10 سوال متداول در مورد تایل های سرامیکی

 اگرچه کاشی و سرامیک شباهت های زیادی دارندو حتی گاهی اوقات نمی توان آن ها را به درستی از هم تشخیص داد، اما در حقیقت این دو  متریال با یکدیگر متفاوت هستند و بر مبنای همین تفاوت ها با کاربرد های مختلف  نیاز های مختلفی را پوشش می دهند. می توان گفت تفاوت اصلی کاشی و سرامیک در میزان استحکام آنها است کاشی به دلیل ظرافت بیشتر و وزن پرس کمتر در بدنه کار می‌شود  و برای محیط‌های بسته و دیوارهایی که از پشت رطوبت ندارند  مناسب تر است ولی سرامیک به دلیل پرس سنگین‌تر و استحکام بالاتر در کف بیشتر کاربرد دارد .مقاومت سرامیک در برابر فشار، سرما و گرمای شدید و رطوبت نسبت به کاشی بیشتر است و به همین دلیل برای کف کاربرد دارند. اما نوع خاصی از سرامیک به نام پرسلان را می‎توان در محیط‌های باز نیز استفاده کرد.

تنوع در شکل ، مربع، مستطیل، شش ضلعی، مات، براق و درجه سختی متفاوت سبب شده تا به سرامیک به  عنوان کفپوشی همه کاره تر از کاشی فکر کرد درادامه با آرل با 10 سوال رایج در موردتایل های سرامیکی و پاسخ آنها همراه باشید….

1. تفاوت سرامیک و پرسلان چیست؟

تفاوت اساسی بین سرامیک و پرسلان در فناوری تولید آنها نهفته است. پرسلان نتیجه فرآیند تولید کنترل شده تری است که از طریق مخلوطی از پرسلان و مواد معدنی مختلف در دمای بیش از 1200 درجه سانتیگراد سوزانده می شود. ماده به دست آمده نسبت به سرامیک های معمولی یکدست تر، متراکم تر، شیشه ای شده و مقاوم تر است. همچنین تخلخل کمتری دارد و بنابراین دارای شاخص جذب آب بسیار پایینی است که باعث دوام بیشتر آن نیز می شود. این ویژگی آن را برای مکان های پر ترافیک مانند فرودگاه ها یا مراکز خرید مناسب می کند. لعاب های چینی همچنین به دلیل تنوع رنگی بیشتر خود شناخته می شوند و ظاهر سفارشی غنی را ارائه می دهند.
سرامیک نیز به نوبه خود از مخلوطی از خاک رس و برخی مواد معدنی تشکیل شده است. به دلیل تغییرات جزئی و بی نظمی، ممکن است نتیجه زیبایی شناختی جالب تری به همراه داشته باشد.

2. چه نوع پرداختی وجود دارد؟

پرداخت به سطح بالایی پوشش تایل اشاره دارد و می تواند صیقلی، براق، ساتن، مات یا طبیعی باشد.

بله، اما این موضوع به شدت به شرایط نصب بستگی دارد. برای بهینه‌سازی دوام، زیرزمین یا پایه‌ای که کاشی‌کاری روی آن چسبانده می‌شود باید صاف، ثابت و بدون بی‌نظمی باشد. بسته به ابعاد هر کاشی باید از ملات مناسب استفاده شود. برای قطعات بزرگتر، سازندگان چسباندن دوباره روی کف زیرین و پشت سرامیک را توصیه می کنند. به طور کلی، رعایت دقیق توصیه های سازنده همیشه بهترین کار است.

4. تایل های اصلاح شده یا رکتیفای چیست؟

تایل های اصلاح شده از طریق یک فرآیند برش به نام سنگ زنی انجام می شود که تمام قطعات را به یک اندازه دقیق تراش می دهد. در نتیجه، اضافات زیری می‌تواند حداقل باشد، که میزان دوغاب را کاهش می‌دهد و مونتاژ را از نظر زیبایی‌شناختی دلپذیرتر می‌کند.

5. چگونه می توانم تعداد تایل های مورد نیاز خود را محاسبه کنم؟

البته باید مساحت فضا را بدانید همچنین باید برنامه ریزی کنید که به دلیل شکستگی ها و بریدگی ها، با تعداد تایل های  سرامیک که منطقه را پر می کنند، بیشتر از تعداد دقیق شروع کنید. به طور کلی، اگر محیط ساده (مربع یا مستطیل با چند بریدگی) باشد، اضافه کردن 5 تا 7 درصد مازاد برای محاسبه اضافی کافی است. اگر پلان مورب باشد یا محیط دارای شکل متمایز یا ارگانیک باشد، باید قطعات زیادی در گوشه ها بریده شود. در این سناریوها، ارائه مازاد تا 15 درصد برای جلوگیری از کسری مواد در هنگام نصب مهم است.

6. آیا سرامیک کف را می توان روی دیوارها نصب کرد؟ یا تیل های دیوار را روی کف؟

تقریباً هر تایل کف را می توان روی دیوار نصب کرد، اگرچه در بیشتر موارد، تعویض آنها مناسب نیست. برای توصیه های کاربردی با نصب کننده یا سازنده محصول مشورت کنید.

7. آیا می توانم سرامیک ها روی سرامیک دیگر نصب کنم؟

معمولاً بله، اما به شرطی که سطح زیر به درستی نصب شده باشد و شکستگی نداشته باشد یا مشکلی مانند پر کردن نداشته باشد. با این حال، قطعا هوشمندانه ترین گزینه برای شما نیست و اگرچه در ابتدا صرفه جویی در هزینه محسوب می شود اما بعداً هزینه های بیشتری را به همراه خواهد داشت به خاطر داشته باشید که همپوشانی ضخامت بیشتری را ایجاد میکند  و در برخی موارد مانند کنار درب ها باید مراقب ارتفاع برای باز شدن درب ها باشید .

8. آیا سرامیک لغزنده نیست؟

برای اطلاع از عدم لغزنده بودن یا نبودن ، دانستن ضریب اصطکاک دینامیکی آن، که شاخص مقاومت در برابر لغزش است، مهم است. هرچه این عدد بیشتر باشد، قطعه “عدم لغزش” بیشتری دارد. هر کشوری در این زمینه استانداردهای خاص خود را داردکه معمولا برای فضاهای معمول داخلی و حوزه هایی مانند حمام متفاوت هستند.

برای برش های مستقیم، به طور کلی از ابزار خاصی استفاده می شود که تایل سرامیکی را خراش می دهد و سپس برش می دهد و یک برش تمیز و پرداخت خوب ایجاد می کند. برای جزئیات می توان از تیغ اره دیسکی استفاده کرد  برای ایجاد حفره ها، روش ایده آل استخدام یک تیم فنی تخصصی برای جلوگیری از ترک خوردن است.

10. آیا می توان روی سرامیک نقاشی کرد؟

بله، اما همه رنگ ها  روی سرامیک کار نمی کنند. در مورد سطوح بسیار ضد آب و صاف، رنگ باید چسبندگی بالایی داشته باشد که سازندگان برای آن رنگ اپوکسی را توصیه می کنند . همچنین لازم است پایه را با رعایت دستورالعمل های بسته بندی محصول آماده کنید.

تحریریه گروه معماری هورنو
منبع: www.arel.ir

علاقه مند به طراحی محتوای در رابطه با معماری و نویسندگی
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا