پست مدرن در معماری

سبک های مختلفی از معماری وجود دارد که ممکن است با آن ها آشنایی داشته باشید مثل معماری کلاسیک یا سنتی، معماری مدرن، معماری مینی‌مالیستی، معماری گوتیک، معماری پست مدرن. پست مدرن معماری تقریبا یکی از جدیدترین سبک معماری به حساب می آید. معماری پست مدرن دسته بندی های مختلفی دارد. پست مدرن یک نوع رقابت بین دو قدرت می باشد. پست مدرن ساختار و سبک خاصی ندارد بلکه قالب آن مانند آب روان است و ذات این سبک ساختار شکنی می باشد.

این واژه یعنی پست مدرن جزء کلماتی است که از فلسفه وارد هنر شده است. فلاسفه مدرن همچون دکارت و نیچه در دورانی حکمران دنیای اندیشه و فلسفه بودند که دنیا در حال جدا شدن از فضای سنتی بود. کندن از سنت های فلسفی و علمی و رسیدن به تجدد، کاری بود که سخت بود ولی نیاز آن دوران به حساب می آمده است. اما در قرن 20 میلادی و با ظهور فلاسفه متاخر مانند: فوکو، لیوتار، دریدا، بودریار و هایدگر مکتبی با عنوان پست‌‌ مدرنیسم نیز ظهور کرد.

پست مدرن در معماری

ویژگی کلی پست مدرن معماری نقد مدرن

  • نقد عقلانی و منطق ارسطو
  • بازگشت به سنت های
  • نقد رسانه ها
  • نقد تاریخ و حتی بعضا، رد تاریخ
  • دوری جستن از تکنولوژی
  • بها دادن به اخلاقیات و انسانیت

پیدایش پسـت مـدرن معـماری

آلدو روسی، چارلز مور و مایکل گریوز افرادی بودند از این سبک پیروی کردند  البته افرادی مثل لویی کان نیز برای اولینن برا قبل از نام برده شده قبل تر از پست مدرن معماری استفاده  کرده است. کان شاگرد رابرت وینچورزی بود که معماری را هنر می دانست. ساختمان مادر اولین بنای پست مدرن رابرت وینچوری بوده است.

برای سفارش طراحی پلان ، سفارش طراحی نمای کلاسیک و سفارش طراحی نمای مدرن به سایت هورنو مراجعه کنید.

ویژگی کلی پست مدرن معماری نقد مدرن

ویژگی های معماری پست مدرن

  • در این سبک از معماری، تلاش شده است که طراحی بنا را با ویژگی ‌های بومی و محلی آن منطقه گره بزند.
  • در این سبک از معماری شکل های ساده هندسی مثل مکعب، هرم و استوانه را با رنگ و نورهای متضاد از هم ترکیب می‌کند.
  • در تلاش است تا حسی از متافیزیک را به بیننده القا کند. هرقدر که شما با تماشا کردن یک ساختمان مدرن، پیشرفت های تکنولوژی و توسعه علم را در آن احساس می کنید. اما در مورد این سبک چنین چیزی نیست، انگار قرار نیست خیلی حس زمینی بودن در شما ایجاد شود.
  • از عامه پسند بودن ابایی ندارد به این دلیل که اگرچه هنری اصیل است و بر فکرهای فلسفی استوار بوده است، اما مردم کوچه و بازار هم از تماشای این مدل ساخمان ها لذت می برند.
  • با استفاده از فرم های ارگانیک و اصیل و قابل درک و شناخت در مقابل مدرنیست‌ها که همواره دوست داشتند آثاری مبهم خلق کنند قرار گرفته اند.
  • استفاده از خطوط منحنی و بدون زاویه
  • در این سبک از معماری به تزئینات زیبا و رنگ‌های روشن و شاد توجه شده است.
  • پست مدرن معماری سعی بر بازگشت به گذشته و حتی گاها، فرار از آینده و حال دارد.

مـعماری پسـت مـدرن سفید

اگر شما هم به ساختمان های سفید مکعبی شکل علاقه دارید احتمالا شما هم طرفدار سبک پست مدرن معماری هستید. البته معماران این سبک در هر فرهنگی با شکل  شمایلی خاصی بوده اند اما کلیت و قاعده و اصول تمام این معماران یکی بوده است. در این نوع معماری یعنی پست مدرن معماری سفید خطوط منحنی، سطح های آینه ای و شفاف امور خارج از پیش‌بینی و تابوشکنانه بسیار دیده می شود. به همین دلیل است که این سبک از معماری طرفداران خاص خود را دارد.

در این نوع سبک از معماری رابطه خیلی نزدیکی با اشکال هندسی مانند مکعب و استوانه و غیره دارد. معماری پست مدرن در عین پیچیدگی، از فرم طراحی قابل درک استفاده می‌کند و طرفدار سادگی است. در پست مدرن سفید جایگاه رنگ و نور در کنار حجم های هندسی ساده مثل مکعب و استوانه است که مفهوم دارد. در این سبک از معماری معمولا شاهد این موشوع هستیم که رنگ های متضاد و نورهای خیلی درخشان در کنار یکدیگر قرار می گیرند. البه رنگ سفید در کنار اشکال ساده یکی از مهم ترین پایه های این سبک از معماری می باشد.

مـعماری پسـت مـدرن سفید

تفاوت بین پست مدرن معماری با کلاسیک و مدرن

معماری پست مدرن از کثرت گرایی استقبال کرده است اگر به آثار این سبک توجه کنید کثرت گرایی را در آنها مشاهده می کنید. مثلا ممکن است یک ساختمان از طرح‌های قدیمی و تازه الهام گرفته باشد، تزئیناتش بر‌اساس تزئینات ساختمان‌های شرقی و غربی شکل گرفته و یادآور هیچ فرهنگ یا قومی نباشد. اما در ساختمان های کلاسیک کاملا فرهنگ و اصالت از ساختمان مشخص می باشد با به نوعی در سبک مدرن تمام رنگ و بوی فرهنگ غرب به چشم می خورد. البته مساله کثرت‌گرایی محدود به فرهنگ و قومیت و جامعه نیست، بلکه از نظر رنگ، بافت، جنس، نمای داخلی و خارجی، مواد اولیه بکار رفته و غیره شاهد این هستیم که طرح ها و ایده نامتناسب در کنار یکدیگر قرار گرفته‌ اند.

دکوراسیون پست مدرن سفید برای منازل هم کم نیستند. به طور کلی هر عنصری که در معماری مدرن به دست فراموشی سپرده شده، توسط معماری پست مدرن و پادرمیانی کمی ایده‌های خلاقانه، در دکوراسیون داخلی پست مدرن قابلیت اجرا پیدا کرده است.

جمع بندی

در این محتوا به اینکه پست مدرن معماری چیست و با دیگر سبک ها چه تفاوت های دارد پرداخته ایم.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا