.ir

علاقه مند به طراحی محتوای در رابطه با معماری و نویسندگی
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا