سازه های شیشه ای

ساختمان هایی که در آن ها از سازه های شیشه ای استفاده شده است به جهت زیباشناسی، ایجاد شفافیت، منظر زیبایی و نور گیری طبیعی همواره مورد توجه معماران بوده است از آنجا که از شیشه ها به عنوان پوسته خارجی بیشترین اتلاف حرارت در ساختمان صورت می گیرد، بنابراین باید راه حلی یافت که ضمن حفظ زیبایی تما و تأمین نور طبیعی، اتلاف انرژی را به حداقل رساند.

شرکت سوئیس ری | ‌نورن فاستر

سیستم اسپایدر در سازه های شیشه ای

 واژه اسپایدر به معنی عنکبوت است. این نام به علت برداشتی است که از شکل بدن عنکبوت در این سازه شده است. اسپایدر به نوعی از نماهای مدرن شیشه ای خود ایستا گفته می شود که در آن شیشه به وسیله انصالات نقطه ای به سازه متصل می گردد.

موارد تشکیل دهنده نمای اسپایدر سه بخش هستند:

1- شیشه

2- سازه

3- قطعات اسپایدری (پنجه های نگهداری شیشه)

نمای شیشه ای اسپایدر نوعی نمای شیشه ای فریم لس می باشد که در آن از قطعات و اعضای عنکبوتی شکل به عنوان نقاط تکیه گاهی شیشه استفاده می شود. این سیستم به عنوان یکی از پرکاربردترین و زیباترین نوع نماهای شیشهای در طراحی ساختمان های بلند مرتبه، ویترین مغازه ها، نورگیرها و گنبدهای شیشه ای، دیوارها و جدا کننده های داخلی و خارجی محسوب می شود.

جزئیات پنجه های نگهدارنده شیشه | نمای اسپایدر

برای سفارش طراحی پلان ، سفارش طراحی نمای کلاسیک و سفارش طراحی نمای مدرن به سایت هورنو مراجعه کنید.

این نماها بر اساس نوع سازه نگهدارنده آن ها به چند دسته کلی تقسیم میشوند:

سیستم اسپایدر با سازه خرپا لوله

در این روش خرپا فلزی جهت تحمل بار مرده و بار دینامیکی طراحی شده و اسپایدر ها با جوش و با پیچ بر روی این سازه نشسته و بار را منتقل می کنند. محاسبه خرپای در این روش بسیار ساده است و تولید آن نیز به سرعت انجام می پذیرد، می توان آن را رنگ پادر کوتینگ نمود و محاسبان ایرانی شناخت خوبی از عملکرد آن دارند. سازه ی فضاکار سیستم خرپای سه بعدی است که دهانه های آن در دو جهت گسترش یافته اند. این نوع سازه ها به دلیل زیبایی، رفتار مناسب سازهای، امکان پیش ساخته سازی و در پوشش سقف ها و دیواره ها بسیار پر کاربرد هستند. طراحی این سازه ها با توجه به پاسخگویی به موضوعات زیبایی شناسی، اقلیمی و سازه ای می تواند پیچیده و فاقد ساختار هندسی مشخص باشد.

– دسته بندی گوی ها بر اساس ابعاد استاندارد

– محاسبه زاویه برخورد اعضا با گوی ها

– دسته بندی اعضا بر اساس قطر اعضا

– محاسبه الگوریتمیک نیروها و واکنش های تکیه گاهی

سیستم اسپایدر کابلی در سازه های شیشه ای

در این روش سازه ای از کابل بصورت شبکه ای با یک طرفه و با ترکیب کابل و اعضای فشاری با خرپا وظیفه تحمل بار و انتقال آن به تکیه گاه ها را بر عهده می گیرد. طراحی و محاسبه این سازه ها نیازمند مهندسی خاص و پیچیده است. این نوع سیستم ها می توانند به شیوه های مختلف طراحی شوند.

– Cable Truss خرپای کابلی

– Tensegrityسازه کش بستی (اعضای فشاری و کششی)

– Cable Netشبکه کابل

سیستم فین گلس

در این نوع سیستم انتقال بار به سازه توسط یک تیغه شیشه ای دو یا چند لایه صورت می گیرد. حاصل کار ظرافت و زیبایی و شفافیت فوق العاده است،

کرتین وال در سازه های شیشه ای

کرتین وال در اصطلاح به معنی دیوار پردهای شفاف است و نوعی سیستم پوششی نمای ساختمان است که به شدت باعث کاهش بار جداره های پیرامونی وارد به سازه می شود، نمای کرتین وال به جز وزن خود هیچ بار دیگری را حمل نمی کند و به دلیل ساختار خاص سازهای مقاوم در برابر نفوذ آب و هوا، تبادل حرارت و برودت، نوسانات ناشی از فشار باد، نیروی زمین لرزه و تکانه های آتی ساختمان است. در واقع نمای کرتین وال بهترین نمای شیشه ای ساختمان به لحاظ مسائل سازه در ارتفاع محسوب می شود. این نوع نما معمولا از مصالح سبک به ویژه آلومینیوم و شیشه ساخته می شود. مورد دیگری که درباره نمای کرتین وال می بایستی ذکر شود آن است که استراکچر آلومینیومی لامل کرتین وال قابلیت نصب متریال های دیگر پوششی از قبیل ورق آلومینیوم کامپوزیت و سرامیک و … را نیز دارد, کرتین وال ها معمولا از جنس آلومینیوم اکسترود شده به صورت فریم قالب بوده که داخل این قاب ها، شیشه قرار می گیرد. در گذشته کرتین وال ها از جنس فولاد بودند اما امروزه اکثرأ آلومینیومی هستند. مزیت استفاده از شیشه در بین قالب های فلزی علاوه بر زیبایی، تأمین نور به هنگام روز است.

استفاده از شیشه کرتین وال در پردیس سینمایی ملت

میزان مصرف شیشه از جهت کنترل حرارت و دید بسیار مهم است لذا به منظور کنترل حرارت و سایر پارامترها از نماهای ترکیبی نظیر ترکیب پوششهای سنگی یا سرامیکی، پانل های آلومینیومی، لوور پنجره های تهویه یا وئت استفاده می شود. لازم به ذکر است که هنگام نصب هر نوع کرتین وال، مهم ترین پارمتری که لازم است مدنظر قرار دهیم، تطابق ضریب انبساط حرارتی میان کرتین وال و دیوارهای است که کرتین وال بر روی آن نصب می گردد. امروزه نمای کرتین وال در سطح بین المللی جایگاه خاصی پیدا کرده است.

نمای شیشه ای کرتین وال 

یکی از دلایل توجه معماران بزرگ به نمای شیشه ای قابلیت ترکیب پذیری آن با سایر مصالح نمای مدرن بوده، مصالحی از قبیل سرامیک خشک، آلومینیوم کامپوزیت و حتی سنگهای قیمتی به شکلی که خلق نماهای خیره کننده با این متریال بین معماران به یک رقابت تبدیل شده است. در نمای کرتین وال می توان از شیشه های دو جداره با ضخامت 18 تا 40 میلیمتر استفاده نمود، نمای کرتین وال در سیستم های فریم لس و فیس کپ تولید و نصب می گردد، کرتین وال در سیستم فیس کپ داری در پوش های خاص می باشد که این درپوش ها در سیستم فول فریم لس با بوچنل وجود ندارد و مهم ترین تمایز بین این دو روش اجرای کرتین وال می باشد. روش اجرا در هر دو روش کرتین وال متفاوت است. نمای کرتین وال شیشه ای در انواع مختلفی تولید می شود و به دو گروه اصلی یعنی سیستم یونتیایزد و سیستم لامل می توان نام برد در اغلب کشورها سیستم لامل را با نامstick می شناسند. 

انواع سیستم نمای کرتین وال در سازه های شیشه ای

1- سیستم متصل

سیستم استیک که در این سیستم لامل های عمودی در طول ثما قرار می گیرند و به سازه اصلی اتصال پیدا می کنند این روش بسیار پر استفاده در ساختمان های بلند مرتبه است. لامل های افقی نیز مابین لامل های عمودی قرار می گیرد. در این روش به جز مرحله اکسترود آلومینیوم تمامی مراحل مانند برش لامل ها در محل پروژه انجام می شود.

2- سیستم یونیتایز

در این روش که روش جدیدتری در نمای کرتین وال به شمار می آید، سرعت کار افزایش می یابد. تمامی مراحل برش لامل های آلومینیومی در کارخانه صورت می گیرد و تنها عمليات نصب در ساختمان انجام می شود که این کار سرعت انجام کار را بالا می برد. این روش به دلیل سرعت بالاتر در پروژه به کارفرمایان بیشتر پیشنهاد می گردد.

از دیگر مزایای یوئیتایز می توان به مقاومت در برابر زلزله اشاره کرد. انعطاف پذیری تایلها در کنار هم موجب می گردد در مواقع بروز زلزله آسیبی به نمای ساختمان نرسد و از بروز خطرات جبران ناپذیری که ساختمان های شیشه ای را تهدید می کند جلوگیری به عمل آید. استفاده از این سیستم در ساختمانهای بلند مرتبه که سرعت ساخت مورد اهمیت است و همچنین هزینه زیاد قابل توجیه است پیشنهاد می گردد.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا