همه ی ما به فکر ایجاد یک فضای با نشاط و دلباز در حیاط های خانه هایمان چه حیاط های کوچک و چه بزرگ هستیم تا در اوقات فراغت بتوانیم از آن فضاها استفاده کنیم. طراحی محوطه ی خانه در دنیای امروز مورد توجه ی تمامی افراد قرار گرفته است تا یک محیطی آرام و آرامش دهنده ی به فضای خانه خود اضافه کنند

طراحی محوطه ساختمان یعنی سازماندهی فضاها و عناصرمحوطه و المان ها در حیاط خانه است. طراحان محوطه از اصول معینی برای دستیابی به یک محوطه ی سرزنده و با نشاط استفاده می کنند. در ادامه مقاله به بررسی اصول کاربردی محوطه سازی می پردازیم . برای سفارش طراحی سه بعدی ، سفارش طراحی روف گاردن و سفارش طراحی محوطه و فضای سبز به سایت هورنو مراجعه کنید.

اصول طراحی محوطه خانه

اصول طراحی محوطه خانه شامل شش اصل وحدت-تاکید-تعادل-مقیاس-ریتم-سادگی هستند که شما با استفاده از این عناصر می توانید محوطه ای همانگ و جذاب و متناسب داشته باشید.

۱.وحدت در عناصر محوطه ساختمان:

وحدت یکی از اصول طراحی هر فضاست اگر عناصر هر فضایی با یکدیگر پیوستگی و ارتباط بصری نداشته باشند در آن فضا همه چیز را جدا جدا حس می کنیم و از لحاظ روانشناسی تاثیر نامناسبی بر شخص می گذارد این هماهنگی در جزئیات  ،انتخاب سبک ،انتخاب رنگ و…. نقش مهمی در ایجاد پیوستگی و ارتباط بصری دارد که می توانید از تظرات یک کارشناس استفاده کنید.

۲. تاکید بر عناصر محوطه:

یکی از اصول دیگر طراحی که برای تنوع بخشی در فضا و یا حتی شاخص کردن فضاهای خاص استفاده می شود تاکید است. نقطه ی تاکید  در فضا خود یک جز هماهنگ شده با فضا است اما با نگاه اول نگاه را به خود می کشاند.

 که معمولا با استفاده از تغییر اندازه، تغییر رنگ ، شکل و…تاکید را ایجاد می کنیم. مثلا استفاده از یک تک درخت خاص در مرکز محوطه  که از بقیه از لحاظ ابعادی متفاوت هست. که استفاده از این اصل و ایجاد تاکید های مختلفی در محوطه سازی می توانیم محوطه ای متنوع داشته باشیم.

۳. تعادل

یکی از اصول دیگر طراحی محوطه و یا هر فضای دیگر تعادل است. وقتی که ما در یک فضا قرار می گیریم. چشمان ما شروع به وزن کردن فضا نسبت به یک خط فرضی می کند مثلا وقتی در محوطه ساختمانی وارد می شویم چشم ما دو طرف مسیر عبور را سبک و سنگین می کند و قرار گرفتن یک درخت قطور در یک سمت آن سمت را سنگین می کند و مسیر را برایمان ناخوشایند می کند.

برای ایجاد تعادل ما همیشه از تقارن استفاده نمی کنیم که حتی تقارن از ایجاد تنوع فضا نیز کم می کند. به طور کلی دو نوع تعادل داریم تعادل متقارن و تعادل نا متقارن.

در صورتی که قصد طراحی بام سبز ، طراحی مدرن منزل و به طور کلی طراحی آپارتمان مسکونی را دارید پیشنهاد می کنیم با هورنو در ارتباط باشید.

۴.مقیاس و تناسب

یکی دیگر از اصول مقیاس و تناسب است تناسب به دو شکل مورد توجه قرار دارد اول اینکه عناصر و المان های بکار گرفته در فضا تناسب انسانی داشته باشند و دوم اینکه خود فضاها و اجزا و المان های محوطه تناسب مناسبی داشته باشند که می توان از تناسبات طلایی و … در چینش فضاها استفاده کرد.

۵. ریتم

ریتم عاملی است که می تواند به کار وحدت ببخشد، تکرار عناصر در طراحی  و به کار بردن آن ها در جاهای مختلف سبب وحدت کار می شود.

۶. سادگی

سادگی می تواند کار را از آشفتگی و بی نظمی نجات دهد مفهوم سادگی در طراحی محوطه این است که با حداقل عناصر موجود حداکثر کارایی را بوجود آوریم.

عناصر طراحی محوطه

در این قسمت می خواهیم پرکاربرد ترین اجزای محوطه را با همدیگر بررسی کنیم.

که پر کاربرد ترین عناصر طراحی محوطه عبارتند از : فضای نشستن و مبلمان –سایه بان ها-آتشدان-نورپردازی-سنگ فرش-گیاهان

۱.فضای نشستن در محوطه

در طراحی محوطه مهم ترین عنصر و فضایی که باید در نظر بگیریم فضایی برای حضور انسان است که بتوانیم در اوقات فراغت و دورهمی ها در یک فضای دنج با خانوده ی خود وقت بگذرانیم. مبلمانی که برای طراحی محوطه می توانند استفاده شوند بیشتر از جنس چوب ، استیل، پلاستیک ، آلومینیوم و… است. که مهم ترین عامل در انتخاب مبلمان آب و هوای منطقه است و همچنین تعداد افرادی که از فضای نشستن استفاده خواهند کرد که در محیط های پر رفت آمد با توجه به اینکه مبلمان قابل آسیب خوردن است از مبلمان های مقاوم تری باید استفاده کرد.

۲. گیاهان محوطه

نظر به ارتباط روحی ، معنوی و فیزیکی انسان با طبیعت ، حضور هر چند محدود و غیره مستقیم فضاهای طبیعی در محیط های انسانی اعم از مجتمع های مسکونی ، اداری ، تجاری و …. و همچنین معابر و محوطه ها موجب ایجاد آرامش روانی و ارتقا حس زیباشناسی در انسان می شود.

انتخاب نوع گیاهان در محوطه نقش مهمی دارد معمولا انتخاب گیاهان در محوطه با هدف تنوع و بازی رنگ به منظور عدم یکنواختی و زیبایی اسفاده می شود.

 ۳. سایه بان و آلاچق

استفاده از آلاچق کاربری محوطه ی ما را بیشتر می کند و ما می توانیم در روزهای بارانی و حتی گرم تابستان از محوطه ی خود استفاده کنیم و از فضای دنج زیر سایه بان برای دورهمی های خانوادگی و… استفاده کنیم. انواع سایه بان ها می توان به پرگولا، آلاچق ، سایه بان های چتری و پارچه ای می توان اشاره کرد.

۴. آتشدان

آتشدان ها در محوطه امروزه مورد توجه کارفرمایان و طراحان بوده است وجود آتش و آتشدان در محوطه حس گرما و انرژی به دورهمی هایتان می افزاید.

۵.طراحی آبنما

وجود آب در محوطه از دیر باز در معماری سنتی ما نقش مهمی داشت و محوطه های ما را با کمک درختان سرسبز با طراوت و با نشاط می کرد. در معماری مدرن امروزه آب به صورت آبنماهای مختلف به خانه های ما در حال باز گشت است که این آبنما ها به صورت های مختلفی پیش ساخته و یا در محل ساخته می شوند.

۶. سنگ فرش

یکی از عناصر مهمی که در طراحی محوطه ی ما نقش مهمی دارد کف سازی و انتخاب مصالح هست انتخاب سنگ فرش می تواند یک انتخاب مناسب برای مسیرهای محوطه ی ما باشد و ترکیب سنگ و گیاه می تواند به جذابیت محوطه ما بیفزاید.

۷. نورپردازی محوطه

نور پردازی در شب باعث جذابیت و زیبایی بیشتر محوطه ی شما در برخی از زمان های شبانه روز می شود مهم ترین عامل در نورپردازی محوطه بازی نور و تاریکی است . ایجاد سایه روشن با استفاده از فرم ها و گیاهان در محوطه خاص کردن ویژگی بعضی از عناصر و تاکید بر آنها می تواند فضایی جذاب و خاص برای شما ایجاد کند.

سه اصل اساسی برای نورپردازی محوطه:

۱. اولین مورد عملکرد نورپزدازی است ، پله ها در محوطه و مسیر های پر پیچ و خم نیاز به نورپردازی دارند چون ممکن است به افرادی که از آنجا عبور می کنند آسیب بزند.

۲.عناصر محوطه ی خود را تعریف کنید یک درخت خاص و یا آبنما در محوطه و یا آلاچق که می توانید با استفاده از نورپردازی  آنرا نمایان کنید.

۳.با استفاده از نورپردازی می تواننید به برخی از عناصر که در طول روز نمایان نیستند شخصیت بدهید مانند یک دیوار سنگی

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا