پلان های معماری مدرن

پلان های معماری مدرن یکی از اصطلاحاتی است که در حیطه کاری معماری آورده می شود.  نقشه یک ساختمان که توسط یک مهندس معماری طراحی می شود و اطلاعات لازم برای ساخت سازه را ارائه می دهند پلان می گویند. اطلاعاتی که در پلان معماری ارائه می شود خیلی مهم می باشد مثل موقعیتی مکانی سازه و جزئیات آن، طرح ساختمان، داده های فنی و غیره توسط مهندس معمار در پلان نوشته و ارائه می شود.

انواع پلان معماری

برای طراحی پلان معماری باید قبل از این که به ترسیم پلان بپردازید از زیر بنای آن اطلاع داشته باشد. طراحی و ترسیم هر نقشه ی برای هر ساختمان متفاوت می باشد اما پلان های معماری مدرن چندین نوع دارند که به این دسته طراحی می شوند مثل پلان موقعیت زمین، پلان طراحی طبقات مدرن، پلان مبلمان طبقات که به جایگری وسیله ها درب و مابقی وسیله ها مربوط می شود. پلان بام که به سیب بندی و جای گیری ناودان ها می پردازد.

برای سفارش طراحی پلان ، سفارش طراحی نمای کلاسیک و سفارش طراحی نمای مدرن به سایت هورنو مراجعه کنید.

نکات پلان معماری زیر زمین

در زمان طراحی پلان های معماری مدرن باید به نکات مهمی توجه داشته باشید تا سازه شما اصولی ساخته شود.  یکی از اصول مهم طراحی و ترسیم پلان این است که از  طبقه زیرین مثل زیر زمین پلان طراحی شود تا دیوارها، محل راه پله و آسانسور، مجل پارکینگ خودرو ، فضای گردش و رمپ تعیین شود سپس مابقی خانه طراحی و ترسیم شود.

نکات ترسیم پلان معماری همکف

در طراحی پلان های معماری مدرن برای طراحی و ترسیم پلان معماری همکف در ابتدا باید جایگاه راه پله و پارکینگ تعیین و طراحی شود سپس به سراغ ترسیم طبقه همکف رفت به این دلیل که راه پله و آسانسور در مابقی ساختمان تاثیر گذار می باشد. در نظر داشته باشید که خانه ای که پلان آن را طراحی میکند یک خانه دوبلکس است بهتر است که اتاق خواب های اصلی در طبقه دوم طراحی شود و اتاق خواب مهمان در طبقه همکف طراحی شود. به این دلیل که از اتاق مهمان کمتر استفاده می شود بهتر است به گونه ای طراحی شود که بتوان به عنوان اتاق کار نیز از آن استفاده کرد و همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که اتاق مهمان در طبقه همکف باید سرویس بهداشتی اختصاصی داشته باشد.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید پلان به گونه ای باید ترسیم شود که زیر بنای طبقه همکف از طبقه های دیگر باید بزرگتر باشد تا به طوری وقتی دو طبقه را بر روی هم جانمایی می کنند یک تراس بزرگ برای طبقه اول وجود داشته باشد.

پلان معماری طبقات چگونه است؟

برای طراحی پلان معماری طبقات باید در نظر داشت که ساختمان چند طبقه است. مثلا یه ساختمان 4 طبقه، در هر طبقه یک واحد قرار دارد. باید در ابتدا محل قرار گیری راه پله و آسانسور را تعیین کرد. به این دلیل که طبقه همکف و زیر زمین، پارکینگ و لابی به راه پله و اسانسور بستگی دارند. سپس باید محل های عمومی و خصوصی در طراحی مشخص شود. در پلان های معماری مدرن طبقات باید برای خانه در ابتدا اشپزخانه و وردی خانه مشخص شود و در نهایت چیدمان اتاق خواب ها و حمام تعیین شود. در نظر داشته باشید که معمولا درب اتاق های خواب باید به گونه ای باید طراحی شوند که در سایر فضاهای خانه دید  نداشته باشد.  در گام های پایینی باید ستون های پلان طراحی و در نهایت اصلاحات پایانی انجام شود.

نکات مهم طراحی پلان معماری بام

یکی از مهم ترین و اصلی ترین قسمت های طراحی پلان های معماری مدرن را می توان طراحی شیب بام در نظر گرفت. این نقشه برای آب روی پشت بام ترسیم و طراحی می شود. یعنی این که با این طراحی شما مسخص می کنید که ناودان ها و شیب بندی بام کجا باید قرار بگیرد.

این نکته را در نظر بگیرید که می توانید پلان معماری بام را جداگانه طراحی کنید و حتی می توانید با با پلان اصلی ساختمان نیز طراحی شود. نکته ی دیگری که باید در نظر بگیرید این است که باید جنس و مصالحی که می خواهید در پلان بام استفاده کنید باید همزمان با طراحی پلان اصلی و نقشه در نظر گرفته باشید. باید برای ترسیم سقف ساختمان به سیب و سطح ساختمان نیز توجه داشته باشید.

چگونگی طراحی پلان معماری مبلمان 

در هر خانه و ساختمانی وسیله های وجود دارد که باید جایگاه خاص خود را داشته باشند. در طراحی پلان معماری مدرن، در ابتدای پلان فاز  یک معمولا جایگاه قرارگیری مبلمان، قفسه و تلوزیون و حتی جایگاه وسیله های آشپزخانه مثل یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و . مشخص می شود. در این پلان حتی جایگاه لوازم بهداشتی مثل دوش حمام، وان، دستشویی و توالت نیز مشخص می شود.

پلان معماری اندازه گیری 

برای این که بتوانید یک فضا را اندازه گیری کنید و رسم کنید کافی است که متر، کاغذ، مداد، خط کش به همراه خود داشته باشید. برای اینکه بتوانید پلان فضا را طراحی و ترسیم کنید باید اصول اولیه طراحی را در نظر بگیرید. پلان معماری اندازه گیری باید در ابتدا کف اتاق و سپس ارتفاع دیوار ها را اندازه گیری کنید و سپس به ترسیم پلان کنید.

جمع بندی

در این محتوا در مورد این پلان های معماری مدرن چیست و چه نکات برای طراحی و ترسیم این نقشه ها باید رعایت کنید پرداخته ایم.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا