کاروانسرای هجیب
کاروانسرای هجیب
کاروانسرای هجیب
کاروانسرای هجیب
کاروانسرای هجیب
کاروانسرای هجیب
جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

کاروانسرای هجیب

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

مقالات

کاروانسرای هجیب


مکان : بوئین زهرا

کاربری : رفاهی

قدمت : صفویه

سبک : اصفهانی


در ۴۸ كیلومتری جاده بوئین زهرا به ساوه در استان قزوین کاروان سرای مادر شاهی هجیب قرار دارد كه عمر آن به دوره صفوی می‌رسد و یکی از کامل‌ترین و بهترین كاروانسراهای ایران به شمار می‌رود.  کاروانسرایی با مساحت پنج هزار و ۸۵۰ مترمربع و ۳۶ حجره که یكی از كاروانسراهای وسیع و بی نظیر كشور است.

اين کاروانسرا در شمال غرب روستاي هجيب شهرستان بويين زهرا واقع و ورودي آن در ضلع جنوبي است طرح کلي کاروانسرا مربع شکل است و در تقاطع چهار ضلع خارجي آن برج هاي مدور به صورت نيم ستون ديده مي شود داخل طاق نماهاي ورودي با قوس جناغي پوشش شده  و رسمي بندي با آجر کاري رنگي (اخرايي) دارد.راه ورود به کاروانسرا در ضلع جنوبی آن قرار دارد.

هشتی ورودی دارای فضایی وسیع است و در دو سوی آن اتاق‌هایی برای نگهبانان درنظر گرفته‌اند که با راه پله‌ای به پشت بام راه دارد.در مرکز حیاط بنایی آجری به شکل هشت ضلعی ساخته شده که از دو چهارطاقی متصل به هم با قوس جناغی باز تشکیل شده و گنبدی با آجرکاری زیبا دارد.

این بنا علاوه بر این که نقش سرداب داشته، به عنوان رختشویخانه نیز مورد استفاده بوده است.این کاروانسرا در زمان صفویه توسط زینب بیگم؛ مادر شاه عباس اول با هزینه‌ای معادل ۴ هزار تومان ساخته شده است. این کاروانسرا به همراه بناهای الحاقی آن از جمله دو باغ، دو آب‌انبار، یک گرمابه و یک جویبار، یکی از کامل‌ترین و بهترین کاروانسراهای کشور بوده است.


منبع متن : مرکز صدا و سیمای قزوین

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا