لابی به قسمتی از آپارتمان یا هتل می گویند که سالنی برای استفاده عموم است. معمولا مسافران برای گرفتن اتاق در لابی منتظر مانده و یا اگر کسی قصد ملاقات با مسافری که در هتل اقامت دارد را داشته باشد در لابی او را دیدار می کند. در آپارتمان های امروزی نیز لابی محلی برای جشن های کوچک یا گردهمایی های ماهانه همسایه هاست. در این مقاله به طراحی لابی مدرن در ساختمان خواهیم پرداخت. اگر قصد دارید لابی آپارتمان را به روز کنید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم.

لابی چیست؟ آیا لابی تنها ورودی ساختمان است؟

لابی فضایی در قسمت ورودی ساختمان است که می تواند بر حسب اندازه ساختمان فضایی بزرگ یا کوچک باشد. حتی برخی ورودی ها مسقف نیستند و لابی بیشتر شبیه به یک حیاط خلوت کوچک است. برای طراحی لابی مدرن انتخاب فرم، مصالح مناسب، نورپردازی، ارتباط سقف و کف با دیوارها و مبلمان بسیار اهمیت دارند که در اینجا به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

در این مقاله هدف ما بیشتر لابی هایی هستند که بعد از ورودی قرار دارند اما برای اطلاعات بیشتر باید گفت که لابی در کل به محیطی گفته می شود که دو یا چند مکان را به یکدیگر متصل کند. این فضا می تواند داخل خانه شما نیز باشد در واقع نشیمن بیشتر خانه ها همان لابی هستند که اتاق خواب ها را به آشپزخانه و به سایر قسمت های خانه متصل می کند.

انتخاب فرم در طراحی لابی مدرن

فرم مهمترین مرحله طراحی لابی مدرن است. استفاده از انواع فرم ها یا ایده های نو می تواند فضای لابی کوچکی را بزرگتر از آنچه هست نشان دهد. برای این کار می توانید از پر و خالی کردن دیوارها یا فرم های عمودی استفاده کنید.

برای سفارش طراحی پلان ، سفارش طراحی نمای کلاسیک و سفارش طراحی نمای مدرن به سایت هورنو مراجعه کنید.

استفاده از مصالح مناسب

برا یک لابی کوچک بهتر است از ترموود یا پی وی سی برای دیوارهای لابی استفاده کنید. اما اگر به دنبال مصالح دیگری هستید، سرامیک، کاشی یا سنگ نیز می تواند جلوه زیبایی به لابی کوچک شما دهد. در انتخاب نوع مصالح لابی به موضوع اسباب کشی نیز دقت کنید چرا که اگر تعداد همسایگان زیاد است و احتمال می دهید که تردد بالا باشد، پس باید از مصالح مقاوم استفاده کنید.

نورپردازی لابی

نورپردازی سقف معلق و نورپردازی عمودی در اطراف درب ورودی یا آسانسور می تواند بسیار زیبا باشد. فرورفتگی های دیوار را نیز می توان با این نوع نورپردازی ها زیباتر کرد. استفاده از چراغ های اتومات برای زمانی که کسی در لابی نیست نیز در مصرف برق صرفه جویی خواهد کرد. نورپردازی های خطی نیز برای راه پله ها و نورپردازی نقطه ای برای کف مناسب خواهد بود.

ارتباط دیوارها با سقف و کف

همیشه اتصال بین این سه عنصر یعنی دیوارها، کف و سقف جز مسائل مهم در طراحی داخلی است. این ارتباط را می توان با نورپردازی یا انتخاب مصالح مناسب و هم جتس و رنگ ایجاد کرد. برخی ترفندهای طراحی در هرچه بلند به نظر رسیدن سقف لابی موثر است. برای مثال می توانید از یک مدل ال مانند از کف تا قسمتی از دیوار و سپس از بالای دیوار تا قسمتی از سقف استفاده کنید که بیننده در یک استقبال چشمی احساس خواهد کرد که سقف بلندتر از آن چیزی است که واقعا وجود دارد.

مبلمان در طراحی لابی مدرن

مبلمان لابی از دیگر عناصر مهم هر نوع طراحی لابی مدرن محسوب می شوند. زیرا اولین چیزی است که بعد از ورود به سالن دیده می شوند. انتخاب نوع مبلمان بستگی به اندازه سالن دارد. بسیاری از هتل های از یک یا چندین ست کامل برای لابی استفاده می کنند اما آپارتمان ها اغلب چنین فضایی نداشته و بیشتر از ست های کوچک و حتی دو نفره که گاه صرفا محلی برای انتظار آسانسور است استفاده می کنند.

چند نکته ضروری در انتخاب مصالح طراحی لابی مدرن

گفتیم که انتخاب مصالح یکی از مهمترین مواردی است که هر طراحی به خصوص طراحی لابی مدرن باید به آن توجه کند. اگر لابی بیش از اندازه شلوغ و پر رفت و آمد نیست، استفاده از آیینه می تواند معجزه کند. بسیاری از طراحان از آیینه برای بزرگنمایی و پرنورتر کردن فضا استفاده می کنند. این یک طرفند زیبا برای هر چه بزرگ نشان دادن یک مکان کوچک است. از طرفی استفاده از آیینه در مجلل شدن محیط نیز بی تاثیر نخواهد بود.

اگر لابی محل بازی بچه ها است، شاید بهتر باشد از شیشه یا آیینه کمتر استفاده کرده و کف را نیز با مصالحی بپوشانید که سر نباشند. برخی از آپارتمان های لوکس از یک قالیچه کوچک برای وسط لابی استفاده می کنند. البته این کاملا بستگی به نوع آپارتمان شما و وضعیت امنیت آن دارد. آخرین موضوع در مورد مصالح این است که استفاده از درب های اتوماتیک می تواند در کنترل هدر رفت انرژی موثر باشد. در حالت کلی درب ورودی باید متناسب با سبک معماری ساختمان باشد.

جمع بندی

طراحی لابی مدرن این روزها بسیار رایج شده است چرا که اکثر آپارتمان های به روز دارای چنین فضایی هستند. در طراحی لابی باید به نکات اساسی توجه کردو چند مورد از این نکات را در متن مقاله حاضر معرفی کرده و به آن ها پرداخته ایم. برای مثال مبلمان، مصالح، نورپردازی و ارتباطی که بین سقف، کف و دیوارها وجود دارد بسیار مهم هستند. اگر به دنبال یک طراحی مدرن و شیک هستید، پیشنهاد می کنیم بعد از انتخاب سبک طراحی در مورد جزییئات کار با یک طراح حرفه ای مشورت کنید. یقینا تجربه کاری حرفه ای ها می تواند بسیار مفید و راه گشا باشد.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا