در روز جهانی زن، باید به این نکته اشاره کنیم که زنان هرروز در همه زمینه‌ها، ازجمله معماری به عنوان صنعتی که بیشتر آقایان به آن گرایش دارند، صدای اعتراض خود را به حق بلند می‌کنند و بر تعداد آن ها افزوده می‌شود. اگرچه در جوامعی که زنان در آن مورد تبعیض قرار می‌گیرند، معماری می‌تواند یک مسیر شغلی چالش‌برانگیز برای آنان باشد، بااین‌حال، این مانع از موفقیت آن‌ها و خلق شاهکارهای هنری توسط زنان نشده است – در این مقاله به بررسی برخی از سازه های چشمگیر طراحی‌شده توسط زنان می پردازیم!

10 پروژه معماری درخورتوجه طراحی‌شده توسط زنان

پروژه MAAT اثر آماندا لویت مدیر انجمن معماران

مکان: Av. برازیلیا، 1300-598 لیسبون، پرتغال

موزه MAAT Amanda Levete در لیسبون پوشیده شده از 15000 کاشی و سرامیک سفید است که با الهام از موج ‌های خروشان رودخانه تاگوس شکلی ناهموار دارد. کاشی‌های لعاب‌دار شکسته سه‌بعدی، نما را بندکشی می‌کنند و سطح پیچیده‌ای را ارائه می‌دهند که نشان دهنده تفسیرهای متفاوتی از آب، نور و سایه است که با الهام از میراث غنی صنایع‌دستی و سرامیک پرتغال طراحی‌شده است. نور خورشید داخل آب و سازه منعکس می‌شود که مامنی دلپذیر را فراهم می‌کند. جایزه Jane Drew برای زنان در معماری اخیراً به خانم لویت که ریاست شرکت AL_A را بر عهده دارد اهدا شد.

برج آبی | Jeanne Gang از استودیو Gang Architects

مکان: شیکاگو، ایالات‌متحده

برج آکوا با 82 طبقه و ارتفاع 876 فوت یکی از معدود ساختمان‌های بلند در جهان است که در نمای آن فضاهایی برای فعالیت‌های جمعی ساخته‌شده است. با ترکیب یک هتل، شرکت‌ها، واحدهای اجاره‌ای، مشاع، پارکینگ و همچنین یکی از بزرگ‌ترین بام‌های سبز شیکاگو، ارتباطات بین مردم و خدمات شهری را مستحکم‌تر می‌کند. این طرح از معماری برای به تصویر کشیدن و بازآفرینی فعل‌وانفعالات طبیعی انسان با طبیعت که در صورت همزیستی در مجاورت زمین اتفاق می‌افتد، استفاده می‌کند. Gang پس از طراحی برج آبی به شهرت رسید، زیرا این برج دومین سازه بلند جهان است که توسط یک زن طراحی‌شده است.

The FORUM Associative اثر مانوئل گوتراند

مکان: سنت لوئیس، فرانسه

فوروم ” یک مرکز فرهنگی است که برای میزبانی از فعالیت‌های اجتماعی، ورزشی و فرهنگی طراحی‌شده است. در سنت لوئیس واقع‌شده است. این ساختمان واکنشی مسالمت‌آمیز به اقامتگاه‌های فردی اطراف است که شامل 13 تکه مجزا است که در یک پازل بزرگ در مرکز منطقه قرارگرفته است. درعین‌حال، استفاده از یک ماده منحصربه‌فرد برای کل ساختار – فلز منبسط‌شده مسی – آن را به‌عنوان یکی از امکانات منحصربه‌فرد و نقطه عطفی در سنت لوئیس از سایر ساختمان‌ها متمایز می‌کند. گوتراند طیف وسیعی از پروژه‌ها ازجمله ساختمان‌های مسکونی، ساختمان‌های اداری و مراکز فرهنگی را اجرایی کرده است.

موزه کوه مسنر Corones | معماران زاها حدید

مکان: سنت لوئیس، استان بولزانو – تیرول جنوبی، ایتالیا

موزه کوه مسنر کورونز که توسط معماران زاها حدید طراحی‌شده است در محاصره قله‌های آلپی زیلرتال، اورتلر و دولومیت قرار دارد و در قله کوه کرونپلاتز واقع‌شده است. ششمین و آخرین MMM که توسط کوهنورد افسانه‌ای راینهولد مسنر راه‌اندازی شد، سنت‌ها، تاریخچه و قواعد رشته کوهنوردی را شامل می‌شود. زاها حدید می‌گوید: «این موزه به این صورت طراحی‌شده است که مهمانان می‌توانند از داخل کوه پایین بیایند تا غارهای کوچک و بزرگ آن را ببینند و قبل از اینکه از طرف دیگر کوه از طریق دیواره خارج شوند، به سمت تراسی که مشرف‌به دره‌ای با مناظر خیره‌کننده و مهیج در دوردست‌هاست بروند».

گاراژ موزه میامی | آمله آندراوس از WORKac

مکان: منطقه طراحی میامی، میامی، فلوریدا، ایالات‌متحده

گاراژ موزه در منطقه طراحی میامی قرار دارد که به دلیل معماری پیشرفته‌اش معروف است. آمل ساختمانی را بنا کرد که تعامل اجتماعی، پایداری، هنر، موسیقی و دنیای طبیعی در آن موج می‌زند. اماکن عمومی مینیاتوری شامل یک باغ، یک کتابخانه، یک فضای هنری و یک زمین‌بازی در پشت یک صفحه فلزی سوراخ‌دار ظاهرشده و ناپدید می‌شوند که یک کنتراست بصری، سایه و حفاظ را در نمایشی از کلونی مورچه‌ها الهام گرفته از فعالیت‌های انسانی فراهم می‌کند. آمل آندراوس، بنیان‌گذار WORKac، همچنین رئیس دانشکده تحصیلات تکمیلی معماری، برنامه‌ریزی و حفاظت دانشگاه کلمبیا است.

مرکز باستان‌شناسی Mleiha سمیه دباغ از معماران دباغ

مکان: شارجه، امارات

مرکز باستان‌شناسی Mleiha در شارجه احداث‌شده است تا “ازنظر زیست‌محیطی و تاریخی ” نسبت به محیط اطراف خود حساس باشد. این سازه به‌صورت طبیعی از زمین بیرون می‌آید، با شیبی که به یک تراس پشت‌بام منتهی می‌شود، جایی که بازدیدکنندگان می‌توانند مقبره تاریخی مهم عصر برنز و اطراف آن را تماشا کنند. فرم ساختمان مجموعه‌ای از دیوارهای ماسه‌سنگی متحدالمرکز است که با الهام از مقبره گرد در زمینی ماسه‌ای قرمزرنگ قرار می‌گیرد. سمیه بنیان‌گذار شرکت معماری دباغ و رئیس شعبه خلیج RIBA است. هدف او ایجاد محیطی است که رفاه درونی و بیرونی را ارتقا دهد.

دفتر مرکزی GSW | لوئیزا هاتون از Sauerbruch Hutton

مکان: برلین، آلمان

دفتر مرکزی GSW هم به منطق باروک از طراحی خیابان و هم به مقررات شهرنشینی قرن نوزدهم ادای احترام می‌کند. همچنین شکاف تقابلی که بین ساختمان‌های بلند در هر طرف دیوار برلین ایجادشده بود را بیان می‌کند و مجذوب ماهیت شی‌مانند آسمان‌خراش اداری موجود از دهه 1950 می‌شود. تخته‌سنگ مرتفع مدرن عنصر مرتبط باحال و آینده در این ترکیب از ترتیبات فضایی متنوع نسل‌های متوالی است. لوئیزا هاتون معمار برجسته زمان خود و یکی از بنیان‌گذاران Sauerbruch Hutton با ماتیاس Sauerbruch است.

HIKMA; مجموعه‌ای مذهبی و سکولار | مریم کامارا از آتلیه معصومی

مکان: Dandaji، نیجر

در شرایط مذهبی امروزی، می‌توان از آزادی کسب دانش در کنار اعمال مذهبی بهره برد. پروژه حکمه با تبدیل یک مسجد قدیمی بلااستفاده به یک کتابخانه‌ و مسجدی جدید برای اهالی روستای دنداجی در نیجر، با کمک رهبران محلی، زنان و جوانان، به احیای مجدد اصول دینی می‌پردازد. این ابتکار یک مرکز فرهنگی و آموزشی است که در آن افراد سکولار و مذهبی می‌توانند در کنار هم زندگی کنند. طرح‌های مریم ایسوفو کامارا بر زندگی توأم با آزادی تأکید دارد و از مصالح تولید داخلی استفاده می‌کند که به‌راحتی در آفریقا در دسترس هستند.

The Broad اثر دیلر و رنفرو

مکان: لس‌آنجلس، ایالات‌متحده

این سازه 120000 فوت مربعی و 140 میلیون دلاری دارای دو سطح فضای نمایشگاهی برای نمایش مجموعه‌های جامع The Broadاست و به لطف طراحی بدیع «غار و نقاب»، منزلگاه کتابخانه جهانی بنیاد هنری Broad خواهد بود. برود همچنین شامل یک میدان جامع به مساحت 24000 فوت مربع در مجاورت موزه است که به فضای سبز خیابان اصلی می‌افزاید. الیزابت دیلر، معروف به لیز دیلر، یک معمار آمریکایی است که در سال 1979 شرکت Diller Scofidio + Renfro را تأسیس کرد. او همچنین استاد معماری دانشگاه پرینستون است.


تحریریه گروه معماری هورنو

منبع : arch2o.com

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا