نرم افزارهای معماری | آشنایی با مهم ترین نرم افزارهای معماری

نرم افزارهای معماری روز به روز در حال توسعه، پیشرفت و گسترش هستند، نرم افزارهای معماری نقش اساسی در طراحی نقشه و پلن های معماری دارند. طراحی پلن، اقدامی اولیه از سوی مهندسان و معماران به حساب می آید که بر این اساس ایده های خود را به کارفرمایان ارائه می دهد. در ابتدا این طراحی ها بسیار ساده بود و تنها از طریق مداد و کاغذ و ابزارهای نقشه کشی صورت می پذیرفت اما پیشرفت تکنولوژی سبب شد تا نرم افزارهای معماری ابداع و برای طراحی پلان های مختلف به کار گرفته شود. امروزه نرم افزارهای معماری بسیار متنوع است و با توجه به نیازی که وجود دارد می توان از این نرم افزارها استفاده کرد. برای آشنایی بیشتر در مورد نرم افزارهای معماری تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

 اسکچاپ از نرم افزارهای معماری

اسکچاپ از مشهورترین و پرکاربردترین نرم افزارهای معماری به حساب می آید. مهندسان معمار امروزه نیاز دارند که برای ارائه طرح از طرح های سه بعدی ارائه دهند بر این اساس با استفاده از این نرم افزار با سرعت بالا می توان طرح های سه بعدی مورد نظر را پیاده سازی کرد. اسکچاپ از برنامه هایی  است که رابط کاربری آسانی دارد و همچنین شما می توانید بدون آموزش و با چندین بار کار کردن، نحوه استفاده از این نرم افزار معماری را یاد بگیرید. البته سادگی اسکچاپ موجب شده است که برای رندر امکانات کم تری در قیاس با برخی دیگر از نرم افزارهای معماری داشته باشد. با این وجود یک برنامه پرقدرت و با امکانات کتابخانه ای پیشرفته خصوصا برای طرح های داخلی به حساب می آید که می توان از آبجکت های گوناگون آن استفاده کرد.

برای سفارش رندر ، سفارش رندر لومیون و سفارش مدلسازی به سایت هورنو مراجعه کنید.

رویت از نرم افزارهای معماری

رویت یکی از نرم افزاری های مورد نیاز در معماری محسوب می شود. رویت از جمله نرم افزارهای معماری است که بسیار کامل است که از آن می توان برای پروژه های مختلف از جمله دو بعدی و سه بعدی استفاده کرد. با بهره گیری از این نرم افزار امکان انواع خروجی از جمله مدل سازی، رندر، تولید اسناد ساخت و ساز دو بعدی و… وجود دارد. در این نرم افزار به جای این که از خط ها و دایره ها استفاده کنید امکان استفاده از اجزای اصلی ساختمان از جمله؛ دیوار، سقف، ستون و…وجود دارد. در رویت امکان استفاده از سایر امکانات فیزیکی از جمله پنجره و درها نیز وجود دارد. از مزیت های رویت سازگاربودن آن با اتوکد است. بسیار راحت خواهد بود که برای شروع مدل سازی یک فایل دی وی جی را وارد نرم افزار کنید.  از مهم ترین مزایای رویت این است که هر نوع تغییری که در مدل بوجود می آید در قسمت های ویو در پلان و نما بلافاصله بروز می شود که می توان زمان طراحی را به حداقل برساند.

تری دی مکس استودیو از نرم افزارهای معماری

بدون تردید در بین نرم افزارهای معماری، تردی میکس از محبوب ترین نرم افزارهای سه بعدی محسوب می شود. دلیل محبوبیت تردی مکس این است که شما برای به ثمر رساندن پروژه خود می توانید از چندین هزار آبجکت، متریال و افزونه به صورت آماده استفاده کنید که برای نسخه های دیگر از جمله راینا و یا کورونا هنوز در این سطح وجود ندارد. از آن روزی که این نرم افزار ابداع و وارد معماری شد شاهد تغییرات زیادی در طراحی های معماری هستیم. در سرتا سر دهه نود این نرم افزار باعث بوجود آمدن تغییرات زیادی در عرصه های مختلف شد که روز به روز نیز بر اهمیت آن افزوده شده است. استفاده از این نرم افزار محدود به معماری نیست و با توجه به ویژگی های منحصر بفردی که دارد توسعه دهندگان انیمیشن ها، بازی های ویدیویی و… نیز از آن بهره می برند.

 اتوکد از انواع نرم افزار معماری

بدون تردید از اتوکد می توان به عنوان یکی از قدیمی ترین نرم افزارهای معماری نام برد. قدمت آن سبب شده است که از این نرم افزار به عنوان نرم افزار مادر معماری نیز یاد شود و همچنان در بین دانشجویان و حرفه ها نیز مورد استفاده است. در صورتی که امکان شخصی سازی در این نرم افزار داشته باشید و لایه های مختلف را به کار بگیرید می تواند یک پیش نویس مناسبی برای طرح باشد. امروزه با توجه به طراحی های دو بعدی و سه بعدی که در معماری به کار گرفته می شود اتوکد کم تر مورد توجه است و نرم افزارهایی مانند رویت جایگزین آن شده است با این وجود می تواند برای استفاده در آموزش های پایه و اولیه معماری برای دانش آموزان و دانشجویان مناسب باشد.

در صورتی که قصد طراحی بام سبز ، طراحی مدرن منزل و به طور کلی طراحی آپارتمان مسکونی را دارید پیشنهاد می کنیم با هورنو در ارتباط باشید.

وی ری از نرم افزارهای طراحی پلن

وی ری افزونه جانبی  برای تجسم واقع بینانه به حساب می آید. با استفاده از این نرم افزار به راحتی می توانید فایل های خروجی گرفته شده از رویت، تری دی مکس و اسکچاپ را به تصویر شبه واقعی تبدیل کرده  و در نهایت به کارفرما ارائه دهید. با استفاده از این نرم افزار می توانید بافت ها را پاکسازی کنید و تغییراتی در روشنایی و تاریکی بدهید تا مشابه فضای واقعی شود. کتابخانه وی ری بسیار گستردگی دارد و ویژگی های منحصر بفردی در زمینه نور، سطح و بافت های مختلف دارد که استفاده از آن ها طرح شما را واقع گرایانه تر خواهد کرد.

فتوشاپ برای معماری

عرصه استفاده از فتوشاپ بسیار گسترده است و امروزه برای تکمیل پروژه و طرح های معماری نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در صورتی که به دنبال این هستید که رندر پروژه های برگرفته از نرم افزارهای معماری شکل بهتر و پخته تری داشته باشد می توانید به استفاده از فتوشاپ فکر کنید. فتوشاپ توانایی ارائه تصاویر با کیفیت بالا را دارد و می توانید برای ترمیم نهایی پروژه مورد استفاده باشد. با استفاده از لایه هایی که وجود دارد شما بر اساس نگاه خود می توانید تغییرات مورد نظر را اعمال کنید و به منظور پردازش تصویر از بافت ، آسمان و آبجکت های مورد نظر بهره ببرد و در نهایت از فایل نهایی خروجی گرفته و ارائه دهید.

ایندیزاین در معماری

پای ایندیزاین نیز به مانند فتوشاپ برای معماری باز شده است هر چند یک نرم افزار فرعی در این زمینه محسوب می شود و در واقع از ایندیزاین برای تکمیل پروژه معمای می توانید استفاده کنید و امکان ارائه اشیا به صورت متن، تصویر و شکل در ایندیزاین فراهم است. از این نرم افزار می توان برای ترکیب فایل های جداگانه نیز استفاده کرد.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا