دکوراسیون خانه های کوچک ایرانی

بسیاری از ما در خانه های کوچک زندگی می کنیم و دغدغه ی ما چینش مناسب فضاهای خانه به گونه ای است که فضای خانه بزرگ تر به چشم بخورد. هنر دکوراسیون داخلی فقط مخصوص خانه های بزرگ نیست بلکه هنر استفاده ی حداکثری و سازماندهی مناسب تمامی فضا های بزرگ و کوچک است پس در دکورسیون خانه ها علاوه بر جنبه ی زیبایی باید به عملکرد چینش فضا نیز توجه کرد و با استفاده از اصول دکوراسیون داخلی حداکثر استفاده از فضا را کرد. در این مقاله می خواهیم نحوه ی چینش دکوراسیون خانه های کوچک ایرانی را بررسی کنیم.

برای سفارش طراحی سه بعدی ، سفارش طراحی روف گاردن و سفارش طراحی محوطه و فضای سبز به سایت هورنو مراجعه کنید.

نکات ممنوع در دکوراسیون خانه های کوچک ایرانی :

  • تحت هیچ شرایطی از سبک کلاسیک در طراحی دکوراسیون خانه های کوچک ایرانی استفاده نکنید و استفاده از مبلمان کلاسیک و استیل برای چنین فضایی ممنوع است.
  • استفاده از رنگ های تیره و مشکی برای خانه های کوچک به هیچ عنوان توصیه نمی شود چرا که خانه را کوچک تر و کم نور جلوه می دهند.
  • پرده های چند لایه و طرح دار و کلاسیک نه تنها برای خانه های کوچک بلکه برای هیچ خانه ای توصیه نمی شود.
  • پرده های کوتاه که تا روی زمین نباشند پنجره و ارتفاع سقف را کوتاه و کوچک جلوه می دهد برای همین اصلا مناسب خانه های کوچک نیست.
  • تابلوهای نقاشی های کلاسیک  با قالب های پر تزئین اصلا مناسب خانه های کوچک نیست و بجای آن از تابلوهای ساده و مدرن استفاده کنید.

دیزاین خانه های کوچک ایرانی :

برای اینکه بتوانید چیدمان و دکوراسیون داخلی خانه ی کوچک خود را به بهترین شکل انجام دهید نیازمند رعایت نکات و اصول در نورپردازی و چینش مبلمان و …. هستید که در این قسمت به بررسی این اصول می پردازیم.

۱.استفاده از آینه

حضور آینه در فضای خانه باعث بزرگ نشان دادن خانه می شود. آینه نور را بازتاب می کند و باعث روشن تر شدن فضا می شود و فضای خانه پر نورتر و بزرگ تر دیده می شود.

برای بزرگ تر دیده شدن و پرنورتر شدن فضای خانه حتما از آینه های قدی استفاده کنید و بهترین مکان برای آینه قرار دادن کنار پنجره است تا نور بیشتر به آبنه برخورد کند و بازتاب بیشتری داشته باشد که باعث روشن شدن بیشتر فضای خانه می شود.

در صورتی که قصد طراحی بام سبز ، طراحی مدرن منزل و به طور کلی طراحی آپارتمان مسکونی را دارید پیشنهاد می کنیم با هورنو در ارتباط باشید.

۲. استفاده از مبلمان های چند کاره

زمانی که خانه ی شما کوچک است باید از تمامی فضاهای خانه استفاده ی حداکثری بکنید ولی در عین حال توجه داشته باشید که فضای خانه را شلوغ نکنیم که شلوغی فضا سبب کوچک تر شدن فضای داخلی می شود.

استفاده از مبلمان های چند کاربره یکی از روش هایی است که شما می توانید عملکرد فضا را بیشتر کنید برای مثال اگر فضای اتاق شما کوچک است شما می توانید از تخت خواب هایی تاشو استفاده کنید که هنگامی در طول روز به آن نیاز ندارید تخت خواب را به راحتی جمع کنید و به آن عملکرد دیگری بدهید تا فضای خانه ی شما چند برابر شود.

یا اگر فضای نشیمن و پذیرایی شما کوچک است و شما قصد دارید از میز ناهارخوردی در خانه استفاده کنید می توانید از گوشه های فضاهای خانه برای چینش میز ناهار خوری با مدل ها و طرح های جدید استفاده کنید و همچنین این میز می تواند در ساعت های دیگر  کاربری های دیگری نیز به خانه ی شما بدهد. و تفکر اینکه برای خانه ها و آپارتمان های کوچک نمی شود میز ناهارخوری داشت نیز تغغیر دهید. همچنین میز ناهار خوری می توانید در طرح های مختلف با اپن آشپزخانه ترکیب کنید.

۳. وسایل سبک و شفاف در دکوراسیون خانه های کوچک ایرانی

سبکی و شفافیت فضای خانه را بزرگ تر نشان می دهد. هرچه فضای خانه ی شما روشن تر باشد بزرگ تر می شود پس در ابتدا از رنگ های تیره کم تری در محیط فضاهای کوچک استفاده کنیم.

حتما در دکوراسیون خانه از مبلمانی استفاده کنید که شفاف باشند و اگر چنین مبلمانی دوست ندارید سعی کنید از وسایلی استفاده کنید که پایه داشته باشند و مستقیم بروی زمین قرار نگرفته باشند یعنی در کل از وسایلی استفاده کنیم که احساس سنگینی نکنند و چشم انسان بتواند قسمت های بیشتری از فضای خانه را ببیند.

وسایل شفاف هم شیک و هم پرکاربرد هستند و اگر شفاف دوست ندارید از متریالی استفاده کنید که متریال لایت و سبکی داشته باشند.

 

۴. رنگ های روشن

رنگ یکی از مهم ترین عناصر طراحی دکوراسیون خانه است شما با استفاده از رنگ می توانید یک فضا را بزرگ و یک فضا رو کوچک نشان دهید ، یک فضا را پر انرژی کنید و به فضای دیگر آرامش ببخشید پس کاربرد رنگ و حساسیت آن برای فضاهای خانه بسیار مهم است. 

وقتی دیوار و زمین رنگ روشنی داشته باشد نور در محیط خانه بازتاب می شود و همانطور که قبلا هم اشاره شد نور فضای خانه را بزرگ تر جلوه می کند و به محیط خانه توهم بزرگ بودن می دهد.

شما می توانید در دکوراسیون خانه های کوچک از رنگ های سفید و آبی روشن و تناژ سبز و خاکستری روشن برای ایجاد توهم بزرگ بودن فضا استفاده کنید.

۵. فضاهای باز و واضح

برای جدا کردن فضاهای خانه از یکدیگر به جای استفاده از دیوارهای صلب شما می توانید از دیوارها و پارتیشن های متخلخل استفاده کنید تا تداوم بصری فضاها حفظ شود و شما فضا را بزرگ تر درک کنید.

یا اگر می توانید فضاها را از هم با ارتفاع ، رنگ، بافت ، فرش و گلیم و یا مبلمان چند کاره متمایز کنید.

پیشنهاد هایی برای تفکیک و جداسازی فضاهای خانه

۱. قفسه های کتابخانه

استفاده از قفسه های کتابخانه به جای دیوار صلب می تواند پیشنهاد جذاب و مدرنی  برای جدا کردن فضاهای خانه از یکدیگر می باشد در این طرح شما با استفاده از قفسه های کتاب که نور را از خود عبور می دهند و روشنایی فضا را تحت تاثییر قرار نمی دهند می توانید فضاهای خانه را از هم جدا کنید.

۲. جدا سازی فضا با انواع پارتیشن ها

پارتیشن ها با طرح ها و رنگ بندی متنوع زیادی در بازار وجود دارد  و معمولا پارتیشن ها برای جداسازی فضاها از یکدیگر استفاده می شود ، بهترین انتخاب پارتیشن برای دکوراسیون خانه های کوچک پارتیشن های جمع شو می باشند که هر زماننی که بخواهیم می توانیم پارتیشن ها را جمع کنیم و فضا را بزرگ تر جلوه دهیم.

استفاده از دیوارهای نیمه و ستون ها برای جداسازی فضاها

یکی از تکنیک های جداسازی فضاهای خانه از یکدیگر استفاده از دیوارهای نیمه است . استفاده از دیوارهای صلب و عادی علاوه بر کوچک کردن فضای خانه ی شما جذابیتی به محیط نمی دهند شما می توانید با استفاده از دیوارهای نیمه و بازی با پرو خالی و نصب تابلوها و گلدان ها بروی آن ()ماضافه کردنن جزئیات ) محیط جذابی را به فضاهای خانه خود بدهید.

جداسازی فضاها با مبلمان در دکوراسیون خانه های کوچک ایرانی

یکی از بهترین راه ها برای جداسازی فضاهای خانه ازطریق مبلمان خانه و پرهیز از فضاهای اضافی است استفاده از مبل های دو طرفه ، قفسه وسایل دکوراتیو ، میز تلویزیون ، شومینه و…. می تواند یک انتخاب مناسب برای تفکیک فضا ها از یکدیگر باشد.

رنگ و تغییر سطح در دکوراسیون خانه های کوچک 

همچنین استفاده از رنگ و بازی با آن به شما این امکان را می دهد فضاهای خانه را بدون استفاده از هیچ شئی از یکدیگر جدا کنید اگر از رنگ های متضاد در جداسازی محیط ها از هم انجام دهید تفاوت محیط ها از یکدیگر بیشتر به چشم می خورد.

ایجاد اختلاف سطح نیز می توانید محیط های متفاوتی برای ما در خانه ایجاد کند و فضاهای خانه را متفاوت کند. برای مثال شما می توانید با ایجاد نشیمن های فرورفته در زمین فضای دورهمی را با سیر فضاهای خانه متمایز تر کنید و فضای جذابی برای خانه خود بوجود آورید.

۶.نور طبیعی در خانه های کوچک

همانظور که اشاره شده هر چه فضای خانه پرنور تر باشد و فضای خانه سایه های کم تری داشته باشد فضای خانه بزرگ تر و دلباز تر است بهترین نور برای روشنایی فضاهای خانه های کوچک در طول روز نور طبیعی است. برای اینکار بهتر است تا حد امکان موانع در برابر نور خورشید ایجاد نکنیم تا نور به بهترین شکل و به میزان زیادی وارد محیط خانه شود و تمامی فضاها را روشن کند. در خانه های کوچک از پپنجره های وسیع برای ورودر نور بیشتر استفاده کنیم و بهتر است پرده ها نازک انتخاب شود تا نور به میزان زیادی وارد اتاق شود.

۷. نورپردازی در خانه های کوچک

در نورپردازی فضاهای کوچک بهتر است از وسایل و لامپ های کوچک استفاده کنیم . به دلیل اینکه چراغ ها و لوسترهای بزرگ در خانه های کوچک باعث می شود که فضای خانه شلوغ و کوچک بنظر برسد .به همین دلیل چراغ های آویزان و لوسترهای سنتی برای دکوراسیون خانه های کوچک اصلا توصیه نمی شود.

یکی از بهترین انتخاب ها برای روشنایی فضاهای کوچک استفاده از هالوژن های سقفی است این هالوژن ها فضای بسیار کمی را اشغال می کنند و محیط را به خوبی روشن می کنند. استفاده از هالوژن های سقفی به محیط خانه ی شما حس و حال خوبی را می دهد که شما می توانید این هالوژن ها را با آباژو های رو میزی و چراغ آویزهای تزئینی ترکیب کنید. و سعی کنید در ترکیبندی این وسایل به گونه ای باشد که هیچ گوشه ای از فضای خانه ی شما روشن نباشد.

۸. گل و گیاه در محیط های کوچک

گل و گیاه برای شادابی هر فضایی واجب است چرا که استفاده از گل و گیاه برای محیط های مختلف باعث می شود که فضا انسانی تر باشد و حتی کوچک ترین فضاها نیز به نظر روشن تر و سر و حال تر به نظر برسند. اگر شما فضایی بروی زمین برای گلدان ها ندارید می توانید از  گلدان های آویز و معلق یا دیورا های سبز در خانه ی خود استفاده کنید.

۹. وسایل بدون پایه در دکوراسیون خانه های کوچک ایرانی

شما می توانید از کمدها و کشوهایی استفاده کنید که بجای اینکه روی زمین باشند به روی دیوار متصل باشند و پایه ای نداشته باشند. که استفاده از چنین کمدهایی باعث می شود که چشم انسان فضای بیشتری از سطح زمین را ببیند و احساس بزرگ بودن فضا را بکند

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا