طراحی استخر در محیط خانه به محیط زندگی شما امکانات جدیدی می بخشد. امکان ورزش شنا در محیط خانه ، ایجاد آبنما و جلوه های زیبایی در محوطه زندگی شما و…. در این مقاله به بررسی انواع استخر خانگی می پردازیم تا بتوانید متناسب با شرایط محیط خانه ی خود بهترین انتخاب طراحی استخر را داشته باشید. برای سفارش طراحی سه بعدی ، سفارش طراحی روف گاردن و سفارش طراحی محوطه و فضای سبز به سایت هورنو مراجعه کنید.

انواع استخر خانگی شامل :

۱. استخر روی زمین          ۲.استخر درون زمین

۳.استخر بی نهایت            ۴.استخر لپ

۵.استخر اسپا                   ۶.استخر طبیعی

۷. استخر فضای بسته        ۸. استخر آب سرد

استخر بالای زمین

همان طور از اسم استخر بالای سطح زمین مشخص است در این نوع طراحی ، استخر را در بالای سطح زمین نصب می کنیم. و طراحی اینگونه استخر ها در شرایط خاصی رخ می دهد که ما را به سمت چنین طراحی ای جهت می دهد. این شرایط شامل :

  • امکان حفر گودال با توجه به اینکه زمین بیش از اندازه سنگ دارد.
  • سطح آب های زیر زمینی بالا است و امکان گودال را به ما نمی دهد.
  • زمینی که در آن طراحی می کنیم ناهمواره و شیبدار است.

انواع استخر خانگی روی زمین

۱.استخر پلاستیکی: استخر پلاستیکی مقرون به صرف ترین استخر است و به سادگی در محل نصب می شود. وامکان جابه جایی و جمع آوری را به شما می دهد. اگر به دنبال آسان ترین و سریع راه برای استخر خانه ی خود هستید. استخر پلاستیکی بهترین راه است.

در صورتی که قصد طراحی بام سبز ، طراحی مدرن منزل و به طور کلی طراحی آپارتمان مسکونی را دارید پیشنهاد می کنیم با هورنو در ارتباط باشید.

۲.استخر های چوبی و فلزی: این نوع استخرها از جنس فلز و چوب هستند (دیوارهای چوبی) که با تعداد مشخصی از ستون ها به یکدیگر وصل می شوند. و با آستر ضد آب نصب و مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای استخر های چوبی و فلزی نگهداری راحت و ارزان و زیبا بودن آن است. و معایب آن عدم مقاومت در برابر طوفان و سرما و زنگ زدگی و… اشاره کرد.

۳.استخرهای بتنی: یکی از روش های دیگر ساخت استخرهای روی زمین طراحی استخر بتنی است که مزیت آن استفاده از قالب های مختلف و با شکل پذیری بالا است.

هزینه ی ساخت استخر روی زمین :

هزینه ی ساخت استخر روی زمین به مراتب بیشتر از ساخت استخر در درون زمین است یکی از دلایل اصلی آن استفاده از دیوارهای نگهدارنده است که هزینه ی ساخت را بالا می برند هزینه ی معمول برای ساخت استخر روی زمین بین ۵۰۰-۳۰۰ میلیون است. که استخر درون زمین حداقل قیمت آن ۱۵۰ میلیون است.

استخرهای درون زمین

استخر های درون زمین نیز همانگونه از اسم آن مشخص است پس از گود برداری و ایجاد گودال درون زمین قرار می گیرند. و این استخرها از لحاظ سازه و جنس آن به استخرهای بتنی ، آب بندی شده ی با وینل ، استخرهای چوبی و فایبرگلاس تقسیم می شوند.

۱.استخر های بتنی:

همانطور که در استخرهای بتنی بالای سطح زمین نیز  اشاره شد مزیت این استخرها این است که انعطاف پذیری و شکل پذیری بالایی دارند . و شما به راحتی هر طرح و شکلی را می توانید با قالب های بتنی متنوع ایجاد کنید.

شیوه های ساخت استخر های بتنی

استخرهای بتنی به وسیله ی بتن مسلح ساخته می شوند که شیوه های سخت آن عبارتند از:

۱.اولین حالت ساخت  استخر بتنی به صورت بتن قالب گیری شده است که بتن قالب گیری شده به دو دسته ی یکپارچه و چند تکه تقسیم می شوند.

۲.دومین حالت ساخت استخر بتنی ، با بتن پاشی انجام می شود که در این حالت با استفاده از بتن پاش در میان آرماتوربندهای استخر  بتن پاشیده می شود. که به دو روش خشک و مرطوب انجام می شود.

۳.سومین حالت ساخت استخر بتنی ، استخر با بتن خشک کوبیده شده است.

۴.چهارمین حالت ساخت استخر بتنی ، با استفاده از بلوک های بتنی است.

از مزایای انواع استخر خانگی بتنی می توان به موراد زیر اشتاره کرد:

  • مقاومت بالا
  • استحکام عالی
  • آزادی در انتخاب طرح
  • بادوام بودن

معایب استخر بتنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاز بیشتری به موارد شیمیایی دارد
  • پروسه ی ساخت طولانی تر است

۲.استخرهای آب بندی شده با وینیل

در ساخت این استخرها بعد از گود برداری از چارچوب فلزی و یا پلیمری و یا بلوک های بنایی یا چوب های فشره استفاده می شود و سپس بروی قالب های ساخته شده صفحات پیش ساخته ای قرار می گیرد. که نصب آنها بسیار ساده تر از استخرهای بتنی است.

صفحاتی که بروی قالب ها پوشیده می شود از جنس آلومینیوم ، فولاد و سا انواع پلیمرها است. که صفحات پلیمری به نسبت دیگر صفحات هزینه ی بیشتری را دارند که مزیت این استخرها وزن کم و مقاومت بالای صفحات پلیمری است.

۳. انواع استخر خانگی فایبر گلاس

نوع دیگر استخرها ،استخرهای فایبرگلاس هستند که این استخرها از پوسته اکریلیک و یا فایبرگلاس ساخته می شوند. که این استخرها به صورت یکپارچه و یا قالب های مجزا ساخته می شوند.

این استخرها یکی از بهترین نوع استخرهای درون زمین هستند و از لحاظ اقتصادی نیز مناسب هستند. و از معایب آن می توان به این نکته اشاره کرد که این نوع اسخر ها پس از ساخت تا محل اجرا باید به صورت کامل و یکپارچه جابه جا شوند.

از مزایای انواع استخر خانگی فایبرگلاس میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به نگهداری کم تر نیاز دارند
  • مقاومت در برابر جلبک
  • زمان نصب و راه اندازی بیشتر
  • به صرفه و اقتصادی

4.استخرهای چوبی

استخرهای چوبی یکی از پرطرفدارترین نوع استخر هستند. این نوع استخرها از جنس چوب هایی مانند چوب سرو ، سکویا ، ماهون ، ساج و…. می باشند که این چوب ها دارای مقاومت بالایی در برابر تغییرات محیطی هستند.

انواع استخر خانگی بی نهایت

این استخرها به استخرهای بی انتها و یا صفر و ناپیدا نیز معروف هستند که آب در این استخرها از یک لبه یا بیشتر جریان پیدا می کند. و یک صحنه ی زیبا و جذاب برای شما خلق می کند. به گویی یک لبه ی استخر شما با آسمان و یا آب اقیانوس ترکیب می شود.

این استخرها بسیار گران قیمت و با جزئیات زیاد مکانیکی و ساختاری هستند و برای استحراگاه های لوکس و پرزرق و برق استفاده می شوند.

استخر لپ

این استخر بیشتر برای هدف سلامتی و تناسب اندام ساخته می شوند. این استخرها بیشتر در طول های باریک و به صورت طولانی ساخته می شوند (مستطیل کشیده) و می توانند در قسمت های باریک و کشیده در محوطه ساخته شوند.

انواع استخر خانگی و استخر طبیعی

این استخر ها همانگونه از اسم آن نیز مشخص است محیط شنا را با باغ و محوطه خانه ترکیب می کند. و این استخرها با استفاده از صخره ها و سنگ های طبیعی و آبشارها (یک سبک روستایی) به شکل های آزاد طراحی می شوند و یک محیط منحصر به فرد و طبیعی را که یادآور برکه ها در دل صخره ها و جنگل هاست را برای شما که طرفدار طبیعت هستید بوجود می آورد.

استخر سرپوشیده

این استخرها درون یک فضای سرپوشیده ساخته می شوند و مناسب مناطقی هستند که در طول سال برای شنا مورد استفاده قرار می گیرند مخصوصا در مناطق سردسیر ساخته می شوند. و از مزیت استخر در فضای بسته این است که سیستم گرمایشی به نسبت استخر در محوطه هزینه ی کم تری را دارد. و همچنین تمیز کردن این استخرها نیز آسان تر خواهد بود.

استخر آب سرد

اغلب شنا گران علاقه دارند که بعد از تمرین و استفاده از آبگرم سونا در حوضچه آب سرد قرار بگیرند. که این حوضچه های آب سرد هزاران سال است که در طب چینی و همچنین روم باستان  مورد استفاده قرار گرفته است. از مزایای آب سرد تسکین عضلات بدن ، رفع سفی بدن و ….. هستند.

سازه ی آب سرد را می توانید به شکل های مختلف و در کنار استخر آب و یا به عنوان بخشی از استخر بزرگ در نظر بگیرید.

جند نکته در مورد استخر در فضای باز

۱.جانمایی استخر ها در فضای باز  باید به شکلی باشد که استخر و محیط آن مخصوصا در بعد از ظهر به خوبی از روشنایی روز استفاده کند.

۲. از احداث استخر در کنار درختان بزرگ و یا درختانی که رشد زیادی دارند ،خودداری کنید.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا