5 مزیت بازیافت بتن + 5 نمونه تحسین‌برانگیز

آیا بازیافت بتن کار ارزشمندی است؟ بتن چندین دهه است که پیش‌نیازهای ساخت‌وساز سریع در عصر حاضر را برآورده می‌کرده و مصالح موردعلاقه بسیاری از معماران بوده است، درواقع، بتن، کاربردی، بادوام و پایدار است. بااین‌وجود، فرایند ساخت بتن یکی از دلایل اصلی انتشار گاز CO2 و زباله‌های غیرقابل مدیریت است.

خوشبختانه، با توجه بیشتر به تأثیرات منفی ساخت‌وساز، ذینفعان محیط ساخته‌شده در تلاش هستند تا از بازیافت بتن بهره‌مند شوند. با کمک فناوری، بتن در حال حاضر یکی از مواد بازیافتی تمام‌عیار در زمینه معماری است. در ادامه فواید بازیافت بتن و چند نمونه‌ی نظیر از آن ارائه‌شده است!

5 کاربرد بازیافت بتن

استفاده از بتن بازیافتی در سنگ‌دانه‌ها

بسیاری از دولت‌ها و جوامع بتن‌ها از طریق بازیافت بتن به قطعات خردشده که می توان آن‌ها را ارزان خریداری کرد و به‌راحتی دوباره استفاده کرد، سود کلانی می‌برند. بتن بازیافتی می‌تواند به‌عنوان یک ماده سنگ‌دانه در مخلوط بتن در پروژه‌های ساختمانی استفاده شود که جایگزینی عالی برای شن طبیعی است. علاوه بر این، استفاده از بتن بازیافتی به‌عنوان سنگ‌دانه، استفاده از سیمان را در فرآیند ساخت‌وساز کاهش می‌دهد که هم ازنظر اقتصادی و هم ازنظر زیست‌محیطی به‌صرفه است.

بازیافت بتن برای پیاده‌روها

هنگام ساخت یک جاده، باید از لایه‌ای شن برای اطمینان از پایداری جاده استفاده شود. بازیافت بتن می‌تواند لایه‌ای از شن جایگزین به‌جای شن طبیعی در ساخت‌وساز جاده‌ها ایجاد کند. بسیاری از شرکت‌های ساختمانی از بتن بازیافتی برای به حداقل رساندن هزینه‌های ساخت‌وساز استفاده می‌کنند. فرآیندی به نام Rubblization وجود دارد که به‌منظور صرفه‌جویی در وقت و هزینه اضافی، بتن موجود که به‌صورت ناخواسته به قطعات سنگی تبدیل‌شده است، شکسته شده و به قطعات کوچک‌تر تبدیل می‌شود تا در مکان‌هایی به‌عنوان لایه پایه برای ایجاد سطوح جدید مورداستفاده قرار گیرد.

ساخت دیوارهای حائل

بهره‌مندی از بازیافت بتن با استفاده از قطعات خردشده یا آجرهای یکدست برای ساخت دیوار حائل برای استحکام‌بخشی به ساختمانی که ازنظر ساختاری به‌اندازه کافی قوی نیست، یک‌راه حل اقتصادی و قابل‌اعتماد است. همچنین می توان از آن برای ایجاد محلی برای کاشت گیاهان برای یک باغچه داخل تراس استفاده کرد. لایه‌ای از سنگ‌ریزه یا بتن شکسته در پایه می‌تواند ثبات بیشتری به باغ پلکانی شما ببخشد – بتن بازیافتی می‌تواند به‌عنوان مالچ تزئینی استفاده شود.

پایه موج‌شکن

بازیافت بتن همچنین می‌تواند در حفاظت از حواشی رودخانه‌ها، خطوط ساحلی و سایر سازه‌های نزدیک لبه‌های آب، در برابر فرسایش مؤثر واقع شود. استفاده از بتن بازیافتی برای این منظور باعث ایجاد پایه‌های بادوام و کاهش هزینه‌ها و اثرات منفی زیست‌محیطی می‌شود. بااین‌حال، تجزیه‌وتحلیل ترکیب شیمیایی بتن‌های قدیمی قبل از قرار دادن آن در زیستگاه‌های آبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بازیافت بتن برای سطوح بیرونی

مالچ لایه‌ای از مواد است که روی سطح خاک اعمال می‌شود. از دلایل استفاده از مالچ می توان به حفظ رطوبت خاک، بهبود حاصلخیزی و سلامت خاک، کاهش رشد علف‌های هرز و افزایش جذابیت بصری منطقه اشاره کرد.

بتن قابل‌نفوذ بازیافتی را می توان برای پوشاندن سطوح بیرونی ازجمله ورودی‌ها، پارکینگ‌ها و گذرگاه‌ها استفاده کرد. این امر باعث کاهش رَوانابی می‌شود که باید توسط سیستم‌های فاضلاب نابسامان اداره شود. بتن نفوذناپذیر همچنین به پر کردن سطح آب زیرزمینی کمک می‌کند. در برخی از مناطق بیرونی، بتن خردشده را می توان برای ایجاد سطوح نفوذپذیر استفاده کرد که مشابه بتن نفوذپذیر عمل می‌کنند.

5 نمونه چشمگیر از پروژه‌های ساخته‌شده از بتن بازیافتی

Upcycle Studios توسط گروه Lendager

مکان: دانمارک، کپنهاگ

“چه اتفاقی می‌افتاد اگر: ما می‌توانستیم خانه‌هایی با تاریخ بسازیم؟ می‌توانیم خانه‌های جدیدی را از زباله‌هایی مانند چوب‌های پس‌ماندی، بتن خردشده و پنجره‌های ساختمان‌های قدیمی بسازیم؟ می‌توانیم بدون هزینه اضافی خانه‌هایی مقاوم بدون آسیبی به محیط‌زیست بسازیم؟ می‌توانیم میزان انتشار کل کربن خانه‌ها را به حداقل برسانیم؟

در استودیو Upcycle 75 درصد از پنجره‌ها از ساختمان‌های متروکه در Jutland شمالی کشور دانمارک می‌آیند و 1400 تن بتن بازگردانده شده از ضایعات بتن بسیار بادوام از ساخت متروی کپنهاگ قالب‌گیری می‌شود. چوب برای کف، دیوارها و نماها از برش‌های Dinesen تولید می‌شود و استفاده مجدد از چوب را در ساختمان امکان‌پذیر می‌سازد.

SOS Children’s Villages Lavezzorio Community Center استودیو باند معماران

مکان: ایلینوی، شیکاگو

کانون انجمن SOS خدماتی برای فرزندخواندگی و خانواده‌های ساکن محله را در یک ساختمان ترکیب می‌کند. SOS یک آژانس بین‌المللی غیرانتفاعی است که متعهد به آموزش والدین برای فرزندخواندگی و اتحاد مجدد خواهر و برادر است.

با بودجه محدود آن، به کمک‌ها و مساعدت‌های غیر نقدی برای تکمیل مرکز نیاز بود. “لایه‌های موازی دیوارهای رسوبی ” اصلی ساختمان (ساخته‌شده از مخلوطی از بتن ریخته شده در لایه‌های افقی مواج) سیستم کمک‌هزینه‌ای پیچیده‌ای را که پروژه را شکل داده است حفظ کرده و آشکار می‌کند. همچنین خواص مادی بتن را با افشای ماهیت مایع آن نشان می‌دهد.

موزه مونک جدید | استودیو هرروس

مکان: اسلو، نروژ

موزه مونک آینده تنها مکانی برای حفاظت و نمایش یک میراث مهم در تاریخ و طبیعت فرهنگ نروژ نیست.

نماها با آلومینیوم سوراخ شده با درجات شفافیت متفاوت ساخته‌شده‌اند که باعث ایجاد تصوری مبهم از ساختمان می‌شود که به محرک‌های خفیف ایجادشده توسط آب‌وهوای اسلو واکنش نشان می‌دهد و درنتیجه تصاویر بسیار متفاوتی را بسته به زمان‌های مختلف شبانه‌روز ایجاد می‌کند؛ قالب‌های کشویی بزرگ که در طول 24 ساعت کار می‌کنند؛ استفاده از بتن و فولاد بازیافتی کم انتشار؛ این پیشرفت‌ها، طبیعت ابداعی‌اش را در چندین زاویه مختلف به ساختمان می‌بخشد.»

AB Residence | VARDAstudio

مکان: قبرس

مفهوم AB Residence در قبرس از دو ماده یافت شده در نزدیکی خانه‌ها برداشت می‌شود: لوله‌های بتنی و ورق‌های فلزی. معماران از این دو ماده برای ایجاد دولایه مجزا استفاده کردند که خانه را پوشش داده و محافظت می‌کند. پوشش خارجی شامل بخش‌هایی از لوله‌های بتنی بازیافتی روی‌هم در امتداد نماهای شمالی و جنوبی ساختمان است. ویژگی‌های سنگینی و دوام لوله‌های بتنی بازیافتی، محافظت بیشتری را در برابر دریافت انرژی‌های خورشیدی و بادهای شدید فراهم می‌کند. علاوه بر این، فیلترهای هنری آن‌ها از خانه تماشایی هستند و حریم خصوصی بیشتری را فراهم می‌کنند.»

Kunsthaus زوریخ | دیوید چیپرفیلد

مکان: زوریخ، سوئد

پروژه چیپرفیلد روشی دوگانه برای استفاده مجدد از مواد ارائه می‌کند: نه‌تنها 95 درصد از بتن به‌کاررفته در ساختمان بازیافت می‌شود، بلکه وقتی به Kunsthaus اشاره می‌کنیم، به توسعه موزه هنر زوریخ اشاره می‌کنیم و کدام راه برای بازیافت ساختمان از طریق مرمت بهتر است؟

این پروژه بهترین نتیجه را از بتن 3B به همراه می‌آورد و از ویژگی‌های زیبایی‌شناختی آن‌که درخشان‌تر از بتن معمولی است استفاده می‌کند. رویکرد جدید کشور سوئد در حوزه هنر ازنظر پایداری و سازگاری ساختمان‌ها با محیط‌زیست ازنظر مادی بودن و انتشار گاز CO2، قابل‌ستایش است.


تحریریه گروه معماری هورنو

منبع : arch2o.com

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا