Unite d’ Habitation
Unite d’ Habitation
Unite d’ Habitation
Unite d’ Habitation
Unite d’ Habitation
Unite d’ Habitation
Unite d’ Habitation
جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

معمار: نا معلوم

Unite d’ Habitation

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

Unite d’ Habitation


کاربری: معماری با کاربردهای مختلف، آپارتمانها

مکان: مارسی، فرانسه

معماران: لو کوربوزیه

سال: ۱۹۵۲


توضیحات متن توسط معماران ارائه شده است. پس از جنگ جهانی دوم، نیاز به مسکن بی‌سابقه بود. Unite d’ Habitation در مارسی فرانسه اولین پروژه بزرگ برای معمار مشهور لو کوربوزیه بود. در سال ۱۹۴۷، اروپا هنوز تاثیرات جنگ جهانی دوم را احساس می‌کرد، زمانی که لو کوربوزیه مامور طراحی یک پروژه اسکان مسکونی چند خانوادگی برای مردم مارسی بود که پس از بمب‌گذاری در فرانسه از هم جدا شدند.

Unite d’ Habitation که در سال ۱۹۵۲ تکمیل شد، اولین سری از مجموعه پروژه مسکونی جدید برای لو کوربوزیه بود که بر زندگی همگانی برای همه ساکنان برای خرید، بازی، زندگی و کنار هم در شهر باغ عمودی متمرکز بود.


Unite d’ Habitation
Unite d’ Habitation

برای لو کوربوزیه و راه‌هایی برای نزدیک شدن به چنین مجموعه بزرگی بود که حدود ۱،۶۰۰  نفر را در خود جای داد. به خصوص از آن زمان که لو کوربوزیه در مقایسه با ویلا ساختمان‌های زیادی نداشت. هنگامی که طراحی برای چنین تعداد قابل‌توجهی از مردم طبیعی برای طراحی به طور افقی در حال گسترش در چشم‌انداز است، لو کوربوزیهجامعه‌ای را طراحی کرد که در یک محله با استفاده ترکیبی، مدرنیستی و مسکونی بالا رود.

ایده لو کوربوزیه در مورد “شهر باغ عمودی” بر این اساس بود که ویلا را در حجم بیشتری قرار داد که به ساکنان اجازه می‌داد فضاهای خصوصی خود را داشته باشند، اما خارج از آن بخش خصوصی آنها می‌خرید، غذا می‌خورند، ورزش می‌کردند و دور هم جمع می‌شدند.

با نزدیک به ۱۶۰۰ نفر از ساکنان بین هجده طبقه، این طرح نیازمند یک رویکرد نوآورانه به سوی سازمان فضایی برای جای دادن فضاهای زندگی همانند فضاهای عمومی است. جالب است که اکثر جنبه‌های اشتراکی در داخل ساختمان رخ نمی‌دهند بلکه بر روی سقف قرار می‌گیرند.


Unite d’ Habitation
Unite d’ Habitation

سقف به یک تراس باغ تبدیل می‌شود که دارای یک مسیر در حال اجرا، یک باشگاه، یک مهد کودک، یک سالن بدنسازی و یک استخر کم عمق است. در کنار سقف، مغازه ها، امکانات پزشکی و حتی یک هتل کوچک نیز وجود دارد که در فضای داخلی ساختمان توزیع شده است. Unite d’Habitation در واقع “شهری در درون یک شهر” است که از نظر مکانی و همچنین عملکردی برای ساکنان بهینه شده است.

بر خلاف کار معمول کوربوزیه در یک نمای سفید و شفاف، سفید، Unite d’Habitation از بتون مسلح بتن مسلح (بتن خاردار خشن) ساخته شده است، که کم هزینه ترین در اروپا پس از جنگ بود. با این حال، می‌توان آن را به عنوان اجرای مادی گرایی با هدف توصیف وضعیت مشروط زندگی پس از جنگ خشن، فرسوده، نابخشودنی تعبیر کرد.


Unite d’ Habitation
Unite d’ Habitation

حتی اگر چه Unite d’Habitation همان ویژگی‌های مادی را که اکثر آثار کوربوزیه در آن قرار دارند در بر نمی‌گیرد، اما هنوز علاوه بر این پنج امتیاز ارائه شده توسط کوربوزیه در دهه ۱۹۲۰ یک حس مکانیکی وجود دارد،. مانند حجم زیادی از ساختمان‌ها در تیر پایه‌ها عظیم پشتیبانی می‌شود که اجازه گردش، باغ و تجمع فضاهای زیر ساختمان را می‌دهد، حیاط سقف / مهتابی، بزرگ‌ترین فضای اشتراکی را در کل ساختمان ایجاد می‌کند و حیاط‌خلوت یکی شده در سیستم نما، درک ارتفاع ساختمان‌ها را به حداقل می‌رساند، که بر افق یک ساختمان بزرگ تاکید می‌کند.

به نظر می‌رسد حجم عظیم شناور باشد، پنجره‌های نوار مانند پنجره‌های کابین در حال حرکت در امتداد بدنه هستند، در حالی که سقف پشت‌بام / مهتابی و دودکش‌های آن به شکل عرشه بالایی و انبارهای دود ظاهر می‌شوند. با وجود اینکه این عناصر به طور کامل برای تفسیر براساس ادراک نیستند و یک ارتباط ذاتی بین این دو وجود دارد.


Unite d’ Habitation
Unite d’ Habitation

یکی از جالب‌ترین و مهم‌ترین جنبه‌های Unite d’Habitation، سازمان فضایی واحدهای مسکونی است. بر خلاف اکثر پروژه‌های مسکن که دارای یک کوریدور مضاعف (یک راهرو واحد با واحدها در هر دو طرف) هستند، لو موربوزیر آنها را طوری طراحی کرد تا از هر طرف ساختمان باز شوند، همچنین دارای فضای زنده دو برابر برای کاهش تعداد راهروهای مورد نیاز برای هر سه طبقه بودند.

کوربوزیه با محدود کردن واحدها و اجازه دادن به فضای دو برابر، توانایی قرار دادن واحدهای بیشتری در ساختمان و ایجاد یک سیستم به‌هم‌پیوسته حجم مسکونی را دارد. در هر قسمت از واحد، یک بالکن دارد که توسط افتاب شکن محافظت می‌شود که اجازه تهویه متقاطع را در سراسر واحد جاری از داخل اتاق‌های باریک به فضای دو برابر می‌دهد و بر روی حجم باز به جای یک برنامه باز تاکید می‌کند.


Unite d’ Habitation
Unite d’ Habitation

Unite d’Habitation یکی از مهم‌ترین پروژه‌های لو کوربوزیه و یکی از مهم ترین واکنش‌های معماری به یک ساختمان مسکونی است. تا کنون، گفته می‌شود که Unite d’Habitation، سبک زبره کاری را با استفاده از بتن خشک تحت‌تاثیر قرار داده است. Unite d’Habitation از آن زمان به عنوان نمونه برای مسکن عمومی در سراسر دنیا بوده است، با این حال، هیچ سرمایه‌گذاری به اندازه Unite d’Habitation در طول پروژه موفق نبوده است. با این وجود، به اثبات رسیده است که یکی از مهمترین و الهام بخش ترین پروژه مقیاس بزرگ لو کوربوزیه اولین کار او بوده است.


منبع: ARCHDAILY

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا