نورپردازی ساختمان مدرن

نورپردازی داخلی در ساختمان های مدرن به نوعی جزئی از طراحی و چیدمان درست محسوب می شود. منابع نوری در فضاهای داخلی ساختمان های مدرن به منظور خلق فضای دکوراتیو داخلی دلخواه است. باید در ساختمان ها مخصوصا ساختمان های مدرن از نقشه های تاسیساتی استفاده شود. در کشور ایران با توجه به استاندارد های نوشته شده سیستم رایج اندازه گیری لوکس (Lux) است باید با رعایت این موارد نقشه ها کشیده شوند.

نورپردازی ساختمان های مدرن

یکی از اصلی ترین مواردی که در نورپردازی ساختمان های مدرن وجود دارد نوع نور آنها است زیرا ساختمان بدون نورپردازی درست داخلی و خارجی ساختمانی مرده محسوب می شود. نورپردازی داخلی به معنی چیدمان درست و به جا منابع نوری است که یا در کنار فضاهای دکوراتیو قرار می گیرد و یا به گونه ای قرار می گیرد که تمام فضاها مخصوصا فضاهای دکوراتیو، فضاهای پر و خالی را به درستی و با درخشانی هرچه تمام تر نشان دهد. به نوعی می توان گفت اگر بهترین نوع چیدمان هم در ساختمان وجود داشته باشد بدون نورپردازی اصولی هیچ فایده ای ندارد.

برای سفارش رندر ، سفارش رندر لومیون و سفارش مدلسازی به سایت هورنو مراجعه کنید.

انواع نورپردازی داخلی ساختمان های مدرن 

به طور کلی انواع نورپردازی در نورپردازی داخلی به صورت طبیعی و مصنوعی اجرا می شود. این دو نوع از نورپردازی با توجه به کارایی که در فضا وجود دارند شکل می گیرند. به طور مثال از نورپردازی طبیعی که فارغ از نور لامپ است مانند خورشید یا نورگیر ها گفته می شود در بخش هایی که نیاز است تا به صورت طبیعی دیده شود استفاده می شود اما برخی بخش ها باید از نور لامپ یا انواع منابع روشنایی استفاده کنند تا زیبایی خود را نشان دهند. نور مصنوعی شامل نورپردازی عمومی، تاکیدی و متمرکز می باشد.

با توجه به اینکه نورپردازی داخلی ساختمان های مدرن به صورت اصولی بسیار هزینه بر است و هزینه برق و انرژی بالایی دارد بهترین کار در زمان طراحی محاسبه به صرفه ترین حالت ممکن در زمان نورپردازی است. زیرا در نورپردازی طبیعی به دلیل عوامل طبیعی و یا شهری که وجود دارد نمی توان میزان نور را کنترل کرد اما در نورپردازی طبیعی با طراحی های اصولی این مورد بسیار کاربردی است.

اولین موردی که باید برای جلوگیری از اتلاف انرژی رعایت کرد هدایت صحیح نور برای روشنایی محیط داخلی می باشد. نور هایی که به صورت نادرست و غیر اصولی تابیده می شوند نتیجه کاملا برعکس می دهند و به غیر از اتلاف انرژی زیبایی فضای داخلی را هم از بین می برند.

نورپردازی فضاهای مختلف ساختمان

با توجه به به اینکه یک ساختمان یا واحد مسکونی مدرن از بخش های مختلفی مانند راهرو، اتاق نشیمن یا فضای نشیمن، آشپزخانه، اتاق ها و … تشکیل شده است به همان نسبت نورپردازی هریک از این فضاها با توجه به کاربردشان متفاوت است. با انتخاب چراغ های درست و جایگذاری استاندارد آنها بهترین نور و روشنایی را باید به هر یک از فضاها داد.

در صورتی که قصد طراحی بام سبز ، طراحی مدرن منزل و به طور کلی طراحی آپارتمان مسکونی را دارید پیشنهاد می کنیم با هورنو در ارتباط باشید.

نورپردازی عمومی:

با توجه به انوع نورپردازی هایی که نام برده شد می توان گفت نورپردازی عمومی فضاهای کلی و متداول را به کمک هالوژن ها سقفی توکار، دیوارکوب ها و یا حتی لوستر که بیشترین میزان روشنایی را دارد روشن می کند اما همانطور که از نام نورپردازی متمرکز و تاکیدی پیدا است برای فضاهای دکوراتیو، فضای مطالعه، میز توالت و آینه ها استفاده می شود که از لامپ های هالوژن آباژور و …. استفاده می کند.

اجرای نورپردازی راهرو و راه پله:

اصلی ترین هدفی که برای طراحی روشنایی راهرو مخصوصا راه پله وجود دارد ایجاد امنیت برای ساکنین است در مرحله دوم ایجاد روشنایی کلی ساختمان به میان می آید. در این مکان ها می توان از لامپ های کوچک، چراغ های دیوارکوب یا لوستر های آویز، برای نورپردازی استفاده کرد.

چراغ های مورد استفاده در نورپردازی داخلی

با توجه به شدت روشنایی که هر لامپ به ما می دهد و همچنین مصرف انرژی و رنگ آنها عواملی هستند که برای هر بخش از طراحی از آنها استفاده می شود. با توجه به اینکه شدت روشنایی لامپ ها متفاوت هستند همچنین دارای رنگ های سرد و گرم می باشند بسیار باید در طراحی نورپردازی داخلی به این موارد و همچنین توازن آنها دقت شود. به طور مثال می توان گفت استفاده به تنهایی از رنگ های سرد و گرم کسل کنندگی را با خود به همراه دارند به همین دلیل بهتر است توازنی در انتخاب و اجرای این لامپ ها برقرار کرد. البته با توجه به اینکه نیاز است تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود و انرژی هر لامپ هم با دیگری متفاوت است بهتر است تا اگر در فضایی که می توان از لامپ های کم مصرف استفاده شود تا هزینه های مصرف برق کاهش یابد.

هزینه نورپردازی داخلی

هزینه های نورپردازی صد در صد از استفاده یک نور ساده در وسط خانه بیشتر است اما خب این نکته وجود دارد که اصلا فضاهای خاص دیگر به چشم نمی آیند و شما در بخش های مهم خانه مانند آشپزخانه دچار سختی می شوید. با استفاده از یک طراحی عالی در نورپردازی و انتخاب درست از لامپ ها می توان هم نورپردازی عالی در جای جای خانه داشت و هم در مصرف انرژی صرفه جویی کرد. به نوعی  می توان گفت نورپردازی جزء جدایی ناپذیر از معماری داخلی خانه های مدرن است.

نباید فراموش کرد که نورپردازی در فضاهای داخلی مخصوصا خانه های مدرن نیازمند برنامه ریزی با دقت و مهارت های بسیار بالا است. زیرا هر چقدر که طراحی داخلی ساختمان ، چیدمان وسایل و انتخاب مبلمان، و … مهم است نورپردازی هم گزینه بسیار مهمی در فضاهای داخلی می باشد، زیرا در صورتی که اصول نورپردازي به درستی رعایت نشوند سایر ابعاد طراحی داخلي به خوبی به چشم نمی آیند.

طراحی نقشه روشنایی برای نورپردازی های داخلی

به غیر از نقشه های فنی مکانیکی و …. ساختمان از نقشه هایی که از اهمیت بسیار بالایی در ساخت یک ساختمان مخصوصا ساختمان های مدرن اهمیت بالایی دارند نقشه های تاسیسات و روشنایی برای نورپردازی داخلی و خارجی می باشند که باید براساس استاندارد های طراحی کشیده شوند. در این صورت برقکار در حین ساخت خانه با توجه به این نقشه ها برقکاری های ساختمان را انجام می دهد. از جمله موارد مهم در طراحی این نقشه ها شدت روشنایی هر فضا براساس استاندارد ها است. نورپردازی داخلی ساختمان از اواسط کار ساختمان با کارهای دیگر پیش می رود.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا