جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

گذر حاج شیخ و حمام دروسه

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

گذر حاج شیخ و حمام دروسه


موقعیت: اصفهان-کاشان

دوره: قاجار


موقعیت بنا:

راسته گذر حاج شیخ در محله سرفره و به فاصله حدود ۲۰۰ متری از خیابان علوی قرار دارد آدرس دقیق:

کاشان- خیابان علوی –گذر حاج شیخ( مابین گذر میر آفتاب و گذر تقی خان)


تاریخچه ی بنا:

با توجه به اینکه جرزها و پشش ها در طی دوران دچار تغییر شده، آخرین الحاقات و تزئینات به جا مانده متعلق به دوران قاجاری است استفاده از دورهای نیم دایره در جلوخان ورودی به حمام یا روی جداره های بیرونی مسجد کارهای معماری دوران قاجاری را تایید می نماید.


مشخصات بنا:

 راسته ی گذر شامل مسجد گذر حاج شیخ-حسینیه گذر حاج شیخ- حمام دروسه و چند واحد مسکونی شکل دهنده ابنیه دو سوی راسته گذر می باشد بخش مسقف راسته گذر در جلو ورودی مسجد و واحد های مسکونی گذر با طول ۱۲ متر با شیوه س طاق و چشمه پوشیده شده و پوشش ها با آجر بصورت نمایان و به شیوه حصیری می باشد. دو دهانه چشمه طاق های راسته گذر در طی دوران گذشته تخریب شده اند مسجد گذر که قبر یکی از امازادگان از فرزند امام موسی بن جعفر(ع) در آن قرار دارد دارای سه دهانه طاق با چشمه طاق های دو سوی آن است که از مستحدقات قاجاری می باشد. بدنه ها و سقف مسجد با گچ بطور ساده پوشیده شده اند حمام گذر معروف به حمام دروسه از حمام های بسیار زیبا به لحاظ پلان و همینطور تزئینات معماری می باشد حمام دارای سر بینه به شکل هشت ضلعی و گرمخانه مستطیل با چهار ستون و تقسیمات زیبای معماری است حسینیه گذر که در وضع منونی دارای محوطه ی باز و بدون پوششی است که هر چهار بدنه آن دارای کار طاق و نما است و در قسمت تحتانی آن بخش زمستانی حسینیه قرار دارد که به شیوه طاق و تویزه پوشیده شده است.


تزئینات بنا:

تزئینات آجری پوشش سقف گذر و همینطور سنگاب سنگی با طرح های کنده کاری متعلق به دوران قاجاری که در جنب گذر قرار دارد از جمله تزئینات موجود در راسته گذر می باشد تزئینات رسمی بندی سقف حمام با آلت کاری با آجر روکار از جمله کارهای نفیس تزئنی مجموعه است.


منبع: ثبت اسناد میراث فرهنگی

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا