معماران مدرن معروف در جهان

یکی از نکات بسیار مهم در طراحی معماری مدرن خلق آثاری بر مبنای باورهای انسانی و خردگرایانه است. این دوره همزمان با دوره رنسانس است که انسانها تلاش کردند به فضای آنچه در اطراف آنها جریان دارد توجه داشته باشند. در واقع، در این دوره انسان ها متوجه شدند با شکستن هنجارها مشکلی برای آنها به وجود نمی آید، بلکه این امر می تواند زمینه ساز شکل گیری نهادهای فکری شود. به همین دلیل، بسیاری از معماران سبک های خاصی را دنبال کردند که تاثیرات بسیار زیادی را در انقلاب های فکری قرن حاضر گذاشته است. در ادامه به معرفی برخی از معماران معروف دنیای مدرن می پردازیم.

معماران مدرن معروف چه کسانی بودند؟

لوکوربوزیه یکی از معمارانی است که نقش بسیار برجسته ای در طراحی معماری مدرن دارد. بهتر است بدانید که سازمان جهانی یونسکو پروژه های زیادی را از این فرد به عنوان میراث جهانی ثبت کرده است. این معمار سوئیسی از ساختارهای هنجار شکنانه برای ساخت خانه ها و ویلاها استفاده می کرد و همین امر سبب شد تا تحولات عظیمی در آن دوران به وجود بیاید. بسیاری از متخصصان بر این عقیده هستند که اگر اقدامات لوکوربوزیه وجود نداشت، معماری مدرن هرگز به جایگاه امروزی نمی رسید. به همین دلیل، لوکوربوزیه یکی از کسانی است که توانسته است انسان ها را به دنیای مدرن نزدیک کند و جایگاه ویژه ای در میان معماران دارد.

برای سفارش طراحی پلان ، سفارش طراحی نمای کلاسیک و سفارش طراحی نمای مدرن به سایت هورنو مراجعه کنید.

در بالا به لوکوربوزیه که یکی از معماران مهم در طراحی معماری مدرن به شمار می رود اشاره کردیم. اما ممکن است شما بخواهید با افراد بیشتری که در حوزه معماری مدرن تاثیر گذار بودند آشنا شوید.

لوددودیگ میس ون در رو

یکی از کسانی که از پایه گذران معماری مدرن معروف به شمار می رود لوددودیگ میس ون در رو از معماران مدرن است. این معمار که ریشه آلمانی و آمریکایی دارد در ساخت سازه ها از صفحات شیشه ای و فلزات صنعتی به عنوان مواد اولیه استفاده می کرد. سادگی و زیبایی دو مشخصه اصلی سازه هایی هستند که این معمار آنها را بنا کرده است. از ساختمان های مهمی که به دست لوددودیگ میس ساخته شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمایشگاه بارسلونا
  • خانه فارنوسورت
  • گالری طبیعی جدید
  • میدان وستمونت
  • مرکز تجاری تورنتو و دومینیون

مایکل گریوز

مایکل گریوز از پروفسورهای یکی از معماران مدرن معروف دانشگاه پرینستون بود و حدود 40 سال در این کرسی خدمت کرد. این شخص علم معماری را به شیوه ای نوین به دانشجویانش آموزش داد و توانست تحولات زیادی را در هنر معماری به وجود بیاورد. از آثار معروف مایکل گریوز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساختمان پرتلند
  • کتابخانه عمومی دنور
  • اقدام به ساخت چند ساختمان برای کمپانی والت دیزنی
  • ساخت استراحتگاه دلفین ها
  • ساختمان هومانا

ارو سارینن

ارو سارینن یکی از معماران بسیار برجسته در طراحی معماری مدرن، سبک معماری آینده نگرانه، به شمار می رود. این فرد تا به حال موفق شده است ساختمان های زیادی را با خلاقیت خود خلق کند که به شرح زیر هستند:

  • طاق دروازه سنت لوییس در میسوری آمریکا
  • مرکز پرواز تی دبلیو ای
  • فرودگاه بین المللی دولس واشنگتن

معروف ترین معماران مدرن دنیا

معماران مدرن معروف دیگری نیز هستند که در سبک طراحی معماری مدرن فعال هستند که از برجسته ترین آنها می توان به افراد زیر اشاره کرد:

  • سزار پلی
  • زاها حدید
  • فرانک لویدراید
  • آنتونی گاودی
  • رم کولهاس

تمامی این افراد از پیشتازان عرصه معماری هستند که توانسته اند با طرح های زیبای خود دنیای معماری را تکان دهند!

ساخت یک خانه یا یک آسمان خراش، هنر و مهندسی می باشد. به این صورت که طراحی کردن یک سازه براساس سلیقه و هنر و دانش مهندسی فرد معمار به وجود می آید. بعد از جنگ جهانی دوم که مصادف شد با سلسله پهلوی، سبک معماری مدرن نیز وارد ایران شد و افرادی که در خارج از ایران درس خوانده بودند و تحت تاثیر معماری اروپایی ها قرار گرفته بودند و در آن فضا درس خوانده بودند وارد ایران شدند و باعث شکل گیری معماری مدرن ایران شدند. در ادامه می خواهیم به معرفی معماران مدرن ایرانی و برترین معماران جهانی بپردازیم.

10 تا از معروف ترین معماران دنیا

معماران زیادی وارد این عرصه شده اند و فعالیت کرده اند اما تعدادی کمی از آن ها هستند که همیشه ماندگار مانده اند. در ادامه معروف ترین معماران دنیا را به شما معرفی می کنیم.

  • لودویگ میس ون در رو؛ یکی از معروف ترین معماران مدرن آلمانی – آمریکایی می باشد. در بناهایی که می ساخته است از شیشه و فلزات بسیار استفاده می شده است و او سبکی ازمعماری ساده و شفاف را معرفی کرده است. تعدادی از طرح های مطرح این معمار معروف را می توان نمایشگاه برسلونا، خانه فارنسورت، گالری طبیعی جدید، میدان وستمونت، مرکز تجاری تورنتو-دومینیون نام برد.
  • مایکل گریوز یکی از معروف ترین معماران دنیا می باشد که در معماری مدرن شناخته شده است. همچنین استاد دانشگاه در پرینستون می باشد. ساختمان های پرتلند، کتابخانه عمومی دنور، چند ساختمان برای والت دیزنی، استراحتگاه دلفین‌ها، ساختمان هومانا از جمله بهترین سازه های این معمار مشهور می باشد.
  • ارو سارینن یکی دیگر از بهترین معماران مدرن دنیا است که طرح های آینده نگرانه ای طراحی کرده است. ارو سارین کارش را از دفتر کار پدرش شروع کرد و فنلاندی می باشد. از کارهای مطرح این معمار می توان طاق دروازه‌ای سنت لوییس در میسوری آمریکا، مرکز پرواز تی دبلیو ای، فرودگاه بین المللی دولس واشنگتون نام برد.
  • سزار پلی نیز یکی از معماران مدرن معروف دنیا می باشد که می توان گفت بیشتر آسمان خراش ها و بلند ترین ساختمان های دنیا توسط ایشان طراحی شده است. مدال طلا معماری توسط مرکز معماران آمریکا به ایشان اهدا شده است. از آثار ایشان نیز می توان برج های پتروناس، مرکز مالی جهانی، مرکز خرید فارگوولز، ساختمان کلینیک کریل نام برد.
  • زاها حدید، معمار زن انگلیسی-عراقی یکی از معماران مدرن جهان به حساب می آید که آثار مطرح مثل اپرا گوانگژو، مرکز المپیک آبی لندن، برج عقرب میامی، ساختمان سوهو کهکشانی نام برد.
  • فرانک لوید رایت یکی دیگر از معروف ترین معماران جهان می باشد که علاقه زیادی به خانه های کم حجم و کم ارتفاع دارد و خانه آبشاری یکی از نقاط مثبت این معمار می باشد.

معماران مدرن معروف ایران چه کسانی هستند؟

هوشنگ سیحون یکی از معماران برجسته ایرانی می باشد . سیحون بناهای ماندگار زیادی طراحی کرده است مثل طراحی آرامگاه نادرشاه در مشهد ، آرامگاه کمال الملک در نیشابور، بوعلی سینا در همدان، خیام در نیشابور، بازسازی آرامگاه فردوسی در طوس، ساختمان بانک سپه در میدان توپخانه تهران.

میرزا مهدی خان شقاقی یکی از اولین معماران مدرن ایران  به حساب می آید که کتابی از کوشش های تحصیلی این معمار برجسته به چاپ رسیده است. برای آشنایی با آثار او می توان طراحی قصر فیروزه را نامید که به دلیل هزینه های زیاد از او گرفته شد. دیگر طراحی های او عمارت بهارستان و مسجد ناصری، عمارت معتمدالسلطنه نیز می توان نام برد. لیلا عراقیان را نیز میتوان یک معمار جوان ایرانی نامید که جزء معماران مدرن ایران و دنیا محسوب می شود خانم عراقیان طراح پل طبیعت تهران می باشد که شهرت بسیاری در ایران و جهان پیدا کرده است.

معرفی معماران بزرگ جهان

این که بگوییم کدام معمار بهتر است یا بهترین معماران مدرن چه افرادی هستند ممکن است سخت باشد اما تعدادی از معمارها هستند که جزء بهترین ها هستند و در حال حاضر از آنها یاد می شود. تعدادی از این افراد را در بالا ذکرکرده ایم.

والتر گروپیوس؛ یکی از افرادی که باهاوس را ایجاد کرده است و یکی از کارهای او را می توان کارخانه fagus، ساختمان Metlife، خانه Gropius  و سفارت ایالات متحده در آتن نام برد.

دنیل لیبسکیند؛ یک استاد ساختار شکن است که یکی از آثار اون موزه جنگ شاهنشاهی لندن است.

رم کولهاس؛ یکی از خلاق ترین معمار هایی می باشد که وجود داشته است.  برخی از طراحی های او شامل مرکز دوربین مدار بسته در پکن ، مجتمع De Rotterdam ، موزه گاراژ هنرهای معاصر در مسکو و بورس شنژن در چین است

جمع بندی

در این محتوا در مورد بهترین معماران مدرن ایران و جهان نام برده ایم و به شما معرفی کرده ایم.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا