یکی از بخش های طراحی محوطه طراحی نورپردازی محوطه است شاید شما یک محوطه ی جذاب و ایده آل طراحی کرده باشید برای اینکه محوطه ی شما در شب نیز جذابیت و زیبایی خود را داشته باشد باید محوطه را نورپردازی کنید. نور پردازی محوطه هم باید زیبا و هم باید کاربرد داشته باشد و برای همسایگان مزاحمت ایجاد نکند. عواملی مانند روش نصب چراغ ها شدت نور و درجه پخش نور اهمیت زیادی در طراحی نورپردازی بیرونی ساختمان دارند.

برای سفارش طراحی سه بعدی ، سفارش طراحی روف گاردن و سفارش طراحی محوطه و فضای سبز به سایت هورنو مراجعه کنید.

نکات طراحی نور پردازی محوطه

  • بازی با نور و سایه یکی از مهم ترین نکات طراحی نورپردازی است. همانطور که در نور پردازی باید به منابع نور توجه کرد باید به سایه های ایجاد شده نیز توجه کرد و با استفاده از بازی بین نور و سایه محیطی جذاب و دلنشین را ایجاد کرد.
  • نورپردازی محوطه هایی که درخشش گرم و ملایم دارند نسبت به نورپردازی با نور افکن های پر نور دعوت کنندگی بیشتری دارند. پس بهتر است روشنایی محوطه را ملایم و ظریف طراحی کنیم.
  • نکته ی دیگر در طراحی نور پردازی کارا بودن به همراه زیبایی است(هدفمند بودن نورپردازی) برای مثال روشن کردن زیر پله ها و اختلافات ارتفاعی درمحوطه علاوه بر اینکه محیط زیبایی را برای ما خلق می کند بلکه کارایی مناسبی نیز به نورپردازی ما ( حرکت بدون آسیب در محوطه) می دهد.
  • توجه به ورودی محوطه : سعی کنید که ورودی خوانا و دعوت کننده با استفاده از نور ایجاد کنید و برای اعضای خانواده ی خود و مهمامانان حس گرمی و دعوت کنندگی در ورودی خانه شکل دهید.
  • استفاده از چراغ های سنسور دار و تایمرها تا حد زیادی مصرف برق شما را کم می کند.
  • زاویه تابش نور در چراغ ها و پروژکتور ها به گونه ای تنظیم شود تا نور مستقیم به چشم افراد برخورد نکند.
  • با استفاده از سازماندهی متقارن و منظم و هماهنگ در نورپردازی از آزار چشم انسان جلوگیری کنید.

انواع نور پردازی محوطه

نورپردازی مسیر:

نورپردازی مسیرهای پر پیچ و خم و مسیرهای حرکتی برای راحتی در عبور و مرور از متداول ترین نورپردازی ها است. برای نور پردازی این مسیرها از الگوی متقارن در صورتی که در اطراف مسیر باز است و نورپردازی آنها مزاحمتی برای سایر فضاها ندارد مناسب است.

در صورتی که قصد طراحی بام سبز ، طراحی مدرن منزل و به طور کلی طراحی آپارتمان مسکونی را دارید پیشنهاد می کنیم با هورنو در ارتباط باشید.

نور پردازی گسترده:

نورپردازی گسترده از ساده ترین و رایج ترین شکل نورپردازی محوطه است. گاهی برخی از فضاهای ما نیازمند به نور زیادی هستند که در این روش نور از بالا و به صورت گسترده بخش زیادی از محوطه را روشن می کند.

نورپردازی ضد نور:

این نوع نورپردازی یکی از جذاب ترین شیوه های نورپردازی است و در این روش منبع نور به گونه ای قرار داده می شود که دیده نشود (در پشت منبع نور قرار می گیرد.)و تنها اثر نور از پشت جسم دیده می شود در این حالت سایه جسم در مقابل ایجاد می شود و منظره ی زیبایی را شکل می دهد.

نور پردازی محوطه سایه:

نور پردازی سایه برعکس نور پردازی در حالت ضد نور می باشد. در این حلت جسم در پشت منبع نور(بین جسم و نقطه ) قرار می گیرد و با ایجاد سایه بروی دیوار تصاویر جذاب و فوق العاده ای ایجاد می کند.

نورپردازی به شیوه مهتاب

این نوع نوپردازی بروی درختان بسیار بلند انجام می شود در این نوع نورپردازی  نور را در بین شاخ و برگ درختان بلند قرار می دهند (منبع نور رو به پایین) و تداعی از نور مهتاب برای محوطه ی ما دارد.

نور پردازی به شیوه ی متمرکز

در این نوع نورپردازی منبع نور متصل به یک سطح صاف(مانند دیوار) به سمت بالا یا پایین نقطه ی خاصی را روشن می کند و در این حالت بازی با سایه و روشن فضایی جذاب و دلنشین را برای محوطه ی شما ایجاد می کند.

نور پردازی فضای سبز

بسیار از گیاهان در طول روز دیده نمی شوند و ما می توانیم در شب با نور پردازی آنها به گیاهان جلوه ی خاصی دهیم و بروی آنها تاکید کنیم. نورپردازی در گیاهان به صورت توده ای است که این نوع نورپردازی  بروی  بسیاری افراد و خلق فضایی جذاب تاثیر می گذارد.

نور پردازی آبنما استخر و..

سطح آب مانند آینه عمل می کند و اگر  نور مستقیم به آن بتابد باعث انعکاس نور و چشم زدگی می شود. برای نورپردازی استخر باید به طور غیر مستقیم به آن نور تاباند به طور مثال چراغ ها را در زیر سطح آب و یا سنگ قرار داد و اگر آبنمای ما دارای فواره است از لابه لای پودر آب نورپردازی شکل گیرد.

نور پردازی آلاچق

آلاچق محل نشستن افراد و دورهمی های خانواده است پس باید نورپردازی آن به شکلی انجام شود که ایجاد راحتی و آرامش کند. نور زیاد و نور کم به شکلی که در تاریکی قرار گیریم مناسب این فضا نیست و باید از نورهای نرم و ملایم استفاده شود.

نورپردازی در زیر درختان و سطح زمین

نور پردازی در زیر درختان می تواند تصاویر و مناظر جالبی را شکل دهد و به مسیر های گذر  و رفت و آمد جذابیت خاصی دهد. برای نور پردازی زیر درختان استفاده از چراغ های دفنی انتخاب مناسبی است.

هزینه های نورپردازی

هزینه های نورپردازی به عواملی مانند تعداد چراغ ها ، نوع و کیفیت چراغ های مورد استفاده شده در نورپردازی، زمان اجرای نورپردازی محوطه و استفاده از مشورت متخصصان و طراحان نورپردازی بستگی دارد.

لوازم نورپردازی در فضای باز:

چراغ های دیواری ، چراغ های دفنی ، لامپ های ال ای دی، حس گرهای حرکتی، چراغ چشم انداز، پایه فبلاش، چراغ های ریسه ای، چراغ های فواره، چراغ های وال واشر کم نور، چراغ های مهمانی و جشن، چراغ های پله، چراغ های کافه ای

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا