طراحی معماری داخلی

مقدمه : طراحی معماری داخلی به معنای برنامه ریزی فضایی و چیدمان کلیه عناصر شامل: مبلمان، نور و رنگ در فضاهای داخلی ساختمان است. هدف معماری داخلی بهبود عملکرد، کارکرد، کیفیت و تقویت دید زیبایی شناختی زندگی در فضای داخلی است. فضاهای داخلی، بیشتر از هر موردی از معماری بنا و ساختمان تبعیت می کنند و از آنجا که بناها کاربری های مختلفی دارند، مبحث طراحی و چیدمان فضاهای داخلی نیز بسیار وسیع و دربرگیرنده موضوعات مختلفی می باشد.

امروزه موضوع آرایه و چیدمان وسایل و عناصر فضاهای داخلی بعنوان یک موضوع پر کاربرد فقط منحصر به دانشجویان، طراحان و معماران نمی باشد بلکه مورد توجه اقشار و سنین مختلف جامعه نیز قرار گرفته است. هر فردی در خانه یا محل کار خود مجبور به چیدمان مبلمان و وسایل در فضاهای مختلف میشود که برای رسیدن به یک چیدمان با عملکرد و زیبایی مناسب، نیازمند کسب اطلاعاتی در این خصوص است.

برای سفارش طراحی پلان ، سفارش طراحی نمای کلاسیک و سفارش طراحی نمای مدرن به سایت هورنو مراجعه کنید.

نکاتی در مورد طراحی داخلی

برای طراحی معماری داخلی مناسب یک فضای داخلی باید به یک سری نکات ضروری توجه کرد. به عبارتی عواملی وجود دارد که به طور عمومی بر روی چیدمان کلیه فضاها تأثیر می گذارد و یک معمار داخلی باید به آنها توجه داشته باشد. قبل از شروع طراحی و چیدمان فضای داخلی باید به نکات زیر توجه نمود:

۱. اندازه فضا و طرح و سبک معماری بنا: اندازه طول، عرض و ارتفاع فضا و نیز طرح و سبک ساختمان در چگونگی طراحی و چیدمان داخلی تأثیر می گذارد. 

۲. بودجه و توان اقتصادی چیدمان فضای داخلی باید متناسب با بودجه تعیین شده باشد. البته می توان با کمترین هزینه و بیشترین سلیقه و نوآوری و ابتکار فضا را بسیار مناسب و آراسته غنی کرد.

۳. فرهنگ و خصوصیات افراد، فرهنگ، آداب و رسوم و اعتقادات هر منطقه با سایر مناطق در جهان متفاوت است. توجه به ویژگی های مختلف، روحیه و خصوصیات افراد قبل از شروع طراحی و چیدمان فضا حائز اهمیت می باشد. 

۴. اقلیم و آب و هوا، آب و هوا تأثیر شایان توجهی روی طراحی داخلی ساختمانها دارد. معمار داخلی باید شرایط جوی مختلف، سرما، گرما، بارندگی، باد، رطوبت و غیره را در طراحی خود لحاظ کند.

۵. نظرات شخصی کارفرما: در اکثر مواقع صاحب کار نظراتی را در خصوص کار ارائه می دهد که معمار داخلی باید به آن توجه کند و تا جایی که امکان داشته باشد در پروژه اجرا نماید.

۶. توجه به کاربری فضا، نیازها، خصوصیات و نوع فعالیت افراد: نوع حرفه، فعالیت، عادات و ویژگیهای افراد نیز در چیدمان مؤثر می باشد و باید در نظر گرفته شود زیرا هر فرد وسایل و ابزار متفاوتی با توجه به نوع حرفه و کار و شیوه زندگی خود نیاز دارد. طراح، فضا را با توجه به نوع عملکرد آن محدود و طراحی می کند. 

۷.آرامش و آسایش افراد، آرامش و راحتی افراد و استفاده کننده از فضا نیز باید در چیدمان مورد توجه قرار گیرد، پرداختن به زیبایی بدون توجه به اصل آرامش و عملکرد، نتیجه ی منطقی در برنخواهد داشت.

۸. شناخت مبلمان و تجهیزات مورد نیاز در فضای مورد نظر: هر فضایی به مبلمان خاص خود نیاز دارد. مبلمان به دو گروه کلی تقسیم می شود: اول، مبلمان قابل حمل که قابلیت حمل و جابه جایی در آن وجود دارد. مانند: میز و صندلی و تختخواب و غیره. دوم، مبلمان ثابت که در قسمتی از فضا نصب می شوند و امکان جابه جایی ندارند و یا به سختی این اتفاق می افتد. مانند: کابینت آشپزخانه و وان حمام و غیره که بعنوان تجهیزات ساختمانی شناخته شده اند.

بافت :

بافت یکی دیگر از عناصر بصری است که علیرغم ارتباط آن با حس لامسه، آن را بیشتر با حس بینایی مرتبط میدانند و به کارگیری آن در یک ترکیب بندی می تواند تأثیرات بی نظیری بر دید مخاطب داشته باشد با نگاه به بافت فورا زبری و نرمی آن حس میشود. 

سه عامل مقياس، فاصله دید و نور بر ادراک ما از بافت تأثیر می گذارد. هرچه اندازه الگوی بافت ظریف تر باشد، نرمتر جلوه گر خواهد شد و اگر یک بافت از دور دیده شود نسبت به فاصله نزدیک نرمتر به نظر می رسد. نور نیز بر ادراک از بافت اثر می گذارد. نوری که بر سطحی با بافت لمسی می تابد، سایه های مختلفی را با توجه به زاویه تابش ایجاد خواهد کرد و بافت بصری آن را افزایش خواهد داد. 

بافت دارای دو نوع اصلی است، اول بافت لمسی که واقعی است و به وسیله لمس کردن نیز درک میشود و دوم بافت بصری که فقط توسط چشم دیده میشود و از طریق حس لامسه قابل درک نیست.

 رنگ :

رنگ، مهمترین و با اهمیت ترین عنصر در مدکوراسیون داخلی است، چون هنگام ورود به هر فضای داخلی، اولین و بیشترین اثر را بر چشم می گذارد. رنگها تأثیرات روانی مختلفی بر روی افراد می گذارند. رنگها محیط را سرد یا گرم، شاد یا غمگین می کنند. رنگها در زندگی شهری بعضا نماد یا نشانه هایی قراردادی بحساب می آیند که چشم ما به آنها عادت کرده است؛ مانند چراغ راهنمایی استفاده از رنگها می تواند برگرفته از شرایط اجتماعی و اعتقادی جوامع باشد.

نور و نورپردازی در طراحی معماری داخلی:

تور یک انرژی تشعشعی است که شامل طیفی از امواج الکترومغناطیسی با طول موج های مختلف است. این طیف بسیار پهناور و عظیم است که انسان فقط دامنه بسیار محدودی را می تواند به صورت نور رؤیت کند. دامنه طیف بینایی از ۳۸۰ تا ۷۸۰ نانومتر طول دارد که حساسیت چشم انسان نسبت به وسط طیف بیشتر است؛ از آنجا که در این محدوده طول موج سیز وجود دارد، رنگ سبز را رنگ آرامش بخش چشم می دانند و چشم با رنگ سبز احساس آرامش می کند.

نور اصلی ترین عامل روح بخش و پویایی یک فضای داخلی است و بدون نور هیچ عنصری قابل دیدن نیست، یکی از موضوعات مهمی که باید در معماری داخلی به آن توجه داشت، رنگ نور و چگونگی تأثیر آن بر رنگ بندی اشیاء و سطوح در فضا میباشد.

در معماری داخلی، نور بسیار حائز اهمیت است و استفاده زیبایی شناسی و کاربردی فراوانی دارد. یک معمار داخلی با دو منبع اصلی تأمین روشنایی یعنی نور طبیعی و نور مصنوعی سروکار دارد.

فواید استفاده از نور در معماری داخلی

نور در طراحی معماری داخلی تنها به منظور روشن کردن فضا و قابل رؤیت ساختن آن و اجزای درونی اش بکار نمی رود و علاوه بر نقش تزئینی و زیباشناسی آن، فواید دیگری نیز دارد که در هر صورت، دقت و صحت نورپردازی فواید متعددی خواهد داشت.

  1. تغییرات بصری در وسعت دید افراد با تغییرات در شدت و نوع نور فضا بزرگتر، کوچکتر و مرتفع تر به نظر خواهد آمد، هنگامی که هدف، وسعت دید بیشتر در نظر باشد، می توان با کم نور کردن مرکز و نورپردازی از اطراف، فضا را بزرگتر نشان داد.

 ۲. عامل تفکیک کننده فضا: بوسیله نورپردازی، یک فضا به دو یا چند قسمت با کاربری متفاوت تبدیل می شود، بعنوان مثال یک فضا را می توان با نورپردازی متفاوت و هوشمندانه به یک اتاق نشیمن و یک اتاق پذیرایی تبدیل کرد.

 ٣. ایجاد تغییر در مسیر دید: گاهی اوقات پنهان کردن مشکلات ساختاری در معماری داخلی بوسیله رنگ و نور امکان پذیر است که می توان آن را با تغییرات در نور و رنگ از نظرها پنهان ساخت و توجه را به نقاط خوشایند فضا جلب کرد. بعنوان مثال کم نور کردن گوشه ناخوشایند یک اتاق و یا گم کردن کنج و جداره ناخوشایند.

 ۴، تأثیر نور بر رنگ محیط: نور در فضا به رنگهای مختلف تبدیل میشود و با رنگی کردن نور می توان از تابش آن بر روی جداره ها، انعکاس های رنگی داشت. .. القای حسی خاص بوسیله شدت، رنگ و نوع نور

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا