5 نکته معماری که می توان از خانه های کوچک اموخت

با تغییرات اقتصاد جهانی، صاحبان خانه و سرمایه داران، همینطوران طراحان و معماران برای تأمین هزینه و  فضاهای اساسی مسکونی ، خلاقیت بیشتری به خرج می دهند و از این رو خانه ها و آپارتمان های کوچک همینطور استودیو آپارتمان ها در سراسر جهان محبوبیت بیشتری  به دست آورده اند .با افزایش محبوبیت به طور فزاینده ای اشکال  مختلفی از مسکن در ابعاد کوچک رونمایی شده که حتی در صحنه های بزرگتر معماری و حتی در قیاس با فضاهای گسترده قابل ارائه  و قابل دفاع هستند در ادامه با هورنو با 5 نکته همراه باشید تا ببینید چگونه خانه های کوچک می توانند در رقابت برای کیفیت یک فضای بهتر نقش داشته باشند.

1-فضای بزرگتر همیشه بهتر نیست!

به زبان ساده ، خانه هایی با رد پای کوچک برای ساخت و نگهداری مقرون به صرفه ترهستند. با توجه به اینکه برخی از خانه های کوچک شامل تمام امکانات یک خانه معمولی فقط در متراژ کمتر هستند پس طراحی خانه های کوچک میتواند گزیده ای از فضاهای کاربردی و مورد نیاز را در حد متراژ موجود مهیا سازد بدون اتلاف انرژی یا هزینه بیشتری برای ساخت و نگه داری خانه و به خصوص برای زوج های جوان و خانواده های کوچکتر.

2- فضای عمودی

یکی از موفقیت های بزرگ بسیاری از طراحی های خانه های کوچک ،ایجاد احساسی متعادل در فضای داخلی با وجود کمبود فضای واقعی است. بر خلاف طرح های سنتی خانه ، که طراحان یک فضای کامل را انتخاب می کنند که توسط پارتیشن های حریم برای حوزه های مختلف نقطه گذاری و تفکیک شده اند و در واقع پلانی بازتر ، نور بیشتر و تهویه بهتر ایجاد می کنند خانه های کوچکتر بایستی به نوعی طراحی شوند که برای حفظ صمیمیت  وهمینطور تفکیک حوزه ها فضاهای عمودی بیشتری در فضا گنجانده شود  این ویژگی های ظریف عمودی بسته به مخاطبین،تعداد افراد کاربر، نیاز ها و فضاهای ضروری بدون تداخل فعالیت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند  و طراحان باید محتاط باشند تا با استفاده بهینه از تمامی فضا بدوت کوچکترین پرتی بهره گیرند بنابراین ایده های طراحی عمودی از ویژگی های برتر برای افزودن کیفیت به خانه های کوچک محسوب می شوند و میتواند فضاهای ذخیره سازی و کاربردی بیشتری ایجاد نماید.

3-فضاهای با کاربرد چندگانه و ترکیبی

همانطور که بسیاری از ساکنان شهرهای امروزی می دانند ، برای افزایش فضا ناگزیر ترکیب هایی ایجاد خواهد شد. همه چیز در یک خانه کوچک ایده آل برای استفاده چند منظوره طراحی می شود : اتاق نشیمن قابل تبدیل به اتاق ناهار خوری یا میز غذاخوری قابل تبدیل به دفتر کار  زیرا در طراحی فضاهای کوچک هرحوزه از خانه و حتی  زمان استفاده از هر فضا با فعالیت ها و رویکرد های روزانه افراد به دقت بررسی می شود و از آن جا که به ندرت در خانه های تک نفره دفتر کار و اتاق خواب به طور همزمان توسط یک شخص مورد استفاده قرار می گیرداین امر باعث می شود فرد به دو فضای مجزا احتیاج نداشته باشد ، بنابراین حذف فضاهای تک کاره ایده ای است که می تواند بسیار فراتر از سازماندهی های فضایی در زمره مبانی اصلی برای خانه های کوچک به کار گرفته شود.
همچنین در ساخت و ساز سنتی ، این طراحی هوشمندانه مانند ترکیب قسمتی از اتاق نشیمن و آشپزخانه و یا ترکیب های زیاد دیگری می تواند انجام شود که در نتیجه فضاهای اضافی یا را از بین می برد.

4-ارتباط با فضای بیرون 

خانه های کوچک با توجه به ماهیت خود مجبور به ارتباط با محیط اطراف خود هستند. خانه های کوچک با ردپایی با حداقل تهاجم و آسیب طراحی شده اند و به ندرت محیط را آشفته می کنند بلکه با طبیعت ارتباط برقرار می کنند. علاوه بر این ، برخی ازسبک های خانه های کوچک می توانند فرصت هایی را برای  قرارگیری درفضای عمومی  ودر فضای باز ایجاد کنند. که فارغ از مقیاس و درمسکن سنتی نیز ، ارتباط با طبیعت می تواند یک رویکرد جامع تر نسبت به طراحی باشد و ارتباط محکم تری با فضاهای خارجی مجاور ایجاد نماید.

5-مینیمالیسم

خانه های کوچک از نظر عملکرد تفاوت های اساسی با نمونه های معمولی خود دارند و باید با در نظر گرفتن این مفهوم طراحی شوند. در حالی که معماری داخلی یک خانه با اندازه کامل می تواند شامل دکوراسیون و تزئینات بالایی باشد ، اما خانه های کوچک به دلیل کمبود فضای کافی با دکوراسیونی محدود و به اصطلاح ینیمال طراحی می شوند با این حال ، حتی برای طراحی مسکونی استاندارد نیز روش های مینیمالیستی می تواند مفید باشد در واقع با ساده سازی فضا و از بین بردن ویژگی های غیر ضروری طراحی ، صاحبان خانه می توانند با یافتن زیبایی در سادگی، فضای عملکردی را به حداکثر برسانند. همانطور که میس ون روهه گفت ، “کمتر بیشتر است.”

تحریریه گروه معماری هورنو

منبع:www.arel.ir

علاقه مند به طراحی محتوای در رابطه با معماری و نویسندگی
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا