معماری مدرن سبکی از ساختمان است که بر عملکرد و فرم ساده روی تزئین تأکید می کند. این زیبایی طراحی ترکیبی از خانه های پیچیده تر و تزئین شده مانند ویکتوریا یا احیای گوتیک است. معماری مدرن معمولاً شامل خطوط تیز و تمیز است. اگر نگاهی به اطراف خود بیاندازید به زودی متوجه می شوید که همه چیز بر اساس اصول معماری بنا شده است. به همین دلیل بسیاری از متخصصان بر این عقیده هستند که معماری از جمله علومی است که از آغاز بشریت تا به امروز همراه با آن بوده است. نگاهی به مطالعات تاریخی و باستان شناسی نشان می دهند که انسان ها در تمامی زمان ها سبک خاصی را برای ساخت و ساز ساختمان ها دنبال می کردند و عوامل محیطی نقش بسیار مهمی را در تعیین این سبک ها بازی می کردند.

با پیشرفت علم و تکنولوژی فاکتورهای فرهنگی و عقیدتی نیز وارد علم معماری شدند و امروزه شاهد اوج شکوفایی این علم هستیم. به همین دلیل، در قرن بیست و یکم تمامی افراد به دنبال طراحی معماری مدرن هستند تا بتوانند فضایی خاص و منحصر به فرد را برای خود خلق کنند. در این محتوا می خواهیم در مورد این که معماری مدرن چیست و چه جایگاهی دارد و این سبک های اصلی این نوع معماری چیست بپردازیم. همچنین اصول این نوع معماری را نیز اعلام می کنیم.

تاریخچه معماری مدرن

از اواسط قرن20 با پیشرفت تکنولوژی معماری نیز شکل جدیدی به خود گرفته است. استفاده از فلزات و شیشه نشانه های اولیه معماری جدید به حساب می آید.

برای سفارش طراحی پلان ، سفارش طراحی نمای کلاسیک و سفارش طراحی نمای مدرن به سایت هورنو مراجعه کنید.

تعریف معماری مدرن

ممکن تعریف درستی از معماری  نوع مدرن وجود نداشته باشد. اما در معماری تعریف دیوار کاملا متفاوت شده است. درگذشته دیوار به معنی فاصله گذاری و نمادی از دفاع بوده است اما در زمان حال این تعریف از بین رفته است. مجموعه ای از رویکردها می باشد که از تکنولوژی به صورت خالصانه استفاده می شود. در این نوع معماری از معمولا طراحی های ساده تر و کم جزئیات تر می شود.

قبل از آنکه به طور دقیق به موضوع طراحی معماری مدرن بپردازیم، بهتر است نگاهی به علم معماری در دنیای مدرن امروزی داشته باشیم. آغاز معماری مدرن را می توانیم از قرن نوزدهم بدانیم. در این قرن علم و تکنولوژی با یکدیگر تلفیق شدند و معماران تلاش می کردند نگاهی فراتر از ساخت سازه های مختلف داشته باشند. در واقع، آنها به این باور رسیده بودند که با ساخت سازه های مختلف می توانند عقاید فرهنگی و مذهبی خود را نیز نشان دهند و از ساختمان و سازه ها به عنوان نماد و یا سمبلی برای انتقال عقاید استفاده کنند.

اصول معماری مدرن

در معماری نحوه استفاده از مصالح بسیار پر اهمیت می باشد. مصالح باید بدون تغییر و بدون تزیینات خاص دیگر استفاده شوند و این که قالب بندی در این نوع از معماری معمولا از فلز، بتن، شیشه استفاده می شود.

یکی از اصول معماری جدید و مدرن این است که ساختمانی که ساخته می شود مطابق با کارکردی باشد که ساخته می شود. در عین حال که ساده می باشد از شکل های استوانه ای منظم و نا متقارن تشکیل می شود و اینکه از جزئیات کمتری استفاده می شود.

سبک های معماری مدرن

مدرن خود به عنوان یک سبک اصلی از معماری نامیده می شود که دارای دو زیر شاخه مهم می باشد. یکی معماری متاخر و دیگری معماری متعالی.

معماری مدرن متاخر

به نوعی از معماری که طراح یا معمار می تواند تا جایی که امکان پذیر است ایده های خود بپروراند و افکار و ایده های خود را پرورش بدهد. در این نوع معماری فرم های منحنی زیاد استفاده می شود همچنین حجم استفاده شده از بتن نیز زیاد می باشد. به طور مثال اپرای سیدنی و کلیسای نور جزء این نوع معماری به حساب می آیند.

معماری مدرن متعالی

میس و لوکوربوزیه جزء پیشتازان این سبک بوده اند و می تواند در آثار این معماران برجسته مدرن این را دید که سادگی موج میزند. این معماری ها به شدت با آثار مینیمال شباهت دارند.  در این نوع از معماری از فناوری روز استفاده می شود و تفکرات صنعتی در آن نقش دارد. مثل نمایشگاه هنر مدرن در برلین آلمان به طراحی میس وندر روهه.

ساختمان های مدرن جهان کدام ها هستند؟

خانه آبشاری؛ که توسط فرانک لوید رایت و میل ران طراحی شده است. این خانه در فضای طبیعت و یک آبشار طراحی شده است.

خانه ی شیشه ای؛ که توسط فلیپ جانسون طراحی شده است. یک طراحی مینیمال که جلوه های زیبا و متفاوتی به خانه داده است .

ویلای ساوی؛ که توسط لکوربزیر طراحی شده است. دارای فضای باز، ستون های ساخته شده از آرمه، باغ روی سقف، پنجره های افقی می باشد.

موزه گوگنهایم؛ که توسط فرانک لوید رایت طراحی شده است. در این طرح با الهام گرفتن از طبیعت طراحی شده است.

نمایشگاه بارسلونا؛ که توسط لودویگ میس ون در روه طراحی شده است. . این بنا برای معرفی فرهنگ های متفاوت و نمایش های بین المللی طراحی شده است.

خانه اسکی دیوید ای اینگالس در نیوهون؛ که توسط  ارو سارینن طراحی شده است. یکی از برترین سازه های مدرن می باشد.

خانه اسکی دیوید ای اینگالس در نیوهون

طراحی مدرن منزل

برای این که بتوانید طراحی مدرن منزل  را در پی داشته باشید باید اصول اولیه طراحی آشنا باشید و هم چنین بتوانید طرح های معماری مدرن را انجام بدهید و این که از وسیله های مدرن نیز در دکوراسیون داخلی منزلتان استفاده کنید.

چند نمونه معماری ایرانی مدرن

ساختمان اداری ترمه یکی از بناهای مدرن ایران محسوب می شود که توسط فرشاد مهدی زاده و احمد بطحائی طراحی شده است. خانه مشا که در دامنه کوه های اطراف تهران واقع شده است و دشت مشا دارد جزء معماری ایرانی مدرن محسوب می شود. پل طبیعت که در پارک آب و آتش قرار گرفته است و توسط یکی از معماران جوان زن ایرانی لیلا عراقیان طراحی شده است.

نور در معماری مدرن چه تاثیری دارد؟

نور در معماری امروزی جایگاه ویژه ی دارد به این صورت که نور، روشنایی و گرما را از شیشه های ساده وارد ساختمان می کند و فضا را گرم نگه می دارد. در معماری سنتی و مدرن، نور طبیعی کاملا مستقیم و بدون هیچ گونه شکست یا تغییر رنگ از سطح شیشه و دیوار ها عبور می کند و به درون ساختمان وارد می شود. نورپردازی نیز باعث شده است که فضای خانه ها تفکیک شود و تمرکز خاصی روی یک ناحیه از خانه ها شود.

انواع معماری مدرن

اکنون که با طراحی معماری مدرن آشنا شده اید ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که این معماری شامل چه سبک هایی می شود. به طور کلی بهتر است بدانید که علم معماری به دو دسته معماری کلاسیک و معماری مدرن تقسیم بندی می شود و همانطور که در بالا به آن اشاره شد، آغاز طراحی معماری مدرن را می توان از قرن نوزدهم دانست. در ادامه تلاش می کنیم تا اطلاعات کلی را در مورد معماری کلاسیک در اختیار شما قرار دهیم و پس از آن به معرفی معماری مدرن بپردازیم.

اکنون بهتر است به طراحی معماری مدرن بپردازیم. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند سبک معماری باروک زمینه ساز طراحی معماری مدرن گردید. پس از قرن نوزدهم انسان ها بیش از بیش به محیط اطراف خود توجه کردند و دائما در تلاش بودند تا عقاید خود را در معماری سازه ها به کار ببرند. پاریس یکی از شهرهایی است که معماری مدرن به خوبی در آن پیاده سازی گردید. در ادامه تلاش می کنیم تا شما را با انواع سبک های معماری مدرن  آشنا کنیم.

سبک معماری آرت دکور

اگر از شما پرسیده شود که یکی از ویژگی های قرن بیستم چیست، بی شک به این موضوع اشاره می کنید که زرق و برق قرن بیستم به حدی زیاد بود که کسی نمی توانست آن را نادیده بگیرد. به همین دلیل، این ویژگی به طراحی معماری مدرن وارد گردید و در این دوره شاهد سازه هایی هستیم که زرق و برق زیادی دارند. به طور مثال در این دوره از نقوش هندسی زیادی در ساختمان استفاده می شود و برای طراحی آنها فلز کروم به کار می رود. اما با توجه به این موضوع که ساخت سازه ها با سبک معماری آرت دکور بسیار هزینه بردار بود، این سبک به زودی از میان رفت. اگر بخواهیم به سازه هایی اشاره کنیم که بر اساس طراحی معماری مدرن آرت دکور ساخته شده اند می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • برج کرایسلر ( این برج در نیویورک آمریکا واقع شده است)
  • برج امپایر استیت ( این برج در نیویورک آمریکا واقع شده است)

سبک معماری مدرن

در این دوره ( قرن بیستم تا دهه 1980) انسان ها بیشتر بر کارکرد ساختمان ها تمرکز داشتند و دیگر تجملات در اولویت آنها نبود. بسیاری از متخصصان بر این عقیده هستند که سبک معماری مدرن ( که در طراحی معماری مدرن بسیار مهم است) ماهیت مینیمالیستی دارد و همین امر نشان دهنده جنبش فکری آن زمان بود. در واقع، تفکر غالب در آن دوره این بود که استفاده از المان های زیاد در ساخت و ساز انسان را از اهداف دیگر زندگی دور می کند. در نتیجه، معماران تلاش می کردند تا بر موارد دیگری تمرکز کنند. یکی از ویژگی های بارز سبک معماری مدرن استفاده از اشکال مکعب و مستطیل در طراحی سازه هاست.

همچنین، معمولا تزیین خاصی در این ساختمان ها به کار نمی رود. از دیگر ویژگی های بسیار مهم سبک معماری مدرن می توان به استفاده از پنجره های بزرگ در ساختمان اشاره کرد. در واقع، انسان ها در این دوره ترجیح می دادند دنیای خارج را به خوبی نظارت کنند و این ماهیتی است که در قرن بیستم بسیار مهم بود. از ساختمان های مهمی که در این دوره ساخته شده اند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خانه آبشار که بسیاری از افراد آن را با نام فالینگ واتر می شناسند ( این خانه در پنسیلوانیا آمریکا ساخته شده است)
  • مرکز باربیکن ( این سازه در شهر لندن انگلستان واقع شده است)
  • ساختمان شهرداری بوستون ( این سازه در آمریکا واقع شده است)

خانه آبشار

سبک معماری هایتک

یکی از سبک هایی که در طراحی معماری مدرن مورد توجه قرار گرفت سبک معماری هایتک است. در این سبک بسیاری از المان هایی که تا به آن زمان درون ساختمان استفاده می شد به خارج از ساختمان انتقال پیدا کرد. در واقع، معماران به این نتیجه رسیدند که با استفاده از المان های بسیار ساده می توانند سازه ها را به سازه هایی شکوهمند تبدیل کنند. اوج دوره سبک معماری هایتک به سال های 1960 تا 1985 می رسد.

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند سبک معماری هایتک سبکی متمایز در طراحی معماری مدرن به شمار می رود. در این دوره به نور پردازی نمای ساختمان اهمیت بسیار زیادی داده می شود و معماران تلاش می کردند تا با استفاده از لوله ها و متریال های دیگر قسمت بیرونی ساختمان ها را تجهیز کنند. سازه هایی که با توجه به سبک معماری هایتک ساخته شده اند و امروزه از ساختمان های معروف در سراسر دنیا به شمار می روند به شرح زیرند:

  • بانک هنگ کنگ ( این بانک در کره جنوبی واقع شده است)
  • بانک شانگهای ( این بانک در چین واقع شده است)
  • مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو ( این مرکز در شهر پاریس در فرانسه واقع شده است)

سبک معماری پست مدرن

شاید بتوان گفت یکی از مواردی که سبب شده است طراحی معماری مدرن مورد توجه باشد، اتفاقات غیر معمولی است که در آن رخ می دهد. به جرات می توان سبک معماری پست مدرن را یکی از بهترین سبک های ساخت و ساز در طراحی معماری مدرن به شمار آورد. ویژگی بسیار بازر  و مهم این سبک انعطاف پذیری و زیبایی ساختمان هاست. بسیاری از متخصصان بر این عقیده هستند که در سبک معماری پست مدرن از شوخی و طنز نیز استفاده می شود و همین امر این سبک را به یکی از سبک های مهم در علم معماری تبدیل کرده است.

 بهتر است بدانید که رگه هایی از سبک معماری کلاسیک ( که پیشتر در مورد آن صحبت کردیم) در این سبک نیز دیده می شود. در نتیجه سبک معماری پست مدرن را در طراحی معماری مدرن می توان تلفیقی از همه چیز و هیچ چیز دانست. ساختمان های بزرگ و معروفی که با استفاده از این سبک ساخته شده اند به شرح زیرند:

  • ساختمان خدمات عمومی پرتلند ( این ساختمان در کشور آمریکا واقع شده است)
  • ساختمان MI6 ( این ساختمان در کشور انگلستان و در شهر لندن واقع شده است)

اوج این طراحی به سالهای 1960 تا 1985 می رسد.

سبک معماری آینده گرایی نو

بی شک، سبک معماری آینده گرایی نو یکی از مهمترین سبک ها در طراحی معماری مدرن است. زیرا این سبک توانسته است به فیلم های هالیوودی راه پیدا کند و ذهن ها را برای پذیرش این سازه ها آماده سازد. در مورد این سبک باید بگوییم که تاریخچه آن به سال 1960 تاکنون می رسد. اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که این سبک چه ویژگی هایی دارد! در پاسخ به این سوال باید بگوییم که سبک معماری آینده گرایی نو در طراحی معماری مدرن به شرح زیر است:

  • استفاده از اشکال هندسی تکه تکه
  • استفاده از به روز ترین تکنولوژی ها برای ایجاد بستری امن در ساختمان ها

بسیاری از متخصصان بر این عقیده هستند که ویژگی های سبک معماری آینده گرایی در طراحی معماری مدرن در واقع نوعی جا به جایی مرزهای معماری است. برخی از ساختمان های معرفی که با توجه به این سبک ساخته شده اند به شرح زیرند:

  • شهر هنر و علوم والنسیا ( این شهر در اسپانیا است)
  • برج Gherkin ( این برج در شهر لندن در انگلستان واقع شده است)
  • مرکز فرهنگی حیدر علی اف

سبک معماری ساختار شکنانه

تا بدینجا به معرفی سبک های متفاوت در طراحی معماری مدرن پرداختیم. اما باید به این موضوع اشاره کنیم که نوعی سبک جدید در سال 1960 در میان معماران آغاز گردید که تا به امروز جریان داشته است و بسیاری از افراد آن را تحولی بزرگ در طراحی معماری مدرن می دانند. سبک معماری ساختار شکنانه تمامی اصول معماری را دگرگون کرده است و وقتی به ساختمان نگاه می کنید احساس می کنید در حال ذوب شدن است و یا اینکه ساختمان در حال جدا شدن از زمین است.

برخی از افراد بر این عقیده هستند این ساختمان ها تحولات فکری این قرن را نشان می دهند. در واقع، همانطور که انسان ها دیگر مانند گذشته از اصول خاصی پیروی نمی کنند و تلاش می کنند تا تجارب منحصر به فردی در زندگی داشته باشند، این ساختمان ها نیز دیگر اصول قدیمی را کنار گذاشته اند و به دنبال پیروی از اصول جدید هستند. برخی از ساختمان های معروفی که با توجه به این سبک طراحی شده اند به شرح زیر هستند:

  • موزه فرهنگ پاپ ( این موزه در سیاتل آمریکا واقع شده است)
  • موزه گوگنهایم

ویژگی های معماری مدرن

یکی از ویژگی های مهم معماری مدرن اولیه استفاده از شیشه و طبیعتی در طراحی سازها می باشد که باعث شده است  نور بیشتری وارد فضای مدرن خانه ها شود و فضا نیز بزرگتر دیده شود و دید خانه ها بیشتر شود و همچنین از مصالح به همان صورت که هستند استفاده می شود تا فضا کاملا طبیعی باشد. همچنین ویژگی مهم دیگر ارتباط بین فضای مدرن خانه ها می باشد به طور مثال برای دیوار ها از شیشه استفاده می‌شود یا جزیره در آشپزخانه یکی دیگر از این نمونه می باشد.

در بالا وقتی در مورد سبک ها در طراحی معماری مدرن صحبت می کردیم، کم و بیش با معماری مدرن آشنا شدیم. اما اگر تمایل دارید تا با ویژگی های طراحی معماری مدرن آشنا شوید باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • این سبک معماری به ویژگی های بومی و محلی توجه ویژه ای دارد و هرگز بدین معنا نیست که در طراحی معماری مدرن این موارد کنار گذاشته می شوند. در واقع، معمار تلاش می کند تا با تلفیق ویژگی های بومی و محلی همراه با ویژگی های دنیای مدرن سازه ای منحصر به فرد را خلق کند.
  • یکی از ویژگی هایی که در سبک مدرن مورد توجه قرار دارد استفاده از ویژگی متضاد است. به طور مثال، معمار تلاش می کند تا اشکال هندسی مختلف را که در تضاد با یکدیگر هستند، همراه با هم به کار ببرد و یا معمار رنگ های متضاد را با یکدیگر ترکیب می نماید تا سازه ای خاص را بسازد.
  • اگر از شما پرسیده شود که ویژگی مهم قرن بیست و یکم چیست چه پاسخی می دهید؟! بی شک در میان پاسخ های شما توجه به علم متافیزیک وجود دارد. معماران قرن بیست و یکم تلاش می کنند تا این ویژگی متافیزیک را به سازه ها القا کنند و همین امر سبب شده است وقتی به این سازه ها نگاه می کنیم حس خاصی داشته باشیم.
  • همانطور که متوجه شده اید جنبش های فکری و فلسفی در قرن نوزدهم آغاز گردید و تا به امروز ادامه داشته است. یکی از مواردی که می تواند این جنبش های فکری و فلسفی را نشان دهد ساختمان ها هستند. در نتیجه؛ معمارانی که در طراحی معماری مدرن فعالیت دارند به اندیشه های فلسفی این قرن اهمیت زیادی می دهند و آن را در طراحی سازه های خود به کار می برند.

همانطور که متوجه شده اید معماری مدرن به استفاده از خطوط منحنی و بدون زاویه تاکید می ورزد. از ویژگی های بصری این امر می توان به عمق دار شدن فضا اشاره کرد. اما باید بدانید خطوط منحنی دارای ویژگی های دیگری نیز هستند. این خطوط به افراد این حس را القا می کنند که خود را محصور مرزها نکنند و می توانند بدون در نظر گرفتن مرزها حرکت کنند. این موضوع سبب شده است که معماران مدرن به عنوان فلاسفه نیز شناخته شوند! وقتی ساختمان هایی با این ویژگی ها در اطراف شما بنا شده باشد مجبور هستید که فکر خود را آزاد سازید و این چیزی است که از تمامی افراد هوشمند قرن بیست و یکم انتظار می رود!

اصول معماری مدرن

در بالا که در مورد ویژگی های طراحی معماری مدرن صحبت می کردیم، به نوعی شما را با اصول معماری مدرن آشنا کردیم. اما بهتر است در اینجا به نکته مهمی توجه داشته باشید! یکی از مهمترین مواردی که در معماری مدرن با آن رو به رو هستیم خلاقیت است که در دوران مدرن ( از قرن نوزدهم به بعد) به اوج خود رسیده است. به طور مثال اگر در دوره کلاسیک، شخصی در مورد خلق سازه هایی با خطوط منحنی صحبت می کرد، بی شک از طرف معماران دیگر به باد تمسخر گرفته می شد. زیرا آنها خود را در بندها و حصارهایی محدود کرده بودند که آنها را اصول علم معماری می نامیدند.

اما در قرن بیست و یکم این بندها از پای افراد جدا شدند و معماران متوجه شدند که در دنیای مدرن امروزی محدودیت هیچ معنایی ندارد. از طرفی دیگر، نکته بسیار مهمی وجود دارد که باید مد نظر گرفته شود. در قرن نوزدهم به بعد، همراه با انقلاب های بزرگی که در سراسر دنیا رخ داد، تکنولوژی به سرعت پیشرفت کرد و این موضوع ساخت سازه ها را نیز تحت تاثیر قرار داد. به طور مثال نورپردازی نمای ساختمان ها که امروزه به موضوعی عادی تبدیل شده است یکی از مواردی است که در گذشته هرگز نمی شد به آن اندیشید. به همین دلیل، علم، هنر، تکنولوژی و آزادی اندیشه در این قرن در کنار هم قرار گرفته اند تا ساختمان هایی را خلق کنند که تمامی افراد از دیدن آنها شگفت زده شوند و این چیزی است که انسان های هوشمند قرن بیست و یکم به دنبال آن هستند.

معماری مدرن در ایران

هنر معماری جایگاه ویژه ای در ایران دارد. بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که طراحی معماری مدرن در ایران همزمان با دوران قاجار آغاز گردید. در این دوره، سفر شاهان ایرانی به کشورهای اروپایی آنها را به ساختمان ها و طرح هایی که در ساخت سازه های خارجی به کار می رفت علاقه مند ساخت و همین امر سبب شد که آنها از معماران ایرانی بخواهند که برای یادگیری طراحی معماری مدرن به اروپا ( و یا به قول معروف فرنگ) مسافرت کنند. با این وجود، کارشناسان ایرانی بر این امر تاکید می ورزند که معماری دوران قاجار برداشت نادرستی از معماری اروپایی است.

در دوره پهلوی طراحی معـماری مـدرن دوباره احیا گردید و این بار معماران تلاش کردند تا نگاه ویژه تری به ساخت سازه ها داشته باشند. برج آزادی ( که در گذشته برج شهیاد نامیده می شد) از جمله شاهکارهای طراحی معماری مدرن دوره پهلوی است. پس از انقلاب طراحی معماری مدرن به اوج شکوفایی رسید که از مهمترین سازه هایی که در این دوران ساخته شده است می توان به پل طبیعت، خانه مشا و خانه شریفی ها اشاره کرد.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد طراحی معماری مدرن در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده اید هنر معماری مدرن از قرن نوزدهم به بعد شکل گرفت و معماران تلاش کردند تا انقلاب های فکری و فرهنگی را در ساخت سازه های خود به کار ببرند. سازه هایی که در این دوران ساخته می شوند پایبند اصول خاصی نیستند و در آنها از اشکال هندسی متضاد و یا خطوط منحنی و بدون زاویه استفاده می شود. لوکوربوزیه پایه گذار اصلی جنیش فکری طراحی معماری مدرن است که یونسکو بسیاری از ساختمان هایی را که بدست این معمار ساخته شده است ثبت جهانی کرده است.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا