طراحی محوطه ویلا

هدف از طراحی محوطه سازی ویلا خلق محوطه ای سرزنده و پویاست که مهم ترین اصل طراحی محوطه متناسب بودن با سبک ویلاست. در طراحی محوطه ویلا با استفاده از عناصری مانند فضای نشستن ، آلاچق ، آبنماها ، استخر ،جعبه های گل ، آتشدان و… فضای محوطه را سازماندهی می کنیم. برای سفارش طراحی سه بعدی ، سفارش طراحی روف گاردن و سفارش طراحی محوطه و فضای سبز به سایت هورنو مراجعه کنید.

عناصر و ا    لمان ها در طراحی محوطه ویلا

عناصر و اجزایی که در طراحی محوطه ویلا استفاده می شود با توجه به مساحت محوطه و بودجه و سلایق افراد متفاوت است . اما چینش و سازماندهی عناصر در کنار هم باید هماهنگ ، متناسب و یکپارچه باشند که عناصر محوطه در دید اول بی عیب و کارآمد باشد. از مهم ترین عناصر می توان به استخر-آبنما-آلاچق-فضاهای نشستن-آتشدان و …. اشاره کرد.

۱.استفاده از استخر در محوطه سازی

یکی از علایق اصلی کارفرمایان و طراحان در طراحی ویلا استفاده از استخر در طراحی محوطه ی ویلا است که امکان استفاده از یکی از بهتری ورزش های یعنی شنا را به افراد می دهد و علاوه بر این یک فضای جذاب و مدرن در فضای محوطه بوجود می آورد. که در طراحی و اجرای استخر باید به نکاتی مانند ساخت دقیق استخر آبندی آن وهمچنین شیوه ی نگهداری وتعویض آب آن توجه کرد.

۲. استفاده از آبنما در طراحی محوطه ویلا

طراحی آبنما نیز مانند استخر مورد توجه عده ی زیادی از طراحان و کارفرمایان است . مهم ترین نکات قابل توجه در طرحی آبنما شیوه حرکت و جاری شدن آب و میزان صدای آب است که آرامشی خاص را به فضا می دهد که در معماری سنتی ما نیز اینگونه بوده است. مانند مسیرهای حرکتی باغ فین کاشان که صدای آرام آب آرامش خاصی را به فضا می دهد.

و نکته ی دیگر توجه به نور پردازی آبنما و مسیر حرکت آب است که می تواند در شب فضای جذابی برای ما ایجاد کند. 

در صورتی که قصد طراحی بام سبز ، طراحی مدرن منزل و به طور کلی طراحی آپارتمان مسکونی را دارید پیشنهاد می کنیم با هورنو در ارتباط باشید.

.۳. استفاده از آلاچق

ایجاد فضاهای دورهمی و حضور یکی از مهم ترین کاربردهای طراحی محوطه است. که ایجاد فضاهای سایه دار و آلاچق برای حضور انسان می تواند کارکرد فضا را بیشتر کند و فضایی برای روزهای بارانی و آفتابی در فضای محوطه ایجاد کند. آلاچق ها بیشتر از جنس چوب و به صورت مدولار طراحی می شوند. متناسب سازی و هماهنگ کردن سبک آلاچق با محیط اطراف و همینطور هماهنگی اجزای آلاچق با خود آن می تواند محیط هماهنگ و زیبا را برای محوطه ی ما شکل دهد.

۴. استفاده از حوضچه ها یا برکه

استفاده از برکه و حوضچه های کوچک می تواند به زیبا و دلنشین شدن محوطه ی ما کمک کند و علاوه بر زیبایی می توان در حوضچه های کوچک گیاهان آیزی دیگری را پرورش داد و این به جذابیت فضای محوطه می افزاید.

۵. استفاده از مبلمان و باربیکیو

استفاده از مبلمان در محوطه می تواند فضای محوطه را راحت تر و صمیمی تر کند در انتخاب مبلمان های محوطه سعی کنید مبلمانی با ابعاد مناسب و رنگ روشن تهیه نمایید. و قرار دادن باربیکیو  و حتی یک آشپزخانه کوچک در محوطه کنار مبلمان می توان به وحدت فضا کمک کند و یک فضایی ایده آل برای صرف ناهار و شام ایجاد کند.

۶.استفاده از  گلدان های دیواری :

برای صرفه جویی در فضای محوطه اگر محوطه ای کوچک داریم می توانیم از گلدان های دیواری استفاده کنیم که علاوه  بر صرفه جویی در فضا فضایی متفاوت و جذاب را شکل دهیم.

۷. استفاده از سنگ های کوک و شن :

استفاده از سنگ ها و شن ریزه ها و ماسه های ساحلی در کف سازی در کنار چمن زار می تواند فضایی مناسب و ایده آل برای ما ایجاد کند.

۸. آتشدان یا گودال آتش در طراحی محوطه

استفاده از آتشدان در فضاهای حضور و نشستن انسان فضایی گرم و صمیمی را برای شما فراهم می سازد و حضور آتش به روح انسان این حس را می دهد که طبیعت را بیشتر به خانه ی خود آورده است و همچنین فضایی مناسب برای شب نشینی های سرد زمستانی در  زیر نور ستارگان به ارمغان می آورد.

محوطه سازی ویلاهای کوچک

علم طراحی محوطه فقط برای سازماندهی محوطه های بزرگ نیست بلکه یک طراح محوطه باید بتواند برای هر محوطه ای و با هر مساحتی بتواند با استفاده از عناصر مناسب آن فضا را سازماندهی کند و یک محیطی جذاب و زیبا خلق کند.

مراحل چینش محوطه ی کوچک :

  • ابتدا برای طراحی فضا باید محیط را مرتب و اجزا را شناسایی و سازماندهی کنیم برای اینکه شلوغ بودن و بی نظمی وسعت فضا را کم می کند و فضا را بیش از اندازه کوچک نشان می دهد.
  • انتخاب گیاهان و درختان با توجه به وسعت محوطه مهم است زیرا برای محوطه های کوچک کاشت درختانی که زیاد رشد می کنند و فضای وسیعی را می گیرند مناسب نیست. و همینطور استفاده از درختانی که آفت زیادی دارند اجتناب کنید بهترین درختان برای محوطه ی شما آلبالو و یا انار است و از درختانی مانند گردو و انگور خودداری کنید.
  • در انتخاب رنگ و هارمونی فضای خود توجه کنید استفاده از عناصر و اجزایی که رنگ روشنی دارند برای حیاط های کوچک مناسب ترند و رنگ های طیف رنگ های روشن فضای محوطه را بزرگ تر و دلبازتر نشان می دهند.

محوطه سازی ویلا باغ

در طراحی محوطه ویلا باغ همانطور که از اسم آن مشخص است در صد فضای سبز و گیاهان و گل های بیشتری داریم و این ویلاها شباهت بیشتری به محیط باغ دارد بنا براین در طراحی اینگونه ویلاها از گلزارهای وسیع، چمن زارها و درختان و درختچه های گوناگون بیشتری استفاده می کنیم. مانند باغ های قدیمی ایران باغ فین کاشان ، باغ شاهزاده کرمان و…

محوطه سازی ویلا در زمین شیب دار

با توجه به مشکلات شهرنشینی امروزه و آلودگی و ازدحام شهرها و تصرف زمین های شهری توسط انواع کاربری های مختلف ساختمان ، ساخت و ساز ویلا ها به حاشیه ی شهرها و محیط های کوهپایه ای گسترش یافته است تا مردم بتوانند در محیطی آرام و بدور از ازدحام شهر  خانه ای بسازند و تعطیلات و اوقات فراغت خود را در آنجا سپری کنند.

نکات قابل استفاده در طراحی وا جرای زمین های شیبدار:

  • زمین های شیبدار امکان ایجاد محوطه ای زیبای پلکانی با پوشش گیاهان ،محوطه ای پویا و جذابی را به شما ارئه می دهد.
  • سطح شیبدار زمین نسبت به زمین های مسطح بیشتر تحت تاثیر فرسایش خاک و تغییرات دوره ای است. بنابراین کاشت گیاهان و درختان مناسب در جاری شدن آب های باران و فرسایش خاک جلوگیری می کنند.
  • برای پایداری خاک و مقاوت آن بهتر است از گیاهانی با ریشه های پیچنده و چوب های محکم که خاک را محکم نگه می دارند و سبب تثبیت خاک می شوند استفاده نمود.
  • توجه کافی به زهکشی زمین و هدایت آب لازم است و کانال کشی را باید به گونه ای ایجاد کرد تا آب باران به شکل منظم به آب های زیر زمینی راه یابد.

محوطه سازی ویلای مدرن

برای داشتن محوطه ای به سبک مدرن باید به ویژگی های این سبک توجه کرد. (سبک طراحی ویلا متناسب با سبک محوطه باشد.) در طراحی به سبک مدرن باید بیشترین توجه را به عناصر و المان ها و رنگ بندی عناصر کرد تا محوطه از فضایی معمولی به فضایی جذاب و به روز و مدرن تبدیل شود.

استفاده از پانل ها و دیوارهای شیشه ای و آلاجق های مدرن ، چیدمان مبل های مدرن  و استفاده از سنگ ریزه ها و ماسه های تزئینی مدرن همه عناصری هستند تا در خلق فضایی مدرن کمک می کنند.

برای خلق مجوطه ای به سبک مدرن بهتر است مقاله ی مربوط به سبک های معماری مدرن را مطالعه فرمایید.

محوطه سازی ویلا به سبک کلاسیک

برای طراحی محوطه  ویلا به سبک مدرن باید از ویژگی های معماری کلاسیک (تجمل گرای و شیک و براق بودن و…) استفاده نمود.

در انتخاب گل و گیاهان نیز باید از گیاهان و گل های فانتزی اجتناب کرد و از گیاهان کاملا کلاسیک که در باغ های فرانسوی کاملا نمود است استفاده کرد و این باعث محدود کردن ما در طراحی فضا می شود.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا