طراحی اتاق خواب

از آنجا که اتاق خواب محلی برای استراحت افراد خانواده است و حدود یک سوم از عمر انسان در خواب می گذرد، باید توجه ویژهای بدان مبذول داشت و این فضا به گونه ای باشد که به ساکنان خانه آرامش ببخشد. اتاق خواب، فضای خصوصی خانه محسوب میشود و مکانی جهت تجدید انرژی است که باید به دور از سر و صدا و هیاهو باشد. وسایل طراحی شده در طراحی اتاق خواب باید علاوه بر اینکه کاربردی باشند، در جای مناسب خود قرار گیرند و دارای ابعاد مناسب و از زیبایی لازم برخوردار باشند تا انسان به آرامش کافی برسد. وسایل اصلی مورد استفاده در این فضا عبارتند از: تختخواب، میز توالت، کمد، میز مطالعه، کتابخانه، مبل و صندلی

جهت طراحی اتاق خواب، باید موارد زیر را مدنظر قرار داد:

۱.رنگ 

 از رنگ های روشن، سرد و هماهنگ جهت آرامش محیط استفاده شود و رنگ های انتخابی برای دکوراسیون باید هماهنگ باشد. رنگ آبی و بنفش روشن باعث ایجاد آرامش و افزایش خواب می شود. رنگ سبز نیز برای اتاق خواب مناسب می باشد و آرامش را به همراه دارد. از رنگهای مطلوب دیگر این فضا می توان به رنگ سرمه ای اشاره کرد که نوعی سکوت به همراه انرژی مثبت را وارد فضا می کند، به انسان حس آرامش را انتقال می دهد و خسته کننده نیست. استفاده از رنگهای پر انرژی و پر حرارت مانند نارنجی و قرمز در اتاق خواب قابل توجیه نیست زیرا که در خواب افراد اختلال ایجاد می کند و فرد را بیدار نگه می دارد، همچنین اینگونه رنگ ها باعث می شوند اتاق کوچکتر به نظر برسد. در صورتی که دیوارها با کاغذ دیواری پوشیده شده اند، جهت رسیدن به آرامش و عدم اختلال در خواب، نباید رنگ، طرح و نقش شلوغ داشته باشد.

برای سفارش طراحی پلان ، سفارش طراحی نمای کلاسیک و سفارش طراحی نمای مدرن به سایت هورنو مراجعه کنید.

دکوراسیون اتاق خواب

 جنس و محل قرار گرفتن تختخواب در اتاق تأثیر بسزایی بر احساسات انسان و آرامش او دارد. انسانی که دارای اعتماد به نفس کافی باشد، خوابیدن در هر گوشه اتاق فرقی نمی کند، اما انسان مضطرب و آشفته ترجیح میدهد کنار دیوار بخوابد. چیدمان اتاق خواب باید به گونه ای باشد که تختخواب زیر پنجره یا روبروی درب قرار نگیرد. بهترین نور برای اتاق خواب، نور شرق و جنوب می باشد و نور بیرون از پنجره باید بوسیله پرده کلفت تحت کنترل قرار گیرد. با توجه به اینکه اتاق خواب قسمت خصوصی خانه محسوب می شود باید موضوع دید و محرمیت در جای گذاری تختخواب نسبت به درب اتاق لحاظ گردد. متریال تخت خواب بر آرامش و زیبایی فضا تاثیر می گذارد. از آنجا که چوب جزئی از طبیعت است، بهترین گزینه برای انتخاب متریال تخت خواب محسوب می شود. تاج تخت نقش تعیین کننده محدوده تختخواب را دارد و به لحاظ احساسی، به شخص احساس امنیت بیشتری القا می کند.

فرم اتاق خواب

سادگی در طراحی اتاق خواب و انتخاب طرح و فرم وسایل در اتاق خواب باعث ایجاد حس آرامش می شود که در نتیجه، استراحت بهتر و راحت تری را در پی خواهد داشت. استفاده از موکت و پرده با طرح ساده در اتاق مناسب می باشد.

 

 تخت خواب در اتاق خواب

 تختخواب اصلی ترین عنصر در اتاق خواب است و باید اندازه های آن استاندارد باشد.

ابعاد استاندارد تختخواب:

یک نفره: ۹۰*۲۰۰ سانتی متر

دو نفره: ۱۸۰*۲۰۰ و ۲۰۰*۲۰۰ سانتی متر

برای یک خواب راحت و آسوده، طول تختخواب باید ۲۵ سانتی متر بلندتر از قد فرد و ارتفاع آن ۳۵ تا ۵۵ سانتی متر باشد.

 

دکور اتاق خواب

در طراحی دکوراسیون اتاق بهتر است توجه شود تا محدوده اتاق بیهوده اشغال نشود و عمق بخش دکوری از ۵۰ سانتی متر بیشتر نباشد. کمد دیواری به ازای هر نفر ۱۰۰ سانتی متر در نظر گرفته می شود. در دو طرف تخت های دو نفره یک مسیر حرکتی به عرض ۶۰ سانتی متر لازم است که از اندازه عرض شانه انسان گرفته میشود. محل قرار گیری تخت خواب در کنار هر دیوار، جبهه اصلی و جداره تأکیدی محسوب می شود و جداره نیاز به طراحی دارد.

 

پاتختی که جزء ملزومات تخت است از نظر اندازه، ارتفاع، رنگ بندی و متریال باید هماهنگ با تخت خواب باشد. در استقرار تخت و پاتختی در کنار دیوار فاصله حداقل ۵ سانتی متر به منظور آسیب ترساندن به نازک کاری دیوار لحاظ گردد.

 

بهترین ابعاد اتاق:

 بهترین ابعاد یک اتاق خواب یک نفره ۴*۳ متر و دونفره ۳/۵*۵ متر است.

 

نور در دکوراسیون اتاق 

نوع، رنگ و میزان نور باید با ابعاد اتاق و کاربری اتاق خواب تناسب داشته باشد. در اتاق خواب به چراغ سقفی نیازی نیست و نور اتاق باید از طریق چراغ میز توالت، کنار تخت و اطراف دیوار تأمین شود. چراغ خواب باید نوری ملایم و آرامش بخش داشته باشد. در طراحی تختخواب باید امکان روشنایی را برای هر یک از کاربران به شکل مجزا فراهم کرد؛ در صورت خواب بودن یک نفر، نور تأمینی برای دیگران مزاحمت نداشته باشد.

گیاهان و عناصر تزئیناتی در اتاق خواب

استفاده از عناصر تزئینی و طبیعی و مصنوعی در طراحی اتاق خواب توصیه می شود. گل های خشک رنگی، تابلو در بالای تخت، چراغ های آباژور در اطراف تخت حس آرامش را به فرد منتقل خواهد کرد. نصب آینه در اتاق باعث بزرگتر نشان دادن فضا و ایجاد شادابی در افراد می شود. آینه می تواند در مقابل منظره بیرون پنجره باشد اما باید به انعکاس نور آن توجه شود.

 

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا