اصول طراحی نمای مینیمال

آشنایی با اصول طراحی نمای مینیمال امروزه از اهمیت زیادی دارد چرا که طراحی نمای مینیمال امروزه بسیار پرطرفدار است و کسانی که با آن سرکار دارند و یا می خواهند از این نوع معماری داخلی استفاده کنند بهتر است که با اصول طراحی نمای مینیمال آشنا شوند. در این مقاله نیز قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در رابطه با اصول طراحی نمای مینیمال و ویژگی های آن بپردازیم تا انتهای مقاله ما را همراهی کنیم.

اصول طراحی نمای مینیمال

طراحی نما به صورت مینیمال از جمله سبک های جدید معماری به حساب می آید که در حال حاضر کاربرد زیادی نیز دارد. در واقع محوریت طراحی نما به صورت مینیمال، ساده گرایی است که در آن اساس بر اجرای طرحی است که ساختمان بدون استفاده از تزئینات اضافی به تنهایی خود را برجسته نشان دهد که نشات گرفته از سادگی طرح می باشد. این نوع از معماری سعی دارد که به کارگیری اشیا و متریال ها را به حداقل برساند و موارد ضروری را در کنار هم قرار دهید. در واقع این سبک از معماری را می توان عصاره و خلاصه ای از معماری مدرن دانست. از اصول طراحی نمای مینیمال این است که نقش و نگار اضافی کنار گذاشته شود و فقط بخش های اصلی در طراحی نما، مورد استفاده قرار بگیرند. البته در ساده گرایی به هیچ عنوان افراط نمی شود که کارکردهای اصلی دچار عیب و نقص شوند.

برای سفارش رندر ، سفارش رندر لومیون و سفارش مدلسازی به سایت هورنو مراجعه کنید.

در داخل کشور، این از سبک معماری شهرت چندانی نداشت و در سال های اخیر شاهد ظهور و بروز این سبک از معماری در طراحی نمای ساختمان های مختلف هستیم. در ادامه به مهمترین اصول طراحی نمای مینیمال اشاره خواهیم داشت.

خطوط مستقیم از اصول طراحی نمای مینیمال

از مهمترین اصول طراحی مینیمال می توانیم به نوع خط هایی اشاره داشته باشیم که در این نوع از سبک معماری به کار گرفته می شود. خطوطی که طراحی مینیمال به کار گرفته می شود ویژگی های خاص خود را دارد که از همان اصل بنیادی طرحی یعنی سادگی نشات می گیرد. در این سبک، شاهد خط های ساده و مستقیم هستیم که شکل های نامتعادل و قوس دار ندارد. خط های طراحی مینیمال، به صورت کاملا ساده و در یک خط مستقیم ترسیم می شوند و به همین دلیل نیز موجب ساده تر شدن، ساختار بنا نیز می شوند. تعداد خط های مورد استفاده در نمای یک ساختمان با سبک معماری مینیمال نیز حداقلی است.

احجام ساده از اصول طراحی نمای مینیمال

یکی دیگر از اصول طراحی نمای مینیمال مربوط به احجام است، در این طراحی نما، احجام در شکل بسیار ساده ای طراحی می شوند. در نمای مینیمال بیشتر اشکال هندسی ساده به کار گرفته می شود که در بیشتر موارد راست گوشه به مانند مکعب هستند. در این شیوه جدید معماری کاربرد احجام مختلف نیز بسیار کم است و در مواردی حتی  استفاده از یک حجم صورت می گیرد که در آن تمامی بنا در داخل آن قرار داده می شوند. از آنجا که فراوانی احجام موجب ایجاد تزئینات و طرح های زائد نیز می شود در این نوع از سبک معماری مورد استفاده قرار نمی گیرد.

در صورتی که قصد طراحی بام سبز ، طراحی مدرن منزل و به طور کلی طراحی آپارتمان مسکونی را دارید پیشنهاد می کنیم با هورنو در ارتباط باشید.

متریال یکسان از ویژگی های طراحی نمای مینیمال

یکی دیگر از اصولی که در طراحی نمای مینیمال مورد توجه واقع می شود به کارگیری متریال های یکسان است. به عبارتی در این نوع از سبک معماری در طراحی نما از یک یا در نهایت دو متریال استفاده می کنند که این قانون نیز نشات گرفته از اصل سادگی در این سبک از معماری است. در واقع این طور می توان گفت که هر چقدر تعداد متریال هایی که در طراحی نما از آن استفاده می شود به لحاظ تعداد، حداقل باشد طرح نیز به سبک معماری مینیمالیستی نزدیکتر خواهد بود. اگر از دو متریال نیز استفاده شود بهتر است که با ترکیب منطقی، سادگی بنا از بین نرود.

رنگ سفید از اصول طراحی مینیمال

به طور کلی رنگ هایی که در این نوع طراحی مورد استفاده قرار می گیرند روشن و در اکثر موارد نیز سفید می باشند. هر چند این یک اصل کلی در این نوع از طراحی نیست و امکان استفاده از سایر رنگ ها نیز وجود دارد اما با توجه به حاکم بودن روح اصل سادگی در طرح هر اندازه که در طراحی نما از رنگ های روشن خصوصا رنگ سفید بیشتر استفاده شود به این نوع از سبک معماری شباهت و نزدیکی بیشتری نیز خواهد داشت. رنگ سفید به دلیل این که در قیاس با سایر رنگ ها از سادگی زیادی برخوردار است از آن به عنوان نماد این نوع معماری نیز یاد می شود به همین دلیل نیز در بیشتر موارد ساختمان هایی که از این سبک، الگو می گیرند دارای نمای سفیدی هستند.

تزیینات کمرنگ در طراحـی نمـای مینیـمال

در طراحی مینیمال، استفاده از تزئینات به مانند سایر سبک های معماری چندان رواج ندارد. در واقع در این نوع از سبک معماری از تزئینات اضافی استفاده نمی شود و از اصول طراحی نمای مینیمال محسوب می شود. تزئیناتی که در عملکرد نقش خاصی را عهده دار نیستند و صرفا جنبه بصری دارند در این نوع از سبک معماری کنار گذاشته می شوند. البته شاید این طور به نظر برسد که در شیوه معماری مینیمال به طور کلی زیبایی کنار گذاشته می شود اما این چنین نیست چرا که در این سبک نیز زیبایی از اهمیت برخوردار است و تلاش بر سادگی و هماهنگی در کنار زیبایی است.

نکات مهم در طراحـی نما به شیوه مینیـمال

– استفاده از انواع درب ها و پنجره ها: در طراحی داخلی ساختمان به سبک مینیمال از آنجا که شاهد تزئینات نمای بیرون نیستیم لذا، در چشم بودن درب و پنجره ها بیشتر از سبک های دیگر معماری اهمیت دارد. در وهله اول در تهیه درب و پنجره نیاز خود را مورد سنجش قرار دهید. نوع باز شدن پنجره، از کف تا سقف بون پنجره، رنگی و یا شفاف بودن، کوچک و یا بزرگ بودن از جمله مواردی است که می توانید بر اساس سلیقه خود انتخاب کنید.

– پشت بام: در بسیاری از سبک ها و طرح های معماری امروزی، سقف پشت بام به دلیل مسطح بودن، قابل رویت را ندارد. با این وجود در طراحی مینیمال سقف از اهمیت خاصی برخوردار است که می توان بر اساس میزان بودجه، شرایط و آب و هوا سقف مناسب را انتخاب کرد.

– چشم انداز: هرگز از چشم انداز در طراحی میمنیمال نباید غفلت ورزید، منظره زیبای اطراف یک بنای مینیمالیستی می تواند چشم انداز زیبایی را به ساختمان و بنای شما بدهد.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا