طراحی نما آپارتمان
طراحی نما آپارتمان

طراحی نما آپارتمان

امروزه طراحی نما آپارتمان بخش مهمی از طراحی یک ساختمان مسکونی را شکل می دهد. به همین جهت نماهای آپارتمان های مسکونی باید به شکلی طراحی شوند که علاوه بر یک محیط جذاب برای ساکنین خانه یک کیفیت بصری نیز به نمای شهری ببخشد. در طراحی نما باید به تناسبات و ریتم ،‌هماهنگی و وحدت ، پر و خالی فضاها ، خطوط عمودی و افقی و…. توجه نمود.

برای سفارش طراحی سه بعدی ، سفارش طراحی روف گاردن و سفارش طراحی محوطه و فضای سبز به سایت هورنو مراجعه کنید.

در طراحی نمای ساختمان باید به عملکرد آن نیز توجه کرد نمای ساختمان باید به شکلی باشد که نمایانگر کاربری آن باشد به طور مثال نمای یک واحد مسکونی که دارای تنوع بخشی و فضاهای پر و خالی متنوع است با یک فضای اداری و سازمانی که معمولا یکدست است بسیار متفاوت است.

طراحی نما آپارتمان

عناصر مهم طراحی نما آپارتمان

۱. مصالح در نمای آپارتمان های مسکونی 

یکی از مهم ترین عناصر تشکیل دهنده ی نما (فرم و شکل آپارتمان) و قابل دیدن برای افراد ، مصالح است. متریال نما و کیفیت آن ، نقش مهمی در کیفیت سایر اجزاو بخش های نما دارد. آجر ، سنگ و سیمان در گذشته بیشترین مصالح به کار رفته در نما بودند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی مصالح جدیدی برای نما تولید شده است.

مهم ترین عامل انتخاب مصالح سلیقه نیست و عامل های دیگری در انتخاب متریال های ساختمان نقش مهمی دارند. مانند: کاربری بنا( مسکونی یا ادارییا تجاری)، میزان هزینه ، زیبایی متریال ها، آب و هوای منطقه و مصالح مناسب اقلیم ، طولعمر و مقاوت مصالح می توان اشاره کرد. 

انواع مصالح در طراحی نما آپارتمان

  • آجر: آجر یکی از مناسب ترین مصالح اقلیمی ایران است که از گذشته تا کنون در ساختمان های ما استفاده می شده است. آجرهای قدیمی نما به شکل زرد رنگ و ابعاد یکسان و پهن بودند. اما امروزه آجرهای جدید در سایزهای متفاوت و رنگ بندی های مختلفی تولید می شود.از مزایای آجر در نما می توان به مقاوت بالا در برابر شرایط اقلیم و سرعت بالای اجرا و قابلیت بازسازی و…. اشاره کرد.

در صورتی که قصد طراحی بام سبز ، طراحی مدرن منزل و به طور کلی طراحی آپارتمان مسکونی را دارید پیشنهاد می کنیم با هورنو در ارتباط باشید.

  • سیمان: یکدست بون و سادگی نما باعث پیدا کردن طرفداران زیادی در این زمینه شده است. هزینه ی پایین اجرایی و سرعت زیاد اجرا و عمر زیاد این متریال از دیگر مزیت های این متریال است. از اشکال مدرن سیمان می توان به سمنت برد یا پنل های سیمانی الیاف دار اشاره نمود.
  • سنگ: تنوع زیاد در جنس و رنگ و بافت سنگ را یکی از محبوب ترین متریال های طراحی نما کرده است. دوام و مقاومت بسیار زیاد سنگ ها در برابر آلودگی ها ، شرایط جوی و…. و عدم تغییر این متریال ها در طول زمان از مزیت های دیرگ این متریال است. از انواع سنگ ها می توان به سنگ گرانیت، تراورتن، مرمر، سنداستون و چینی و…. اشاره کرد.
  • چوب: چوب یکی از متریال های طبیعی است که به علت طبیعی بودن و بافت آن طرفداران زیادی در نما و دکوراسیون داخلی دارد. متریال چوب نسب به سایر متریال ها مقاومت کم تری دارد که نیازمنده نگهداری  و استفاده از پوشش های مختلف به صورت سالانه است. که به همین دلیل و بالا بودن هزینه های محافظت از چوب استفاده در نما را کاهش می دهد.
  • کامپوزیت: قابلیت شکل پذیری بالا از مهم ترین دلیل استفاده از کامپوزیت ها هستند. وزن سبک ، سرعت بالای اجرا و تنوع بسیار زیاد در طرح و رنگ موجب استفاده از این نما ها می شود. در متریال کامپوزیت نمای ساختمان با پوشش دهی توسظ لایه هایی از جنس آلومینویم مقاومت زیادی به دست می آورند.
  • شیشه: نمای شیشه ای را در معمولا در ساختمان های تجاری و اداری و ویلاها می بینیم و این نماها به دلبل عدم حفظ محرمیت ، نور بسیار زیاد و…. در کشور ما کم تر برای آپارتمان های  مسکونی استفاده می شود.  در صورتی که استفاده از شیشه های سرتا سری به دلیل وزن پایین ، وزن کلی ساختمان را کاهش می هد. و دید و منظره های پانوراما و وسیعی را به ساختمان می بخشد.
  • از دیگر مصالح پر کاربرد می توانیم به استیل گالوانیزه ، انواع سرامیک ها ، مونولیت ها و…. اشاره کرد.

طراحی نما آپارتمان

۲. ورودی در طراحی نما آپارتمان : 

ورودی آپارتمان مهم ترین بخش نمای ساختمان است و همچنین اولین بخش خانه است که افراد هروز در آن رفت و آمد می کنند. و این قسمت خانه محل اتصال فضای عمومی(فضای شهری) به فضای خصوصی (خانه) می باشد. پس وروی خانه باید خوانا ، دعوت کننده ، مهمان پذیر و … باشد. 

۳.بازشو ها :

 بخشی از سطح نمای ساختمان هستند که به منظوره ورود نور و تهویه در نمای ساختمان با عناصر شفاف ایجاد می شوند. از مهم ترین وظایف بازشو ها می توان به ورود نور ، تهویه ی طبیعی ، دید به فضاهای اظراف از داخل ، حفظ حریم فضای مسکونی ، عایق بودن در برابرا صوت و حرارت و رطوبت اشاره کرد که در طراحی و انتخاب بازشو و پنجره از آن استفاده نمود.

۴. بام (نمای پنجم خانه) :

بالاترین بخش خانه و محل اتصال ساختمان با آسمان بام است. اهمیت این بخش آنقدر زیاد است که اصطلاحا به آن نمای پنجم می گویند.

بام ها می تواند به شکل های مختلفی مانند بام صاف ، شیبدار ، گنبدی ، منحنی و… ساخته شوند و جزئیات اجرایی آنها به صورت یک پوش یا دو پوش ، کدر و یا شفاف باشد. که این شکل های بام ها براساس اقلیم های متفاوت شکل گرفته اند برای مثال در شهرهای شمالی ایران با توجه به بارندگی زیاد بام های خانه ها شیب دارند.

در معماری مدرن کاربری دیگری به بام ها اضافه شده است تا از یک فضای بدون کاربرد در پشت بام آپارتمان استفاده شود که به آن روف گاردن می گویند. که روف گاردن ها می توانند فضایی منحصر به فرد برای دورهمی و اجتماع در پشت بام خانه ها ایجاد کنند.

طراحی نما آپارتمان

۵. خط آسمان و زمین :

اگر بخواهیم تعریفی از خط آسمان و یا خط زمین داشته باشیم می توان گفت به مرز مشترک ساختمان با آسمان (بستر) را خط آسمان (خط زمین) می گویند که در طراحی نما باید به این دو خط توجه نمود.

خط زمین به شکل ها گوناگونی می تواند شکل بگیرد برای مثال وقتی ساختمان بروی پیلوت قرار گیرد حسی را به مخاطب می ده که گویی از زمین ساختمان کنده شده است و باعث سبک شدن ساختمان می شود. که در شکل زیر خط های مختلف زمین ترسیم شده است.

در مورد خط زمین باید توجه کرد که این خط در معرض یخ زدگی و کثیف شدن و … قرار دارد پس بهتر است از مصالحی مقاوم و محکم و رنگ های تیره استفاده شود.

خط بام نیز می تواند به شکل های مختلفی مانند صاف ، اوج دار ، شیبدار ، انحنا دار و… باشد . نکته ی قابل توجه در طراحی خط آسمان توجه به ساختمان های مجاور است که در نماهای شهری باعث بوجود امدن یکنواختی و تعادل و یکپارچگی شود.

اصول طراحی نما آپارتمان

امروزه طراحی نا مناسب و روتین بسیاری از ساختمان ها موجب بی هویتی ساختمان ها و فضای شهری ما شده است. که توجه به اصول طراحی نما می تواند به ساختمان های ما و فضای شهری یک هویت جدید ببخشد. 

یک نمای با کیفیت نه تنها در زیبایی بصری ساختمان ما نقش دارد بلکه کیفیت بصری بافت و فضای شهری را نیز افزایش می دهد.

طراحی نما آپارتمان

۱.رنگ بندی طراحی نما آپارتمان

یکی از مهم ترین ویژگی های بصری رنگ است و اگر در انتخاب رنگ به اندازه ی کافی دقت نشود می تواند نمای طراحی شده ی ما را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از بهترین روش های تست و هماهنگی ترکیب رنگ های نمای ساختمان استفاده از نرم افزارهای معماری است که شما می توانین قبل از اجرای نما طرح خود به صورت کامل مشاهده فرمایید.

۲. وحدت و پیوستگی عناصر نمای آپارتمان

وحدت در طراحی نما به این شکل نیست که کل نما به صورت یکنواخت و مشابه طراحی شود بلکه به این معناست که طرح کلی ما دارای یک فرم و یک سبک باشد و کل این سبک در نما اجرا و تکرار شود. به صورت کلی یعنی در نگاه اول کل عناصر نما را یک مجموعه ببینیم.

۳. ریتم و تکرار در طراحی نمای آپارتمان

ریتم و تکرار یکی از عناصری است که به نمای ساختمان وحدت می بخشد و همانطور که از اسم آن مشخص است یعنی تکرار اجزای نما با یک نظم و جهت دهی مشخص و تکرار این عناصر در قسمت های مختلف نمای آپارتمان باعث پیوستگی و وحدت نما می شود.

۴. عنصر شاخص در طراحی نمای آپارتمان

معمولا ریتم و تکرار سبب یکنواخت شدن حجم و نمای ساختمان می شود یکی از اصولی که می تواند علاوه بر حفظ هماهنگی و وحدت ساختمان باعث ایجاد جذابیت های بصری شود استفاده از عنصر شاخص است و این قسمت معمولا به گونه ای طرای می شود که از بخش های دیگر  برجسته تر شود که معمولا این عنصر شاخص به ورودی مهم ترین عنصر نمای ساختمان تاکید می کند.

۵. شفافیت نما

شفافیت در نما با استفاده از پنجره بیشتر ایجاد می شود.هرچه نمای ما پنجره ی بیشتری داشته باشد شفاف تر است. معمولا نماهای صلب نمی توانند نماهای جذابی را برای محیط های مسکونی ایجاد کنند. پنجره ها در طراحی نما نقش مهمی دارند و با بازی با شفافیت و صلبیت می توانیم ترکیب ها و نماهای جذاب و پویایی را ایجاد کنیم.

۷. حفظ سادگی در طراحی نما آپارتمان

هر چه یک نما ساده تر و دارای پیچیدگی نباشد عناصر استفاده شده در طراحی خود بیشتر نمایش داده و تاثیر بیشتری بر کیفیت نمای ساختمان دارند. نماهای پیچیده با داشتن متریال های زیاد و شلوغ و ناخوانا در مقایسه با یک نمای ساده در صورت داشتن تناسبات و کیفت طراحی به مراتب نا زیباتر و نامفهوم هستند و در چشم مخاطبان پس از مدتی زشت و ناپسند جلوه می کنند.

طراحی نما آپارتمان

۸. نورپردازی نمای آپارتمان

برای اینکه نمای طراحی شده در شب نیز دارای جذابیت بصری باشد نیازمند طراحی نورپردازی هستیم. نورپردازی قسمتی از طراحی نماست و باید همراه با طراحی انجام شود و هدف در طراحی نورپردازی نشان دادن ویژگی های بصری نماست نه نشان دادن و تاکید بروی نور. 

تمام عناصری که به عنوان شاخصه های نما معرفی شدند باید در طراحی نما نیز شاخص شوند و به دقت این عناصر نورپردازی شوند. و نکته ی دیگر در طراحی نورپردازی این است که منبع نور نباید به صورت مستقیم در نما نمایان شود و باید اثر نور به صورت غیر مستقیم بروی نما نمایان شود.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا