10 بنای خارق العاده هنر نو توسط گائودی

هنر نو یک جنبش هنری متمایز و یک سبک بین‌المللی بود که بر انواع هنر و طراحی معماری در اواخر قرن نوزدهم تأثیر گذاشت. این سبک جذاب از جنبش هنری قبلی Arts and Crafts الهام گرفته‌شده بود که کمی قبل از هنر نو آغاز شد.

Art Nouveau : جریان هنری در اواخر قرن نوزدهم که با تأثیر از اشکال گیاهی و گرایش به‏ خطوط مواج و منحنی، نخست در هنرهای تزیینی و سپس در هنرهای دیگر به وجود آمد.

بنای خارق العاده هنر نو توسط گائودی
عکس: Jon Bower/Apexphotos/Getty Images

هنر نو را می‌توان در انواع پروژه‌ها یافت . پوستر، تصویرسازی ، جواهرات ، معماری و طراحی داخلی . دو مورد اخیر توسط معماران برجسته آن زمان، ازجمله آنتونی گائودی مشهور، اتو واگنر، ویکتور هورتا و ژول لاویروت اداره می شد.

ویژگی‌های هنر نو چیست؟

  • اشکال نامتقارن
  • استفاده گسترده از قوس‌ها و فرم‌های منحنی.
  • شیشه منحنی.
  • تزیینات منحنی و گیاه مانند.
  • موزاییک.
  • شیشه تکه تکه شده.
  • نقوش ژاپنی
بنای خارق العاده هنر نو توسط گائودی
اتو واگنر، ماژولیکاهاوس، جزئیات نما، 1888-89، وین، اتریش.

آنتونی گائودی و آرت نوو

آنتونی گائودی و آرت نوو
آنتونی گائودی و آرت نوو

مشخص است که آنتونی گائودی در آوردن هنر نو به کشور خود و ایجاد تفسیر اسپانیایی از جنبش هنری نقش مهمی داشت؛ مدرنیسم. معمار کاتالانی و پیشگام معماری قرن 19 ساختار را موردمطالعه قرارداد تا آن را با همه‌دانشی که داشت ادغام کند؛ طبیعت، مذهب، معماری و هنر مدرن.

این معمار بیشتر به خاطر پروژه ناتمام کلیسای لاساگرادا فامیلیا شناخته‌شده است – یک بنای تاریخی معماری با حقایق جالب و گیرا در پشت پرده آن .

سقف کلیسای هنر نو ساگرادا فامیلیا، نوشته آدام هنکز

هنرمندان نیازی به بناهایی ندارند که برایشان ساخته شود، زیرا آثارشان یادگار آن‌هاست. به همین دلیل، اصالت در بازگشت به اصل است.»

آنتونی گائودی

در اینجا ده مورد از برجسته‌ترین ساختمان‌های هنر نو آنتونی گائودی در اسپانیا آورده شده است.

10 ساختمان برجسته هنر نو توسط گائودی

کازا وینس

مکان: گراسیا، کاتالونیا، اسپانیا

Casa Vicens اولین سفارش مهمی است که آنتونی گائودی دریافت کرد و پایه تمام‌کارهای معماری خود را بنا نهاد .

خانه هنر نو اولین پروژه‌ای بود که این معمار طراحی کرد و ساخت :

این خانه اولین خانه‌ای است که گائودی برای اولین بار تمام توانایی‌های خود را با تمام منابع، تأثیرات و تجربیات خود در پروژه‌های دیگر به کاربرد و ایده خودش از یک پروژه واحد، خانه خانوادگی، به‌عنوان یک واحد و یک کل که در آن ساخت‌وساز و تزئینات به‌گونه‌ای ادغام‌شده است که یکی بدون دیگری قابل‌درک نیست.

لا ساگرادا فامیلیا

مکان: بارسلون ، کاتالونیا، اسپانیا

این کلیسای هنر نو که در وسط بارسلون قرار دارد و میلیون‌ها نفر در آن ازدحام می‌کنند، شاهکاری از ذهن درخشان آنتونی گائودی است. معبد Basilica I Expiatori de la Sagrada Família یک کلیسای کاتولیک رومی است که دارای قدمتی غنی با بیش از 100 سال است. اگرچه کلیسا دارای جمعیتی ثابت است، اما به‌عنوان یک مکان عبادت نیز استفاده می‌شود. پاپ بندیکت شانزدهم در سال 2010 کلیسا را ​​تقدیس کرد و تالار کلیسای مقدس و طلب مغفرت ساگرادا فامیلیا برای دعا در نظر گرفته‌شده است.

پس از اتمام پروژه، La Sagrada Familia دارای هجده برج خواهد بود که نمای منحصربه‌فردی از معبد را از هر چشم‌اندازی ارائه می‌دهد. هنگامی‌که آخرین مناره مرکزی به ارتفاع 170 متر ساخته شود، بلندترین کلیسای جهان خواهد بود که تقریباً 10 متر بالاتر از اولم مینستر در آلمان قرار دارد.

پالائو گوئل (کاخ گوئل)

مکان: بارسلون ، کاتالونیا، اسپانیا

پالائو گوئل یکی از اولین پروژه‌های مهمی بود که آنتونی گائودی در آغاز کار خود دریافت کرد. یوسبی گوئل (صنعت‌گر، سیاستمدار و حامی هنر) از گائودی می‌خواست که این کاخ شهری عجیب‌وغریب را در ادامه خانه خانوادگی در لارامبلا برای او بسازد.

تصویر از LOOP Fair Barcelona

ساختمان هنر نو به دلیل مفهوم نوآورانه‌اش از فضا و نور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در ساختن پالائو گوئل گائودی از ابتکارهای مختلفی بر اساس رویکردهای بسیار شخصی استفاده کرد و با استفاده از مصالح سنتی اصیل (سنگ، چوب، فرفورژه، سفال، شیشه و غیره) فرم‌های بیانی استثنایی، ثمره تخیل خود را خلق کرد.

بودگاس گوئل

مکان: گاراف، کاتالونیا، اسپانیا

Bodegas Güell در Celler Güell واقع در منطقه Garraf بارسلون، یک مجموعه معماری هنر نو و زیبا است که از یک کارخانه شراب سازی و چندین ساختمان مرتبط تشکیل‌شده است. تاریخچه این پروژه طولانی و جالب است. گائودی برای اولین بار در سال 1882 به دستور حامی وقت خود، یوسبی گوئل، کمیسیون این کار را دریافت کرد.

خود کارخانه شراب سازی دارای نمای جلوی مثلثی با سقف‌های تقریباً عمودی است. تخته‌های سنگی شیب‌دار وجود دارد که به عمق و جلوه بنا کمک می‌کند، همراه با مجموعه‌ای از دودکش‌ها و دو در برای اتصال مجموعه به ساختمان قدیمی‌تر.

کلیسای کلونیا گوئل

مکان: بارسلون ، کاتالونیا، اسپانیا

ساخت کلیسای هنر نو در سال 1908 آغاز شد. بااین‌حال، پروژه هوشمندانه‌ای که کلیسایی با دو شبستان، پایین و بالا، با برج‌های مختلف و گنبد مرکزی به ارتفاع 40 متر را پیش‌بینی می‌کرد، ناتمام می‌ماند. در سال 1914 خانواده گوئل تصمیم گرفتند که حمایت‌های مالی خود از کلیسا را ​​متوقف کنند و گائودی پروژه را رها کرد.

باوجوداینکه کلیسا ناتمام ماند، کلیسا نقطه اوج آثار گائودی است. این ساخت‌وساز برای اولین بار عملاً تمام نوآوری‌های معماری او را شامل می‌شود.

پارک گوئل

مکان: بارسلون ، کاتالونیا، اسپانیا

پارک گوئل در بارسلونا توسط آنتونی گائودی بین سال‌های 1900 تا 1914 به درخواست یوسبی گوئل طراحی شد. در آن زمان، رابطه خوبی بین حامی و معمار پس از چندین کمیسیون قبلی مانند ال کاپریکو، املاک گوئل و پالائو گوئل برقرار شد.

درخواست اولیه ایجاد یک توسعه مسکن برای خانواده‌ها در یک املاک با بیش از 17 هکتار بود که عموماً به‌عنوان Bare Mountain شناخته می‌شود. این توسعه دارای یک سری الزامات بسیار محدودکننده بود، مانند این واقعیت که ساخت‌وساز فقط در یک‌ششم املاک قابل انجام است. علاوه بر این، موقعیت و ارتفاع آن نمی‌تواند مانع از تابش نور خورشید شود و یا ساکنان را از دیدن مناظر دریا و میدان بارسلون بازدارد.

کازا باتلو

مکان:  بارسلون، کاتالونیا، اسپانیا

آقای جوزپ باتلو، معمار اصلی خانه هنر نو و یکی از اساتید گائودی، آزادی عمل کامل را به آنتونی گائودی اعطا کرد و او را مسئول پروژه‌ای قرارداد که در ابتدا مستلزم تخریب ساختمان بود. بااین‌حال، به لطف شجاعت گائودی، تخریب خانه منتفی شد و بین سال‌های 1904 و 1906 به‌طور کامل بازسازی شد.

تصویر از Wikimedia Commons، توسط Amadalvarez

گائودی به‌طور کامل نما را تغییر داد، پارتیشن‌بندی داخلی را دوباره اجرا کرد، پاسیو نورها را گسترش داد و داخل را به یک اثر هنری واقعی تبدیل کرد. علاوه بر ارزش هنری، این ساختمان بسیار کاربردی است و بسیار بیشتر از گذشته مشخصه دوران مدرن است. برخی حتی عناصری را می‌بینند که خبر از فرآیندهای معماری اواخر قرن بیستم می‌دهد.

کازا میلا (La Pedrera)

مکان: بارسلون ، کاتالونیا، اسپانیا

کازا میلا (La Pedrera) به دلیل نوآوری‌های ساختاری و عملکردی و همچنین رویکردهای تزئینی‌اش که سبک‌های معماری آن روزگاران را درنوردیده بود، به‌عنوان نمادین‌ترین اثر هنری نو در معماری مدنی آنتونی گائودی در نظر گرفته می‌شود.

برای گائودی، La Pedrera پیشرفته‌ترین رویکرد را برای یک ساختمان در گوشه خیابان Chamfered در Eixample در بارسلون نشان می‌دهد. این شامل دو بلوک آپارتمان است که هرکدام دارای ورودی مخصوص به خود هستند که در اطراف دو حیاط بزرگ به‌هم‌پیوسته با رمپ‌هایی تا گاراژ وسایل نقلیه ساخته‌شده‌اند.

بلزگارد (کازا فیگرس)

مکان: بارسلون ، کاتالونیا، اسپانیا

خانه Bellesguard توسط آنتونی گائودی  بین سال‌های 1900 تا 1909 ساخته شد و از فرم‌های مستطیلی استفاده کرد که به‌ندرت در آثار دیگر او دیده می‌شود. الهام‌بخش او قلعه قرون‌وسطایی مارتین اول، همچنین به نام مارتینِ انسان، آخرین پادشاه سلسله کاتالان خاندان بارسلون بود که تا زمان مرگش در سال 1410 در Bellesguard اقامت داشت. گائودی قلعه‌ای ساخت که ترکیبی از هنر بود. سبک نو و گوتیک و ویرانه‌های کاخ قرون‌وسطایی را که اکنون بخشی از محوطه املاک است، بازسازی کرد.

تصویر توسط کارلس سالیلاس

کاسا کالو

مکان: بارسلون ، کاتالونیا، اسپانیا

در پایان قرن نوزدهم، سمت راست منطقه Eixample در حال تبدیل‌شدن به یک محله پررونق بود که تا حد زیادی تولیدکنندگان نساجی موفق در آن زندگی می‌کردند. یکی از آن‌ها، Pere Màrtir Calvet، آنتونی گائودی را مأمورِ ساختِ یک آپارتمان اجاره‌ای سنتی کرد که در آن بتواند کسب‌وکار خود را در زیرزمین و در طبقه همکف به راه بیندازد و از طبقه اصلی برای زندگی استفاده کند.

اگرچه ممکن است به نظر، این بنا یکی از محافظه‌کارانه‌ترین و کم جرات ‌ترین پروژه‌های هنر نو گائودی باشد، اما بسیاری از جزئیات تزئینی و چیدمان فضاها، مانند چاه نور، مهر معمار بزرگ را در خود دارد. درواقع، در سال 1900 این ساختمان جایزه بهترین ساختمان هنری سال را توسط شورای شهر بارسلونا دریافت کرد.


تحریریه معماری هورنو

منبع : arch2o.com

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا