آشنایی با انواع دیوارپوش | تزئینات داخلی

آشنایی با انواع دیوارپوش


امروزه مردم توجه بیشتری به طراحی داخلی نشان م یدهند، بخصوص با وسواس خاصی به دیوارها، و طبعا، انتخاب دیوارپوش ها فکر می کنند. مردم هنگام ساخت یا بازسازی منازل و دفاتر و حتی برای تغییر دکور و انتخاب دکور جدید، دائم به دنبال ایده های جدیدتر و مدرن تر هستند، تا اینگونه، رنگ و جلای ویژه ای به اطرافشان ببخشند. به تبع، دیوارپوش ها ابزاری کارآمد برای شخصیت دادن به خانه است. تنوع مدل، رنگ، جنس و بافت، دیوارپوش ها، آ نها را به ابزاری کارآمد برای دکوراسیون تبدیل کرده است. سایت ساختمون در این مقاله سعی دارد شما را با انواع دیوارپوش ها و کاربرد آن ها آشنا کند. با ما همراه باشید.

دیوارپوش چیست؟

به گوش تان ناآشنا بیاید. اما در واقع، شما با آ نها غریبه نیستید، ” دیوارپوش ” شاید کلمه همان رنگ و کاغذ دیواری که هم هی ما م یشناسیم جزو دیوارپوش ها به حساب می آیند. اما حتما از خودتان میپرسید پس چه نیازی به انتخاب کلمه جدید بود؟ دنیای مدرن، گسترش تکنولوژی و خلاقیت انسان امکانات بیشتری در اختیار ما گذاشته است. از جمله، مجموع ه ابزارهای طراحی، که بتوان آن ها را در زمر هی دیوارپوش ها قرار داد، به طرز اعجا بآوری گسترش پیدا کرده است.


انواع دیوارپوش ها با توجه به متریال و نوع کاربرد شامل موارد زیر می شود :

پوشش رنگ دیوار
پوشش کاغذی دیوار
پوشش پارچه ای دیوار
دیوارپوش پی وی سی
پوشش چوبی دیوار
دیوارپوش چرمی
دیوارپوش سنگی

دیوارپوش آجری
دیوارپوش آلومینیومی
دیوارپوش شیشه ای
پوشش آکوستیک
دیوارپوش سه بعدی
پانل بتنی دیوار
کاشی و سرامیک


پوشش رنگ دیوار

یکی از معمول ترین روش های پوشش دیوار ، زیرسازی و رنگ آمیزی با طرح ها و رنگ های مختلف است که با پیشرفت تکنولوژی، رنگ های کاربردی متفاوتی وارد صنعت ساختمان گردیده است. از انواع رنگ ساختمان از نظر کاربرد می توان به موارد زیر اشاره نمود:
رنگ آنتی باکتریال ، با استفاده از تکنولوژی نانو و ایجاد سطوح عاری از آلودگی باعث جلوگیری از رشد انواع باکتری ها و گسترش و انتقال بیمار یها تا حد زیادی می شود و کمک شایانی به بهداشت و سلامت فردی و عمومی می نماید. از این رنگ در محیط های درمانی مانند بیمارستان و درمانگاه، آزمایشگاه ها می توان استفاده نمود.

پوشش رنگ نانو عایق آب

رنگ عایق رطوبتی مخصوص استخر ، رنگ نانو پایه آب است و بعد از واکنش رنگ با آب و خشک شدن سطح ، نسبت به نفوذ رطوبت ، بخار و یا آب به طور کامل مقاوم می گردد. از این نوع رنگ می توان در حوض و استخرها و یا
آشپزخانه و حمام استفاده نمود. رنگ ضد امواج الکترومغناطیسی که به منظور جلوگیری از نفوذ امواج و کاهش آسیب های ناشی از این امواج به صورت لایه های نازک بر روی سطوح ساختمان پوشانده می شود. میزان سطح موردنیاز به پوشش ضد امواج الکترومغناطیسی با توجه به میزان امواج پخش شده در محیط توسط کارشناس متخصص تعیین می گردد.


اگه دنبال رنگ مناسب برای طراحی میگردی مقاله روبرو هم ببین ! :روانشناسی رنگ ها


رنگ ضد حریق:

در برابر آتش مقاوم است و توسط تنگستات سدیم و رنگ ازبست آتش گرفتن را به تاخیر می اندازد. به این ترتیب در مکان هایی که از چوب و یا فولاد استفاده شده است از این نوع رنگ ساختمان استفاده می شود. رنگ سلولوزی ، مواد طبیعی سلولزی از ترکیبات این رنگ ساختمان است. برای بهبود چسبندگی، سختی، نرمی و انعطاف پیری غشا به آن روان کننده افزوده می شود. در مقایسه با رنگ روغن معمولی این رنگ می تواند به راحتی شسته شود و سختی و انعطاف پذیری بیشتری دارد. سطح آن صاف تر ، درخشنده تر و دارای مقاومت بهتری در برابر تغییرات آب و هوایی دارد


دیوارپوش کاغذی

انواع کاغذ دیواری یا دیوارپوش کاغذی در طرح ها و رنگ ها متنوعی در فضاهای داخلی اجرا می شود. در نوع چاپی کاغذ دیواری،چاپ هر طرح مد نظر و سلیقه افراد امکان پذیر خواهد بود . همچنین امکان هر گونه نقاشی بر روی کاغذ دیواری بعد از نصب نیز وجود دارد. دیوارپوش کاغذی دارای قابلیت شست و شو ، قابلیت برداشتن آسان ، هزینه اقتصادی و سرعت بالا در اجرا ، می باشد. از انواع کاغذ دیواری می توان به کاغذ دیواری ضد زلزله ، کاغذ دیواری قابل برداشت، کاغذ دیواری قابل شست و شو ، کاغذ دیواری LED دار ، کاغذ دیواری سه بعدی و کاغذ دیواری ضد امواج الکترومغناطیسی اشاره نمود .


کاغذ دیواری ضد زلزله

از انواع نوین این دیوارپوش هاست که علاوه بر زیبایی در مقاوم سازی دیوارها در برابر زمین لرزه نیز بسیار موثر است. کاغذ دیواری قابل برداشت ، که به عنوان دیوارپوش موقت نیز شناخته شده است، سطح طراحی ایده آل مستاجران را ارتقاء داده است، در این نوع از دیوار پوش ها از چسب ویژه ای استفاده می کنند تا به طور دائمی به دیوارها بچسبد و در عین حال در زمان جابجایی یا تعویض، به راحتی و بدون زحمت کنده شود.


کاغذ دیواری قابل شست و شو در سرویس بهداشتی

برای ساخت کاغذ دیواری قابل شست و شو ، تنها لازم است یک لایه به صورت لمینیت بر روی کاغذ دیواری معمولی با هر طرح و رنگی اجرا نمود. کاغذ دیواری قابل شست و شو در مقابل جذب آب مقاوم بوده و سطح صیقلی آن باعث
جلوگیری از جذب آلودگی و غبار محیط می شود.


کاغذ دیواری سه بعدی در نشیمن

کاغذ دیواری سه بعدی از نظر جنس با انواع کاغذ دیواری های معمولی فرقی ندارد اما طراحی آن به گونه ای است که به دلیل سایه هایی که دارد، طرح آن در فاصله حدود سه متری برجسته یا فرو رفته به نظر می رسد


دیوارپوش پارچه ای

دیوارپوش پارچه ای طبیعی از الیاف های طبیعی تشکیل شده و مانند کنف بافته می شود . در این نوع پوشش دیوار هیچگونه مواد شیمیایی استفاده نمی شود و سازگار با محیط زیست است. دیوارپوش پارچه ای دارای عمر مفید طولانی تری نسبت به رنگ و کاغذ دیواری است همچنین نصب و اجرای دیوارپوش پارچه ای بسیار آسان تر از نصب کاغذ دیواری و سریع تر از اجرای رنگ است. پوشش پارچه ای دیوار دارای قابلیت هماهنگی با دکوراسیون و مبلمان و دارای خاصیت آکوستیک می باشد.


دیوارپوش پی وی سی

دیوارپوش پی وی سی ، پوششی دکوراتیو و مقاوم در برابر نفوذ آب و جذب آلودگی ، بسیار بادوام و دارای قابلیت تمیز شوندگی است. به همین علت پوشش پی وی سی برای مکان های شلوغ و پر رفت و آمد که باعث تخریب زود هنگام پوشش دیوار و تولید آلودگی می شوند ، بسیار مناسب است. دیوارپوش PVC PVC PVC در طرح ،بافت ، رنگ و ابعاد گوناگون طراحی و اجرا می شود . همچنین روش ساخت نوین امکان چاپ طرح های متنوع بر روی دیوارپوش پی وی سی را فراهم می نماید. هزینه اولیه دیوارپوش پی وی سی نسبت به رنگ و یا کاغذ دیواری بیشتر است اما به علت دوام بالا و کیفیت ماندگار این پوشش در زمان طولانی نسبت به رنگ و کاغذ دیواری عمر مفیدی حدود ۱۰ سال داشته و در نهایت اقتصادی است. از مزیت های پانل پی وی سی می توان به تنوع در طرح و اجرای آسان بدون ایجاد هیچگونه درزی اشاره نمود. دیوارپوش پی وی سی هیچگونه محدودیتی برای استفاده ندارد و برای تمامی فضاها مانند آشپزخانه ، حمام و یا اتاق پذیرایی ،مکان های پر رفت و آمد مانند مدارس و همچنین فضاهای درمانی مانند بیمارستان بسیار مناسب است.

از مزایای دیوارپوش پی وی سی می توان به مواردزیر اشاره نمود :

بادوام
قابل شست و شو
مقاوم در برابر نفوذ آب
سبک
قابل بازیافت
مقاوم در برابر حریق
نصب سریع و آسان
جذاب
نگهداری آسان
قابل استفاده در تمام فضاهای داخلی
بهداشتی


دیوارپوش چوبی

این دیوارپوش ها فضای خانه، اداره و یا اتاق شما را گرم، طبیعی و بسیار آرامش بخش می کنند. می توانید برای تنها یک دیوار از این دیوارپوش ها انتخاب کنید. اما حتی اگر تمایل داشته باشید دورتا دور فضا را چوبی کنید باز هم آزاردهنده نیست، بلکه برعکس این حس را به شما می دهد که به دامان طبیعت پناه برده اید. امروزه به جای چوب طبیعی از لمینت نیز استفاده می شود که طرفدارهای بسیاری نیز دارند.


دیوارپوش چرمی

دیوارپوش های چرمی نسل جدید پوشش های دیواری هستند. در هر مکانی با هر کاربری قابل استفاده هستند. آ نها را می توان در فضاهای مسکونی، اداری، هت لها، مدارس و مهدها و حتی مغاز هها و مراکز تجاری هم استفاده کرد. این محصول نرم، ضخیم و ضربه گیر است. به همین دلیل، به عنوان عایق حرارتی، عایق صوتی و عایق رطوبتی مورد استفاده قرار می گیرد.


دیوار پوش سنگی

پوشش سنگی از قطعات متفاوت سنگ با جنس و رنگ های متنوع تشکیل شده است . برای تاکید بر قسمتی از دکوراسیون ، مانند دیوار پشت تلویزیون، شومینه و … می توان از نوع پوشش سنگ نیمه قیمتی استفاده نمود . این پوشش دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و خراشیدگی است و طول عمر مفید بالایی دارد. اگرچه سنگ عایق مناسبی برای حرارت نیست اما ایجاد پوسته ی دوم از هر جنسی بر روی دیوارها تاثیر چشمگیری بر روی کاهش تبادل حرارتی و صوت دارد. از ترکیب مجدد سنگ های طبیعی با مواد افزودنی دیگر همچون سیمان و افزودن یهای پلیمری ، می توان سنگ مصنوعی تولید و یا با ایجاد پوشش بر روی پانل های بتنی دیوارپوشی با نمای سنگ ایجاد نمود که از مزایای این پوشش می توان به وزن کمتر ، نصب آسان و سریعتر نسبت به دیوار پوش های سنگی ، تنوع در طرح و شکل و ابعاد با استفاده از قالب های متفاوت ، امکان ساخت پانل کامپوزیت بتن و فوم های عایق صدا و حرارت ، اشاره نمود.


دیوارپوش آجری

این نوع دیوارپوش طرح هایی شبیه دیوارهای آجری دارند. مدرن، خلاقانه و صمیمی اند. حس جوانی و جاذبه را القا می کنند. رنگ آجر طبیعی و یا سفید آن بسیار پرطرفدار و همه گیر است. معمولا برای تک دیوار مورد استفاده قرار می گیرد یا به عنوان پوشش پشت تلویزیون و یا شومینه. در اتاق خواب هم بسیار پرطرفدار است. در فضاهای عموم یتر مانند کاف هها و رستورا نها هم حتما خیلی از این دیوارپو شها دیده اید. به طورکلی، احساس متانت در عین نوع آوری را به خوبی بازتاب می دهند.


دیوارپوش آلومینیومی

اگر آلمینیوم کامپوزیت را برای پوشش دیوارتان استفاده کنید، می توانید جلو های بسیار مدرن و صنعتی به فضاهایتان ببخشید. معمولا از ورق ههایی به ضخامت چهار میلی متر و در انداز ههای ده در ده یا پانزده در پانزده یا بیست و پنج در بیست و پنج یا پنجاه در پنجاه میلی متر استفاده می شود. دیوارپوش کامپوزیت را به صورت مورب هم می توان نصب نمود. همچنین در تمامی فضاهای داخلی می توان از آن ها استفاده کرد. این نوع دیوارپوش ها رنگ های متنوعی دارند، اما رنگ های طلایی، نقره و بژ پرطرفدارترین رنگ ها هستند. به خاطر جنسشان به راحتی و با یک دستمال تمیز می شوند.


دیوارپوش شیشه ای

این دیوارپو شها ساده، جذاب و متنوع هستند. جلوه ای فو قالعاده به فضا می دهند و با انواع دیوارپوش های دیگر به صورت ترکیبی می توانند استفاده شوند. بخصوص در آشپرخانه خیلی کاربرد دارند. حس نشاط و شادابی را ایجاد می کنند و از طیف های رنگ های سرد تا رنگ های بشاش و شاد را شامل می شوند. می توانند کاملا ساده و بی نقش و نگار باشند یا داخلشان از طرح های ظریفی استفاده شود، حتی می توان به آن بافت های متنوع داد. نصب نسبتا راحتی دارند. در ساخت آ نها از موادی استفاده شده است که در مقابل ضربه مقاوم هستن د، حتی اگر ضربه آنقدر شدید باشد که منجر به شکستن بشود به هیچ عنوان خرد نمی شوند، برای همین امنیت بالایی دارند. به عنوان پارتیشن در فضای داخلی هم می توانند مورد استفاده قرار گیرند.


پوشش آکوستیک

پوشش آکوستیک برای دیوار فضاهایی که نیاز به جذب صوت و خاصیت آکوستیکی دارند مانند اتاق های جلسات، سالن آمفی تیاتر، هتل و ادارات به کار برده می شود . پوشش آکوستیک به صورت پارچه ای از جنس پلی استر و اولفین بافته می شود و تحت آزمایش جذب صوت قرار می گیرد.


دیوارپوش سه بعدی و برجسته

برای ایجاد تنوعی چشمگیر در دکوراسیون داخلی فضاها می توان از دیوارپوش سه بعدی به صورت برجسته استفاده نمود و با نورپردازی مناسب و ایجاد سایه جلوه ی منحصر به فردی را به فضا می توان بخشید. برای ساخت دیوارپوش سه بعدی از متریال های متنوعی مانند کاغذ و پی وی سی و پانل کناف و پانل بتنی استفاده می شود . از مزایای دیوارپوش سه بعدی می توان به عایق بودن در برابر حرارت و صوت ، مقاوم بودن در برابر نفوذ آب و وزن بسیار کم آن اشاره نمود.


تایل بتنی دیوار

با استفاده از قالب های گوناگون می توان پانل بتنی به صورت تخت و یا پانل سه بعدی را در طرح، رنگ و شکل های مختلف تولید نمود. پانل بتنی تخت دارای ضخامتی حدود ۴ میلی متر و وزن تقریبی ۷ کیلوگرم بر متر مربع می باشد. برای نصب تایل بتنی بر روی دیوار اصلی می توان از چسب استفاده نمود.


این مقاله هم میتونه کمکتون کنه ! معرفی نمای مدرن | سری سوم | کاربرد بتن در نما ( بتن اکسپوز)


کاشی و سرامیک

سرامیک از مخلوط خاک رس با ماسه و فلدسپار تشکیل شده که قالب های آن تحت حرارت بالا پخته می شوند. استفاده از لعاب بر روی تایل رسی پخته شده باعث افزایش مقاومت سرامیک در برابر خراش و نفوذ آب می شود. تفاوت سرامیک دیواری و سرامیک کف در نوع و جنس لعاب است . کاشی به قطعه سنگی مصنوعی گفته می شود که طول و عرض آن مختلف بوده و ضخامت آن چند میلی متر است، و یک روی آن دارای سطحی شیشه ای بوده و کاملاًّ صاف و صیقلی می باشد. کاشی محصولات سفالین است که در ساختمان کاربرد و اهمیت ویژ های دارد . برای نصب کاشی یا سرامیک بر روی دیوار میتوان از ملات و یا چسب کاشی استفاده نمود.


دیوارپوش چوبی

به تخته هایی از چوب که به شکل پهن یا باریک در رنگ بندی های متنوع وجود دارند، دیوار پوش چوبی می گویند. استفاده از این دیوارپوش ها باعث می شود فضای اطرافشان محیط گرم و طبیعی و دلچسبی شود.در گذشته برای تولید این نوع دیوار پوش از چوب کاج، سرو و نراد بیشتر استفاده می کردند. اما امروزه علاوه بر موارد ذکر شده از ام دی اف و فیبر نیز استفاده می کنند.

مزایای استفاده از دیوارپوش چوبی

• ایجاد احساس آرامش و محیطی دلچسب برای افراد
• نصب سریع و آسان
• دارای خاصیت ضد حشره و باکتری
• عایق حرارتی و برودت ساختمان
• طول عمر زیاد
• عایق صدا
• مناسب برای بکاربردن در نواحی گرم و خشک
• مقرون به صرفه

معایب استفاده از دیوارپوش چوبی

• در نواحی مرطوبت دچار پوسیدگی وتخریب خواهد شد
• نباید در معرض تابش نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد
– موریانه باعث از بین رفتن آن می شود
– نباید در معرض آب قرار گیرد.


این مقاله هم میتونه کمکتون کنه : معرفی نمای مدرن | سری دوم | کاربرد چوب (ترموود)در نما


گونه های چوبی به سه دسته تقسیم می شوند :

الف : نخته الوارهای چوبی به ضخامت 20 تا 30 ملیمترکه برای گوشش بدنه به کار می روند و از چوب کاج ، سرو ، زبان گنجشک ، راش افرا و … تهیه می شوند.
ب : تخته چند لایه ، از چوب های سوزنی برگ مانند ، صنوبر ، کاج ، سرو ویا چوب های پهن برگ ، چون گردو ، راش ، زبان گنجشک ، بلوط و ….که به شکل زیرسازی سطح دیوار نصب می شوند.
ج : تخته فیبرها ، برای تولید آنها ابتدا ،فیبرها یا الیاف چوب را به صورت خمیری درآورده و سپس پرس می کنند .برای افزایش مقاومت و ضد آب کردن آنها موادی چون پارافین ، مواد ضد آتش و ضد حشره به خمیر اضافه می کنند . ضخامت تخته فیبراز حدود 2 ملیمتریا بیشنراز آن است .
برای افزایش مقاومت و ضدآب كردن آنها موادی چون پارافین ، مواد ضد آتش و ضد حشره به خمیر آن اضافه می شود.
در صورتی که تخته فیبر به صورت خشک تهیه شود چسب نیز در ساخت آن به کار می رود .(تخته فیبر به دو روش خشک و تر تولید میشود.)


منبع : کتاب پوشش های پارچه ای و چوبی – 1394 – دزفولی

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا