10 موقعیت استرس زا که هر معماری تجربه کرده !

از دوران دانشجویی که بگذریم درست از لحظه ای که در اولین مصاحبه شغلی برای کار معماری شرکت می کنیم چالش ها و استرس ها از راه می رسند و هر روز این روند با روند حرفه ای تر شدن از شرکت در جلسات و یا برنامه ریزی برای ساخت و طراحی و برآورده ساختن نیاز های کارفرما می تواند شدید و شدیدتر شود.  
اغلب هنگامی که معماران از اوضاع و احوال استرسی و فشار کاری خود به دوستان و یا کارفرماهای غیر معمارشان شکایت می کنند، با اینکه آنها نهایتا تلاش زیادی می کنند اما در واقع ایده ای برای درک این موضوع به صورت کامل ندارند. در واقع آنها از چرخاندن باکس پله که به کلی پلان را تحت تاثیر قرار میدهد و حجم کار ایجاد شده حاصل از تغییراتش را نمی بینند اما استرس های و چالش های مشترکی هست که همه معماران تجربه کرده اند و سر این موضوعات اتفاق نظر دارند و اگر بارها برایشان اتفاق نیفتاده باشد حداقل یکبار تجربه کرده اند با آرل  با 10 استرس معمارانه در ادامه همراه باشید….


1. اشکالات چاپی در پلات
وقتی زمان برای تحویل پروژه خیلی کم هست و تا ساعت تحویل وقت زیادی باقی نمانده زمانی که رنگ ها ،فونت ها و ترسیمات در پلات و پرینت با مشکل مواجه می شود، در فرصت باقی مانده هیچ استرسی بالاتر از چنین چیزی برای یک معمار نخواهد بود.


2. اشکالات ترسیمی و گیر کردن اتوکد
گیر کردن فایل اتوکد در حین کار به خصوص در زمانیکه فرصت ها محدود و استرس زیاد میشود ، فراموش کردن ذخیره سازی و سیو فایل و هنگ کردن و بسته شدن فایل اتوکد عذاب آورترین اتفاق برای هر معمار می تواند باشدو چالش تکرار کارهای انجام شده در چنین فشار استرسی کاری بسیار دشوار محسوب می شود.


3. انتخاب و پوشیدن لباسی غیر از رنگ سیاه
یکی از چالش ها برای معماران انتخاب رنگ و پوشیدن لباس های رنگی غیر از مشکی است البته استرس این موضوع قابل مقایسه با دیگر چالش ها نیست اما می تواند چالش کوچکی محسوب شود.

4. کندی نرم افزارهای سه بعدی و هنگ کردن در زمان رندر
رندر و گرفتن خروجی سه بعدی از طریق نرم افزارها پروسه ای زمان بر و کندترین مرحله در پیش بردن روند انجام پروژه محسوب می شود و اگر در حین رندر سیستم قطع شود یا مشکلاتی مثل هنگ کردن پیدا کند این زمان زیاد برای تکرار مجدد به روندی بسیار طولانیتر و سخت و همچنین پر چالش برای معمار تبدیل خواهد شد.


5. انتظارات غیر واقعی کارفرما
بیشتر اوقات کارفرمایان ، معماران را در قالب یک جادوگر می بینند که همه چیز را دگرگون می کند و توقعات غیر منطقی از نظر طراحی یا اجرا دارند حتی گاهی درباره زمانبندی انتظاراتی دارند که مقدور نبوده و سبب کندی کار و ایجاد استرس زیادی می شود زیرا اگر توافقی حاصل نشود نارضایتی ایجاد شده و قانع کردن کارفرما نیز چالش کوچکی نیست.


6. فراموش کردن هدفون در حین کار
برای بعضی معماران تمرکز تنها با گوش کردن به موزیک در حین کار بدست می آید و اگر روزی در حین طراحی یا کارهای معماری هدفون خود را فراموش کنند تا آخر کار چالش بزرگی را تحمل می کنند و به درستی هم تمرکز برایشان ممکن نیست.

7.مسئولیت ساختمان سال ها پس از ساخت آنها
هنگامی که باد و بارانها شروع می شود هر معمار باید انتظار این موضوع را داشته باشد که بعد از سالها یکی از کارفرمایان قبلی تماس بگیرد و دلیل نشت آب را بپرسد و درباره آن شما را  بازخواست کند در واقع تا سال ها مسئولیت اتفاقات هر ساختمان ساخته شده ای بر عهده معمار است و این تعهد استرسی به همراه دارد که آن چالش، حس تعهد به جان و محیط زندگی افراد است.


8. نداشتن قلم درست زمانی که یک ایده به ذهن خطور می کند!
یکی از چالش های معماران این موضوع است که بهترین ایده ها دقیقا بدترین زمان به ذهن معمار می رسد که یا موقعیت ثبت آنها را ندارد و یا دقیقا وقتی فرصت روی کاغذ آوردن پیش می آید ایده ها از ذهن بیرون می رود و یا تغییر شکل می دهد.


9. تنوع سلیقه و سبک معمارانه
به دلیل تنوع در نظر و سلیقه های مختلف در باب سبک های مختلف قانع کردن افراد کار مشکلی است و از دوران دانشجویی قانع کردن استادها و مشاورین و چه در دوران کار حرفه ای قانع کردن کارفرمایان چالشی   استرس زا  محسوب می شود.

10.تغییرات لحظه آخری پروژه
ایجاد تغییر در آخرین فرصت قبل از تحویل پروژه ها با تطبیق تغییرات جدید به اطلاعات کلی پروژه کار دشواری محسوب می شود که در فشار استرسی آخر کار چالشی است که اجتناب ناپذیر است.
با وجود همه فشار کاری و استرس های معمارانه هر بار که پروژه ای تمام می شود احساس خوب تمام شدن و ایجاد پروزه ای جدید و خلق اثر معماری باز در ذهن خلاق معمار ادامه دارد و این از ویژگی های  اصلی معماران است که با چالش ها مواجه می شوند و در برابر استرس ها صبوری می کنند و هر بار از نو خلق می کنند ….

چالش ها و استرس های معمارانه خود را با ما به اشتراک بگذارید….

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا