معماران سبک فراکتال

انسان از آغاز شهرنشینی در طبیعت زندگی می کرد و همین مسئله موجب شد تا طبیعت در ریشه افکار انسان ها نقش مهمی پیدا کند و معماری آنها از نظم طبیعت یا فراکتالی تاثیر پذیرد. در ایران معماری فراکتال در بناهای ابتدایی در شهرک های باستانی مایا دیده شده است و در اروپا نیز در ساختمان های اوایل قرن دوازدهم در کفپوش های کلیسای جامع اناگنی در ایتالیا یافت شد. در اوایل قرن بیستم و مقارن با ظهور گرایش‌ هایی در زمینه حکایت ‌های ارگانیک برای طراحی، معماران مختلفی مانند فرانک لوید رایت و مربی ‌او لوییس سالیوان، آثاری را خلق کردند که از هندسه‌ معماری فراکتال در آثارشان، الهام گرفته بودند. از دیگر معماران سبک فراکتال می توان به ویلسون، اسیمپتوت، چارلز کورا، کارلوس فراتر، استیون هال، زاها حدید، آراتا اسوزوکی، کوپ هیمیلباو، مورفوسیس، فومیهیکو ماکی، ژان نوول اشاره کرد.

برای سفارش طراحی سه بعدی ، سفارش طراحی روف گاردن و سفارش طراحی محوطه و فضای سبز به سایت هورنو مراجعه کنید.

نمونه های معماران سبک فراکتال

معماران سبک فراکتال توانسته اند این نوع معماری را در بناهای مختلف اجرا کنند. با چند نمونه از بناهای ساخته شده توسط معماران سبک فراکتال در ادامه آشنا می شویم:

  • مرکز خرید آدیس آبابا در اتیوپی که به وسیله Fellow Xavier Vilata طراحی شده است.
  • ساختمان های یائیلای جنوب زامبیا 
  • معابد و بناهای یاد بود هند و آسیای جنوب شرقی
  • برج ایفل در پاریس
  • مسجد شیخ لطف الله که توسط محمدرضا اصفهانی طراحی شده است.
  • باغ گلشن طبس 

معماران سبک فراکتال در موسیقی

فراکتال در موسیقی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد و به وسیله فراکتال ها با روش های گوناگون می توان به آهنگسازی و صدا سازی پرداخت و یا حتی از آنها ایده هایی نوینی برای یک اثر هنری گرفت. راز مخفی در یک موسیقی فراکتالی همان چیزی می باشد که در ریاضی به آن نگاشت (map) گفته می شود.

نگاشت به این معناست که یک ارتباط مستقیم و همانند بین خروجی های عددی ( که از معادله به دست می آیند) و پارامترهای مخصوصی (که به منظور ساخت آهنگ مورد استفاده قرار می گیرند)، خلق کنیم. همان گونه که برای تصویر کردن یک عکس فراکتالی، خروجی های تابع را به پیکسل های صفحه نمایش نگاشت می کنیم، اکنون بایستی پارامترهای ساخت آهنگ را به آن خروجی ها نگاشت نماییم.

پارامترهای ساخت آهنگ فراکتالی می توانند فرکانس ها، اوزان، دینامیک و موارد دیگر در آهنگسازی را دربر بگیرند. همان طور که پارامترهایی که در یک موسیقی فراکتالی مورد استفاده قرار می گیرند، بیشتر از یک عکس فراکتالی هستند، می توان توقع آهنگ هایی متنوع تر در مقایسه با یک عکس فراکتالی را از یک فرمول واحد داشت.

در صورتی که قصد طراحی بام سبز ، طراحی مدرن منزل و به طور کلی طراحی آپارتمان مسکونی را دارید پیشنهاد می کنیم با هورنو در ارتباط باشید.

هندسه فراکتال در معماری ایران

نمونه های معماری فراکتال در اوایل قرن دوازده دیده شده است. در دیگر بناها، فراكتال ها در ابعاد سازه هاي متفاوتي اجرا شده كه نشان دهنده قدرت و تعادل می باشد و در بعضی از نواحی اروپايي، در آسياي خاورميانه و آسيا نيز رویت شده است. همچنين اکثر شواهد معماری فراكتال ها در كليساهاي گوتيك یافت شده و قوس هاي نوك تيز در ورودي ها و پنجره ها در مقياس ها و جزئیات متفاوت مشاهده شده است. در خاورميانه، نمونه های فراكتال به شکل گسترده ای در طراحي با مصالح گچي مطابقت دارد، به عنوان مثال گونه ای از هنر ايراني براي طراحي داخلي گنبد. در معماري آسيا ساختارهاي فراكتالی در معبد شيوا در هند و در بسياري از معابد بودايي ورد استفاده قرار گرفته است.

فراکتال ها در طبیعت 

فراکتال ها ترکیب های هندسی می باشند که از جزئیاتی همانند هم برخوردار هستند و اکثر هنرمندان از مدل های موجود در طبیعت، برای ایجاد آثار هنری خود الهام گرفته اند.

نمونه های زیبا و دلچسب فراکتال در طبیعت بسیار فراوان است؛ برای مثال، شاخه های بزرگ بر روی یک درخت روییده اند و این الگوی تکراری بر روی هر شاخه مکرر مشاهده می شود. هنگامی که بیشتر دقت کنید، مشاهده می کنید شاخه های باریک تر و شکننده بر روی شاخه های بزرگتر روییده اند. همچنین این نمونه های تکراری فراکتال در ابرها، رودخانه ها، سواحل و کوه ها وجود دارند.

اثربخشی زیبایی شناسی فراکتال های طبیعی شگفت انگیز است. معماران سبک فراکتال در دهه 1980 میلادی متوجه شدند، بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته و در بیمارستان هایی که پنجره های رو به طبیعت دارند، بستری شدند سریعتر از بیماران دیگر بهبود یافته اند.

دیدن تصاویر چشم اندازهای طبیعی می تواند پاسخ سیستم عصبی خودکار فرد به استرس را دچار تغییر کند.

فراکتال در ریاضیات

فراکتال ها در حقیقت وسایل ریاضی هستند که برای توصیف اشیا و شرح آن‌ها در هر مقیاسی مورد استفاده قرار می گیرند. ریاضی دانان و فیزیک‌دانان از فراکتال ‌ها و متون مربوطه به منظور درک چگونگی روند تغییرات اشیا از کوچک به بزرگ استفاده می کنند. زمانی که ما راجع به روش تاثیر انتخاب ‌هایمان بر جهان فکر می کنیم، بین مقیاس ‌های بسیار متفاوتی جابجا می‌ شویم. 

هندسه فراکتالی پدیده ای می باشد که اخیرا وارد دنیای ریاضیات شد و مندلبورت این واژه را ابداع نمود. فراکتال از کلمه لاتین فراکتوس به معنای سنگ می باشد که به طور نامنظم شکسته و خرد شده است. فراکتال های ارقام هندسی می باشند که می توانند در نسخه های کوچکتر و تقریبا یکسان تقسیم شوند. در اغلب فرمول های ریاضی از فراکتال بهره گرفته می شود. 

جمع بندی

از دیرباز معماران به دنبال خلق بناهای زیبا با الهام از طبیعت بودند، همان طور که بناهای مختلف را مشاهده می کنید حتما متوجه بناهای منحصر به فرد با معماری جذاب آن شده اید. معماران سبک فراکتال از جمله معمارانی هستند که بناهای بی نظیری را خلق کرده اند. معماران سبک فراکتال با الهام از زبان هندسی طبیعت توانسته اند ساختمان های زیبایی بنا کنند.   

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا