طراحی دکوراسیون داخلی

در این مقاله به بررسی و معرفی تعدادی از سبک های طراحی دکوراسیون داخلی می پردازیم

آشنایی با طراحی دکوراسیون داخلی و انواع سبک های آن

طراحی دکوراسیون داخلی از طراحی داخلی قرن هجدهم در انگلستان و طراحی داخلی روستایی فرانسوی گرفته تا طراحی داخلی سرزمین های دور را در برمی گیرد. مبلمان آنتیک ، دیوارهای گچبری شده، لوسترهای چشمگیر، تزیینات شگفت انگیز، دکوری های حکاکی شده، پرده های فاخر و رنگ ها ی شیک  و سنگین از ویژگی ها ی اصلی این سبک است. تزیینات در سبک کلاسیک حرف اول را می زنند. در این سبک برای تزیین دیوارها از پنل های دیواری چوبی  و کاغذ دیواری های مرغوب استفاده می شود. برای پنل های چوبی به طور معمول از چوب گرانبها ساخته می شوند. 

تقارن، تزیینات، استفاده از فر م ها ی منحنی، رنگهای شیک و پارچه های نفیس از جمله خصوصیاتی هستند که یک مبل کلاسیک داراست. در انتخاب مبل باید به رنگ چوب توجه کرد. رنگ های مناسب برای مبلمان کلاسیک، رنگ ها ی طلایی، نقره ای، سفید،  کرمی  و قهوه ا ی هستند.

برای سفارش طراحی پلان ، سفارش طراحی نمای کلاسیک و سفارش طراحی نمای مدرن به سایت هورنو مراجعه کنید.

دکوراسیون مینیمال در طراحی دکوراسیون داخلی

ابتدا به تعریف واژه مینیمال میپردازی، در لغت به معنی حداقل است. اصطلاح مینیمالیست نیز با توجه به محل کاربرد آن به معنی حداقلی و استفاده بردن از حداقل ها است. به همین منظور مینیمالیستها به ساد ه بودن و ساده گرایی شهرت دارند. وجود دیوارهای ساده موج به ایجاد حس آرامش در خانه میشود. در خانه هایی با این سبک انتخاب رنگ دیوارها، رنگهای روشن به ویژه سفید بیشتر مورد توجه قرار دارند. این به این معنی نیست که به جز رنگ سفید، رنگهای دیگر در سبک مینیمال جایی ندارند .ولی با وجود اینکه سفید پر استفاده ترین رنگ در سبک دکوراسیون مینیمالیست ی است، میتوانید از رنگها ی دیگر نیز برای دیوارهای خانه خود استفاده کنید، اما سعی کنید فضای ی رنگارنگ در خانه ایجاد نکنید.

انتخاب مبلمان و اثاثیه درست در طراحی دکوراسیون داخلی خانه مینیمالیستی بسیار با اهمیت است  و در حقیقت داشتن مبل  و اثاثیه کار آمد یکی دیگر از ویژگی های سبک دکوراسیون مینیمال است. مبلمان به سبک مینیمالیسم کاملا راحت  و کاربرد ی بود ه  و اغلب گوشه دار  و مکعب ی هستند که این ویژگی باعث میشود که این سبک مبلمان دارای ظاهری کاملا مدرن و امروزی باشد،  امروزه میتوانید به راحتی طیف وسیعی از مبلها را با شکل مدرن به سبک مینیمال در بازار پیدا کنید. چند نمونه از سبک مینیمال در شکل 2 نشان داده شده است. 

دکوراسیون به سبک بوهمیان

سبک بوهمیان(Bohemian)  یا دکوراسیون بوهمیانی یا در اصطلا حبوهونوعی دکوراسیون است که در آن افراد خانه ها را پر از فرهنگشان کرده  و بو ی زندگی از در  و دیوار به مشام میرسد. برا ی دکوراسیون بوهمیان هیچ دستور  و قاعده های برا ی رعایت رنگ وجود ندارد، اما چیز ی که در اغلب آنها قابل مشاهده است استفاده از رنگها ی گرم و خاکستری است.  استفاده از پارچه های رنگی  و شلوغ که نمونه ها ی آن را در کامبوج یا آسیای مرکزی می توانید بیابید به فضای منزلتان حس عجیب و غریب بودن خواهد داد. اگر دوست دارید به سبک بوهمیان مبلمان بچینید، باید به سمت یک سمساری رفته و در درون آن شروع به گشت  و گذار کنید، آنقدر بگردید تا ناخودآگاه روبروی مبلی که شما را در آنجا میخکوب کرده باستید؛در حقیقت بوهوها به مبل های کارکرده  و دست دوم قدیمی  و متفاوت علاقه زیادی دارند .این سبک را با عنوانکولی وارنیز میشناسند . 

دکوراسیون سبک مدرن

مهم ترین ویژگی در دکوراسیون مدرن ،  طراحی  و ایجاد پنجره ها ی بزرگ می باشد، به همین دلیل اصطلاحا گفته می شود در طراحی مدرن فضای داخلی را بیرون برده  و برعکس آن فضا ی خارجی را به داخل منزل می آورند و نور زیادی به داخل ساختما ن می رسد. می توانید از کاغذ دیواری با طرح های متفاوت استفاده نمایید تا با نور طبیعی هماهنگ شود. استفاده از رنگ ها ی تیره و خنثی از دیگر ویژگی های سبک دکوراسیون مدرن می باشد. طراحی مدرن این اجازه را به شما نمی دهد که فضای خانه را شلوغ کنید به همین دلیل بهتر است از مبلمان با تعداد نفرات کمتر در آن استفاده شود یا می توان از یک کاناپه ساده و مدرن با رنگ خنثی در منزل استفاده کرد.

دکوراسیون سبک ایران باستان

این سبک نگاهی به دوران هخامنشی و بعد از آن دارد. استفاده از سنگ مرمر برا ی دیوارهای داخلی و خارجی، حکاکی های هخامنشی استفاد ه از تندیسهای هخامنشی و باستانی، استفاده از پالت رنگهای خنثی مثل سفید  و کرم در کنار رنگهای باشکوهی مانند زرشکی و آبی ارغوانی، ستونهای بلند و دربهای سنگین، قابها ی بلند مرمر بر روی دیوارها از مشخصه های این سبک هستند. سرستونهای شیر و اسب بالدار و چوبهای کنده کاری شده و منبت کاری شده  و نقاشی و همینطور ظروف میناکاری شده بسیار به چشم میخورد .

دکوراسیون به سبک گوتیک 

گوتیک برای افراد قدرت طلب مناسب است برخلاف دیگر سبکهای موجود در طراحی دکوراسیون داخلی به سادگی میتوان زمان پیدایش سبک گوتیک را تخمین زد؛ این طراحی اولین بار در سال 1150 میلادی به وجود آمده است. به دلیل استفاده از سبک گوتیک در کلیسا ها این سبک را سبک کلیسایی نیز می نامند. وسایل بکار برده شد  در این نوع سبک به صورت سنگین  و محکم ساخته میشوند عموما  از جنس چوب محکم بلوط و آراسته با طرحها  و نقوش آن دوران می باشد. در تمامی این سبک و در بالای صندلیها و کابینتها و دربها شاهد قوسهایی سنگین هستید. پردهها و رویه مبلمان در این سبک معمولا  از مخمل و ملافه و روتختی از ساتن  و ابریشم هستند.

 سبک رترو در طراحی دکوراسیون داخلی

به عنوا ن سبکی متشکل از چندین سبک شناخته می شود.  عده ای رترو را به عنوان تکنیکی در دکوراسیون داخلی و با حاکمیت روح دهه های 50 تا 70 میلادی می دانند و عده ای دیگر نیز براین عقیده اند که سبک رترو در طول تما م قرن بیستم شکل گرفته است. رنگ های روشن و همراهی رنگ های متضاد و همچنین، رنگ های ملایم، لطیف و خنثی تر برای پس زمینه رنگ مخصوص این سبک است. استفاده از مبل ها ی کشیده  و طویل با روکش ها ی لطیف میز عسلی هایی با طرح اصیل، جاکتابی ها  بلند با قفسه های متعدد کتاب، صندلی ها ی پلاستیکی و چهارپایه های بلند از مشخصه های مبلمان در سبک رترو هستند. چند نمونه هایی از این سبک در شکل 7 نشان داده شده است. 

دکوراسـیون به سبک روکوکو

عمر طولانی را در تاریخ تجربه نکرده است.ابتدا در فرانسه سپس به مرور زمان به کشورهایی مانند انگلیس، روسیه، آلمان، ایتالیا ونی ز صادر شد. محوریت اصلی این طراحی راحتی، صمیمیت و دوری از هرگونه حالتها و رفتارهای رسمی است. رنگ ها در این سبک معمولا از دسته رنگ های گرم استفاده می شود. 

طراحی دکوراسیون داخلی و سبک روستیک

معمولا با استفاده از عناصر طبیعی مانند چوب  و سنگ سبکی شبیه به سبک زندگی آرام روستایی ایجاد می کند و پلی به گذشته ساده  و بی آلای ش م ا به حساب می آید . واژه روستیک به معنا ی رنگ و رو رفته است به همین دلیل لوازمی که در این دکوراسیون استفاده شده مانند فلز های زنگ زده و چوبهای پوسیده هستند؛  البته این لوازم بلا استفاده نیستند  و تنها ظاهر آن ها این گونه طراحی شده تا به نظر لوازمی قدمت دار  و قدیمی بیاید. این سبک مناسب افراد علاقه مند به نوستالژی ها است.

دکوراسیون سبک وینتیج 

در لغت نامه ها ی زبان انگلیسی معنی این کلمه، گروهی از  وسایلی ا اشیائی می باشند که در دوره زمانی مشخصی در گذشته ساخته شده و مورد استفاده قرار گرفته اند.طراحان دکوراسیون داخلی این دوره ی خاص را 30 تا 60 سال قبل از زما ن حال می دانند.

رنگ هایی مانند سفید، کرم، خاکستری،  بژ  و ماسه ای به عنوان رنگ اصلی استفاد ه می شوند و همچنین می توا ن طیف های کم رنگ صورتی، یاسی و آبی نیز در برخی از قسمت های خانه به کاربرد.نقش ها ی پر گل در دیوار ها، پرده ها و یا میلمان شما می تواند نمادی از این سبک با د. در این سبک گلدان های سرامیکی و شیشه ای و رومیزی و یا رو مبلی های توری و قلاب بافی شده که یادآور ظرافت  و زیبایی زندگی دوره ها ی قدیم هستند.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا