طراحی روف گاردن

روف گاردن (بام سبز) یک سیستم سبک وزن مهندسی شده است که تمام و یا قسمتی از آن گیاه رشد می کند و امکان رشد گیاهان در پشت بام را فراهم کرده است و همچنین بام سبز از پشت بام  در برابر گرمای خورشید و اتلاف انرژی محافظت می کند. بام سبز با ایجاد محوطه ای زیبا و مفرح به ساکنین ساختمان که تاکنون این فضای پشت بام بدون استفاده بوده است و این امر باعث ا افزایش سطح کیفی زندگی و ارزش ساختمان خواهد شد طراحی روف گاردن (بام سبز) برای مشکلات شهری که در قرن معاصر ایجاد شده اند یک راه حل مدرن است بام سبز باعث کنترل باران های سیل آسا و افزایش پایداری ساختمان خواهد شد و همچنین با افزایش مساحت قابل ساخت یک پروژه باعث ایجاد مکان های جدید برای اجتماع درون محیطی ایجاد می شود.

برای سفارش طراحی سه بعدی ، سفارش طراحی روف گاردن و سفارش طراحی محوطه و فضای سبز به سایت هورنو مراجعه کنید.

تاریخچه بام سبز

بام های سبز جدید نیستند .چند قرنی است که اسکاندیناوی ها، سوئیسی ها و ایسلندی ها خانه هایشان را با چمن می پوشانند اما دلیل آنها کاملا با اهالی تانزانیا برای پوشاندن خانه با چمن متفاوت است .در اسکاندیناوی از خاصیت عایق گیاهان و خاک برای گرم نگه داشتن خانه و در تانزانیا برای جلوگیری از نفوذ گرمای بیرون به درون از بام سبز استفاده می شود .از قرن هجدهم به بعد می توان نمونه های بام سبز را در دنیا دید، درست زمانی که توسعه شهرها و تبدیل آنها به ابر شهرها جلوه گر شدند. بام سبز به مفهوم امروزی در دهه شصت میلادی مطرح شد و هدف از کاربرد آن تنها مزیت های زیست محیطی آن بود .

در اوایل قرن بیستم با روی کار آمدن مكتب معماری مدرن، فرانک لوید رایت و لوکوربوزیه گرایش به استفاده از بام یا بالکن بعنوان فضای سبز و کاربردی پیدا کردند .نگاه این دو معمار به بام سبز صرفا کاربردی بود و با توجه به محدودیت تکنولوژی ساخت و دانش گیاه شناسی آن دوران هر گیاهی در بام نیاز به فضا و عمق مشابهی که در روی زمین لازم بود داشت .به قطع می توان گفت رایت و لوکوربوزیه هیچ ایده ای در مورد مزایایی چون پایداری بام های سبز نداشتند . دهه ۱۹۶۰ روند رشد بام های سبز در شهرهای بزرگ شروع شد . در توکیو برای هر ساختمانی که بامی بزرگ تر از ۹۲۹ متر مربع داشته باشد باید ۲۰ درصد از سطح مفید بام به گیاهان اختصاص داده شود، در سال ۲۰۱۲ در تورنتو کانادا الزام شد که سازه های دارای بامی بیش از ۲۰۰۰ متر مربع باید ۶۰ درصد مساحت سقفشان با گیاهان پوشیده شود . شیکاگو با ۲۳۲هزار متر مربع بام سبز و ۵۱۱ هزار متر مربع بام سبز در دست احداث طلایه دار این روند در جهان است . اما دلیل این توجه ناگهانی را می توان در ظهور پدیده جزیره گرمایی شهری و بحران انرژی در دهه شصت میلادی در ابر شهرها دانست، در آلمان بین سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ شاهد رشد چشمگیر سالیانه ۱۵ الی ۲۰ درصدی بام های سبز هستیم اما این رشد روزافزون تنها بدلیل ذوق و علاقه مردم نبوده و می توان آن را وامدار قوانین تصویب شده توسط دولت و تخصیص یارانه های شهرداری ها برای احداث بام سبز دانست . این رشد بام های سبز با چند دهه تأخیر در آسیا و آمریکا هم دیده شد اما متأسفانه هنوز در ایران جایگاهی در طراحی های معماری و شهری پیدا نکرده است .

در صورتی که قصد طراحی بام سبز ، طراحی مدرن منزل و به طور کلی طراحی آپارتمان مسکونی را دارید پیشنهاد می کنیم با هورنو در ارتباط باشید.

پوشش گیاهی برای روف گاردن در ایران

گونه های گیاهی مورد استفاده در ایران، با توجه به نوع بام سبز و مواردی مانند شرایط اقلیمی منطقه و خرد اقلیم محدوده طرح، هدف طراحی، شرایط نگهداری و منابع آب در دسترس انتخاب می گردند. از اهم گونه های رایج میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

افرای ژاپنی / غان سیاه / ماگنولیا زمستانه / سیب گل / توری ایاس بنفش / بداغ / تاک / خاس / شمشاد ژاپنی / زرشک زینتی اشمشاد معمولی / گلیسین / اسطوخودوس / سدوم کارپوبر توس / آجوگا برف تابستانه کروپسیس / شیرخشت براز مبل / سانتوليا /كالغک / ساجينا/ لیزیما خیا/ فرانکنیا / چمانواش آبی/ گلیکوما /پیچ تلگرافی / بومادران/ شبدر زینتی / رز/ پاپیتال

طراحی پلان روف گاردن

همانطور که در تعاریف بالا آمده است روف گاردن یا بام سبز فضایی برای تجمع و تفریح ساکنین خانه بوجود می اورد  و در طراحی پلان روف گاردن علاوه بر توجه به فضای سبز که در پشت بام ایجاد می شود باید به مسایل دیگر مانند آلاچق ها-آبنماها-کفپوش ها-دیوار پوش ها-آبنماها-پرگولا-آبشار صخره ای-مبلمان سیستم لوله کشی .و …. بر اساس مساحت و میزان هزینه توجه کنیم.

در طراحی روف گاردن نکته ی دیگری که قابل اهمیت است مسیرهای رفت و آمد است و با توجه به کفپوش انتخابی می توانیم مسیرهای متفاوتی را ایجاد کنیم.

به صورت کلی روف گاردن در ۵ تیپ متفاوت به لحاظ طراحی و هزینه به نام تیپ ساحلی، تیپ ارگانیک، تیپ مینیاتوری، تیپ رویایی و تیپ لاکچری تقسیم بندی می گردد. اقلام مصرفی در کلیه ۵ تیپ مذکور یکسان بوده و در یک سطح کیفی تولید می گردند، به همین دلیل تفاوت در تیپ های مذکور تنها در تعداد و نوع اقلام انتخابی توسط کارفرما می باشد و نه کیفیت آنها.

تیپ بندی روف گاردن

برای طراحی روف گاردن ۵ نوع تیپ (براساس هزینه و نوع طراحی ) وجود دارد :

  • تیپ ساحلی
  • تیپ ارگانیک
  • تیپ مینیاتوری
  • تیپ رویای 
  • تیپ لاکچری

طراحی تیپ ساحلی روف گاردن

در تیپ ساحلی همانطور از اسم آن پیداست بیشتر سطح پشت بام را شن تزئینی شامل می شود و ۳۵ درصد سطح بام را گیاهان شکل می دهند و مابقی بام را مسیر های حرکتی و آلاچق و …… تشکیل می دهند.

طراحی تیپ ارگانیک روف گاردن

در تیپ ارگانیک نسبت به تیپ ساحلی از شن های تزئینی کم می شود و پوشش گیاهی بیشتر می شود. و مابقی فضا را مسیرهای حرکتی و آلاچق و…. تشکیل می دهند.

طراحی تیپ مینیاتوری روف گاردن

در طراحی تیپ مینیاتوری نسب به تیپ ارگانیک پوشش گیاهی افزایش بیشتری پیدا می کند و دراین تیپ تجهیزاتی مانند پرگولا افزایش یافته و ۱۵ درصد فضا را شکل می دهد.

طراحی تیپ رویایی روف گاردن

طراحی تیپ رویایی به نسبت تیپ های قبلی پوشش گیاهی افزایش می باید و به ۵۰ درصد فضا می رسد و بقیه ی فضا مبلمان هایی مانند آلاچق و آتریوم و ….. شکل می دهد . کف سازی در این تیپ بیشتر از جنس چوپ پلاست بوده و میزان کم تری شن تزيینی وجود دارد.

طراحی تیپ لاکچری روف گاردن

در تیپ لاکچری بیشترین میزان پوشش گیاهی و تنوع گیاهی وجود دارد از انواع درختان و درخچه و بوته و گیاهان در پشت بام استفاده می شود و بیشترین تجهیزات نیز در این تیپ قرار دارد تجهیزاتی همانند انواع آبنماها، آلاچق، نیمکت تلویزیون ، آشپزخانه و …… در پشت بام وجود دارد. 

عامل باد در طراحی روف گاردن

در طراحی روف گاردن مهم ترین مشکل وزش باد است اگر روف گاردن ما قابل استفاده برای چهار فصل سال باشد در طراحی باید به سایه بان ها توجه کنیم استفاده از سایه بان های صلب و سخت برای ایجاد فضاهای نیمه باز مناسب نیست علاوه برا اینکه مانع دید به فضاهای اطراف می شود تونل باد ایجاد می کند. بهتر است از پارتیشن های سبک و سوراخدار استفاده کنیم  تا از باد به عنوان نیسم ملایم بهره ببریم.

در تراس های پشت بام معمولا بجای استفاده از نزده از شیشه برای دید بهتر به فضاهای اطراف استفاده می شود در استفاده از شیشه بهتر است شیشه را در جهت باد غالب (معمولا برای ایران غرب است ) قرار ندهیم. که باعث شکشسته شدن شیشه در طول زمان می شود.

انتخاب سبک روف گاردن

روف گاردن نیز مانند طراجی ساختمان سبک های متفاوتی دارد مانند سبک کلاسیک ، مدرن و …..

سبک مینیمال و ساده پر طرفدار ترین سبک طراحی روف گاردن است و دیگر سبک ها طرفداران زیادی ندارند. سعی کنید در طراحی روف گاردن رنگ و مصالحی را انتخاب کنید که با نمای ساختمانتان و بافت آن یکدست و هاهنگ باشد

نورپردازی روف گاردن

طراحی نورپردازی روف گاردن می تواند فضایی منحصر به فرد برای شما در برخی زمان های ایجاد کند با راهنمایی یک متخصص می توانید یک طرح مناسب برای نورپردازی روف گاردن انتخاب کنید با توجه به اصول نورپردازی و استفاده از منابع نوری خطی و نقطه ای و….. می توانید یک فضای زیبا و تاثییر گذار را خلق کنید.

برای نور پردازی نمای ساختمان از دو روش استفاده می شود: ۱.نور پردازی متمرکز ۲. نورپردازی گسترده

انواع تجهیزات برای نورپردازی روف گاردن :

نور افکن ها: برای شاخص کردن المان ها و قسمت مد نظر از نور افکن ها استفاده می کنیم. و با استفاده از نور افکن ها می توانیم تمایز در فضا ایجاد کنیم.

چراغ های دفنی: در نورپردازی برای فضای محوطه و بام سبز برای روشن کردن پای درختان و همچنین اساد سایه روشن های جذاب  از چراغ های زمینی و دفنی استفاده می کنند هچنین از این چراغ ها در اطراف استخر برای زیبا تر شدن و جلوه دادن  استفاده می کنند.

چراغ های پایه دار بلند و کوتاه : برای روشنایی مسیر های حرکتی در طراحی روف گاردن و مجوطه سازی از این چراغ ها استفاده می شود. تا مسیر حرکتی کاملا روشن شود و با ترکیب با چراغ های پایه دار از چراغ های دفنی نیز استفاده می شود.

چراغ ها و لامپ های زیر پله ای : برای روشن کردن فضای زیر پله و نشان دادن اختلاف سطح از این چراغ ها استفاده می شود بنا براین اگر کف بام سبز دارای اختلاف است شما می توانید برای جلوه بهتر نشان دادن سطوح ازین چراغ ها استفاده کنید.

 چراغ های ال ای دی : برای طراحی نور پردازی خطی و ریلی در نورپردازی نمای ساختمان و محوطه از این نوع چراغ ها استفاده می کنند.

ریسه های نور:  برای خاص کردن قسمت هایی از فضای بام سبز مانند پرگولا و آلاچق از این نوع لامپ ها برای خلق فضایی جذاب استفاده می کنند.

حس گر های حرکتی : برای کنترل هزینه و ایجاد جلوه های خاص بصری در ورودی و مسیر های رفت و آمد  در طراحی روف گاردن و محوطه می توانید استفاده کنید.

چراغ های دیوار کوب : در طراحی بام سبز برای جلوه دادن به دیوار و قرار دادن چراغ در دیوارهای سبزی که در این فضا استفاده می شوند کار برد دارد. و می تواند فضایی جذاب را شکل دهد.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا